Absoluut eens maar een naam kan wel een eerste indruk geven zoals @Asil denk bedoeld. Ik zag laatst een artikel over een onderzoek van de Radboud waaruit blijkt dat de naam van het kind de inschatting van de leraar over de capaciteiten van een kind beïnvloed. En dat dat dus toch wel invloed heeft op je ontwikkeling en carrièrekansen. Dat geeft wel stof tot nadenken, mocht je overwegen om je kind Dji-Venchy of Kaylajanisya ofzo te noemen. Wacht volgens mij heb ik nog een screenshotje van het insta bericht..
Ik snap je denk ik niet. Als elk kind wat Peter heet precies het zelfde karakter krijgt, omdat het Peter heet, daar geloof ik gewoon niet in. Ik ken allerlei soorten Peters , grote , kleine, kappers, advocaten. Ieder mens ontwikkeld zich uniek, aan de hand van plek / opvoeders , gebeurtenissen. Ik geloof niet dat een naam bepaald hoe een mens zich ontwikkeld. Ben wel eens met wat @Gliss zegt, dat namen een bepaalde eerste indruk kunnen achter laten. Omdat bepaalde namen in bepaalde groepen van de samenleving voorkomen. Geloof ook zeker als je je kind Mohamed noemt, dat dat invloed kan hebben voor je kansen. Maar ik ken bv een arts die Daisy heet.. dat had volgens jou redenatie niet gekund omdat als je Daisy heet je alleen kapper of nagelstyliste ofzo wordt? Of begrijp ik je nu gewoon verkeerd? (Wat prima kan haha).
Dat is wat ik een soort van bedoel dat je gelijk in een hokje word stopt en beoordeeld word en dat vormt ook je karakter naar mijn idee. Dat laatste over die Daisy, is wel een beetje wat ik bedoel. Je zegt ook ik ken een Daisy, hoeveel Daisy's ken je als nagelstiliste en hoeveel als dokter.. Ik zeg totaal niet of het wel of niet kan, alleen op basis van waarschijnlijkheid. En dat ik hoe ik erin sta he, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn
Oh nee hoor dat klopt! Ik denk dat vooral je genen, opvoeding, omgeving en gebeurtenissen in je leven je karakter vormen.
Je naam bepaalt wel een deel van je eerste indruk, en dat kan je karakter mede vormen uiteraard. Mensen schijnen het meest (onbewust) positief te reageren op veelvoorkomende namen. Die herkennen we en dat vinden we prettig. Namen die heel erg veel voorkomen gaan ook 'over klassengrenzen heen', dus je ziet Peter inderdaad bij kappers en bij advocaten, Jeanets in de nagelsalon en als docent op de universiteit. Ik heb daarbij trouwens wel het idee dat dit tegenwoordig minder het geval is, omdat er gewoon uberhaupt meer variatie aan namen is - dus minder overlap in verschillende sociale groepen. Verder komen bepaalde namen dus meer voor in bepaalde sociale groepen, en dat leidt uiteraard tot vooroordelen. Jayden kan net zo goed dokter worden als Roderick, maar gemiddeld zullen er meer Rodericken dokter worden dan Jaydens, omdat die laatste naam vaker wordt gegeven in minder hoogopgeleide groepen, en het opleidingsniveau van de ouders is een belangrijke indicator voor het opleidingsniveau van de kinderen. Dat wil niet zeggen dat Jaydens geen dokter kunnen worden, maar wel dat de kans dat je een Jayden tegenkomt die dokter is, kleiner is. En dat weten we onbewust of bewust behoorlijk goed, dus we plaatsen daarmee inderdaad bepaalde namen in hokjes. En dat bepaalt dus die eerste indruk, hetgeen weer van invloed is op de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Voor mij maakt dat ook wel uit ben ik bang... ik heb echt wel een vooroordeel tegen veel ongewone namen met een Y er in; dat zie je toch meer bij groepen mensen waar ik me niet bijzonder deel van voel. Maar veel Welshe namen hebben ook een Y erin en klinken wat vreemder, waardoor ik dan 'bang' ben dat ik in dat hokje geschaard word als ik mijn kind een Welshe naam geef. Zelfs al is het deel van de afstamming van mijn kind en dus een heel andere reden voor zo'n ongewone naam. Daardoor ben ik toch wat minder geneigd om uiteindelijk zo'n naam te kiezen. Stom he?
Goed verwoord! Ik zou ook goed nadenken over dit soort gevolgen van naamgeving. Je kind moet het er toch zijn/haar leven mee doen. Gelukkig zijn er zoveel leuke en mooie namen dat er voor iedereen wel wat passends is
Zelf heb ik trouwens een niet veel voorkomende naam (48x in NL zegt de namenbank, wel meer in Frankrijk en Engeland) wat ik wel leuk vind. Soms hoor je mijn naam wel in een andere variant, dus vaak herkennen mensen hem wel, soms moet ik even zeggen een e ipv een a. Maar dat is alles. Het grappige is dat de oud Hollandse naam van mijn man veel meer voorkomt, maar dat mensen dat altijd wel een bijzondere naam vinden als ze hem horen.
Ten aanzien van namen. Heb een keer een onderzoek gelezen van een Amerikaanse gedragswetenschapper. Daar kwam uit naar voren dat mensen eerder een positieve associatie hebben bij ‘herkenbare’ namen dan bij niet veel voorkomende namen. mensen kennen al een Peter en hebben daar een beeld bij. Een Peter zal daardoor (in Nederland dan) eerder voor een sollicitatie worden uitgenodigd of aangenomen worden dan een djelano. Daarmee valt er wat te zeggen voor het geven van een relatief herkenbare naam aan een kind. En niet al te uniek willen zijn. Als jullie interesse hebben kan ik dat onderzoek nog wel eens opzoeken. Heb het ergens in een boek staan. Dan moet ik even zoeken
overigens is het niet zozeer aan niet veel voorkomende namen. Maar aan niet-herkenbare namen. hoofdpijn vandaag. Irritant. Dusdanig dat ik er beetje misselijk van wordt ook. Heel handig met een kleine thuis die van alles wil Misschien toch bijwerking van de utro Icm beetje onrustig geslapen toch vannacht denk ik. Hoofd zit beetje vol tav werk ook
Ja idd, dat bedoelde ik ook Schijnen we het positiefst op te reageren. Toch vind ik het zelf minder leuk om mijn kind een heel veel voorkomende naam te geven. Ik heb zelf een tamelijk veel voorkomende naam en ik had wel graag een wat minder voorkomende gehad. Al was het ook weer geen groot probleem als kind. Het leukst lijkt me zelf om een naam te hebben waarmee je veel verschillende opties kunt doen, dus bijv. Elizabeth en dan Beth of Elise of Ellie of wat dan ook. Dan heb je lekker veel keus en kun je zelf kiezen of je liever stoer wilt overkomen met een afkorting, of sjiek met de lange versie, etc. Dus als dat lukt, wil ik dat voor een kind ook graag doen. Dan mogen ze zelf hun hokje bepalen
Goedemiddag dames, Mag ik bij jullie aansluiten? Mijn man en ik zijn zeven jaar ongewenst kinderloos en nu aanbeland in de IVF fase. Vanochtend intake gehad, bloed laten prikken voor IVF screening, tas vol met medicatie mee naar huis gekregen en afspraak voor prikinstructie gemaakt. Zodra ik ongesteld word, mag ik starten (naar verwachting eind januari). Heel spannend. Heb het korte protocol: op cyclus dag 2 Gonal-F 137,5 en vanaf dag 6 Orgalutran. Ik hoop hier wat steun te kunnen geven en te vinden en ervaringen uit te wisselen. Ik zie dat jullie al lange tijd contact hebben (omdat dit topic deel II is). Ik hoop toch dat ik mag aanhaken, omdat ik me zeer aangesproken voel door het topiconderwerp. Ik zal zo in ieder geval teruglezen in dit topic, om wat beter beeld te krijgen wat jullie verhaal is.
Dank je wel Lisa! Inmiddels het topic tot nu toe doorgelezen. Ik ben ook al een soort van oudje, 36 jaar. Omdat mijn man 10 jaar ouder is hopen we nu echt dat het niet lang meer zal duren. @Kramertje; las dat jij Orgalutran gebruikt. Voor mij is dat helemaal nieuw. Wat zijn jouw ervaringen daarmee als ik vragen mag? @Leraje, je opmerking over het spannend vinden is erg herkenbaar. Ik stel de beslissing/actie tot IVF al maanden uit, omdat ik het zo spannend vind. De wens voor een kind weegt zwaarder dan mijn angst voor het IVF traject (zeker in relatie tot mijn leeftijd). Maar heb er echt naar toe moeten groeien en ook genoeg tranen om gelaten (elke maand weer ongesteld, dat het niet zelf lukt etc.) Ik lees verschillende reacties op het vaccin, begrijpelijk. Ik zal het niet nemen, zeker niet vanwege ons aankomende traject en nog niet bekend is wat het effect is op de langere termijn. Shoppen, daar droom ik alleen van, maar doe ik niet. Een van jullie schreef, pas rond of na de 20 weken echo. Ik denk dat ik daar ook zo in sta, als het zover mag komen. Qua namen; mijn man houdt van korte, stoere namen en ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Op dit moment hebben we een naam die zowel geschikt is voor een jongen of een meisje. Tot slot: als ik genoeg eicellen blijk te produceren en er voldoende semen is, gaan ze bij ons een combinatie doen van IFV en ICSI. Als een van de randvoorwaarden ontbreekt, wordt het ICSI. Is deze werkwijze bij een van jullie herkenbaar toevallig?
Een naam is heel persoonlijk, zoals ik in mijn vorige post ook zei: bijzonder hoeveel verschillen in smaken er zijn. Als je blij word van je kind Djelano noemen moet je dat lekker doen. Eveneens als je je kind Adelheid wil noemen. Er zijn altijd vooroordelen denk ik. Maar als zich bij mij een Djelano zou melden voor sollicitatie die zijn VWO en HBO netjes heeft afgerond, zou die net zo welkom zijn als Adelheid met hetzelfde pakketje. @Kruimel14 welkom! Ik zou bijna zeggen hoe meer zielen, hoe meer vreugd, maar dat gaat in deze context natuurlijk niet op.. spannend dat jullie aan ivf beginnen. Hopelijk gaat dat beter resultaat geven dan de eerdere pogingen. Ik denk dat je hier zeker veel steun kunt vinden in dit groepje. Ik zie dat je ook schildklier problemen hebt, er zijn hier nog een paar dames geloof ik die dat hebben. Je kunt dit topic bij lezen, daar zijn we pas deze week mee begonnen haha. Het andere topic telt al bijna 5000 berichten dus dat raad ik je niet aan
@Kruimel14 van harte welkom hoor! Ik denk dat je veel herkenning zult vinden in dit topic en we kunnen vast een hoop vragen beantwoorden mocht je die hebben. Superspannend he dat starten met IVF! Heel veel succes Zet je jezelf even op het lijstje? Ik zal hem hieronder even updaten. Je kunt hem aanpassen door onder dat bericht op reageer te drukken en dan de [ quote]'s onder en bovenaan het bericht weg te halen
** Lange onvervulde kinderwens ** * Gliss - 32 jaar - 1e kindje - IVF 1 - op naar tp cryo 2 * Do1981 - 39 jaar - 2e kindje - IVF 1 - tp cryo 7 * Betsies - 38 jaar - 1e kindje - door naar ICSI 2.2 * Wondertje2020 - 1e kindje - IVF 2 * 2jongensmama - 3e kindje - ICSI 3 * Emma1995 - start ivf in Duitsland * Asil - 38 jaar -1e kindje - IVF/ICSI 3 * Catlady - 1e kindje - ICSI 3 pauze, opzoek naar een kliniek voor onze laatste poging. * Leraje - 1e kindje nog natuurlijke weg, op dit moment onderzoeken gaande * Lisa280887 - 1e kindje - IVF 1 verse tp = zwanger * DangerBlonde - 31 jaar - 2e kindje - ronde 4 overslaan, ronde 5 start Gonal-F feb 2021 * Kramertje - 41 jaar - 1e kindje - ICSI 6 C&C Duitsland Afspraken 08 jan - Gliss - tel consult prednisolon bij tp? 08 jan - Wonder - startgesprek punctie 3 08 jan - Kramertje - 1e follikelmeting 12 jan - Wonder - follikelmeting tp cryo 10 Half jan - Gliss - tp cryo 2 01 Feb - Asil - IVF /ICSI 3 gesprek Begin feb - DangerBlonde - provera/uitgangsecho/start Gonal-F? 25 mrt - Gliss - intake second opinion C&C Testdatum 08-01-2021 - 2jongensmama 16-01-2021 - Do 22-01-2021 - Betsies (na menopur cyclus) Zwanger Lisa280887