Julia is nu 2 maanden oud en drinkt overdag elke 2 uur ongeveer. Soms is het 3 uur, heel af en toe 4 uur. Vervolgens slaapt ze 's nachts door Heel fijn voor haar natuurlijk, maar voor mijn tietjes minder prettig. Het schema van gisterochtend tot nu is bijvoorbeeld zo: 11.00 13.00 15.00 17.00 20.00 22.00 05.30 En nu is ze nog niet wakker. De nacht en het stukje tussen de 1e en 2e voeding zijn lang (6-8 uur en 4-6 uur), maar daarna wil ze dus echt elke 2/3 uur. Eerst werd mij geadviseerd om niet te lang te wachten als ze honger heeft, want ze was niet zo goed gegroeid (eerste 4 weken), maar inmiddels zijn we een maand verder, en heb ik soms het idee dat ik de hele dag aan het voeden ben! Is dit normaal? Ik lees op ons mama-topic veel kv verhalen, en baal dan soms van mijn 8 voedingen op een dag... Ik ben intussen zelf erg veel afgevallen (16 kilo in de eerste 6 weken) en de afgelopen weken steeds vermoeider en erg duizelig. Ik wil echt heel graag doorgaan met bv, minstens tot 6 maanden, maar hoe krijg ik dit het beste voor elkaar?
Door gewoon te blijven voeden op verzoek,zoals je nu doet. Kv-schema´s zijn per definitie niet goed. Waarom niet? Omdat kind zelf de regie niet heeft, en dus ook geen onderscheid maakt tussen honger-dorstprikkel,verzadiging enz enz. Er wordt bij schema´s veel te veel op de klok gekeken,terwijl dit helemaal niet nodig is. Jij drinkt of eet toch ook niet om precies iedere 4 uur iets? Waarom zou je kind dat wel moeten. Hoe je het nu doet, doe je het prima. Dit is voor veel ouders een ideale situatie, ´s nachts door kunnen slapen, overdag de voedingen. Kinderen gooien ook snel hun eigen ritme om, kan best zijnd at je over een tijdje weer 1 of 2 nachtvoedingen hebt, dit heeft met groei-bewustwordingsproces van het kind zelf te maken. Wees dan dus niet bang dat je kind niet genoeg voeding krijgt, of dat je geen goede voeding hebt. De eerste 2 tot 3 maanden kost Bv veel energie,naast het wennen aan de nieuwe situatie, hormonen enz enz. Gezond en goed blijven eten is daarbij belangrijk. Gebruik een goede ( organische) multivitamine, en veel vezels en vocht,na een week of wat zal je het verschil merken. Kijk niet teveel naar andere mama´s , jouw kind vaart echt het beste op de door haarzelf gevoerde regie, voeden op verzoek. Jij doet het prima, en je kind dus ook. Voor alle ins en outs over borstvoeding,voeden op verzoek en hoeveelheid voedingen per 24 uur: www. borstvoeding.com Met 2 maanden had ik zeker nog 8 voedingen per 24 uur, waarvan tenminste 1 nachtvoeding, dus je ziet, het is heel normaal.
De eerste 2-3 maanden kost BV ong. 500 calorien extra per dag, dat kan je opvangen door veel vezels,fruit en groente extra te nemen.
Volgens mij doe je het hartstikke goed hoor! Probeer niet te veel te vergelijken met fles-kindjes, want daar schiet je niks mee op. BV en KV verschilt nou eenmaal heel erg. Wel relaxt dat ze doorslaapt joh en je tietjes wennen daar ook echt wel aan. Ik herken het ook wel wat je zegt over het afvallen. Ik zit inmiddels onder mijn gewicht van voor de zwangerschap en ik was al geen dikkerdje. Ik probeer wat vaker te eten, dus niet alleen 3 maaltijden per dag, maar expres ook (verantwoorde) dingen tussendoor. Succes ermee en je doet het echt hartstikke goed! Op naar de 6 mnd (en langer?), het wordt steeds makkelijker!
je kunt wel bv geven op schema als je wilt, dat doe ik ook. het kan je zelf wat meer rust geven. het boek van gina ford is erg goed, alhoewel veel te streng. Zij geeft een kindje van 2 maanden 5 voedingen, om 7, 11, 2, 6 en 10 uur. ik deed er zelf met 2 maanden nog 6, ik dacht om ongeveer 7, 10, 1, 4 en 7 uur en 10 uur. een discussie over schema vs op verzoek is zinloos, het kan gewoon allebei, het is allebei goed en je moet doen wat je zelf fijn vind... maar het kan dus prima! mocht je ervoor kiezen, verwacht niet ineens het shcema te kunnen doen, je moet er langzaam naar toe werken. het zal in het begin wat moeite kosten.
Als ik naar het ritme van voeden kijk van jouw kindje dan vind ik het een heel mooi schema! Toen mijn dochtertje die leeftijd had, zat ik op hetzelfde aantal voedingen 7 a 8 per dag. Met het drinkgedrag van je kindje is niks mis, je kan het niet vergelijken met kv. Ik herken je verhaal over het afvallen, ik zat ook onder het gewicht van vóór mijn zwangerschap. Ik ben 174 lang en woog rond de 59 kilo. Hoe kan je het volhouden? - Zelf voldoende rust nemen. Dus lekker uitslapen en op tijd erin. - Voldoende volkorenbrood/roggebrood/ontbijtkoek nemen. (volgens mij at ik toen wel 10 a 12 boterhammen op een dag ) - Vollere en vettere producten gebruiken; roomboter, volle melk etc. - Meer eetmomenten gedurende de dag. - Leuke dingen voor jezelf inplannen. Lekker met een boek op de bank (als je van lezen houdt), afspreken met vriendinnen, lekker uit eten met je man, stuk wandelen met Julia. Succes!
Hoi Gentle, Puck is ongeveer even oud als Julia en wij hebben echt bijna exact hetzelfde schema. Het consulatiebureau geeft ook aan dat wanneer kindjes 's zo jong nachts doorslapen ze overdag een extra voedingsmoment nodig hebben. Puck slaapt ook steeds korter overdag. En wil dan natuurlijk ook weer meer drinken. Niet altijd handig en het blijft ook zoeken. Veel succes met je kleine meid. Groetjes Elke
Ik heb exact hetzelfde! slaapt lekker de nacht door van 23:00 tot 08:30. en komt vervolgens overdags om de 2uur soms 3uur om te drinken. het is onwijs vermoeiend dus snap je heel goed. en als je al moe opgestaan word kan je er donder op zeggen dat het een zware dag gaat worden. heb ik iig. ik zorg ervoor als ik moe ben dat mijn vriend naast me zit. nou ben ik wel pas 's avonds echt moe, meestal bij de laatste voeding, dan is hij gelukkig ook thuis. Gewoon het gezeldschap helpt we er weer even doorheen. En goed gezond blijven eten idd
Over afvallen. Een kindje van 2-3 maanden drinkt ongeveer 848 ml per dag. Om die hoeveelheid melk te maken kost dat de moeder 594 kcal per dag. Nu is het zo dat je niet al die kcal per dag extra hoeft te eten om aan de benodigde energie te komen. Een gedeelte van die energie bespaar je omdat je door het rustiger aan te doen onder invloed van oxytocine. Een gedeelte van de energie komt uit de in de zwangerschap aangelegde vetvoorraad. Daarnaast hoef je dan nog maar 300 kcal uit je voeding te halen. Mocht je afvallen dan word is het aan te raden om 6-8 voedingsmomenten te hebben in plaats van 3 per dag. Je kunt dit doen door als je kindje slaapt een stapel boterhammen en/of een schaaltje fruit (o.i.d.) klaar te maken en te bewaren in de koelkast. Op die manier kun je regelmatig wat extra's nemen en hoef je niet de hele dag in de keuken te staan. Ook een schaaltje yoghurt met meusli is zo klaar gemaakt. Tevens kun je als je afvalt wat vloeibaar vet (bijv. olie) over je warme maaltijd doen. Op die manier krijg je ook op een snelle en makkelijke manier de benodige extra energie binnen. Op voedingscentrum.nl vind je meer info over wat een voeding voor een voedende vrouw.Voeding van de moeder | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Zeker weten geen 852 ml? Grapje! Echt helemaal hetzelfde als Evy's schema toen ze zo oud was! Heerlijk om te kunnen slapen, geniet er gewoon van en je tietjes wennen er echt vanzelf aan. Dat kan even duren, maar het gebeurt wel. Het kan ook weer zo anders zijn. Hier ging Evy na 4,5 maand opeens weer nachtvoedingen vragen. Geen probleem, maar wel even wennen.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben gisteren even kritisch gaan kijken naar hoe ik bezig ben met het voeden, en merk dat ik zelf erg gewend ben aan haar "schema". Als ze dus na 2 uur wakker wordt, voed ik haar bijna automatisch, terwijl ze nog nauwelijks honger heeft! Ik kon haar gisteren nog steeds wel een half uur in de box leggen of even spelen, voordat ze honger leek te hebben. Ik ben dus wat kritischer naar mezelf, en nog steeds veel aan het eten. Ik eet al ongeveer 7 keer op een dag iets, en vooral 's middags eet ik fruit, crackertjes, muesli reepjes, yoghurt... Word er moe van! Ik eet ook bij de eerste ochtend voeding (half 6 ong) al wat. Ik hoop dat ik zo zelf ook wat energieker word. Mijn man is vanaf zondag een paar weken van huis, dus daar kan ik 's avonds niet echt meer van afhankelijk zijn. Ik heb dus juist een beetje extra energie nodig... Heb ook maar dextro gekocht, voor een beetje extra suiker hier en daar. Bedankt nogmaals!!
Jaslene is 2.5 maand oud en vraagt 6 a 7 keer per 2 uur om voeding. Ik heb ook nog gewoon een nacht voeding al is deze de laatste 2 dagen pas om 4.30 uur. Ik geef als zij vraagt en vaak zit er 3 uur tussen maar soms ook niet en dan krijgt ze ook gewoon.