Vanochtend ook nog een keer bloedgeprikt voor AMH waarde en ook wat vitamines worden meegeprikt. AMH is enkele jaren geleden geprikt en toen was hij erg hoog voor mijn leeftijd. Ben benieuwd wat het nu is.
@blij83 ik had toen eerst een kuur primolut en toen begon in met deca en gonal f erbij. trigger met ovitrelle Komt omdat ik eigenlijk geen pil (oestrogenen) mag ivm eerder trombosebeen nu gebruik ik wel oestrogenen, maar dan samen met bloedverdunners Ben ook benieuwd wat je amh is. Hoeveel was het vorige keer (bij hoe oud?) bij mij was het toen 4.3 bij 38, ook erg hoog toen ik daar laatst was ging hij met echo ook even kijken en zei ‘nou, jij komt voorlopig nog niet in de overgang’
Wow. Dat is heel hoog inderdaad. Ik had 4.0 en toen was ik ruim 34,5 jaar. Inmiddels ben ik 37 en een paar maanden
Zeker hoog, ik heb AMH 2,3 en ben 32. Dat is nu nog ok, maar vroege overgang komt voor in familie (moede, tante en zus rond 37), dus ik maak me daar geregeld zorgen over nu het steeds langer duurt.
@blij83 ja ik denk ook wel dat het heel erg ligt bij wie je inderdaad de zorg krijgt. Dus daar zit zeker wat in. In het vumc waar ik eerst liep waren ze altijd heel voorzichtig. Had overigens ook echt niks in te brengen. Was echt alleen protocol, protocol en nog een protocol. Ja dokter Cuypers had mij dat inderdaad ook uitgelicht. En denk dat de theorie zich bij mij ook bewezen heeft. Want van de 9 eitjes die er ontdooit waren vielen er vrijwel meteen 6 af. Schrok daar super erg van. De drie die bleven doordelen waren alle drie van goede kwaliteit, als ik dokter Cuypers mag geloven. Hij zei ook degene die afvielen waren gewoon niet goed en natuurlijk niet leuk, maar dat is wellicht de natuurlijke selectie waar hij het over had. Dat door korte protocol er enigszins een natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden. Dus ik denk dat er zeker wat in zit. Maar er is bij jou geen sprake van pcos toch? Slechts een verhoogde amh? Mijn amh was 17.2 maar dat komt natuurlijk door de pcos.
Bij mij in de familie heeft iemand op natuurlijke weg boven 50 nog spontaan een kind gekregen. Was niet gepland zeg maar Nicht van mijn moeder wel, dus niet super direct.
Hebben ze dat ook ooit bij je uitgesloten? ik heb ook een cyclus van 30-34 dagen. Natuurlijk wel iets langer maar dat viel nog wel onder het ‘normaal’ dacht ik. Moet er wel bij vertellen dat het natuurlijk niet altijd zo is geweest( voorheen 90 dagen)
waar zouden ze dat dan eigenlijk aan kunnen zien? De kralen ketting qua follikels, maar wat nog meer?
Het wordt vastgesteld aan de hand van een aantal symptomen. Omdat het een syndroom is hoeft dus niet alles tot uiting te komen. Dit is de lijst van symtomen. Bij mij is er toen ook een bloedonderzoek gedaan en dat kwam ook echt overeen met het pcos beeld. * Onregelmatige menstruatie (minder dan 9 maal per jaar) of uitblijvende menstruaties * Onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid * Acne * Vettere huid & vette roos * Meer haargroei bijvoorbeeld op de kin, bovenlip, rond de tepels, buik, onderrug, binnenkant bovenbenen * Haaruitval * Overgewicht * Skin tags – huidflapjes vooral in de oksels, rond de hals en nek * Hoog cholesterolgehalte * Hoge bloeddruk * Hyperpigmentatie van de huid * Angsten of depressie * Stemmingswisselingen * Cyste eierstok (cyste op eierstok is alleen met een echo vast te stellen) Ik had vooral last van lange cyclussen( 90 dagen later naar 34 gegaan) overgewicht en ook snel aankomen, Hoge bloeddruk, angsten en depressie, stemmingswisselingen en heel veel eiblaasjes. sommige hebben weer extreem last van haargroei tot overbearing op het gezicht. Dat herkende ik juist weer niet.
wat was er dan afwijkend in het bloed? Is dat dan testosteron? bij mij is alles al wel getest, maar heb wel een aantal van deze dingen. Acne, vette huid/roos, maar voor de rest niet. toch vraag ik me wel eens af of ik het gehad heb. Hier had ik het met de arts ook over. Heb super regelmatige (korte) cyclus, maar ben heel veel jaren aan de pil geweest, dus toen heb ik het niet gemerkt. maar dan nog verandert het voor mij voor nu niks aan de situatie
Ja klopt, mijn eicelvoorraad is nu nog goed gelukkig Had 18 eicellen (maar wel grote afvalrace met 5 bevruchtingen). Maar wilde altijd een groot gezin, dat lijkt er in dit tempo en deze moeite (als het hopelijk überhaupt lukt), niet meer in te zitten. Wordt volgende maand 33.
Ik durf niet te zeggen hoe dat zich precies vertaald in de bloedwaarden. Maar dit is wat ik vond op het internet. Om na te gaan hoe hoog de waarden van het FSH, LH, testosteron, oestrogeen, progesteron zijn, wordt het bloed onderzocht en de bloeddruk gemeten. laboratoriumonderzoek. Dit gebeurt meestal tien dagen na een menstruatie en kan op een later tijdstip worden herhaald. Bij afwijkingen in deze waarden vindt eventueel verder onderzoek plaats. Dit kan onder andere naar de waarden van de bloedsuikers (glucose), insuline en cholesterol zijn. Ik denk inderdaad dat het niet echt wat aan de situatie zou veranderen, behalve misschien een onstabiele balans in je hormoonwaardes. Zoals progesteron etc, maar daar krijgen we meestal ook ondersteuning bij.
Oh dat laatste is herkenbaar. Hier ook altijd de wens gehad voor een groot gezin. Dat gaat hier ook niet meer gebeuren, ben 38. Was 34 toen ik beviel van de oudste. Moet zeggen dat voor de oudste ik makkelijk kon schakelen maar daarna toch wel moeite heb met dat die wens van een groot gezin hem gewoon niet meer gaat worden. Maar goed. We hebben in ieder geval kindjes , dat is al heel wat realiseer ik me ook maar al te goed.
Dat is bij mij niet zo, hoog testosteron. Keurig gemiddeld toen het voor het laatste gemeten was. gaat nu overigens best prima met de medicatie. Niet echt last meer van. Alleen misschien net iets vermoeider dan normaal. Voel me wel prima eigenlijk
Zeer herkenbaar hier. Ook pcos en veel van die symptomen. Heb alleen geen overgewicht (misschien 3 kilo ofzo ), geen hoge bloeddruk/cholesterol en geen skin tags. @Emma1995 de depressie/angst klachten worden door zwangerschap nog versterkt. Allemaal door hormonale onbalans, wat pcos eigenlijk inhoudt Die overbeharing heb ik wel, schaam me echt dood als ik me niet zou harsen en scheren heb ik gewoon een behaarde kin heb t zelfs laten laseren een aantal keer. Maar donkerblond en lichtblond haar pakt ie niet goed helaas. En zo’n streepje onder m’n navel, en ook echt een bikinilijn die door groeit over de binnenkant en voorkant van de bovenbenen. Afschuwelijk vind ik t. Terwijl ik echt wel een vrouw-vrouw ben haha, nette kleren sieraden makeupje gelnagels.. past er zo niet bij. (Aan de andere kant heb ik vorig jaar in de zomer ook loodzware tegels en bestrating gelegd in de tuin, dat wroeten doe ik dan ook weer wel ) @Do1981 in het bloedbeeld zie je dan verhoogd testosteron inderdaad, maar ook verhoogd LH (daarom kloppen de ovulatietesten bij pcos vaak niet, omdat dit chronisch verhoogd is = vals positieve testen). En in verhouding tot de LH een verlaagd FSH. FSH zorgt voor de eitjes groei, en dat werkt dan dus niet omdat dat te weinig is. Daardoor de lange cyclus omdat die eitjes te langzaam of niet komen.