Hallo, Ik heb even wat advies nodig van ervaringsdeskundigen... Het zit namelijk zo... Sinds 17 maanden proberen we zwanger te worden en sinds mei dit jaar ben ik onder controle van de gyn, toen bleek er een cyste bij of in m'n eierstok of eileider te zitten. Waar precies is niet goed te zien op de echo. Deze is 2 cm en wordt niet groter of kleiner en ik heb er geen last van. De gyn vermoed nu dat de cyste de boel blokkeert in die ene eileider wat wellicht het zwanger worden belemmerd. Nu wil hij een kijkoperatie gaan doen om te zien wat er precies aan de hand is. Is het een simpel iets dan "repareert" hij het meteen. Maar het kan ook zijn dat m'n hele eileider verwijderd "moet" worden en dat wordt dan bij een 2e operatie gedaan. Als ik wil kan ik binnen nu en 6 weken al voor de eerste keer geopereerd worden. Maar nu is mijn vraag zouden jullie zo'n kijkoperatie ondergaan? Of zijn er nog andere opties mogelijk? Ik heb nl ook weleens gelezen over een HSG, waarmee er gecheckt kan worden of de eileiders open zijn... En een eileider verwijderen waar je geen last van hebt?? Zou je dat doen? Er is toch nog een eileider waarmee je zwanger kunt worden? Of gaat die pas werken als de andere eileider eruit is? Help, ik weet niet goed wat ik moet doen... Groetjes Patatje
Normaal gesproken is zo'n kijkoperatie niet zo'n grote ingreep. Ik heb er inmiddels twee gehad. Misschien vermoedt hij dat je endometriose hebt en dat kun je alleen maar zien middels een kijkoperatie. Ik wil je niet ongerust maken hoor, maar het zou natuurlijk kunnen gezien die cyste en het feit dat je niet zwanger wordt. Wat ik wel raar vind is dat je nog nooit een HSG hebt gehad. En anders gewoon even bellen met het ziekenhuis en je twijfels voorleggen.
Hallo Caro, Bedankt voor je reactie! Dat vind ik ook een beetje vreemd van die HSG, dus dat ga ik idd nog even navragen. Heb de 25ste een afspraak om m'n vragen voor te leggen. Wat houdt endometriose in? Ik zie dat jij al een hele poos bezig bent voor een kleine... Wat was de rede voor jouw kijkoperaties als ik vragen mag? Liefs
De reden van mijn 1e kijkoperatie was omdat mijn gynaecoloog vermoedde dat ik endometriose had. Met een inwendige echo kunnen ze dit niet zien/niet goed zien. Ik had altijd veel buikpijn als ik ongesteld was. Daarnaast was ik al een tijd van de pil af en nog nooit zwanger geweest. Het bleek dus endometriose te zijn in graad 2/3. Bij de 2e kijkoperatie is een grote endometriosecyste verwijderd en een stukje van 1 eierstok gehaald. Endometriose houdt in dat het baarmoederslijmvlies ook groeit op andere plaatsen in je lichaam dan de baarmoeder. Elke keer als je ongesteld wordt, bloedt dit ook mee. Hierdoor ontstaan verklevingen en cystes. Als je meer wilt weten kun je even Googlen. Tien procent van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft endometriose. Ik hoop natuurlijk dat jij het niet hebt. Ik wil je ook niet ongerust maken, maar dit was wel mijn eerste gedachte na je berichtje. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel! En ik zou zeker navragen waarom je geen HSG hebt gehad.
Ik denk dat de gyn de hsg tijdens de operatie doet, dat was bij mij wel het geval. Ik had ook een cyste en de gyn vond het toen verstandig om meteen een kijkoperatie te doen en niet eerst een hsg, daarna misschien nog wat aanmodderen en dan waarschijnlijk alsnog een operatie. Hij wilde liever meteen weten hoe het eruit zag. Ik ga je niet adviseren in opereren of niet, dat laat ik aan je gyn over. Maar als je met vragen zit, dan moet je hem/haar gewoon bellen hoor.
Bedankt voor je uitleg! De klachten die jij had, herken ik (gelukkig) niet. Maar goed, we zullen zien. Ik ga in ieder geval naar de HSG vragen. Ik zie trouwens dat jij nu een emmy bij je hebt . Spannend!
Leentje, dus een HSG kan ook nog tijdens de kijkoperatie... De gyn heeft al geadviseerd een kijkoperatie te doen. Ik heb de 25ste nog een afspraak gemaakt om het een en ander te vragen. Met jullie tips en antwoorden kom ik in ieder geval een heel eind! Bedankt!
Hier ook 2 kijkoperaties gehad, de eerste gecombineerd met een HSG en de tweede met het verwijderen van een eileider. Valt allemaal echt reuze mee, echt waar. Als ze je een kijkoperatie adviseren zou ik daar toch voor gaan. Ze zien dan gewoon veel meer. Voordeel: je voelt niets van de HSG (ik had voor de kijkoperatie ook al een HSG gehad: wat een hel!). Het herstel valt ook reuze mee. Succes!
Aansluitend bij Merah: ik vond de HSG ook geen pretje. Heb een jaar geleden een 'losse' HSG gehad en 3 weken geleden tijdens de kijkoperatie nog eentje. Tijdens een kijkoperatie kunnen ze gewoon alles veel beter bekijken dan bij een echo. Bij mij hadden ze bij alle echo's niet gezien dat ik endometriose had, maar bij de kijkoperatie bleek dat wel degelijk het geval te zijn!
Ook ik heb een kijkoperatie gehad en ben het eens met de andere ladies ze zien dan veel meer dan op de hsg. En de kijkoperatie is ook Als je al een cyste heb die het een en ander blokkeert is het ook nog niet eens zeker dat de vloeistof van de hsg dit kan deblokkeren. En zwanger worden met een eierstok is ook mogelijk alleen moeilijker. Ik zou er gewoon voor gaan. Succes er mee.
Ik heb een laparascopische verwijdering van een cyste gehad Zie mijn profiel voor foto's na de operatie van mn buik Heb je vragen, pm me maar
Meis, ik heb de andere reacties niet gelezen, maar ik ben inmiddels herstellende van mijn 2e EUG. Buiten baarm. zwangerschap in mijn eileider, waardoor mijn eileider nu verwijderd is. (De andere eileider neemt deze functie over, dmv seintje in je hoofd. Lees EUG op de Freya site) Ik heb het HSG onderzoek gehad, eileiders bleken goed doorgankelijk. Toch had ik een verdikking/knik in mijn eileider wat ze niet hebben kunnen zien en waardoor het 2x mis ging. Meis, het is jouw keus, maar ik ben blij dat het ellendige ding eruit is. Veel succes meis. Je mag mij alles vragen. Liefs, C.
Hoi Anoniem! Bedankt voor je reactie! He gets, niet leuk een bbz... Je voelt je nu dus beter zonder die ene vervelende eileider . Ik vermoede al dat de andere eileider het dan overneemt, zoiets had ik al eens gelezen, maar kon het nu niet meer terug vinden... Morgen heb ik een afspraak met de gyn en 2 dec. gaat het gebeuren. Ik heb toch voor een kijkoperatie gekozen, omdat het in principe alleen kijken is. Die HSG wordt dan ook gedaan. Ben erg benieuwd naar de uitslag en de mogelijkheden die er dan zijn, maar ik zie er ook wel tegen op . Jij beterschap! En nu hopen dat je zwanger het jaar uit mag gaan . Liefs Patatje