Te weinig betaalde vrije dagen de vader.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door angel02, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Vergeleken met andere landen hebben vaders hier weinig betaalde vrije dagen dat begrijp ik echt niet het is toch logisch dat vaders ook bij hun kind willen zijn.hoop dat dat snel veranderd.

Ondanks het nieuwe vaderverlofplan van minister Asscher van Sociale Zaken, komen Nederlandse vaders er vergeleken met vaders in buurlanden nog altijd slecht vanaf.

In het nieuwe plan van Asscher krijgen kersverse vaders vijf dagen vrij van hun werkgever. Twee dagen betaald, drie dagen onbetaald. Zo is het in onze buurlanden:

Verenigd Koninkrijk: Britse vaders hebben recht op twee weken betaald verlof na de bevalling van hun vrouw.
    België: De Belgen krijgen drie dagen betaald en daarna op nog zeven dagen onbetaald verlof, dat zijn dus twee vrije weken bij de kleine.
    Duitsland: De Duitsers mogen twaalf maanden opnemen, waarin ze 65% van hun loon krijgen. Ze moeten die maanden wel delen met hun vrouw. Dus als de vrouw bijvoobeeld acht maanden opneemt, dan heeft de vader nog vier maanden over.
    Denemarken: De Deense mannen krijgen minimaal twee weken, en dan zijn er nog 32 weken over om te verdelen tussen man en vrouw.

Dit vind ik allemaal veel beter geregeld hoor .
    Liefs

RTL Nieuws

2. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ja 2 weken is erg weinig, aangezien bijna de helft al in het ziekenhuis wordt doorgebracht
    Ben van België, ik wist zelfs niet dat er een deel onbetaald is!

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    In noorwegen krijgen de mannen helemaal veel!
    geloof iets van 3 maanden !!

4. wish01

wish01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.018
    295
    83
    brabant
    Hier krijgen ze inderdaad weinig, echter krijgt me man wel ouderschapsverlof 75% betaald.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Tja jammer is het zeker maar niets aan te doen
    . Je weet 9 maanden van te voren dat je gaat bevallen dus je kunt dan ook je vakantie verplaatsen na de bevalling..
    Met andere dingen is het in NL misschien weer beter geregeld dan in andere landen..

6. nieuwemoeder97

nieuwemoeder97 Actief lid

13 mei 2014
    194
    0
    16
    NULL
    NULL

De eerste 3 dagen zijn betaald door de werkgever, de andere 7 door de ziekenbond. niks onbetaald. Groetjes

Tekst kind en gezin:
    Geboorteverlof bestaat uit 10 dagen verlof, te nemen binnen de 4 maanden, volgend op de dag van de geboorte. Hierdoor is het bv. mogelijk dat de werknemer zijn dagen opneemt nadat de moeder het moederschapsverlof beëindigd heeft. De eerste 3 dagen blijft het volledige loon behouden en wordt het betaald door de werkgever. De daaropvolgende 7 dagen krijgt de werknemer een uitkering van de ziekteverzekering van 82% van het (begrensde) brutoloon. De aanvraag dient te gebeuren via de werkgever en het ziekenfonds.
    Het geboorteverlof kan opgenomen worden door:
    ofwel de vader
    ofwel de meeouder (hier de meemoeder)
    ofwel de samenwonende partner van het heterokoppel die het kind niet wettelijk erkent

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik kan me er niet druk om maken. Zo is er in elk land wel iets beter of slechter dan in het andere.
    Want wat voor het gemak even niet verteld wordt is dat ouders in Scandinavië misschien wel heel veel vrij krijgen rond de geboorte, maar dat daarna wel verwacht wordt dat ze allebei fulltime blijven werken. Kind dus fulltime naar de opvang.
    Geef mij Nederland maar, met vrije keus in deeltijdarbeid. Dan maar iets minder bevallingsverlof. Ik maak het opgroeien van mijn kind graag zelf mee.

8. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ja, iets meer zou fijn zijn. Een week betaald verlof zou ik wel redelijk vinden.

Ik zie niet in waarom mannen 2 maanden ofzo vrij moeten zijn en betaald moeten worden, tenzij de moeder is overleden tijdens de bevalling ofzo. Mannen hoeven niet lichamelijk te herstellen van de zwangerschap, bevalling en borstvoeding te geven.

9. Rrowan

Rrowan Lid

8 mei 2014
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat klinkt goed...als we nou toevallig niet op vakantie waren geweest in jan/feb dan had mijn man dat kunnen doe. Maar ik ben dus zwanger geworden op die vakantie..
    Nu helaas zijn er van die vakantie dagen geen over, dus vrij nemen voor mijn man zit er niet meer in dit jaar.

10. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben blij dat mijn man nog een week verlof heeft staan wat hij in principe op kan nemen na de bevalling.

Verder is zijn baas flexibel en 'krijgt' hij sowieso 5 dagen betaald van zn baas om verlof te krijgen.

11. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Ik idd ook niet, mijn partner is verteld dat de eerste 3 dagen door de werkgever worden betaald, de overige dagen door de ziekenkast. Toch eens goed navragen, want dat scheelt natuurlijk wel ;)

12. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Haha zie nu jou reactie pas, dit is idd wat mijn partner ook is verteld, gelukkig maar ;)

13. rijkdom

rijkdom Lid

14 jun 2014
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met alle bezuinigingen in de zorg snap ik eigenlijk niet dat hier de oplossing niet wordt gezocht; vaders langer vrij en minder kraamzorg. Wel dagelijks kraamzorg voor de verpleegkundige zaken, maar een kraam die je wc poetst is toch eigenlijk niet meer van dee tijd.
    En voordat mensen gaan reageren dat kraamzorg niet gekort "mag" worden; Dat is natuurlijk wel de reden dat er in de meeste landen meer geregeld is voor vaders he; dat je niet zo verwend wordt met kraamzorg als in NL.

14. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik kan mij hier niet druk om maken en vergelijken met andere landen vind ik ook altijd appels met peren vergelijken.

Het fijne van dingen die vastgelegd zijn is dat je er op in kan spelen.
    Vrije dagen sparen, rekening houden met vakanties enzovoorts.

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Check wel altijd je cao, mijn man bleek aanspraak te kunnen maken op 5 extra betaalde bijzonder verlof dagen na de bevalling (wat niemand je uiteraard officieel vertelt, hij hoorde het van een collega). Werkt voor de semi-overheid

16. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Het gaat mij erom dat vaders ook wel iets meer betaalde vrije dagen kunnen krijgen.

17. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Edelhertje dat is inderdaad waar wat jij zegt maar mijn man is schilder en die krijgt in de winter verplicht drie weken vrij wanneer het bedrijf dicht is en in de zomer mag hij ook maar kiezen van begin juni tot eind september.
    Hij werkt in een groep van 4 dus het moet twee aan twee of alle vier tegelijk.Dus vrije dagen heeft hij niet echt die hij kan opnemen en kinderen laten zich niet plannen;)
    Liefs

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij mijn oudste was ik in de zomer uitgerekend. Ze werden al zenuwachtig dat hij sowieso 2 dagen ongepland vrij zou krijgen want we hadden niet in september van het voorgaande jaar de vakantie reeds aangevraagd. Daarnaast kun je bevallen vanaf 37 weken tot 42 weken. Wanneer neem je dan vrij? Straks neem je vrij met 40 weken en is je vakantie al over voor je kind er is.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Jouw laatste zin impliceert dat vaders (die in NL meestal fulltime werken) het opgroeien niet meemaken. Maar mannen willen dat natuurlijk helemaal niet meemaken toch!?!

Deel Deze Pagina