Lange menstruatiecyclus - extra lang 'zwanger'?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gwn, 7 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    Goeienavond,

Ik vroeg me iets af... Ik weet dat je zwangerschapsduur altijd berekend wordt vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Aan de andere kant is de tijd tussen de eisprong en de menstruatie meestal redelijk gelijk, nl 2 weken, toch? Dit zou dan betekenen dat mensen met een wat langere cyclus dan 4 weken (zoals ik) dus al langer 'zwanger' zijn op het moment van testen?? Hoe moet je daar mee om gaan? Volgens de ontwikkelingskalenders zou ik nu dus in week 6 zitten (laatste menstruatie begonnen op 1 april) en zou de vrucht heel snel groeien, maar deze is zelf pas in de derde week (eisprong op 20 of 21 april), terwijl hij bij iemand met een cyclus van 4 weken bij 6 weken al 4 weken oud zou zijn, toch? Volgen jullie het nog?
    Ik weet nu dus niet zo goed waar ik vanuit moet/kan gaan. Wie weet raad?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je een lange cyclus hebt, dan is je eisprong vaak veel later dan normaal. Als je de zwangerschapsduur berekent aan de hand van de eerste dag van je laatste menstruatie, kom je inderdaad op een langere zwangerschapsduur uit terwijl je dan juist nog niet zo ver bent. Daarom wordt er een termijnecho gemaakt. Het komt vaak voor dat je minder lang zwanger bent dan je denkt, omdat de eisprong later was en de berekening daarom dus niet klopt.

Je moet eigenlijk rekenen vanaf je eisprong en er dan twee weken bij optellen. Maar de meesten weten de exacte datum van de eisprong niet, vandaar dat het in eerste instantie mbv je menstruatie uitgerekend wordt.

Als jij zeker weet dat je eisprong 20 of 21 april was, dan moet je dat aanhouden in je berekening. Vanaf nu terugtellen naar die datum en dan twee weken erbij op, dan zit je op je zwangerschapduur. En dat komt dan ook precies overeen met iemand die een kortere cyclus heeft en even lang zwanger is.

3. Maia

Maia Niet meer actief

Ik had ook altijd redelijk lange cycli (45 was de max hoor dus extreem was het niet).

toen ik zwanger was en belde zei de vk dat ik aan de hand van mijn "laatste menstruatie" dus verder moest zijn dan ik zelf dacht (vanwege die lange cyclus)

Toen ik de termijnecho had zou ik dus volgens mijn laatste menstruatie 10 weken en een paar dagen zwanger zijn. Maar ik bleek dus inderdaad (wat ik zelf al vermoedde) nog maar 8 weken en een paar dagen zwanger te zijn.

Dus als je weet wat jouw eisprong is geweest moet je daar 2 weken bij optellen en niet uitgaan van de menstruatiecyclus. En de termijnecho zal dan de daadwerkelijke termijn geven.

4. Angel26

Angel26 Actief lid

1 dec 2008
    261
    0
    0
    zuster
    Den helder
    Hai,

Ik had hetzelfde.. ik had een cyclus van 37 dagen dus dacht dat ik al 10 weken moest zijn toen ik voor het eerst naar de vk moest , maar dat bleek dus maar 7 weken te zijn.. t was gewoon later omdat je eisprong ook altijd later is..
    Je kan het beter bekijken 2 weken voordat je ongesteldheid had moeten worden.. dan komt je berekening beter in de buurt!
    Maar uiteindelijk komt mijn eerste berekening weer aardig in de buurt omdat het kindje goed groeit ben ik in totaal alweer 2,5 week vooruit gezet.. dus alles kan veranderen!!

succes.. altijd spannend de eerste keer!!

xxx

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hier ook zo. Je moet uitgaan van je eisprong en niet je menstruatie. Is je cyclus 45 dagen ben je niet 15 dagen langer zwanger dan iemand met een cyclus van 30 dagen. Tel gewoon 2 weken af van de dag dat je test. Dan valt het altijd mee. (mijn cyclus was trouwens ook altijd meer dan 40 dagen, dus testte ook nooit voor die dagen om waren)

6. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    GWN, je maakt zeker een grapje?
    Mijn laatste men was OOK op 1 april en mn ei OOK op 20/21 april!!

Ben bij de huisarts geweest en die zei dat ik dan uitgerekend ben op 12-1-2010, dus kun je uitgaan van dat je banner nu klopt met 4,5 week.
    de eerste 2 weken krijg je kadoo omdat je babytje "klaar" is 38 weken na je eitje, dus kan je als begin datum 14 dagen voor je eitje tellen...

succes! en ik hou je inde gaten want vind dit wel grappig!

7. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hier nog één. Mijn cyclus was onregelmatig en erg lang (de keer voor ik zwanger werd 56 dagen!). En idd, bij de termijecho bleek ik ruim 2 weken korter zwanger te zijn dan je o.b.v. de laatste menstruatie zou verwachten. Had ik zelf al wel bedacht (immers hoe langer je cyclus, hoe later in die cyclus je eisprong komt), maar is dan toch weer jammer. Ik wilde het iedereen met 12 weken gaan vertellen, maar bij de 12-wekenecho was ik dus pas 9,5 week.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb een zeer onregelmatige cycles tussen de 28 en 45 dagen (1x 60dg) dus het is hier ook niet te berekenen vanaf de laatste menstruatie. bij me dochte wist ik de dag van eisprong en heb dus vanaf hier getelt + 2 weken en deze zwangerschap wist ik het totaal niet wanneer ik zwanger zou zijn geraakt maar ze zien het dan wel bij de 1e echo. de echo is redelijk nauwkeurig en dan zul je weten hoever je zwanger bent. tot die tijd is het ongeveer. de dag dat je ongesteld had moeten worden dus de dag van meestal de positieve test en dan + 4 weken zo zou je ook kunnen rekenen.

Deel Deze Pagina