@Kramertje ik vind het nog netjes idd. Begrijp dat je woest bent. Wat ontzettend teleurstellend en onprofessioneel. Heel goed om te weten ook wel.
@Kramertje als je zoiets meemaakt dan hoop je op het begrip en medeleven van de kliniek. En zeker bij het doen van beloftes dan ben je hoopvol. Dit wil je gewoon niet.. Ik vind het heel naar dat jullie zo behandeld zijn nadat je al zo’n klap hebt gehad van de punctie. Knuffel voor dit gedoe. Ik zou vragen naar de klachtenprocedure en een klacht indienen. Edit: ik vind trouwens dat je de e-mail heel netjes hebt verwoord in alle emotie! Knap van je!
Nou ik ben gebeld hoor en wel door meneer dr. Cuypers zelf. Kreeg eerst excuses dat ik nog niks gehoord had en dat ze op woensdag en vrijdag middag wel gewoon werken ondanks dat op de site staat dat de kliniek dicht is. Want dan worden er rapporten geschreven, evaluaties ingevuld, intakes doorgenomen en mensen zo als ik gebeld die even kort met de arts telefonisch willen spreken n.a.v. een mislukte punctie, terugplaatsing, etc. En dat hij Jannet had aangesproken op het feit iets beloofd te hebben en zij dat niet helemaal netjes was nagekomen. Hij begreepmook volkomen dat, dat bij ons niet zo prettig overkwam en bood darvoor zijn excuses aan. Hij vond het zelf ook erg vervelend dat er geen bevruchtingen waren. De buitenkant van de eicellen zagen er erg goed uit, rijp dus, maar dat zegt dus nog niks over of de binnenzijde ook goed uitgerijpt is. Dat is ook iets wat ze gewoonweg niet kunnen zien. Dat de Pregnyl trigger later is gezet (33 uur ipv 35-36 uur) kan hier best mee te maken hebben gaf hij aan. En dan doelde hij erop dat de eicel aan de binnenzijde nog niet voldoende uitgerijpt kan zijn. Ook kan het toch zijn dat de gebruikte hormonen niet optimaal hebben gewerkt, dat is helaas toch altijd een uitprobeersel. Hij was verder wel tevreden over het aantal follikels en rijpe eicellen. Het kan ook zo zijn dat gezien mijn leeftijd dit helaas een ronde is geweest met slechtere kwaliteit eicellen, maar de ene maand is de andere maand niet. Zeker niet gezien het verleden, de uitgangsecho zeker 22 follikels aangaf en mijn AMH (1.89) en FSH waarde meer dan voloende zijn. Dat we alle andere rondes 50% of net iets meer dan 50% en zelfs een keer 100% bevruchtingen hadden en nu niks zegt niks over een volgende poging. Die kan hartstikke goed uitpakken, maar uiteraard ook weer hetzelfde. Dat weet je helaas van te voren natuurlijk niet. Bij het gebruik van de eicelaktivator bleven mijn eicellen heel mooi intact, wat erop wijst dat de eicelaktivator wel zijn werk doet. Het kan zo zijn dat de eicellen niet geschikt zijn voor de eicelaktivator, maar dan vallen deze uitelkaar. Dat is bij mij niet gebeurt, dus kan geen oorzaak zijn. Met het zaad van mijn man is PICSI gedaan. Bleek achteraf helemaal niet nodig. Hij had prima zaad! Na opwerking 8.000.000 (de ronde in Gent 1.500.000 en de rondes daarvoor en zaadtesten altijd tussen de 100.000 en 500.000 na opwerking). Ook was zijn zaad kwalitatief heel goed. Motiliteit (A+B tezamen) was 59% en de morfologie was ook prima. Blijkbaar doen de vitamines welke hij slikt goed hun werk! De conclusie, hoe rot het ook weer klinkt, was toch een beetje... pech.... en dat woord ben ik inmiddels wel een beetje gewend helaas.... Ik ben nog begonnen over eiceldonatie. Of hij dat aanraadde of dat hij een poging van mijn man en mijzelf nog zag zitten of dat het verspilde moeite zou zijn. En hij was stellig in zijn antwoord. Je lichaam is in goede staat, ja je leeftijd speelt mee maar je hebt nog genoeg voorraad en hij ziet zeker een mogelijkheid voor een zwangerschap (gaf aan 50%). Wel gaf hij aan dat als een volgende poging wederom hetzelfde resultaat zou geven, dan wel over de optie eiceldonatie na te gaan denken als de kinderwens blijft bestaan. Voor nu wil en durft hij zeker een nieuwe poging aan met mijn eicellen. Hij wil wel andere medicatie uitproberen, PICSI en eventueel (als ik dat wil) eicelaktivator achterwegen laten. We hebben afgespoken dat ik bij de aankomende bloeding kan bellen en er een uitgangsecho gepland kan worden. Om even te kijken of alles er rustig uitziet. Dan wil hij het behandelschema met ons doorspreken en bij akkoord van ons met de eerstvolgende menstruatie een nieuwe poging starten.... We hebben dr. Cuypers zeker een half uur aan de telefoon gehad en hij nam ook netjes de tijd voor ons, dus dat voelde heel prettig. Het was ook fijn dat hij aangaf ons gevoel wel te begrijpen in deze.
Wat onwijs fijn dat hij contact opnam en zo correct was en uitleg gaf. Jullie hebben weer wat om over na te denken zo te lezen!
Jeetje @Kramertje jouw echt heel correcte mail in ze een emotionele staat (chapeau, bizar knap!) heeft zijn vruchten afgeworpen! Pech dat woord laat bij mij wel de nekharen overeind komen. Potverdikke pech is een lekke band met de fiets....dit is geen pech meer!! Een heleboel om over na te denken nu! Eerst voelen of het vertrouwen er nog is en dan rustig besluiten of je hier wel of niet mee akkoord gaat. Gelukkig kan je daar even samen over denken! Sterkte!!
Wat een verhaal weer @Kramertje. Klinkt wel als heel goed gesprek. En klinkt ook wel soort van schuldbewust vanuit hun kant. Dat ze wel weten dat dit niet helemaal goed gegaan is allemaal qua communicatie ook. inderdaad voldoende om over na te denken. en zoals @Betsies ook zegt, het woord pech..... maar zoals je zelf ook al zegt, dat zijn we al wel gewend ja
@Kramertje mijn bericht is alweer ingehaald. Fijn dat de arts zelf contact opnam en de tijd nam. Ben je nu weer wat rustiger geworden? 8.000.000 is zelfs genoeg voor IVF! Dat is echt een mooie score. Welke supplementen gebruikt hij? Ben nu wel nieuwsgierig. Ik haat het woord pech!!! Zo vaak gehoord, sorry ik word daardoor getriggerd! Maar hoe kunnen ze dan zoveel hoop geven als ze het eigenlijk niet weten? Natuurlijk snap ik dat bij de pakken neer gaan zitten niet zo werkt maar het is ook zo lastig te zeggen per cyclus. Dan klopt de prognose hoe vaker hoe groter de kans dat het OOIT gaat lukken. Ik begrijp alleen niet of je nu bij je eerstvolgende menstruatie al mag starten of die daarna? Wat een hoop scenario’s weer, eiceldonatie... ik heb het hierover met mijn man gehad en ik wil dat niet meer. Het gaat dit jaar lukken of we slaan samen een andere weg in. Ik respecteer iedereen zijn/haar keuze maar ik ben blij dat er een eindpunt aankomt. Het lukt dit jaar in 2021 of het lukt niet... dat is nu ons scenario. Jullie kunnen me hier op het einde van het jaar weer op wijzen, ben benieuwd.
@Kramertje ook dit verhaal is niet mis zeg! Ondanks dat alles vind ik wel dat hij iets meer een hand in eigen boezem mag steken. Vind het ergens logisch maar ook een raar verhaal. Een tegemoetkoming had meer op zijn plaatst geweest dan een "pech" en trek de flappentap maar weer open... En o ja welke tabletten waren het ook al weer, geen supple meer toch?
@Do1981 @Betsies Tja het woordje pech is ook niet mijn favoriet, maar het hij doelde enkel op de niet bevruchtingen. En we moeten helaas wel eerlijk zijn, ik ben niet de jongste meer en wordt in april 42. Dat ik nog een prima voorraad heb en alles goed werkt is een groot pluspunt, maar dat zegt helaas niks over de kwaliteit. Het blijft een lastig verhaal, maar snap het wel.
Het was zeker genoeg voor IVF (al vind ik IVF spannender dan ICSI). Hij zei zelfs dat als ik wat jonger was hij IUI voorgesteld zou hebben... hahaha. Man groeide met de minuut. Heeft een ICSI zoon van 16... dus al jaren te weinig zaad. Wel altijd kwalitatief goed geweest, maar echt Max 500.000 na opwerking. In Gent dus al een goede stijging maar nu exceptioneel. Mijn man slikt Orthica multi man, Ubiquinol 200mg van Vitals, hoge dosering vitamine C, vitamine D druppels in olijfolie en losse magnesium (vooral omdat hij vaak last heeft van rusteloze benen). Ikzelf slik Orthica Prena Fem, Ubiquinol 200mg van Vitals, hoge dosering vitamine C en vitamine D druppels. Heb zojuist een recept ven Cuypers ontvangen om 75mg DHEA te gaan slikken (voor betere eicelkwaliteit). Nee hoor we starten niet bij eerstvolgende cyclus. Moeten eerst 1 maand wachten omdat we nu een punctie hebben gehad. Moet wel bij aankomende menstruatie bellen, dan wordt er een echo ingepland tussen cyclusdag 18-23 (uitgangsecho noemt Cuypers dit) en wordt het nieuwe behandelschema besproken. En als ik dan ga menstrueren mogen we starten. Dus ik gok zo ergens in de 4e week februari. Mijn man en ik hebben bijna 4 jaar geleden tegen elkaar gezegd pertinent geen eicel of zaadceldonatie te willen. Echter merken we nu dat de kinderwens zo groot is, dat we er beide wel van terugkomen en het toch als optie zien. Hebben veel gepraat deze week en hebben besloten dat, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ICSI-8 ons eindstation wordt en dan stoppen wij met het IVF/ICSI traject. ICSI-7 gaan we bij C&C doen, willen ze toch nog een kans geven. Mocht dit weer op een grote teleurstelling uitlopen willen we nog 1 poging in Gent proberen en als dat ook niet lukt.... gaan we ons oriënteren op eiceldonatie. Dus in die zin zal het eindstation voor ons ook medio/ eind van 2021 zijn. Of we zijn zwanger of we gaan een andere weg in slaan, het is niet anders. We kunnen beide deze teleurstellingen en dit verdriet niet meer aan. En eerlijkheidshalve hebben we op deze leeftijd gewoon meer kans met eiceldonatie. We hopen dat het uiteindelijk niet zo ver hoeft te komen en dat ons toch dat kleine beetje geluk wat we nodig hebben, toch gegund mag worden.
Mijn vriend heeft RLS en slik daar zware medicatie voor. Heb hem net gezegd dat in dingen ga bestellen en hij ze maar te slikken heeft. VIT D krijg ik hen echt niet aan zijn verstand, hij is zon aanbidder en gaat graag onder de zonnebank, kan nu niet natuurlijk en graag is 1 x in de 4-6 weken in de winter ivm winterdepressie, ik ga vragen of zijn vitamine onder de loep genomen kunnen worden en knal er dan die vitamine tegen aan, rotte is dat hij het dan hooguit een maand slikt.. voor de punctie. Eerlijk lieve @Kramertje, je hebt een langere adem dan ik. En heb echt diep respect voor jullie.
Tja het is een lastig verhaal en ergens snap ik het ook wel. Heb inmiddels privé hier via ZP maar ook via de Facebook groep veel dames gesproken die ook “ineens” een cyclus hadden met geen enkele bevruchting waarbij daarvoor redelijk tot goede resultaten werden behaald. De poging erna waren er dames bij die ineens overstimulatie hadden en 7-10 cryo’s hadden. Hoe rot we het vaak ook vinden, het is vaak toch een combinatie van en niet geheel ondenkbaar dat dit gebeurt. Waarschijnlijk een ronde met slechtere kwaliteit eicellen (ik ben toch bijna 42), hormonen die niet helemaal het gewenste resultaat qua rijping hebben gegeven en een eisprongtrigger die mogelijk te laat is gezet waardoor de rijping binnenin de eicel niet optimaal heeft doorgezet. Ziekenhuizen en klinieken komen niet met een tegemoetkoming. Het is ook gewoon niet aantoonbaar waarom dit heeft kunnen gebeuren. En daarbij garantie is er gewoon nooit. Het klinkt misschien raar, maar het geld interesseert ons niet. Tuurlijk is het jammer want kan er heel veel andere leuke dingen van doen, maar ons gaat het om het gevoel, gehoord worden en een gesprek.
Lief dat je dat zegt! Ik heb respect voor ons allemaal, want we moeten dit allemaal ondergaan en vele van ons zitten al jaren in het traject zonder enig resultaat. De aanhouder wint heb ik altijd geleerd en zolang we het financieel kunnen betalen en mijn lichaam in goede conditie is zal ik doorgaan om die zo diepgewortelde wens te bereiken.
Weet ik chick en weet ook hoe jullie erin staan. En snap ook het hele verhaal en geen compensatie maar vind het gewoon zo oneerlijk voor jullie, en zelfs nu ben je zo lief en rationeel. Ik ben echt een heethoofd kan echt helemaal over de zeik gaan en vooral bij onrecht en dat gevoel heb ik gewoon bij jullie verhaal ik vind het gewoon echt onrecht.
Oh ik ben van de week ook wel over de zeik gegaan hoor Maar heb een lieve man die weer heel rationeel kan zijn en na een goed gesprek en een dag verdriet kan ik het wel weer omzetten in iets positiefs. En het klinkt gek, maar dat C&C uitspreekt dat het zeker moet kunnen lukken, maar wel de kanttekening heeft dat dit wel meer duidt op een eicelkwaliteit probleem, geeft ons weer de rust, net zoals bij Wondertje2020, dat er een eindstation is en eventueel nog een optie na dat eindstation. Daardoor geeft het veel rust en toch weer positiviteit. En ja het is misschien oneerlijk, aan de andere kant ben ik gezegend met het feit dat we dit financieel kunnen dragen, wetende dat het voor een groot deel mensen ophoudt zodra de vergoedde pogingen op zijn. In dat opzicht wil ik dan weer niet te veel klagen. Wij hebben nog opties. Sommige mensen hebben dat gewoon niet.
En dan ben ik dus ik een verzekering te hebben tot poging 5, dat geeft mij meer rust. En ik snap het zeker. Jullie zijn kanjers!!
Helaas geldt die voor ons niet meer. Heb er 3 vergoed gehad. Wilde toen overstappen naar UMC voor de 4e poging maar kreeg in mei de missed abortion en wilde niet wachten met een nieuwe poging tot januari. Zaad was te slecht voor IUI dus we wilden door. Was een goede keuze want werd direct weer zwanger in augustus. Toen weer foute boel. Overstappen was toen geen optie meer want een zelf betaalde poging zien ze ook als poging dus werd afgewezen bij UMC. Dus gewoon bij eigen verzekeraar gebleven en zelf maar gaan betalen. Omdat je behoorlijke kosten maakt kan je nog wel een stukje terugkrijgen via de Belasting. Hebben wel een behoorlijk drempelbedrag, maar vorig jaar wel bijna € 9.000,- aan kosten gemaakt welke zelf betaald zijn. Krijgen hier zo’n € 2.000,- van terug dit jaar bij de inkomstenbelasting 2020. Dus dat is wel weer een kleine pleister op de wonden.
@Kramertje ja, de eicel kwaliteit wordt een ding naarmate de leeftijd vordert. Ik ben ook bang dat, dat bij mij speelt. er bestaat verder geen techniek om dat te testen toch?
@Kramertje wat een achtbaan vandaag zeg! Ik voelde je woede en was zo opgelucht te lezen dat je toch gebeld bent! Heel naar dat dit zo verlopen is. Je zou van zo’n kliniek toch iets anders verwachten! Fijn dat er weer een plan klaar ligt. Er is nu zeker niks te doen qua kosten ofzo? Dat ze jullie ergens in tegemoetkomen?