Hoi hoi! Even in t kort, ben een gelukkige moeder van 2 mega knappe zoons! De oudste word volgende maand 2jaar en de jongste is bijna 3,5 maand oud. Vanaf de 2de dag na geboorte tweede zoon heb ik een mega oersterke wens voor een derde en evt een vierde kindje! Laatst serieus met mm partner erover gehad en denken erover vanaf december weer de boel te laten gaan Maar nu komt mn grootste angst.... Ik ben ongelooflijk huiverig voor mn lichaam! Bij de eerste zw doorgehuppeld tot bijna 42weken. Tweede zw was het al pittig vanaf 16weken :/ Wat doet een volgende zwangerschap dan met me?!? En ondanks ik alles heb laten checken mega angst voor verzakkingen enz. Wie heeft ervaring met meerdere en voorak snel op elkaar volgende zwangerschappen? En heeft het verweken van je bekkenbodem invloed op verzakkingen etc? ? Ik hoop gauw wat reacties te mogen lezen!
Ik ben nu zwanger van de 5e, die geboren zal worden voordat de oudste 6 is. Er zit gemiddeld zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen. Tot nu toe (afkloppen) ben ik er fysiek goed afgekomen. Geen last van verzakkingen, urineverlies, bekkenproblemen etc. na de bevallingen. Hopelijk blijft dat zo want het is idd nogal een aanslag op je lichaam.
Bij mij was juist mijn eerste zwangerschap veel heftiger. Heel veel last van moeheid, veel kwaaltjes en ook vanaf zo'n 25 weken bekkenklachten gehad. Met rust ging het wel beter en die kun je bij je eerste kindje natuurlijk nog pakken . Bij de tweede zwangerschap heel bang geweest voor weer 9 maanden zo'n aanslag op mijn lichaam, zoveel moeheid en geen sociaal leven meer. Uiteindelijk bleek deze zwangerschap juist veel makkelijker! Minder moe, minder misselijk, kon gewoon alles blijven doen en ook minder bekkenklachten. Wel op een gegevns moment waggelen en fysiek minder aankunnen, maar goed te doen. Het hoeft dus niet per se elke zwangerschap erger te worden. Ik werd wel pas zwanger van de tweede anderhalf jaar na de bevalling van de eerste. Toen was ik al helemaal ontzwangerd en fysiek weer de oude. Weet niet of het ook zo soepel zou gaan als we minder lang hadden gewacht. Oh ja, eerste keer zware bevalling met inknippen en vacuumpomp, tweede keer spoedkeizersnede, maar geen verzakkingen ofzo.
Ik zou eens met je huisarts hierover praten. Misschien heeft hij tips, bv eerst je lichaam sterker maken met fysio/sport of je angsten bespreken met maatschappelijk werk, afhankelijk van waar het probleem het meest zit. Ik zou wel even je lichaam de tijd en aandacht geven om goed te herstellen van je vorige zwangerschap zodat je zo goed mogelijk bent voorbereid op een eventueel volgende zwangerschap