Sinds Dax 5 weken oud is zijn we al bezig met het behandelen van zijn extreme voorkeurshouding. Hij slaapt echt alleen maar op rechts. Hierdoor gebruikt hij ook zijn spieren rechts veel meer waardoor hij scheef lijkt te groeien in zijn rug. We zijn al meerdere malen bij een osteopaat geweest. We zijn bij de ortopeed geweest in het ziekenhuis maar die constateerde gelukkig dat er niks aan de hand is met zijn rug, nek etc. Er is een heupecho gemaakt en die was ook helemaal goed. Het scheef zijn is dus puur een overbelasting van 1 kant van zijn spieren. Omdat hij dus altijd op rechts ligt (ook zijligkussen, driehoekskussen etc. werkt niet) is zijn hoofd erg scheef geworden. We zijn ook bezig met fysiotherapie. Deze kinderfysio heeft volgens een speciale meetmethode (plagiocefalometrie) een afdruk van zijn hoofd genomen en hier metingen op los gelaten. Zoals verwacht zag dat er niet goed uit en is de vorm alleen nog maar te corrigeren middels een redressiehelmpje. Als voorbeeld, zijn rechteroortje staat al 17 mm meer naar voren dan zijn linkeroortje. Morgen ga ik bellen om een afspraak te maken in het Academisch Ziekenhuis Maastricht waar zo'n helmpje kan worden aangemeten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? De baby's schijnen er weinig last van te hebben?
Onze zoon heeft zo'n helmpje gehad vanaf 6 maand. Volgens mij is dat de leeftijd waarop ze uiterlijk daarmee starten. Ik had me er redelijk druk over gemaakt maar het ging bijzonder goed. Maak je maar geen zorgen of de gewenning want die ukkies zijn enorm flexibel heb ik gemerkt. Helaas heeft het bij ons niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hij had de lastigste afplatting die het moeilijkst te behendelen was. Gelukkig zit het bij jou kindje aan de zijkant. Dit is met een helmpje goed te corrigeren en je ziet mooie resultaten. Succes ermee!
Hier nog iemand met een zoontje die een helmpje gehad heeft! Hij heeft er zelf idd bijzonder weinig last van gehad, en het wennen ging heel snel. Daarna wist hij niet beter. Zelf zag ik er erg tegenop, maar ben blij dat we het toch gedaan hebben. Zijn hoofdje is niet perfect rond, maar wel beter dan het was. Ik hoor eigenlijk van iedereen hetzelfde, dat het hartstikke meevalt, dus dat zal hopelijk bij jou ook zo zijn!
@suzanne75. Hij had een afplatting over de gehele breedte van zijn achterhoofd. Hij had als het ware het bolle gedeelte van het achterhoofd niet. Vanuit de nek liep het recht omhoog. Ze hebben zelfs foto's gemaakt of het te maken had met de schedelnaden en losse stukjes schedel. Als dat het was zou ie geopereerd moeten worden maar dat was het gelukkig niet
Mijn ukkie heeft zijn helmpje vandaag gekregen, hij lijkt er nog weinig last van te hebben maar zit er wel de hele tijd aan met zijn handje. Hij is gelukkig nog wel vrolijk dus we zien wel hoe het verder gaat en straks met slapen.