wat moet ik doen??

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door ALeV84, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    4 weken na mijn bevalling heb ik ontdekt dat mijn man vreemdgaat :(
    Ik heb geprobeerd hem te vergeven maar dat gaat niet. Ik wil dus scheiden maar zit met een vraagje. Omdat ik nog bezig ben met een studie heb ik geen baan, maar om voor mijn zoontje te zorgen moet ik nu dus wel werk zoeken. Dat is het probleem ook niet maar wel dat ik geen oppas heb. Mijn schoonouders wonen in Turkije en met mijn eigen ouders kan ik niet zo goed overweg.

Weten jullie wat ik nu het beste kan doen?? Moet ik bijvoorbeeld betalen voor een kinderdagverblijf, want dat lijkt mij toch het beste voor mijn zoontje. Of zijn er nog andere mogelijkheden??

Please HELP !!!

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.169
    2.283
    113
    Zo, vervelende situatie zeg. Misschien kan je man af en toe voor zijn kind zorgen, zodat jij die dag je handen vrij hebt om te werken? Of je kunt op zoek naar een kdv of een gastouder. De kosten hiervan kun je deels vergoed krijgen door de Belastingdienst (www.toeslagen.nl -> kinderopvangtoeslag). Hoe minder je verdient, hoe meer je vergoed krijgt.
    Je hebt ook recht op kinder- en partneralimentatie, maar dat is wel een beetje afhankelijk van het inkomen van je man. Ik weet niet of je daarvan kunt rondkomen natuurlijk. Als alleenstaande moeder heb je bovendien nog veel meer recht op allerlei toeslagen etc. van de overheid/belastingdienst.
    Misschien is het handig om hierover te overleggen met de advocaat die je scheiding gaat regelen. Die kan je daarmee waarschijnlijk ook wel wat verder helpen.
    Sterkte in elk geval, wat een rotsituatie, zeg.

3. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Jee, wat vervelend zeg. Ik zou ook informeren bij de gemeente. Er zijn allerlei projecten voor jonge studerende vrouwen met kinderen. Die kunnen je daar meer over vertellen.
    Verder kan je eens informeren bij kdv's in de buurt of er een wachttijd is en hoe lang.
    Sterkte in elk geval.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Studeer je bij een Hoge school?

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Nee ik studeer aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Een zware studie dus en nu moet ik ook nog eens fulltime werken. Ik vind het allemaal best maar een goede opvang voor mijn kind vind ik wel heel belangrijk. Ik had natuurlijk nooit verwacht dat ik er alleen voor zou staan en daarom heb ik me nooit daarin verdiept :(

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik studeer aan de universiteit van amsterdam. Ben je ook inwonend in amsterdam? De gemeente van amsterdam heeft namelijk een regeling voor studerende mensen. Je kunt via hen een toelage krijgen voor de kinderopvangtoeslag, het werkgeversgedeelte. Bij de aanvraag bij de belastingdienst kun je aangeven of en hoeveel je krijgt van de gemeente, en de rest krijg je dan van de belastingdienst.

Dit haal ik even uit een mailtje toen ik hier ook naar aan het kijken was:
    kunt zich richten naar de DWI van de gemeente Amsterdam. Zij hebben
    een loket Kinderopvangtoeslag dat is telefonisch bereikbaar tussen 10:00
    en 12:00 op 020-3463690.

Je moet dan een afspraak met ze maken en vervolgens bij ze langs gaan met een reeks documenten (bewijs van inschrijving, bewijs van ontvangst studiefinanciering - of OV jaarkaart; je moet voltijd studeren -, en nog wat dingen).

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als je trouwens gaat werken, geldt het bovenstaande verhaal niet. Dan krijg je gewoon alles van de belastingdienst en dat zal waarschijnlijk wel aardig wat zijn.

Maar zou je niet rond kunnen komen van de eenoudertoeslag van de ib-groep? Of heb je daar geen recht meer op? En de alimentatie van je man? Dan zou je je studie nog af kunnen maken en je betaalt dan waarschijnlijk zeer weinig voor de kinderopvang. Hoeveel jaar moet je nog studeren?

8. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    zo meid wat een rot situatie...
    weet niets van toeslagen of kinderdagverblijfprijzen af wil je wel sterkte wensen jeetje mina wat een rot situatie

9. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Jeetje, wat een nare situatie.

Misschien helpt het ook om op de universiteit te praten met bijv. decaan of zo. Vaak zijn er ook kdv, aangesloten bij de uni, voor studerende moeders waar kind (gratis?) naar toe kan terwijl de moeder naar college gaat.

Deel Deze Pagina