Hallo; ik vroeg me af wat jullie doen mbt de schema's geven jullie fruit of groente en dan direct de fles of juist fles wachten, fruit wachten en dan weer fles. als ik dat laatste doe dan heb ik het idee dat ik de hele dag bezig ben met eten geven (7 fles, 9.30 fruit, 11.30 fles, 15.30 fles, 17.30 groente, 20.00 fles) en dan ook nog slapen tussendoor hoe doen jullie dat, ik heb er net 1 dag opzitten met dit schema en werd er nu al gek van, heb het idee dat ik dan helemaal niet meer even de stad in kan ofzo . (p.s. op advies cb, fruit en groente gaan geven ivm gewicht. fruit gaat al 2 weken goed. ze is 5.8 kg en 64 cm)
tara is wel wat ouder maar dit is schema: +/- 7.30 fles +/- 10.30 fruit +/- 12.30 fles +/- 16.30 groente met als toetje een halve fles +/- 19.30 laatste voeding pyama papje advies cb
het schema van demi ziet er zo uit: 7.30 fles 210+7 8.30 slapen 9.30 fruit 11.00 fles 180+ 6 12.30 slapen 15.00 fles 180+ 6 16.30 slapen 18.00 groente 19.30 fles 190 +6 + 2 eetlepels rijstebloem 20.00 slapen tot de volgende ochtend.
Joh, hij is nog zo jong! Als het teveel geprop in je dag wordt, laat die bijvoeding dan lekker zitten. Pas met 6 maanden hoef je te gaan bijvoeden, omdat dan pas de darmpjes rijp genoeg zijn om het op een goede manier te verwerken. Als je kind geen verhoogde kans op allergie heeft dan mag in uitzonderingsgevallen vanaf 4 maanden begonnen worden met bijvoeding, maar EN fruit EN groente op een dag is op die leeftijd echt overdreven hoor. Melk remt de opname van voedingsstoffen, daarom moet er altijd een uur pauze tussen bijvoeding en melk zitten. Ga er een beetje relaxed mee om, anders zit je inderdaad de hele dag alleen maar te voeren en kom je aan niets anders toe.
dirksmama het valt me op de je dit advies nogal vaak geeft hier.. Ik wil je hier niet over aanvallen hoor, want het is waar wat je zegt. Maar het is niet wat er gevraagd wordt.. Er staat ook bij haar bericht dat het in overleg met het consultatiebureau is......
Op zich is er met je schema niets mis, ik zou alleen 1x per dag of groente of fruit geven, dus maar 1x bijvoeding aanbieden. Zou zeggen ergens tussen je fles van 11.30 en 15.30, anders ben je inderdaad alleen maar bezig met je kindje voeden. Anders ff navragen aan het CB of dat oke is, het moet wel leuk blijven toch.
ik zou indd ook de ene dag dan groente doen en andere dag fruit om te beginnen ons schema sinds deze week is 900 fles 1100 fruit 1230 fles 1530 fles 1700 groente 1930 fles
Ze zeiden omdat ze "licht" en lang is dat ik 4x 210+7 als ze die wilde moest gaan geven en naast het fruit gaan starten met groente, om zo te kijken of ze de volgende keer iets meer aangekomen is. maar 4 flessen van 210+7 krijg ik er echt niet en ga ook niet proppen. Ze is verder altijd vrolijk en alert en ze is dol op mijn zelf gemaakte appel met uitgeperste manderijn en liga. en geen rare allergie-achtige dingen, geen moeite met ontlasting etc. maar als ik het een keertje niet red dan zal ik de groente nog even laten en als het wel uitkomt dan geef ik het wel
Mmm, beetje vreemd advies als je rekent dat melkvoeding veel calorierijker is dan bijvoeding. Als je gaat lijnen ga je groente en fruit eten, dus kun je ook niet van een baby vewachten dat ie zwaarder wordt als er meer groente en fruit en minder melk in gaat. Heb je al eens geprobeerd om vaker op een dag een kleinere fles te geven? Want 210 IS gewoon voor veel kinderen een te grote plens om zomaar weg te werken. Kijk verder vooral naar je kind, ga niet proppen of haasten omdat het CB het zegt.
als ik haar bericht lees geeft het cb ook niet het advies om melk te minderen.....maar om naast de melk groente en fruit te geven zij zelf zegt alleen dat ze dan naast die groente en fruit de flessen er niet meer helemaal in krijgt
Klopt, en als de melk er niet meer ingaat, omdat er groente en fruit inzit, dan neemt de bijvoeding dus plaats in van de melk. En van melk groeien ze voorlopig, niet van bijvoeding. Ik zou dus altijd de melk voorrang geven.
oh ja dat zeker .....ik bedoel alleen dat niet het cb het advies geeft om melk te minderen voor de groente en fruit maar melk gaat zeker voor op deze leeftijd
Ik vind het met het gewicht/lengte van jou kindje nog wel meevallen hoor...Het ene kind is het ander gewoon niet, maar dat schijnt nogal moeilijk te accepteren voor het gemiddelde cb Misha bleef ook met haar gewicht achter bij haar lengte. De lengte schoot de curve uit, het gewicht maakte een afbuigende lijn...Volgens de arts klopte mijn beredenering van geen kant, nl dat ze op het moment van lengtegroei haar energie daarin stopt en dat gewichtgroei dan een stukje achterblijft, om dan later weer gelijk te trekken als de lengtegroei weer even stopt...Toen ik de keer erop bij de wijkverpleegkundige kwam en dit verhaal voorlegde aan haar, vond zij dit zeer logisch klinken en hoefde ik me totaal geen zorgen te maken....Dus ik bedoel maar, de 1 zegt dit, de ander weer dat, gek word je ervan Van de arts moest ik Misha ook "vol gaan proppen"..Dat heb ik 2 dagen volgehouden en ben toen weer mijn gevoel gaan volgen, namelijk gewoon weer terug naar de melk en pas vanaf 5 1/2 a 6 maanden geleidelijk weer meer bijvoeding gaan geven. Tegen die tijd kon ik een fles laten vallen en is zo'n schema veel makkelijker in elkaar te passen... Nu is Misha bijna 9 maanden en eet nu zo'n beetje alles. Haar gewicht komt met rasse schreden weer gelijk met haar lengte groei, dus uiteindelijk komt het gerust allemaal goed... Ik ben het in deze absoluut ook met Dirksmamma eens over dat de melk gewoon het belangrijkst is nu. Als je teveel bijvoeding gaat geven, komt de melk in het gedrang en dat is de bedoeling niet lijkt me. Maargoed, ik ben geen deskundige, alleen maar een moeder van 2 die meestal volgens haar gevoel handeld, met een klein beetje hulp van het cb af en toe en soms hier en daar een tip opvolgend van dit forum.....
Hoi, Waarom 4 flessen van 210+7 geven als ze hier moeite mee heeft? Misschien is het voor haar fijner om 4 flessen van 180+6 te geven, waarvan dan 1 of 2 papflessen om toch wat meer energie binnen te krijgen? En dan 1 keer per dag een fruithapje of groentehapje en dit om de dag afwisselen? 07.00 papfles 11.00 fles 15.00 fles 17.00 groente of fruit 20.00 papfles Zo heb je 's ochtends en 's middags even tijd om bijvoorbeeld te gaan winkelen. Groetjes Saskia
Bedankt voor alle adviezen, ik geef in ieder geval rond een uur of half tien fruit, ze vind het heerlijk. zit helemaal te wippen in de wipstoel. verder sinds 1 week: 2 flessen van 180+6 en 2 van 210+7, groente alleen als ze wakker is. ze is vrolijk, lacht heel veel, verder is ze heel actief aan het oefenen met zelf gaan zitten (op schoot), rollen, en ze draaid rondjes als ze op haar rug ligt, erg grappig tien minuten laten liggen en ze is 180 graden gedraaid. Ze is al heel lang erg actief, en dat kost natuurlijk ook veel energie Maar het is in ieder geval fijn dat ik bevestigd word dat je gewoon je gevoel moet volgen. Soms is dat gewoon prettig dat iemand dat tegen je "zegt" 8)
Hier is het schema sinds een paar dagen: 07.00 fles 180cc + 6 schepjes 10.30 fruit + 90cc (3 schepjes) 14.00 fles 180cc + 6 schepjes evt. stukje rijstwafel 17.00 groente + 90cc (+3 schepjes) 19.30 fles 180cc Groente gaat er nog niet echt goed in, fruit wel heel goed. Pap heeft ze volgens mij nog geen behoefte aan want ze slaapt ook gewoon goed door op de voeding die ze nu krijgt.