Beste moeders, Ik ben op dit moment een beetje radeloos. Mijn zoon is vandaag precies 2 maanden en tot nu heeft hij alleen nog maar borstvoeding gehad. Dit ging vanaf het begin al helemaal goed. Wel heb ik erg veel last gehad van pijnlijke tepels, tepelkloven etc in de kraamtijd.. maar dat was daarna helemaal over. Een maand geleden ongeveer hadden we een dipje, hij dronk steeds huilend aan de borst en liet steeds los.. waarschijnlijk was het spruw alhoewel de dokter dit niet kon zien. Daarna ging het weer goed. Maar sinds een paar dagen begint hij weer onrustig te drinken en af en toe huilend aan de borst. Ik ben best een doorzetter dus ik kan hier wel tegen.. maar nu sinds 3 dagen doet mijn rechterborst echt verschrikkelijk veel pijn. Deze dagen ben ik ook steeds huilend aan het voeden, omdat ik de pijn niet kan verdragen. Ik wil graag doorzetten maar na 3 dagen met deze pijn zie ik het nu echt even niet meer zitten. Ik merk dat ik steeds de neiging heb om die borst maar over te slaan, maar dat gaat natuurlijk niet.. ook begin er tegen op te zien om te gaan voeden. Hij ligt nu lekker te slapen maar als hij zo wakker wordt weet ik moet gaan voeden, en ik ben gebleven bij de pijnlijke kant (ik geef altijd om en om).. ik zit er nu dus alweer tegen op. Als je het mij op dit moment vraagt wil ik de handdoek in de ring gooien en direct overstappen op kunstvoeding, maar ik vindt dit zo zwak van mezelf en ook zonde van alle tijd en energie die ik er deze 2 maanden in heb gestopt. Iemand ideeen/tips/adviezen etc. waardoor ik wellicht het stoppen uit mijn hoofd kan zetten? p.s. de pijn in mijn borst is trouwens de hele tijd aanwezig ook als ik niet aan het voeden ben en bijvoorbeeld ga bukken of 1 van mijn oudere kinderen er tegen aan springt ofzo. Het zijn geen tepelkloven, heb dit eerder gehad en weet hoe dit voelt en eruit ziet. Het is ook geen borstontsteking, ook dit heb ik al eerder gehad en weet wat de sympthonen zijn. Zou het verkeerd aanleggen zijn?
Als je op het punt staat te stoppen is er maar 1 advies: bel een LK en maak zsm een afspraak. Zij kan meekijken hoe de voedingen gaan en ook waarom je pijn hebt.
Dit inderdaad, als je wil doorgaan, zou ik snel een lactatiekundige inschakelen. Ik had ook veel pijn in het begin, continue een gevoel alsof het geschaafd was en bij het aanhappen ging ik door de grond. Dan ga je er inderdaad tegenop zien. Bij mij was het spruw, erg pijnlijk! Sterkte en succes!
Herken het hier wad het spruw nystatine hield niks paar daagjes daktarin gel wel nu nog heerlijk aan het voeden Zowel de huisarts als cb hadden het bij mij over het hoofd gezien de lactatiekundige kwam er pas mee zeker moeite waard om afspraak te maken
Ja ik ben nu op zoek naar een lactatiekundige. Heb net weer gevoed met de pijnljke kant en moest heeel hard op mijn tanden bijten. Na het voeden heb ik goed gekeken op mijn tepel en ik zie aan de onderkant 2 witte wondjes zitten. Dat zijn dus de boosdoeners, kan dit spruw zijn? Het consultatiebureau ga ik niet meer heen voor vragen met borstvoeding. Ik heb de vorige keer daar verteld dat het niet zo goed ging, huilend aan de borst etc. er werd gewoon meerdere malen overheen gepraat.
Je kan wel informeren of er een LK verbonden is aan het cb! Voor dit soort dingen kunnen ze verder niet veel voor je betekenen inderdaad..
Oei spruw kan heeeeel naar zijn! Wij hebben het een keer of 5 gehad. Ik zou ook even contact opnemen met een LK. Misschien kun je ondertussen ook gentiaan violet bestellen bij eurolac? Verder goed je tepels schoonhouden, en je bh beschermen, bv met een zoogkompress. Na het drinken je tepels afwassen en je kindje een paar theelepeltjes gekookt (afgekoeld) water geven om de melk resten weg te spoelen. Of met een gaasje in water het mondje schoonmaken. Je kunt voor je tepels kokosolie gebruiken. Dit heeft een antibacteriele werking.
Klinkt als spruw en misschien ook regeldagen. Lactatiekundige lijkt me slim, vooral omdat die ook kan meekijken naar het drinken. Sommige borst- en tepelpijn kan ook erger worden als kind niet goed hapt.
Net van de huisarts een middeltje tegen spruw gehad wat ik op de tepel kan druppelen. Ga het zometeen ophalen bij de apotheek. Hopelijk werkt het snel. In ieder geval heb ik wel weer goede hoop gekregen wat betreft de borstvoeding en zijn de gedachten om te stoppen weer weg gezakt. Ook ga ik nog wel kijken voor LK
zou echt lk inschakelen, bij vriendin die veel problemen had is het nu moeiteloos gelukt om uitsluitend bv geven en het gaat lekker.
Bedankt! Woon nog maar net in deze gemeente dus weet nog niet alles goed te vinden. Inmiddels gebruik ik sinds gisteren nystatine. Ik ga nog steeds kapot van de pijn, en moet ook telkens moed verzamelen om hem aan te leggen. Hopelijk gaat het snel weer over, want dit is absoluut geen pretje. De apotheek adviseerde ook om met een tepelhoedje te voeden. Maar hier heb ik geen ervaring mee.. doet dit dan minder zeer?
Ja, dat zou je kunnen doen inderdaad. Het zal er inderdaad wel voor zorgen dat het wat minder pijnlijk is! Wel goed opletten dat je de goede maat neemt. Maar ook dit beter in overleg met een LK. Je moet namelijk wel goed in de gaten houden dat je productie goed blijft. Ook kan het zijn dat je kindje de borst wat minder goed leeg drinkt. Ik heb daar zelf gelukkig nooit last van gehad, (alle 3 met tepelhoedje gevoed),maar het kan wel.
is de nystatine alleen voor je zoontje of smeer je dat ook zelf op je borst? dat moest ik nl ook doen van de huisarts maar dat leverde alleen maar meer ellende op. Het is vreselijk plakspul en dus plakte ik vast aan mijn bh/zoogkompressen met als gevolg alleen maar meer pijn. Volgens mij is het daar ook niet voor bedoeld. Ik ben uiteindelijk zelf daktarin gaan smeren na elke voeding, gewoon te koop bij de drogist. Tepelhoedje heb ik geen ervaring mee. Zou denk ik toch snel een LK inschakelen voor gericht advies. Hopelijk gaat het snel beter!
Ik heb tijdens de spruw weken met tepelhoedje gevoed. Wel inderdaad goed opletten dat je de juiste maat neemt (overleg dit ook met je lk). En haal een pot kokosolie. Paar keer per dag je bosten en tepels mee insmeren. Dit verzacht sowieso en je hoeft het niet af te spoelen. Misschien kun je ook ergens borax glycerine krijgen, dit was onze redding. Succes!
@hankele; Het advies was juist alleen maar op de tepel te smeren aangezien de spruw daar zat. Ik vindt het ook enorm plakspul en laat het altijd een beetje drogen voordat ik een zoogcompres erover doe. Smeer je die daktarine nu voor altijd of alleen op momenten van spruw? @patrijs1981; Inmiddels ben ik gestopt met het tepelhoedje. Ik heb hem 3 dagen gebruikt toen de pijn echt niet houdbaar meer was. Het heeft me er goed doorheen geholpen. Daarna was de pijn zo goed als weg en ben ik weer normaal gaan voeden. Sinds gisteren voel ik de pijn weer een beetje opkomen, gebruik nog steeds de medicijnen dus hopelijk komt het niet weer zo ernstig terug.