Ik vind dit een super mooi bericht en interessante techniek die trouwens al langer wordt gebruikt. Maar wat ik me afvraag.. wat doet de embryoscope dan precies dat daarmee de kans op een zwangerschap wordt verhoogd? Er wordt toch alleen met een microscoop met daarop een camera elke 10 min een foto gemaakt en daar een timelapse filmpje van gemaakt. Hoe verbeter je dan de kwaliteit van embryo’s? De embryo’s die goed van kwaliteit zijn halen het sowieso tot expanderende blastocysten.
Klopt! Techniek is niet nieuw, maar werd in NL nog niet gebruikt. Nog niet bij standaard IVF/ICSI. Het is minder schadelijk voor de embryo's omdat ze niet elke dag in en uit de stoof worden gehaald om te beoordelen. Dus de omgevingsfactoren zoals temperatuur etc blijven dan stabieler. Dat zou de kwaliteit ten goede komen. Staat een stukje over op de site van Nij Geertgen. Ook kunnen ze de beste embryo's beter selecteren voor tp, wat de slagingskans verhoogd
Ik vind dit echt mega interessant. Ben nu helemaal benieuwd hoe een lab proces werkt. Hoe de embryo selectie plaatsvindt en hoe ik dat dan moet zien met die microscoop met camera in de broedstoof. Weet niet hoeveel bevruchtingen zij per dag hebben maar stel ze hebben 3 puncties per dag met gemiddeld 6 bevruchtingen / embryo’s die overblijven. Dan heb je in 5 dagen 90 embryo’s die je vastlegt. Zou dat met een rouleer proces gaan in die broedstoof? Zouden ze dan ook meer embryo’s afkeuren door dit selectie proces? Ga er wel vragen over stellen bij UZ Gent want zij hebben een embryoscope vanaf 2017 geloof ik. Ben echt benieuwd welke antwoorden ze geven. Ik wil weten hoe streng hun embryo selectie proces is. Blijf het een apart idee vinden dat een embryoloog icm data analyse de natuurlijke selectie bepaalt. Ik laat eigenlijk het liefste de natuur het werk doen. Maar als je daardoor minder geschikte embryo’s overhoudt voor tp omdat ze het sowieso niet zouden redden... dat scheelt weer een hoop verdriet bij RIF. Ik heb wetenschappelijke onderzoeken gevonden en daarin staat dat ze ook gebruik maken van algoritmen uit de database om alle data te vergelijken. Op die manier kunnen ze een beter beeld vormen van bijvoorbeeld de celdeling in het embryo selectie proces. De receptivfty test is trouwens ook gebaseerd op een model van algoritmen die data vergelijken en analyseren uit een grote database. Ongelooflijk wat de wetenschap / techniek allemaal kan.
Een embryoscoop is een stoof. Het is geen rouleerproces, je embryo gaat er in en komt er pas uit als hij ingevroren wordt. Selectie voor embryo: als hij blijft delen blijft hij er in. Als hij (volgens mij) 48 uur stilstaat of terugdeelt dan halen ze hem eruit. Ze laten de natuur ook een werk doen, ze plaatsen dus alleen geen cryo terug die niet groeit. Plus die cryos kun je wel invriezen maar vaak niet goed ontdooien. ik had vorige ronde een slechte kwaliteit terug. De kans is klein maar soms blijven die toch plakken. Er zit geen microscoop in de stoof maar een camera . Eentje met de technische mogelijkheden als een microscoop natuurlijk. Bij ons vind de bevruchting zelfs plaatst door het lab. Natuurlijk zegt alles bij ons nee, ook bevruchting. Dus ben heel.blij met alle technieken tegenwoordig!
@2jongensmama : dank je voor de info. Ben echt gefascineerd door wat er in het lab gebeurt. Ze noemen het trouwens in dat artikel wel een ingebouwde microscoop. Ja wij zouden zonder IVF ook amper kans hebben.. het blijft raar om al die echo foto’s van de tp hebben. Denk dat ik een keer een fotograaf vraag om er iets moois van te maken. @Gliss : https://www.ed.nl/de-peel/steeds-drukker-bij-vruchtbaarheidskliniek-in-elsendorp-we-willen-de-beste-van-nederland-worden~addb4757/ Hoor jij bij die tien stellen?
Huh? Ik doe toch niet aan draagmoederschap? Ze doen bij Nij Geertgen alle IVF/ICSI met embryoscope , zie website Nij Geertgen
He bah meiden, ik kan niet meer negeren dat ik krampende buikpijn heb, zoals gewoonlijk een zo'n 5 dagen voor menstruatie 9 dpo vandaag, maar de hoop begint al sterk af te nemen
hier ook met vlagen. Nu weer even rustig, verwacht vandaag of morgen menstruatie. Vanmorgen test gedaan, niks te zien.
Wat kut gliss, ik hoop dat dit niet meteen hoeft te betekenen dat het misgaat, maar snap de onzekerheid enorm. Ik duim nog steeds ontzettend hard voor je mee en ook voor DO en Asil natuurlijk (L)
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Elke keer als ik de pil slik heb ik last van dagelijkse tussentijds bloedverlies en dan echt me gehele cyclus, het is de hele dag door en je kan de hoeveelheid vergelijken als de laatste dag van je menstruatie. Ik weet niet of het kwaad kan of dat ik me zorgen moet maken. Ik wil me huisarts hier niet meteen mee lastig vallen, ik bel de beste man de laatste tijd al vaak genoeg. Wat ben ik die troep van de hormonen toch zat, getver. Ik ga echt zo niet lekker op de pil
geen ervaring mee, maar zou je er niet bij de gynaecoloog mee terecht moeten? Het lijkt me niet echt normaal (om zo maar te zeggen).
Ach, bij mij is het maar een ‘gewone’ cyclus. @Gliss echt super kut. Had ik nog niet eens gezegd eigenlijk
Ja misschien even mailen naar kliniek.. Maakt het natuurlijk niet minder kut als het niet raak is. Misschien is het me ontgaan, maar stel dat het niet is gelukt deze ronde, mag je dan gewoon volgende menstruatie weer tp?
Ik snap er echt niks van, inmiddels echt enorme buikpijn, voel me helemaal niet lekker (darmen zijn ok). Zou ik nu al ongesteld gaan worden? Pas 9 dpo.
Als er plek is wel. Afwachten dus @Gliss klote meid. Misschien morgenochtend een test doen? Dan 10 dpo en zou je wel duidelijkheid moeten krijgen met gevoelige test zou ik denken. Wie weet is het toch wel een goed teken???