langer verlof vs borstvoeding.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blondie, 26 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

6 maanden zwangerschapsverlof: zou je dan langer doorgaan met het geven van borstvoeding?

Peiling gesloten op 10 okt 2018.
  1. Ja, want het einde van mijn verlof was voor mij de reden om te stoppen.

    19,0%
  2. Nee dat zou mijn motivatie niet vergroten.

    6,2%
  3. Nee want ik had een andere reden om te stoppen

    17,9%
  4. Nee want ik geef geen borstvoeding

    17,4%
  5. Nee, ik kon werken en borstvoeding geven prima combineren

    39,5%
  1. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Ik heb nee gestemd.
    Medisch gezien mocht ik absoluut geen borstvoeding geven. En bij een eventueel toekomstig kindje mag het alsnog niet
     
  2. Leo85

    Leo85 Niet meer actief

    Ik heb ja gestemd, ik wilde niet kolven op het werk, er was geen goede aparte ruimte voor en ik wissel veel tussen locaties, dus dat zou betekenen dat ik ergens op een wc zou moeten zitten ofzo, dat zag ik niet zitten.

    Uiteindelijk niet nodig geweest omdat bij de 1e de productie na 3 maanden terugliep, en bij de 2e kwam het niet op gang..

    Maar ik had anders zeker wel langer willen geven als ik langer verlof had gehad, dus vandaar de ja..
     
  3. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Ik heb nee gestemd, omdat ik gewoon bv ben blijven geven na mijn verlof. Wel ben ik voor langer kolftijd.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    O dat geloof ik wel hoor. Het feit dat de overheid ook bepaald dat je voor flesvoeding onder de 6 maanden geen reclame mag maken omdat iedereen bv zou moeten geven vind ik al zo'n aggressief beleid dat ik direct geloof dat ze zoiets ook zouden kunnen verzinnen.
     
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Bij mijn vroegere werk wel. De oudste kreeg geen bv, de tweede stopte ik met 9 weken omdat ze constant gevoed wilde worden en ik dat niet kunnen tegenover de oudste die amper aandacht meer kreeg. Ik was er zo klaar mee toen.
    Maar mijn toenmalige werk was absoluut anders de reden geweest om te stoppen. Ik weet best dat het verplicht is, een kolfruimte en tijd om te kolven, maar ik was zelf eerder die collega geweest die tijdens een dienst alleen gelaten werd op een groep vol onstuimige pubers met hun problemen omdat mijn collega ging kolven. En het was echt geen doen voor de werkgever om dan voor dat halve uur iemand anders in te vliegen. Dat wilde ik dus mijn collega's echt niet aandoen.
    Bij de derde wel 8 maanden gegeven omdat ik toen altijd thuis was en het wel goed liep, tot hij vreselijk ging bijten, toen was ik er ook klaar mee nadat niks hielp.
    Bij mijn tegenwoordige werk zou kolven best kunnen dus dan maakt de lengte van het verlof voor de keus van bv niet uit bij mij.
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Serieus? Geen reclame maken voor de fles is agressief beleid? En dan zou de overheid dames die de borst geven langer verlof geven? Denk je dan ook dat er controleur aan de deur komt die even wil zien hoe het kind aan de borst gaat? :roflmao::roflmao:
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ook al heb je wel een kolfruimte, kolven is gewoon mega vervelend. Ik heb een eigen kantoor en deed gewoon de deur dicht. En dan kon ik zelfs gewoon doorwerken terwijl ik aan het kolven was ook. En dan NOG vond ik dat kolven echt de hel. Heb met 6 maanden met liefde een fles flesvoeding gegeven zodat ik wat minder hoefde te kolven. En later helemaal de kolf aan de wilgen gehangen. Dan gaf ik ‘s ochtends en ‘s avonds de borst en overdag kregen ze flesvoeding.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Die controle zie ik ook zo 123 niet voor me, maar er zijn wel meer regelingen waarvan ik denk: hoe ga je dat controleren?
    Maar dat fv als slecht weggezet wordt omdat er geen reclame over gemaakt mag worden vind ik aggressief ja.
     
  9. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Veel vriendinnen van me zijn gestopt door werk. Dus positief is het zeker.

    Separate discussie is dat verlof sowieso naar 6 maanden na geboorte mag fv of bv. Een kind van 10 a 12 weken oud heeft wetenschappelijk bewezen veel te veel stress op een opvang.
     
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Onder de 6 maanden enkel en alleen de borst is beter voor moeder en kind. Dat is een WHO advies, wat wetenschappelijk onderbouwd is. Dus mag je geen reclame maken voor flesvoeding voor baby’s jonger dan 6 maanden. Ik snap niet zo goed dat je dat als ‘agressief’ kunt beschouwen. Flessen, flesvoeding etc zijn gewoon vrij verkrijgbaar. Niemand staat je een stroobreed in de weg als je de fles geeft. Dus het staat iedereen vrij om te doen of laten wat ze willen.
     
    Dana1989, littlemunchkin, Zoe123 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb zelf (onbetaald)ouderschapsverlof aan mijn verlof vastgeplakt, zodat ik langer onbezorgd kon voeden (want slechte kolver).
    Die optie mis ik eigenlijk. Het is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, als je borstvoeding zo belangrijk vindt kun je extra verlof nemen.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Voor mij een what if situatie want ik werkte niet. Maar als ik wel had gewerkt dan was het zeker een reden om te stoppen geweest aangezien kolven bij mij niet zo goed ging. Daarbij had ik mij ook ongemakkelijk gevoeld als ik telkens had moeten gaan kolven.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik vind dat indirect commentaar op iemands keuze.
    Wat beter is voor moeder en kind bepaald de WHO niet, maar de ouders.
    Qua samenstelling zal het vast wel,maar dat maakt het niet meteen voor iedereen het beste.
     
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Daar ben ik het wel mee eens.

    Maar over het maken van reclame, dat maakt de flesvoedingfabrikant wel dubbel en dwars goed hoor. Ik zie dagelijks nutrilon reclames op tv. De nr2 pakken zijn identiek aan de nr1 pakken. In zwangershapsboxen zitten flesjes en poedertorens. Dus dan krijg je als zwangere toch reclame over flesvoeding. En het verschil is, dat reclame voor bv echt gaat over de gezondheid van moeder en kind en bij de kv fabrikanten draait het enkel om de omzet.

    @ts.
    Ik heb bij mijn zoontje gewoon gekolfd op mijn werk. Maar wat een gedoe zeg. Ik twijfel of ik het bij dit kindje ook zo lang ga volhouden. En dan zou ik idd alleen stoppen om van dat gekolf af te zijn. Ik wil iig het half jaar halen en dan ben ik tevreden.
     
    littlemunchkin en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ik kon kolven/zelf voeden op het werk dus voor mij maakt het niet uit, maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen.
     
  16. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Goh, niet allemaal tegelijk steigeren.
    Maar in België is dit in sommige vakgebieden al realiteit.
    Je hebt in België 15 weken zwangerschapsverlof. Als je lichamelijk werk doet( meestal zorg) of met personen met een risico werkt, dan ga je al eerder met moederschaps bescherming.

    Ook bestaat er dus borstvoedingsverlof!
    Dit kan duren tot 5 maanden na de bevalling, ook is dit vaak in de zorg waarbij je dus thuis mag blijven als je bv geeft. Bij fv moet je inderdaad weer na de 15 weken gaan werken.
    Maar voor mij als Nederlander is het nog wel vaag, waar en waarom dit word toegepast.
    Ik weet wel dat ik als kraamverzorgende meteen na bekendmaken zwangerschap niet meer in de kraam mocht werken, maar in de bejaarde thuiszorg. En met 6 maanden zwangerschap thuis tot aan 5 maanden na de bevalling.
    Je hebt wel een verklaring van de arts nodig dat je bv geeft.
     
  17. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik had weliswaar een andere reden om te stoppen, onvoldoende voedingsstoffen in de voeding. Maar als dat niet het geval was geweest dan had ik gestopt vanwege het gaan werken. Ik hoop dan ook dat ik nu langer borstvoeding kan geven.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niemand zegt dat bv het beste is voor iedereen. Daarom is fv ook gewoon vrij beschikbaar voor wie dat wenst.

    Maar nu al geeft een minderheid van de vrouwen bv. Oh ja, velen starten ermee, maar na twee weken duiken de cijfers al de dieperik in. Dankzij slechte voorlichting, te hoge eisen van de maatschappij, slechte hulpverlening etc. Kan je je inbeelden hoe extreem laag die aantallen zouden liggen als fv fabrikanten (dié voeren pas een agressief beleid) volop reclame zouden maken?

    En voor je het zegt: ja, dat is wél problematisch als de bv cijfers nóg lager gaan liggen. Ik weet dat jij absoluut geen fan bent van bv, en dat mag absoluut. En ik weet ook dat je alweer gaat steigeren als ik dit zeg, want ja, een gelukkige moeder is een gelukkige baby, en ja, ook fv baby's groeien perfect goed en gezond op. Maar ja: het is absoluut bewezen dat bv grote gezondheidsvoordelen heeft voor kind én moeder. En dan lijkt het me logisch dat een overheid daarin de rol opneemt van voorlichter, door bijvoorbeeld reclame voor fv te verbieden in die eerste maanden.
     
    Dana1989, littlemunchkin, Jackie87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Dat ze eerst eens goede voorlichting over bv gaan geven vind ik alleen maar goed! Naast de voorlichting over zuigelingen flesvoeding. Dat kan nl prima naast elkaar bestaan. Zo kan iedereen tot een goede keuze komen.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Absoluut. Maar dat evenwicht kan er gewoon nooit komen als fv fabrikanten plots de kans krijgen om er miljoenen tegenaan te gooien in reclame voor zuigelingenvoeding. Dan krijg je het equivalent van Coca Cola merchandising voor baby's.
     
    Dana1989, littlemunchkin, Jackie87 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina