langer verlof vs borstvoeding.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blondie, 26 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

6 maanden zwangerschapsverlof: zou je dan langer doorgaan met het geven van borstvoeding?

Peiling gesloten op 10 okt 2018.
  1. Ja, want het einde van mijn verlof was voor mij de reden om te stoppen.

    19,0%
  2. Nee dat zou mijn motivatie niet vergroten.

    6,2%
  3. Nee want ik had een andere reden om te stoppen

    17,9%
  4. Nee want ik geef geen borstvoeding

    17,4%
  5. Nee, ik kon werken en borstvoeding geven prima combineren

    39,5%
  1. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb ja gestemd. Voor mij was het kolven niet eens zo zeer de reden maar mijn nachtrust. Ik vond het heeeel erg fijn dat toen ik ging werken ik de nachtvoedingen kon afwisselen met mijn vriend.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat de overheid prima geld kan vrij maken voor reclame. Maar ipv dat te doen verbieden ze wat anders. Dat vind ik een slechte gang van zaken.
     
  3. Inieminie83

    Inieminie83 Actief lid

    11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Ja dit was bij mij ook. Ik heb eerder kunstvoeding gegeven dan dat ik eigenlijk had willen doen omdat het kolven niet echt lukte. En doordat het kolven niet lukte liep de bv terug. Dat heb ik wel echt heel jammer gevonden. Ik had het zo graag langer volgehouden. Dus nu ook niet gestemd.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je wil liever dat de overheid geld vrijmaakt om reclamegewijs op te boksen tegen multinationals met miljarden op de teller, dan dat ze pakweg investeren in onderwijs of goedkopere kinderopvang??

    Een overheid kan nooit meedraaien in een kapitalistisch bestel. Dat is eenvoudigweg tegen alle regels van economie en logica.
     
    Champetter en iMoeder vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het is niet per se een kwestie van kiezen tussen reclame voor bv en onderwijs he?
    Ik weet niet welke keuzes de Belgische overheid maakt. Maar de miljarden hier hier richting shell en consorten gaan vanwege het afschaffen van de dividend belasting (nee VVD stemmers ik hoef hier geen nieuwe discussie over:p) daar mag van mij een deel van naar oprechte, eerlijke voorlichting over baby voeding. Dan niet meer via nutrilon, maar alles via de overheid. En verbiedt dan ook olvarit die smerige zooi van hen aan te prijzen. Alles via de overheid en dan hoeft er dus niet meer opgebokst te worden.
     
  6. Blondie

    Blondie Fanatiek lid

    22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    Voor jullie allebei vind ik dit wel een ja waardig. Jullie geven allebei aan dat je bv langer had volgehouden / willen geven als je langer verlof had gehad.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je zei net dat je het kwalijk vindt dat de overheid reclame verbiedt? Je bedoelt dus dat de overheid zowel reclame voor fv als voor bv moet maken?

    Nou. Dan komen we weer op mijn eerste reactie: het is logisch dat een overheid reclame maakt voor datgene waarvan bewezen is dat het gezond is voor haar bevolking (again: zonder daarmee te zeggen dat fv ongezond is). De marktwerking zorgt wel voor fv.

    En die miljarden voor Shell waarover je spreekt: zouden die dan niet beter naar onderwijs en goedkopere kinderopvang gaan, dan naar reclame voor iets waarvoor ze nu geen reclame hoeven te maken, enkel voorlichting te geven?
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind dus dat het idd voor beiden moeten doen. Omdat het beiden gezonde voeding is die baby's grootbrengt.

    Qua geld: ik denk dat er geen miljarden naar die voorlichting hoeven gaan en dat er best een beetje overblijft.
    Dus de overheid voor alles en verder geen reclame. Of de overheid goede voorlichting en de grote bedrijven het voor fv laten doen.
     
  9. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Voor mij was borstvoeding en werk goed te combineren. Ik vond werk geen reden om te stoppen met de borstvoeding. En dat mag het ook niet zijn vind ik.
    Wel ben ik ervoor dat vrouwen langer verlof krijgen. Het is bizar dat je na 10 weken alweer op de werkvloer moet staan.
    En 6 maanden verlof zou de borstvoeding in alle opzichten ten goede komen...
     
    Aardbeitjes vindt dit leuk.
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja daar heb je wel een punt inderdaad. De WHO kijkt naar het feitelijke, medische stuk en laat het emotionele vlak volledig buiten beschouwing. Dat is wellicht ook moeilijk te onderzoeken maar wel van belang.
    Aan de andere kant is het dan wel weer zo. Dat ik mezelf dan persoonlijk, niet emotioneel druk zou kunnen maken om een feitelijk verhaal. En dat dan als gegeven feit accepteren en vervolgens naast me neer leggen. Maar ik ben op dat gebied misschien wat bijzonder. :o:
     
    Posh en tuc vinden dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.581
    13.144
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Voor mij was het een geluk bij een ongeluk dat ik bij beide kids geen baan had/heb. Ik heb ze in dat opzicht tot nu toe dus zo lang kunnen voeden als ik zelf wilde. M'n dochter van 9 maanden voed ik ook nogsteeds. Ik heb inmiddels wel een baan aangeboden gekregen (al is het nog niet zeker of dat door kan gaan) dus ik hoop toch wel in december ofzo te kunnen beginnen. En ik zal zeker wel m'n best doen om te mogen blijven kolven onder werktijd. Op papier zou dit moeten kunnen in ieder geval, want een baas is verplicht jou die ruimte te geven. Enige wat veranderd na die 9 maanden recht hebben op kolven in de baas zn tijd, is dat het na die 9 maanden niet meer doorbetaald wordt. Dus als jij bijv. een kwartiertje onder werktijd kolft, zul je ook een kwartier langer door moeten werken.
    Als dit echt niet anders zou kunnen, dan zou ik proberen om op de dagen dat ik niet hoef te werken m'n kleine gewoon aan te leggen overdag. Dan merk ik vanzelf wel of ik dan nog melk produceer of niet. Zo niet, hebben we altijd de ochtenden nog waarin ik haar sowieso zelf voedt ;) Het is dat ik om persoonlijke redenen al heel lang geleden ben gestopt met 's avonds bv geven, anders was ik daar ook nog gewoon mee doorgegaan.

    Ik heb nu dus niet gestemd omdat mijn optie er niet tussen staat, maar denk zeker wel dat optie 1 zou gelden voor mij (als we het hebben over overdag voeden dan; 's avonds/'s ochtends vroeg buiten beschouwing gelaten).
     
  12. Posh

    Posh Niet meer actief

    Het is maar net waar je drukpunten zitten denk ik...
     
  13. Blondie

    Blondie Fanatiek lid

    22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    Je mag ja stemmen als deze stelling voor jouw van meerwaarde zou zijn. Fijn dat je het zo goed voor elkaar had!
     
  14. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Werken was en is voor mij echt geen reden om te stoppen en ik vind het altijd zonde als dat als reden wordt opgegeven. Voor mij maakt langer verlof dus op borstvoedingsgebied geen verschil.
    Kolven op het werk vind ik relaxt. Beetje foto's kijken, facebooken... en nog betaald krijgen ook! Totaal geen problemen mee
     
    NdNk vindt dit leuk.
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je onderschat de kostprijs van overheidscampagnes :) En je onderschat schromelijk hoeveel geld multinationals hebben.

    En ik weet niet hoe dat precies in Nederland werkt, maar ik gok dat een cb betaald is met overheidsgeld, en dat ze daar advies geven over fv en alles wat bij fv komt kijken. Dus het is niet dat de overheid nu koste wat kost fv verkettert. Toch?

    Dat aan bv uitgebreide gezondheidsvoordelen gekoppeld zijn, moet duidelijk wel nog steeds uitgebreid beschreven worden. Want jij gaat nu zeggen dat die voordelen overdreven zijn... En dat is niet zo. En als ik op dit forum lees wat voor onzin nog steeds over bv verteld wordt, is het toch écht nodig om daarover beter voor te lichten. Enter: de overheid. De instantie die belast is met het voorlichten van de bevolking.
     
    Dana1989, littlemunchkin, NdNk en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Bij mij was kolven op het werk ook goed te doen en ook na de 9 maanden mocht ik daar gewoon mee doorgaan. Maar na 10 weken weer werken had ik echt niet getrokken. Ik kon het nu beide keren nog rekken tot 15 weken met vakantie-uren, maar dat vond ik eigenlijk nog veel te vroeg. Maar dat staat los van de borstvoeding.
     
  17. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.001
    93
    48
    Alsnog ja gestemd :)
     
  18. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ik heb ingevuld dat ik geen bv geef (gaf). Maar ik zou het zeer pijnlijk vinden als dat van invloed was geweest op de lengte van mijn verlof. Ik wilde graag bv geven maar vanwege medische redenen was het geen optie. Voor mij een teer punt. Dan ook nog korter verlof als iemand die wel bv geeft zou voor mij zeeeeer pijnlijk zijn.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik ga niet zeggen dat dat onzin is hoor. Ik zeg alleen dat die voordelen niet per se bepalen wat beter is maar dat dat per moeder en kind anders is.
    Betere voorlichting ben ik absoluut voor, voor beiden!
     
  20. Posh

    Posh Niet meer actief

    Maar borstvoeding is toch de meest natuurlijke voeding? Dat is wetenschappelijk onderzocht.
    Dat betekend niet dat het voor jou de beste keuze is, of voor wie dan ook. Maar die keuze kan je zelf maken toch?
     
    Aardbeitjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina