Leeftijdsverschil tussen je kinderen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door JoyeuxNoel, 6 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JoyeuxNoel

    JoyeuxNoel Actief lid

    9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Hoi dames,

    Wist niet goed waar ik deze vraag kon neerzetten, maar denk dat deze pijler wel passend is. Ik ben nu 31, mijn man is 36. Wij zijn 2,5 maand geleden voor het eerst ouders geworden van onze dochter, wat geweldig is :) Nu hadden we het er van de week eens over wanneer we voor een 2e zouden willen gaan, mocht het ons gegund zijn.

    We zijn zo blij met ons kindje, vinden het niet zwaar, ik vond de zwangerschap een fantastische tijd en we zouden ook misschien wel meer dan 2 kinderen willen uiteindelijk (mocht het lukken uiteraard).

    Nu vraag ik me af wat fijn is qua tijd tussen kinderen. Wij zouden qua gevoel over een half jaar wel weer willen beginnen, dan is onze 1e dochter 8-9 maanden. Mocht het lukken, dan zou er zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen zitten. Zijn hier vrouwen met kinderen die ongeveer zo'n leeftijdverschil hebben? Is dat een fijn leeftijdsverschil? Nu weet ik dat dit onze eigen keuze is en moeten we doen wat ons gevoel ons ingeeft maar ben gewoon benieuwd naar de voor- en nadelen van redelijk snel op elkaar kinderen krijgen.

    Alvast bedankt!
     
  2. Kaaskoekje

    Kaaskoekje Actief lid

    26 apr 2019
    169
    176
    43
    Vrouw
    Wij hebben (al is dat vanwege miskramen etc) tussen de oudste twee 4.5 jaar verschil. En eerlijk? Wat héérlijk!
    Wij hadden tussen ons eerste en tweede* aanvankelijk veel minder verschil maar moet eerlijk zeggen dat ik nu, met 4.5 jaar verschil heel gelukkig ben en een rustige jeugd heb kunnen geven.

    Nu ben ik zwanger van ons geplande toetje, en daar zal straks dus 10.5 jaar en 6 jaar tussenzitten. De kinderen beleven dingen héél bewust en ik heb als moeder veel meer tijd om te genieten van mijn kroost.

    Als je het mij 10 jaar geleden vroeg had ik ook het liefst 1.5 jaar ertussen, maar ik ervaar dit nu als heel prettig, rustig en stabiel.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  3. Anar91

    Anar91 Fanatiek lid

    21 jul 2017
    1.848
    2.309
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is nu bijna 15 maanden. Als ik uitgerekend ben zit er 22 maanden tussen.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  4. Dielle

    Dielle Fanatiek lid

    18 dec 2017
    1.583
    1.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hier straks 17 maanden tussen de jongste en baby (4e en 5e kindje)
    Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik een aantal oudere zelfstandige kinderen heb (12jr, 10jr en 8jr) die kunnen af en toe de jongste bezig houden. Ik ben deze zwangerschap best veel niet lekker geweest en ook moe (Al slaapt de jongste vaak erg goed)
    Ben ook benieuwd hoe het straks gaat met maar 17 mnd ertussen.
    Ik heb het leeftijdsverschil met de andere als prettig ervaren. Zit steeds 2jr en paar maanden tussen
    Wij zijn voor een 5e gegaan omdat we het leeftijdsverschil met nu de jongste en kind ervoor te groot vinden (7 jaar verschil)
    De andere 3 hebben altijd zoveel met elkaar gehad en nu nog steeds dat we dit de jongste ook gunnen. Opgroeien met een leeftijdsgenootje.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bij ons zit er 18 maanden tussen en ik vond het erg pittig. De tweede zwangerschap was zwaar, had HG en dus een rondlopende dreumes. Als ik er op terugkijk heb ik er amper van kunnen genieten. De kraamweek was ook niet heel relaxed, oudste vond de baby niet leuk en zat niet lekker in haar vel. Sowieso is het een pittig meisje.

    Ik begin nu pas het echt leuk te vinden.
    Ze spelen nog steeds niet veel samen omdat de jongste natuurlijk niet alles begrijpt en dat zorgt vaak voor gegil van oudste. Maar ze kunnen ook heerlijk knuffelen met elkaar. Ik zou zelf als ik weer voor de keuze zou staan wat meer leeftijdsverschil willen.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  6. Fantastiyanna

    Fantastiyanna Actief lid

    31 jul 2019
    226
    132
    43
    Wij hebben er straks 2 jaar tussen zitten, maar veel vrienden van ons hebben er 1jaar tot 1,5 jaar verschil tussen en dat is toch ook wel erg leuk!

    Het hangt ook af of je een moeilijke baby hebt en de babytijd als zwaar ervaart denk ik.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Mijn kinderen schelen een kleine 15 maanden. Dit is mijn enige ervaring en ik weet dus niet of een groter leeftijdsverschil fijner of juist minder fijn zou zijn geweest.

    Het begin was wat zwaarder: mijn dochter kon nog niet lopen en was natuurlijk nog niet erg zelfstandig, beide vroegen erg veel aandacht en begrepen het concept “wachten tot mama klaar is met de ander” niet. Het was dus regelmatig een kwestie van mezelf in tweeën proberen te splitsen....

    Desalniettemin heb ik nooit als zeer pittig ervaren. Vroeg het een hoop aanpassing - ja, maar dat zal met een ander leeftijdsverschil net zo zijn.
    Ik vind het echt onwijs leuk. Ze zijn de beste vriendjes, spelen graag samen, zijn doorgaans erg lief voor elkaar :)
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  8. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Hier 2.8 tussen de oudste 2 en een 3e onderweg die net 2 jaar scheelt met de 2e.
    Ik vond het leeftijdsverschil tussen de oudste aanvankelijk te groot (miskraam tussendoor gehad) maar inmiddels vind ik het eigenlijk prima. Ze zijn nu net 2 geworden en ruim 4.5 en hebben steeds meer aan elkaar, maar de oudste snapt wel redelijk dat er voor hem en zn zusje soms verschil zit in regels of aanpak omdat ze kleiner is. Hij kan ook enorm zorgzaam zijn. 1.5 jaar verschil lijkt me de eerste 2 jaar enorm pittig maar daarna wel heel Gezellig!
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  9. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    Zoals je zelf al aangeeft, het is zo persoonlijk!

    Onze oudste is straks in maart 4 en onze tweede is dan 2, als de baby geboren is. Dus steeds (om en nabij) 2 jaar er tussen. Ik werk niet veel (10 uur per week) en probeer veel rust in te bouwen maar soms vind ik t best pittig. Komt misschien omdat ik nu zwanger ben hor. Vind die kleintjes ook erg leuk zo. Zou er zelf niet aan moeten denken om na 4/5 jaar weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met baby/gebroken nachten/voeden-gedoe. Aan de andere kant is je eerste kindje dan weer wat ouder en kan dus dan ook al veel meer zelf, dat scheelt wel.

    PLUS, ik was 24 toen ik m'n eerste kreeg. En (niet lullig bedoelt ofzo) als ik mijn eerste later had gekregen, had ik ook snel kindjes achter elkaar gekregen. Maargoed, ook dit is weer voor iedereen persoonlijk :)
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  10. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Ik ben nu zwanger van de 2e en er zal dan ongeveer 19 maanden tussen zitten. Ik had ook geen zware zwangerschap/bevalling gehad en de babytijd ging ook soepel. Dus bewust gekozen om te beginnen aan de 2e toen mijn zoontje 8/9 maanden was. Was gelukkig snel raak :) zwangerschap is tot nu toe wel wat zwaarder doordat ik een drukke dreumes heb rondbanjeren. Maar hij loopt nu (met 15 maanden) al goed en dat scheelt een hoop optillen. Tot nu toe dus heel blij met de keuze om niet te lang te wachten met de 2e, al kan ik natuurlijk nog niks zeggen hoe het is met een baby en dreumes tegelijk.
    Jullie moeten hierin inderdaad gewoon zelf een keuze maken, wat voor jullie goed voelt. Ik kan me ook goed voorstellen als mensen bewust wachten met nummer 2 totdat de eerste al wat zelfstandiger is en naar school gaat.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  11. JoyeuxNoel

    JoyeuxNoel Actief lid

    9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Dankjulliewel dames voor jullie reacties!
     
    Dielle en Anar91 vinden dit leuk.
  12. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    1e en 2e zit 22 maanden tussen.
    Ik/wij dachten net als jij...
    Maar nu ik pas net mijn 3e heb en de oudere jongens bij 6 en 8 worden, heel eerlijk ik als ik het van tevoren wist zou ik ze nooit meer zo kort op elkaar willen.
     
    Neuzeke en JoyeuxNoel vinden dit leuk.
  13. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Tussen 1 en 2 zitten 21 maanden. En tussen 2 en 3 zitten wederom 21 maanden. Heerlijk!
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.882
    113
    Vrouw
    Hier zit 17 maanden tussen, ik vond en vind het nog steeds best pittig. Komt mede omdat onze jongste pas met 14 maanden door sliep, daarvoor kwam hij nog vaak per nacht dus we waren ook echt oververmoeid. Dan 2 kindjes opvoeden en die heel afhankelijk van je zijn vond ik heel pittig. Nu hij eindelijk goed slaapt kan ik er wel veel meer van genieten. Ze maken alleen best veel ‘ruzie’ omdat ze elkaar niet begrijpen. Ik ben enorm blij met m’n 2 kindjes, maar als ik dit had geweten had ik er toch wat langer tussen willen laten.
     
    bozoe en JoyeuxNoel vinden dit leuk.
  15. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Tussen mijn oudste twee zit bijna 3,5 jaar. Tussen nummer 2 en 3 zit straks bijna 2 jaar. Ik vind het leeftijdsverschil tussen de oudsten nu nog wel groot. Ze zijn nu 5 en 20 maanden. Het is wel makkelijker dat de oudste meer snapt, maar zij wilde alsnog ook graag aandacht toen de middelste net geboren was. Samen spelen is soms ook nog best lastig. Toch zijn ze dol op elkaar.
    Ik ben benieuwd hoe bijna 2 jaar tussen de kindjes gaat bevallen.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  16. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wij hebben inderdaad iets minder dan 1,5 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen. Er zijn voordelen en nadelen :D

    Voordelen:
    Ze lijken wel een tweeling. Spelen altijd samen. Zijn gek op elkaar. Doordat ze kort na elkaar in dezelfde fase zitten ben je daar in 1 keer doorheen.

    Nadelen:
    Ze lijken wel een tweeling :roflmao: Ze doen weinig zonder elkaar. Nu mijn oudste naar school gaat zijn ze meer apart van elkaar en zie ik ook andere eigenschappen. Dat is ook leuk.

    Ander nadeel is dat ik het wel
    Pittig vind. De ene is net de peuterpuberteit uit. De ander rolt erin.
    Maar goed: die hebben we straks dan wel gehad.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  17. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Na onze oudste hadden wij precies hetzelfde. Na een half jaar er voor gegaan en direct zwanger. Daar zit dus 16,5 maand tussen. De derde kwam toen de 2e op 6 weken na 2 jaar was. En bij de 4e was nr 3 2 jr9mnd.

    Persoonlijk vind ik het leeftijdsverschil tussen de oudste 2 het fijnste. Komt misschien ook omdat nr 2 een makkelijke baby was. Je zit lekker in het ritme van slaapjes, luiers etc. En mijn oudste 2 hebben echt ontzettend veel met en aan elkaar.
    Mijn derde was echt een heel pittige baby. Dus dat vond ik wel heftig. Ik had net mijn vrijheid weer een beetje toen de vierde geboren werd. Dus voor mijn gevoel moest ik weer opnieuw beginnen. Dat vind ik een nadeel. Dat de andere kinderen nu groter zijn is wel een voordeel, die vermaken de jongste ook telkens, waardoor ik daar minder druk mee ben. Het is genieten met elkaar nu.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  18. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Denk dat het voor iedereen anders is :) Hangt er ook vanaf hoe jij als persoon bent. Tussen mijn 2e, 3e, 4e en 5e zit elke keer anderhalf jaar, oftewel vier kinderen in 4,5 jaar. Ja, het is druk maar wij vinden het vooral geweldig, gezellig en leuk :rolleyes: Tussen de jongste en de 6e zal 2,4 jaar zitten :)
    Wij vonden het juist makkelijk om gewoon door te gaan met de luiers en babyspul. De kinderen spelen ook altijd samen trouwens :thumup:
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  19. JoyeuxNoel

    JoyeuxNoel Actief lid

    9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Leuk jullie reacties :)

    Wij hebben allebei altijd al graag een wat groter gezin gewild (als het mocht lukken, wil er niet te makkelijk over praten want weet hoe lastig het soms kan zijn). Ik vind de baby die we nu hebben zo makkelijk, had het veel zwaarder verwacht. Nu weet ik dat komende baby's anders kunnen zijn en het dus zwaarder is. Ook zal het sowieso zwaarder worden met meer kinderen. Maar wij hebben zo'n sterk gevoel dat we over een half jaar wel weer zouden willen proberen dat het denk ik ook zo gaat lopen. Zeker als we er nog meer willen is dat wel handig want zo jong zijn we ook niet meer en het moet dan nog allemaal lukken.

    Thanks nogmaals!
     
  20. Riette89

    Riette89 Fanatiek lid

    28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hier zit er dan 5 jaar tussen
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina