Hoe omgaan met sintontgoochelingen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by nijntje1984, Dec 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ik ga blij zijn dat de sint zaterdag terug naar Spanje vertrekt! Zoonlief vannacht slecht geslapen, zaterdag hadden mijn ouders gegooid in huis: zoonlief lijkbleek en bang. Terwijl hij dan gisteren we de Sint en piet een handje gaat geven, dat vindt hij cool!

Laatst was hij ook zo ontgoocheld met een notitieboekje en pen van planes (terwijl hij er in de winkel om zou zeuren), maar met de kleurboek van planes een week later was hij wel blij want dat was een groot cadeau (A4 formaat)

Vanmorgen de 2 kleurenklei in zijn schoen die hij zo graag wilde, was niet de juiste kleuren. Hij had blauw/oranje opgeplakt en had geel/groen gekregen (anders was het roze/paars... dus die had ik voor meisje). Pffff Ga aan mijn pakjesavond ook een andere touch moeten geven, want het bonken op de rolluik gaat hij ook bang voor worden. Vanavond maar eens met manlief bespreken.

De playmobil die hij krijgt is van de brandweer maar niet dezelfde als in het boekje. (Hebben het niet zo breed momenteel en hebben een set van de brandweer van jaar of 2-3 geleden op de kop kunnen tikken, volledig nieuw in de doos.) Dus dat gaat ook weer een ontgoocheling zijn. En heb dan zo'n moeite met hem, in de zin van ik wil hem niet zo verdrietig zien... Iemand hier ervaring mee, is dit de leeftijd?

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Hmmm, eerlijk gezegd...mijn zoontje ging pas ook huilen omdat hij een klein cadeautje in zijn schoen had gekregen en hij een grote wilde :$ en daar heb ik gelijk korte metten mee gemaakt. Ik houd echt niet van dat verwende gedrag en heb hem dat ook duidelijk gemaakt door voor te stellen dat we het cadeautje dan 's avonds maar weer in de schoen moesten doen zodat Sint en Piet het weer mee konden nemen.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zou vertellen dat ze in spanje natuurlijk niet dezelfde winkels hebben als in nederland, en dat de sint dus wel zn best doet om een cadeautje te vinden dat er heel erg op lijkt, maar dat het dus nooit precies hetzelfde kan zijn.

Weet niet of dat werkt, die van mij zou dat een hele plausibele verklaring vinden.

4. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    je kunt er vast wel een draai aan geven in de zin van dat de sint de playmobielset in spanje heeft gekocht en dat die blijkbaar iets anders is. is het daarna nog steeds mokken en zeuren dan ben ik het met bovenstaand eens dat hij hem maar weer bij de schoe moet leggen dan kan sint er een ander kind blij mee maken.

Als ik eerlijk ben vind ik dat je het een beetje zwaar opvat. Kinderen moeten leren dat het niet altijd precies zo is als zij het willen

tis toch geweldig dat julie zon mooi kadeau hebben voor je zoon ondanks de smalle beurs. Voel je niet zo bezwaard

5. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Kun je misschien ook al iets voorkomen door de manier waarop je met zijn wensen omgaat? Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie gaat, maar je kunt al wel uitkijken wat je hem vertelt over een verlanglijstje.
    Als je hem zou vertellen dat als hij een verlanglijstje maakt, hij dan krijgt wat hij wilt van de Sint, dan werk je teleurstelling in de hand, denk ik. Maar je kunt het ook anders formuleren:
    Hij kan een lijstje maken, zodat Sint weet wat hij leuk vindt en dan zijn best kan doen om een cadeau te kopen wat hij leuk zou vinden.
    Nogmaals: ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar vooraf de verwachtingen bijstellen wil ook wel eens werken.

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    MotherMary: Bij het maken van het lijstje mag hij plakken wat hij wil, maar we zeggen steeds dat hij moet beseffen dat er nog kindjes zijn en dat hij niet alles kan krijgen wat hij vraagt. Dat de sint idd kijkt wat hij kan brengen. Hij heeft ondertussen al 3 verlanglijstjes gemaakt en hij blijft maar zeggen: dat wil ik, en dat wil ik ook! Dit weekend bij het derde lijstje dat ineens opdook (geen idee waar hij dat gemaakt heeft, in school of bij de grootouders) nog maar eens gezegd dat hij niet alles kan krijgen dat op het lijstje staat. Dat er zoveel op staat, en dat de sint nog andere kindjes moet bezoeken.

fafa: Dat er in Spanje andere winkels liggen, vind ik wel een goeie tip.

jongenmeisje: 't Is niet dat ik het zwaar opvat, maar zo ken ik hem helemaal niet. Normaal is hij altijd dolenthousiast met wat hij krijgt. Hoe klein het soms ook maar is. Maar nu ineens van die kuren.

Hier bij ons in de stad (in B) is de Sint ook al 2 november aangekomen, dus denk dat het ook wel te maken heeft dat het allemaal zo lang duurt voor hij effectief komt. De eerste keer dat hij zijn schoen zette was hij kwaad dat hij geen groot cadeau had, dus zijn playmobilset. Toen al uitgelegd, iets kleins in de schoen, iets groots op het bord. Na 2w had hij dat eindelijk door.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ja snap je wel. Je wil hem blij maken met cadeau's en ook dat hij tevreden is...Hier heeft dochter ook al een lijst van hier tot tokio, maar leg idd al vanaf het begin uit dat je alles mag VRAGEN maar niet mag verwachten dat je alles KRIJGT.
    Ik moet zeggen dat de oudste dit heel goed begrijpt., maar zij is ook werkelijk overal blij mee, vorige pakjesavond kreeg ze een nieuwe (tweedehands) fiets en o.a. glitterlijm van de action, de lijm was het mooiste cadeau;) De jongste is straks nog afwachten of die ook zo netjes is, we voeden hem iig wel zo op....maar jij ook vast.

Idd goed duidelijk uit blijven leggen dat je van sint niet alles exact zo kan krijgen wat je wil. En ja ik denk ook dat het een beetje zn leeftijd is. De kleuterfase is wat dat betreft een beetje een lastige. Zolang jullie het blijven uitleggen en wel duidelijk maken wat je accepteert en wat niet (dus bv huilen om de verkeerde kleuren klei) dan komt het wel goed.

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hahhaa, als dochter alles zou krijgen wat ze wilde zou ik een maandsalaris kwijt zijn voor sinterklaas. Zo had ze al bedacht dat het grote Playmobil prinsessenkasteel maar naast haar schoentje moest staan, want die paste er niet in. Zie het al voor me om schoencadeautjes van 130 euro te kopen :p

Nee hoor, ze heeft hier nog niks gekregen wat op haar lijstje stond. Ze wist zelf ook niet meer zo goed wat ze wilde hebben, dat moest ik maar voor haar bedenken. Maar ze zijn hier dolgelukkig met kleine dingen van 2 euro in de schoen.

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Saz: hier het drakenkasteel van playmobil in de schoen ;) En lego Chyma (of zoiets, nog helemaal niet voor zijn leeftijd :) )
    Hier was hij ook blij met kleine dingen maar nu dus zo'n reacties. Terwijl hij vanmiddag en nu al fijn gespeeld heeft met de klei. ;) :)

Tuc: idd zo worden ze hier ook opgevoed ;)

10. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben deze week ook een lesje dankbaarheid gegeven inderdaad.

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Bij jullie ook al...

Vanavond ook nog eens een gesprek erover gehad met zoonlief. Hoop dat het toch eindelijk doorgedrongen is nu.

Share This Page