Lange onvervulde kinderwens (MMM of zonder) maar nog hoop (deel 2)

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Asil, 2 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.137
    3.214
    113
    Vrouw
    dank voor je uitgebreide reactie. Wat een verhaal! Hopelijk gaat het in Duitsland lukken !

@Gliss knap van jou! Sinds de sportschool dicht is, heb ik behalve wandelen, niks meer uitgevoerd :(
    Begrijp ik goed dat jij en @Kramertje bekend zijn met schildklierproblemen? Mijn ziekenhuis doet daar behalve Euthyrox voor geven, niks mee (Hashimoto gedeelte). Mochten jullie nog tips hebben, houd ik me aanbevolen.

@Betsies dank je wel!

Kramertje en Betsies vinden dit leuk.
  2. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Belangrijkste is dat je TSH tussen 1-2 is ingesteld en dat dit regelmatig gecondoleerd wordt in het traject.

Bij mij is dat nog een redelijke uitdaging omdat mijn T4 al tegen/op de bovengrens zit en TSH rond 2 schommelt. Als we de TSH omlaag brengen door iets meer thyrax stijgt m'n T4 dus en dan krijg ik hyperthyreoidie verschijnselen als hoge hartslag, hartkloppingen, tremor etc. En te hoog t4 is ook weer niet goed voor vruchtbaarheid. Dus het blijft een beetje onzeker wat de beste aanpak is. Maar ben wel stabiel rond deze waarden gelukkig (ergens wel logisch want eigen schildklier doet helemaal niets meer) en daarmee geen klachten.

Splitijsje vindt dit leuk.
  3. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dankje dames voor de gonal geruststelling, ik ga er positief in ;)

@Betsies ik brand een kaarsje voor je!

@Gliss ik ben echt zo benieuwd of je de prednison mag gaan gebruiken... laten we hopen dat dat de gouden tip is voor een baby’tje!

Ik las trouwens laatst bij iemand op insta dat ze utrogestan poezenbollen noemen :roflmao::roflmao: ik ging helemaal stuk!
    Vooral toen ze verder ging over de ‘poezenbollenproppenschieter’ :roflmao: zie onderstaand plaatje van haar insta hahaha

Bijgevoegde bestanden:

Splitijsje, Asil, Kramertje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. DangerBlonde

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Weten jullie nog trouwens dat we het een tijdje terug over een tastbare herinnering aan een miskraam hadden?
    Ik heb mijn plan uitgevoerd vanavond met een vriendin: we hebben de peg dolls geverfd. Super leuk om te doen en het staat ook nog leuk in een glazen stolpje straks. :) Mijn gezin met ons regenboogje erbij.

Bijgevoegde bestanden:

Splitijsje, Kramertje en Betsies vinden dit leuk.
  5. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    Wat eten jullie allemaal op een dag?
    Ik baal een beetje van mezelf omdat ik me echt mezelf een beetje heb laten gaan. Als m’n tp doorgaat voelt het nu al een beetje verkorten.. Zucht. Ik wil niet op dieet maar wel gevarieerd en gezonder eten. Ik start vanaf vandaag.

Dit is een eventuele eet schema voor als je al zwanger bent.Ik zat eraan te denken om die te volgen..

• 4 of 5 bruine/volkoren boterhammen
    • 250 gram groente
    • 3 middelgrote aardappels (150 gram), 75 gram gekookte rijst of 150 gram gekookte pasta of peulvruchten
    • 2 stuks fruit
    • 2 tot 3 porties zuivel: bijvoorbeeld 450 ml melkproducten en 30 gram kaas
    • 100-125 gram (gaar) vlees, vis, ei of vleesvervangers
    • 40 gram smeer- en bereidingsvetten zoals margarine en (olijf)olie
    • 1,5-2 liter vocht (inclusief melk)

6. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    ik bedoel als een verloren kans*

7. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Succes @Emma1995 : bij mij kan t ook altijd beter.
    Ik eet te weinig fruit en ontbijt bijna altijd hetzelfde. Ga weer aan de slag met diepvriesfruit en yoghurt/kwark , lijnzaad, muesli etc.

Emma1995 en Betsies vinden dit leuk.
  8. Betsies

Betsies Fanatiek lid

21 mrt 2020
    2.229
    3.124
    113
    Vrouw
    Maar echt brrrrr

hahaha @DangerBlonde poezenbollen Tsja het zijn ernstige dingen, je kunt er maar beter om moeten lachen!!
    En echt mega lief gelukt de poppetjes!!

@Gliss spannend inderdaad of de prednison doorgaat, morgen het verlossende woord he, ik duim voor je!

@Emma1995 het is zeker niet bij voorbaat een verloren kans hoor! Sommige dames eten alle dagen vette tjak en worden hopla zwanger!
    Maar wel heel goed dat je bewust gaat eten! Dat is nooit verkeerd!
    Zelf volg ik Ivm endo het endometriosedieet daarvoor schrap ik tarwe en suikers. Het is even lastig in het begin maar nu echt zo prima te doen. Havermout is prima om dingen van te maken als ontbijt, soep of salade of bananenbrood en roggecrackers bij de lunch. Ongebrande notenmix, fruit of suikervrije chocolade als tussendoortje en gewoon avondeten maar dan met pastavervangers ipv witte pasta. Het geeft mij wel meer energie en minder last van pds!

Asil en Emma1995 vinden dit leuk.
  9. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    @DangerBlonde : ik vind die peg dolls echt heel mooi gedaan en lief gebaar. Voor mij alleen te confronterend omdat ik nog kinderloos ben.
    En dat instagram account vind ik echt super goed! De tekeningen die zij maakt zijn zo herkenbaar.

Gliss vindt dit leuk.
  10. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    Diepvriesfruit is een goede, bedankt voor de tip!

11. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.283
    5.876
    113
    Vrouw
    Klopt ook hier een schildklier probleem. Uit het herhaald miskraamonderzoek in november 2019 kwam een waarde van 3.89. Voor Belgie te hoog omdat wat @Gliss ook aangeeft deze het beste moet liggen tussen de 1-2. Ben levothyroxine gaan slikken (50mcg). Eind december '19 wederom geprikt en een waarde van 1.68, dus prima. Helaas kreeg ik daarna 2 biochemische zwangerschappen dus nogmaals TSH en FT4 laten prikken. Hier bleek ik een waarde van 2.69 te hebben, dus ophoging naar 75mcg. Daarna is het bergafwaarts gegaan. Mijn TSH waarde bleef zakken naar 0.89 (wat prima was) maar met mindering van de levothyroxine (25mcg) werd hij 0.06 (FT4 21.7), naar 0.02 (FT4 20.6) naar 0.01 (FT4 22.9). Ik slikte nog maar 25mch maar TSH bleef zakken. Begin december 2020 geheel gestopt met de medicatie en eind december weer laten prikken. Nu ween waarde van 3.53 (te hoog weer) met een FT4 van 11.3. Nu weer rustig aan de 25mcg in de hoop dat hij zakt tussen de 1-2. In overleg met C&C toch afgesproken een poging te starten en na de punctie direct mijn TSH te laten prikken. Bij een te hoge waarde geen verse TP, bij een goede waarde wel.

In mijn geval is het dus heel lastig om die schildklier stabiel te krijgen.

Splitijsje vindt dit leuk.
  12. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    ja ik zou ook zeker dat dieet kunnen volgen, en koolhydraat arm eten schijnt weer goed te zijn voor de pco. Heb het wel eens geprobeerd maar als het op dieet etc aankomt hou ik het altijd maar even vol. En voel me dan super slecht. Maar zou wel kleine dingen kunnen schrappen als toegevoegde suikers. Ik doe al geen suiker in me thee en ik zal frisdrank meer laten staan. Bereik je hopelijk al een hoop mee.
    Laat je ook zuivel staan?

13. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.283
    5.876
    113
    Vrouw
    Ik ben niet zo'n hele grote eter en drinker en ben niet zo dol op brood en aardappels, maar eet het allemaal wel.
    Ik eet ongeveer het volgende op een dag:

Ontbijt
    Glas drinkontbijt (doordeweeks)
    Ommelet of roerei met klein broodje en 2 glazen vers gemaakte fruit/groente smoothie (weekend)

Tussendoor
    Gedurende de dag minimaal 2 stuks fruit en soms nog een eierkoek oid

Lunch
    Probeer ik af te wisselen tussen een salade of 1-2 boterhammen met kaas of broodje gezond (soms broodje kroket) en altijd een vol glas melk erbij

Diner
    1-2 per week eten we vegetarisch, 2x per week vis en zo'n 3x per week vlees.
    Probeer heel erg af te wisselen tussen rijst, pasta, aardappels (ook al vind ik ze niet zo lekker) en peulvruchten. 250 gram groente red ik denk ik niet, dit zal zo'n 150 gram zijn gok ik.

Verder drink ik de hele dag thee (heet water met citroensap en honing), water, 2 kopjes cappuccino en 's-avonds een glaasje granaatappelsap.

En uiteraard zondigen we ook gewoon, meestal toch wel 1x per wat lekkers als pizza of een patatje oid. En natuurlijk ook weleens een bakje chips of lekker wat kaasjes en worst op tafel.

Emma1995 vindt dit leuk.
  14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik eet ongeveer dit:

Ontbijt:
    1 zelfgebakken bruine boterham (staat gelijk aan 2/3 plakken normaal bruin brood)
    meestal met hagelslag of vlokken ofzo ;)

Lunch:
    1 of 2 zelfgebakken bruine boterham, meestal met hummus en tomaat oid, soms de tweede met iets zoets

Tussendoor:
    Soms fruit, of worteltjes, maar ik eet vaak overdag niets tussendoor

Avondeten:
    Wij eten meestal vegan, soms vegetarisch. Heel afwisselend, kan alles zijn van lasagne tot gebakken aardappels met salade en vleesvervanger tot macaroni cheese tot wraps tot maaltijdsoep tot curry etc etc etc.
    Mééstal schep ik nog een half bordje op de tweede keer ;)

Na het avondeten:
    Ik probeer dit te minderen, maar mijn man haalt regelmatig iets lekkers in huis waar ik ook van mee-eet. Zoals chocola, pepernoten, dat soort dingen. Als dat er niet is, eet ik braaf fruit en/of worteltjes, want na het eten heb ik vaak wel zin in snacks.

Drinken:
    Eigenlijk altijd thee, maar heel af en toe hebben we iets van cider of gingerale oid (vaak bij pizza of patat hahah, daar past het bij).

Als ik meer beweeg, eet ik meestal extra boterhammen. Maar ook wel meer ongezonde dingen ;)

Alles bij elkaar zit ik meestal redelijk goed qua kcal, ik eet ongeveer wat ik verbruik, maar ik eet vaak wat te weinig fruit volgens de richtlijnen, en regelmatig ook te weinig eiwitten geloof ik. Als ik dat zou omruilen voor die chocola, zou ik behoorlijk goed zitten. Maar vind het lastig, ik ben wel een beetje suikerverslaafd.
    Worteltjes vind ik dus wel heeeel erg lekker, dus geen moeite om dat te eten hahah. Sowieso hou ik meer van groente dan van fruit.

Emma1995 vindt dit leuk.
  15. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Ha die heb ik ook gezien :)

16. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    hoe je je diner zo afwisselt tussen vlees, vis en vega vind ik echt een goede. Ik ben altijd inspiratieloos voor eten. Dus zat te denken aan Marley spoon of hello fresh boxen. Want in rouleer nu al 5 jaar in een paar standaard gerechten wat ik soms een beetje aanpas. We eten ook veelste veel vlees... Dus hier kan ik zeker wat mee! Thanks voor de tip

17. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    omg zelfgebakken brood klinkt echt als muziek in mijn oren. Als ik ergens echt heel blij van kan worden is dat vers brood :D

ik merk wel dat jullie wel een soort van regelmaat hebben qua wat jullie eten. Ik heb dat niet ontbijt veelste laat, terwijlnik vroeg wakker ben en lunch vergeet ik soms en daardoor ga ik vroeg avond eten. Dus als ik daar al aan kan werken, kom ik al ver denk ik. Het is gewoon lekker makkelijk om je te laten gaan er lekker niet op te letten.

misschien moet ik weer alles in zo een app bijhouden.

18. DangerBlonde

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    @Wondertje2020 dat begrijp ik. Ik denk dat het voor jou wel heel mooi is om te maken als het een keer gelukt is straks!

@Emma1995 een zwanger menu is voor een niet zwangere dacht ik net iets teveel. Volgens mij zegt Voedingscentrum dat je 2 extra boterhammen mag dan ongeveer. En wat extra zuivel.
    Mijn menu is ongeveer dit:

Ontbijt: 1 volkoren of meergranen boterham met zoet beleg. 1 kopje koffie met melk, zonder suiker, en 1 glas sinaasappelsap.

Tussendoor: 1 stuk fruit als ik er aan denk, soms ook niks. (Ik zou meer fruit moeten eten. Daarom ook elke dag glaasje sinaasappelsap, is in elk geval iets.) Door de dag heen drink ik veel glazen rooibos/gemberthee zonder suiker.

lunch: 2 volkoren of meergranen boterhammen met vlees of kaas. Soms nog eentje extra met zoet als ik veel trek heb. Thee erbij. Wissel ook wel eens af met een maaltijdsalade, of een afgebakken broodje met beleg.

Tussendoor: hier zit mijn dip van de dag en zwakke punt. 1 kopje koffie met melk en iets lekkers erbij. Op het werk had ik nooit meer dan wat ik bij me had. Vaak 1 koekje, mueslireep of sultana of zoiets. Thuis snaai ik sneller in de snoep lade.. een paar koekjes, chocolaatje, snoepjes. Koffie zonder iets is niks voor mij haha.

Avondeten: 1 bord avondeten, varieert. 1-2 glazen water erbij. Ik pak meestal 1 stuk vlees, veel groente en een beetje aardappel. Of pasta, en eens per week eten we buiten de deur of halen we af.

Avond: hier snoep ik ook graag. Probeer nu wat vaker een beetje pudding/yoghurt of kwark te pakken ipv weer aan de chocolaatjes te snoepen. Ook thee erbij.

Emma1995 vindt dit leuk.
  19. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Ik ben Koolhydraat beperkt: richtlijn die ik aanhoud zie link. Is meer vetten en eiwitten en minder koolhydraten.

https://slankmetlinda.nl/koolhydraatbeperkt-weekmenu.nl/

Voorbeeld:

Maandag
    Ontbijt: 150 gram Griekse Yoghurt met 20 gram noten en een banaan

Tussendoor: 3 blokjes kaas met plakjes komkommer

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade, bestaande uit ijsbergsla, gerookte zalm (of vis naar keuze) en fetakaas.

Tussendoor: 20 gram noten gemengd + een appel

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten + zoete aardappelfrietjes

Tussendoor: 1 gekookt eitje

Ik houd van richlijnen en volgen van een plan.
    Ik probeer yoghurt te vervangen voor kokosyoghurt of soya en soms gewoon normale, maar dat is vanwege mijn PDS.

Balans vind ik hier goed te doen omdat ik ook niet lekker ga op alleen brood, en net als @Kramertje, vind ik gekookte aardappelen met name niet te "vreten" gebakken, uit de oven, stampot prima maar gewoon een gekookte aardappel bah bah :)

Emma1995 en Kramertje vinden dit leuk.
  20. DangerBlonde

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Regelmaat is echt heel fijn, dat helpt om je suikerspiegel wat stabiel te houden.
    Als je geen tijd hebt om brood te bakken: de lokale bakker hier in de buurt heeft elke week een brooddag, 4 broden voor 8 euro. Ik vind dat erg lekker en het vult beter dan brood van de supermarkt. Ook eet ik er minder van. En ik heb veel minder tot geen last meer van verstopte darmen sindsdien, had ik enorm last van.
    Wij doen met 4 broden 2 weken. Mijn dochter eet 1-2 boterhammen per dag (smorgens pap). Mijn man eet 6-8 per dag. En ik 2-4.
    Ik vries ze in in zakjes met porties per dag. Elke dag vers brood uit de vriezer :)
    Misschien heeft jouw lokale bakker ook zo’n actie?

Splitijsje en Asil vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina