Uit naam van een lid van zwangerschapspagina.nl stel ik deze vraag. In verband met herkennen bij familie stelt ze deze vraag niet zelf. Komt ie: Ik zoek me al maanden rot naar de betekenis van de naam die wij als 2e naam aan ons kindje willen geven. Ik kan het echt nergens vinden, en ik kan het aan de familie niet vragen omdat ik niet wil dat ze weten dat we juist die naam gaan vernoemen. Het gaat om de naam Ramdat, ook wel geschreven als Ramdath. Het is een surinaams-hindoestaanse naam.
Meertens Instituut kent de naam ook niet. Geven wel suggesties om verder te zoeken (en daar heb ik niet zo'n zin in ) http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/
ik heb ook een tijdje gezocht maar kan echt niks vinden..het enige wat ik kon vinden is de naam randath..maar dat is hem nét niet
Als ik zoek op Ramdat of Ramdath, kom ik nergens op uit, Als ik zoek op Ram en Dat / Dath, kom ik hier op uit, Ram: aantrekkelijk behaaglijk bekoorlijk Dat/Dath: Afgeleid van Dathan, fontein. Zijn toevallig allebei hebreeuwse namen, dus ik denk dat de namen inderdaad wel gekoppeld werden vroeger, Dus het staat zoals ik het lees voor 'behaaglijk fontein' of bekoorlijk fontein. Aantrekkelijk denk ik persoonlijk niet, (ik zie het al voor me, een hebreeuws meisje loopt langs een fontein en denkt, nou die is lekker, die wil ik wel eens even :boomboom: doen. Ik weet niet of dit de soort betekenis is die gezocht word. Als ik Marieke :mijn mooie naam: opzoek kom ik uit op sterre der zee of juist op bitter water, Maar dit is het enige wat ik kon vinden. Ik hoop dat je er wat mee kan. Liefs Marieke P.S: Ik heb dit van een Amerikaans website.