Hoi meiden, Ik maal en maal maar, me gevoel ligt er van ondersteboven! Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat onze baby in een stuit-ligging ligt. (Gezien via een liggings-echo) Als het goed is een volkomen-stuitligging. Hoofd van boven, rug rechts wat naar voren gekanteld, 1voet boven in & 1voet van onder + de billen. De v.k. gebeld en die heeft een afspraak in het ziekenhuis gemaakt. (26Oktober. Ik ben dan 36weken en 2dagen.) Ze vertelde me dat ze een hartfilmpje gaan doen + daarna gaan ze de mogelijkheden bekijken, tot een eventuele draaipoging... Die zou eventueel ook onmiddelijk uitgevoerd kunnen worden door die gynocoloog. Nu heb ik hier totaal geen goed gevoel bij.. Me gevoel zegt keer of keer ; NEE! niet doen! .. Ik heb echt een idee waarom?.. Ik weet nu niet wat ik moet voelen of denken? Als ik aan een keizersnee denk, denk ik dubbel. Kant 1; Het is misschien beter voor de baby en ik weet waar ik aan toe ben? Kant 2; Ik kan er nu al om huilen, dat ik een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven. Dat idee vind ik zo erg! Een stuitbevalling zie ik zoiezo niet zitten, en daar ga ik dan ook echt niet aan beginnen. Kan ook niet in de houding zoals de baby nu ligt. Wie heeft dit ook meegemaakt?! Draaipogingen & Bewust gekozen voor een keizersnee? Alvast bedankt voor jullie reacties! Groetjes, Manon
Een paar weken geleden ging ik door dezelfde emoties als jij, inmiddels ben ik gewend aan het 'idee' . Ik vond keizersnede ook het ergste wat ik me maar kon bedenken, maar ik ben er nu aan gewend, heb me erop voor kunnen bereiden, en zie het nu niet meer zo negatief. Ik heb afgelopen vrijdag hartfilmpje gehad en draaipoging, ik heb de poging alleen laten afbreken want het voelde niet goed. Mijn arts adviseerde het wel te proberen, want dan weet je tenminste dat je het wél geprobeerd hebt. Ik wilde het eerst ook absoluut niet, maar ben nu wel blij dat ik het in ieder geval geprobeerd heb...anders zat ik nu warschijnlijk nog steeds te malen! Voor ons staat er nu een ks gepland, maar wie weet draait het kindje alsnog, je weet maar nooit! Wat voor mij erg hielp wat ervaringsverhalen te lezen van ks (ik lees toch best veel positieve verhalen dat het achteraf best goed te doen was) Daarnaast stel ik me in op 4-6 weken herstellen, als ik me dan eerder iets beter voel, kan het alleen maar meevallen. Ik heb lijstjes gemaakt met dingen die ik klaar wil hebben voor ik het zkh in ga, en voor mijn vriend lijstjes wat hij elke dag even moet doen als ik in zkh lig. Zo heb ik meer rust dat het thuis ook gewoon goed gaat, en ik niet na 4 dagen zkh thuiskom en het een zooi is. Want daar had ik de meeste stress over. Ook dacht ik dat ik wel 7 dagen in zkh moest blijven, blijken er maar 4 te zijn, dus dat was ook al een meevaller vond ik. Ik vroeg mijn arts wat het veiligst voor mijn kind was, een stuitbevalling of een ks: zijn advies: een ks is het veiligst voor het kind. Dus voor mij geen optie om stuitbevalling te proberen...ik kies voor die ks.
IK zou zeggen.. doe een ks! Het is mij heel erg meegevallen.. Na 3 dagen mocht ik naar huis! Wat veel mensen niet weten is dat er ook een aantal gevaren zijn bij een draaipoging.. Ze houden jou en je kindje wel goed in de gaten hoor, maar toch. Bij mij is de placenta tijdens het draaien gescheurd.. Ze kwamen hier net op tijd achter. Was ik thuis geweest dan lag er nu geen meisje van bijna 2 boven te slapen en zat ik hoogstwaarschijnlijk nu niet op de bank! Volg je gevoel!
Thanks meiden, voor jullie reacties! Mag je zelf wel beslissen of je een draaipoging laat doen ofniet? Dit omdat mijn v.k. een afspraak heeft gemaakt voor mij? en zij toen ook niet vroeg of ik het persoonlijk zag zitten, of vragen ze dit in het ziekenhuis? als ik voor een gesprek kom? Ze had namelijk al wel een gynocoloog geregeld die eventueel de draaipoging uit kon voeren. @Lynn; Jij hebt je dus wel over laten halen, om een draaipoging te laten doen? In welke week staat er nu een keizersnee gepland? Je moet 4dagen in het ziekenhuis blijven, poe! Ik hoopte eigelijk op dagje of 3... @MamavanEsmee; Jeetje, heftig zeg! Gelukkig kwamen ze er op tijd achter!
Áls je een redelijke kans van slagen hebt bij een draaipoging, zou ik dat zeker proberen. Ik heb echt vervelende ervaringen gehad bij de keizersnee (wondinfectie, aderontsteking). Natuurlijk bevallen lijkt mij echt het "prettigst". Succes!!
ga op je gevoel af zou ik zeggen!Als het niet goed voelt op om een draaipoging te doen,zou ik het persoonlijk niet doen!
Hoi!! Mijn zus had hetzelfde als jij...Je kiest er wel zelf voor om een draaipoging te doen,als jij dit niet wil ben je niet verplicht!!! Mijn zus heeft t toen wel gedaan,maar het lukte niet en uiteindelijk een geplande keizersnee.. Ik heb zelf ook een keizersnee gehad afgelopen Juli,ik was met 2 dagen weer thuis... Het herstel duurt wel langer met een ks je kan zeker de eerste week erg weinig tot bijna niks,maar als je die kleine in je armen heb dan is het het zeker wel waard!!! Succes met je beslissing en volg je eigen gevoel!! Groetjes
gets wat naar om mee te maken, wel fijn dat ze er op tijd achter kwamen! @manonn: ik heb een 'verleden' met artsen waar mijn vertrouwen erg door geschaadt is. Uiteindelijk ben ik vorig jaar zomer bij een gyneacoloog terecht gekomen, de enige arts die ik nog wél vertrouw! Ik ben tijdens deze zw.schap het eerste stuk door hem begeleid, maar omdat hij te ver weg zit, ben ik overgestapt naar een zkh hier in de buurt, eentje die hij me heeft geadviseerd. Toen ik vorige week dan ook zat te dubben over het wel/niet laten draaien, ks, enz. heb ik hem gebeld, en zijn advies gevraagd. Hij weet hoe angstig ik ben dat er iets fout gaat en hoe voorzichtig ik ben. Hij heeft mij verzekerd dat de draaipoging het proberen waard was. En je mag altijd stoppen tijdens de poging! Ik heb met de gyn die de draaipoging afgesproken dat zij zou stoppen als ik stop zou roepen. Toen ze bezig was (drukken op mijn buik) deed het veel zeer, ik werd daar heel gespannen van, en mijn buik dus ook, dus eigenlijk op dat moment had het al geen zin meer, ik was te gespannen. De gyn heeft echt heel erg op mij gelet, ze was heel voorzichtig. Na een paar keer drukken heb ik stop geroepen en toen is ze gelijk opgehouden en hebben ze me weer aan het hartfilmpje gelegd om de baby te controleren. Dus als jij helemaal geen draaipoging wil, dan zeg je dat gewoon inj het zkh, en als je het wel wil proberen, dan spreek je van te voren een duidelijk teken af wanneer ze moeten stoppen. Lees dit anders maar eens, hielp mij wel een beetje: http://www.stuitlig.nl/robbert.php Bij zw.schap clubs hebben we een stuitligtopic (je bent welkom hoor) en daar zijn net vlak voor mij, twee wel succesvolle draaipogingen geweest! Dat hielp mij ook wel een beetje met mijn besluit nemen. @MamavEsmee: ik heb mijn arts heel duidelijk gevraagd wat de gevaren konden zijn van een draaipogng. Zijn antwoord was: 1 op de 500 a 1000 kinderen heeft er 'last' van, en toen ik vroeg wat dat dan betekende, zei hij: dan wordt het kindje diezelfde dag nog gehaald. Jij hebt een nare ervaring meegemaakt, maar ik denk wel een uitzonderlijke. Waar zat je placenta? Want een draaipoging doen ze dus niet altijd als je placenta aan de voorzijde ligt, en als je placenta voor de ingang ligt doen ze het helemaal niet!
Ik heb met 36 weken een geslaagde versie gehad. Het was niet pijnlijk alleen een drukkend gevoel. Ik heb het als heel positief ervaren en was erg blij dat het lukte. Daarna is Niels meteen ingedaald en ben ik met 41 weken gewoon thuis bevallen. Overleg goed met je verloskundige en evt met de gyn en doe waar jij en je man een goed gevoel bij hebben! Ik zou het zo weer doen, maar het blijft een persoonlijke keuze. Succes!
Ik heb hier ook over nagedacht, mijn kleintje lag met 35 weken ook nog in een stuit, maar is tóch gedraaid uit zichzelf. Ik had destijds voor mezelf besloten: ik ga naar de gyn en maar eens horen wat die te zeggen heeft. Mocht een versie mij bij het minste of geringste tegenstaan, dan zou ik het niet doen en dus voor een geplande ks gaan. Je kunt het altijd even aanzien en anders....volg je gevoel meid. Een KS lijkt me niet niks, maar het is wel het meest veilige voor je beebje. En ach, een paar dagen in het ziekenhuis is niet leuk, maar je weet nooit wat er nog komen gaat, ook niet bij een natuurlijke bevalling, toch?
Hoi meiden, De meningen zijn zo enorm verschillend, merk ik wel op het Forum. Ik heb ook het intervieuw gelezen, op Stuitlig.nl. Ik ga het bezoek aan de gynocoloog afwachten! Zoals jullie ook al zeggen.. Ik kan het gewoon proberen, ik geef van te voren me gevoel erover aan & indien ik tijdens de versie er mee wil stoppen, stop ik! Als het allemaal van toepassing is, want misschien kan onze baby wel niet gedraaid worden. Ik probeer de aankomende weken me gedachten op een laag pitje te zetten, en niet teveel te dubben! Dankjewel voor je reacties! Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Toch prettig hoor, zo'n Forum waar je met al je vragen terecht kunt! Groetjes, Manon
Is zeker prettig manonn, het heeft voor mij ook geholpen in het maken van mijn beslissing, ik werd wel rustiger door het lezen van de verschillende ervaringen, en heb uiteindelijk net als jij, het laten aankomen op de dag zelf, de echo en draaipoging stond gepland, en ik heb gekeken naar hoe ik me die dag voelde. dat is ook het beste wat je kunt doen, want ik denk dat je uiteindelijk op het moment daar, zelf heel goed weet wat je wil, ookal weet je dat nú juist helemaal niet.
Ja, precies! De babe moet er toch uit hé! Ik laat het op me afkomen! Je ks staat gepland voor 2 November .. Wel spannend hoor! Vind je niet? Het lijkt me zo 'apart/bijzonder', dat je precies weet wanneer je je kindje gaat zien! .. Succes de laatste loodjes! Nogmaals bedankt voor je reactie! Groetjes!
nou eigenlijk weet je het nooit he, want misschien dat de baby alsnog draait (dan gaat de ks niet door) of ik krijg eerder al weeën, dan wordt het een spoedks.... maar op zich is het wel een fijn gevoel, dat het dan op een 'vaste dag' gepland staat, maar eigenlijk kan je daar ook gewoon nog niet van uit gaan....dat is juist helemaal het gekke, het ene moment zit ik aan die datum te denken, het andere moment denk ik: ja maar er kan nog vanalles gebeuren dat het toch anders loopt.En dat is best moeilijk voor mij, aangezien ik iemand ben die graag alles georganiseerd heeft.... Nou dankjewel, jij ook succes met de laatste loodjes, en schrijf je af en toe mee in zw.club-stuitlig topic? Zou wel leuk zijn!!
Ik heb anderhalve week geleden een geslaagde draaipoging (versie) gehad. Het was pijnloos en 1 minuut werk. Ik ben dus erg blij dat ik de draaipoging heb geprobeerd, stel je voor dat ik direct voor de keizersnede was gegaan... Vergis je niet in een ks. Het herstel erna duurt een stuk langer. Je mag bijv. 6 weken niks tillen, geen huishoudelijk werk, niet autorijden etc. Wel iets om goed over na te denken.
hoihoi, (heb niet alles gelezen) even mijn ervaring: Meisje lag in stuitlig en we hadden geen goed gevoel bij draaien, dus ook niet gedaan. Had goed gevoel bij stuibevalling en das ook goed gegaan. Mijn idee: volg je gevoel! suc6 ermee
Ook ik kreeg te horen dat onze meid in stuit lag.. ik wil geen ks en ook geen stuitbevalling dus de draaipoging was al snel besloten, maar ik vond t doodeng.. eerst naar het zh.. echo gemaakt en daarna is er alles uitgelegd.. de draaipoging deden ze niet gelijk, maar daar werd voor 2 dagen later een afspraak voor gemaakt.. Eenmaal in het zh voor de draaipoging..Hartfilmpje.. goed.. toen infuus aangelegd. voor evt medicijnen om de bm te ontspannen.. en toen kwam de gyn.. hij voelde.. ja hoor stuitligging.. hij pakte het echo apparaat om te kijken hoe en wat.. en hij had t fout.. Ons meisje is nog zelf gedraaid tussen de eerste en tweede afspraak door.. het kan dus echt.. Het stuk dat lynn neerzette over stuitligging heb ik ook gelezen en ook mij gaf het wel rust.. je hebt zelf de regie.. als je besluit het te laten doen en halverwege wil je niet verder dan ben jij de baas.. een draaipoging is ook niet verplicht.. wil je het niet dan moet je t ook niet doen.. VOLG JE HART!!!.. Het is trouwens niet gevaarlijker dan een ks hoor. overal zitten risico's aanvast..ligt ook een beetje aan de ligging van de beeb, vruchtwater, evt eerdere bevallingen, etc etc.. ze doen t alleen als alles gunstig is.. het is denk ik voornamelijk een gevoelskwestie.. en wat het zh betreft.. ik heb nog nooit een ks gehad, maar moest na de eerste bevalling wel 3 dagen in het zh blijven.. ik vond t erg meevallen.. al vind ik thuis zijn prettiger..
Manonn; ken je natuurlijk van het late nov. mama's forum, maar toch nog even: De risico's die een keisersnee of stuitbevalling met zich mee brengen zijn echt vele vele malen groter dan die van een draaipoging. Hierdoor heb ik geen moment getwijfeld of ik een draaipoging wilde laten doen. Ik moet over een uurtje, maar of het nu wel of niet lukt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd! Stel dat de bevalling heel zwaar wordt, of een keizersnee, dan hoef ik (puur voor mezelf, ik wil niemand afvallen) me niet schuldig te voelen dat ik een minder risicovolle draaipoging niet gedaan heb. Heel veel succes met je keuze! Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat je er zelf een goed gevoel bij hebt!! Ik hou je op de hoogte hoe het mij bevallen is. Succes!
He meiden, Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Na al het lezen & nadenken .. Ga ik ervoor! Me gevoel begint bij te trekken.. Ik wil het toch gaan proberen!! Mocht het natuurlijk allemaal kunnen, want wie weet kan het niet eens gedraaid worden, maargoed zien we dan wel! Ik vind het wel prettig dat de versie, (indien mogelijk) wel gelijk die dag word gedaan! Dat ik niet nog eens langer moet wachten! 26 Oktober ga ik het dus gewoon proberen! Bedankt voor alle reacties weer! Erg fijn! Een prettige dag allemaal! Groetjes, Manon @Krumeltje; We kennen elkaar inderdaad van Nov-mamma's! Ik ga heel hard duimen voor jou meiske!
Mijn placenta lag mooi achter.. Ze zagen dus dat het niet goed was doordat Esmee haar hartslag onregelmatig werd tijdens de ctg na de draaipoging.. Toen ik opstond hoorde ik knap en toen begon het bloed te stromen.. Een placenta scheuring komt bij 1 op de 1000 vrouwen die een draaipoging doen voor.. Achteraf bleek dat Esmee ruim 7 pond was ipv de 5,5 pond wat ze hadden geschat.. zijn allemaal factoren geweest..