Ik mag nog maar drie weken werken en dan begint m'n verlof. 16 weken thuis.... Heerlijk met baby, maar tot de baby er is... Zie dr enorm tegen op. Vandaag kregen alle collega's de vraag te assisteren bij t afhandelen van een x aantal dossiers. Ik heb aangeboden deze dossiers op m'n dooie gemakje in de eerste weken van m'n verlof te doen en te kijken hoever ik ga komen. Collega woont om de hoek en wilde voor transport zorgen. Ik helemaal blij met m'n idee en t gevoel Niet nutteloos thuis te zitten. Enige tegen prestatie die ik vroeg: tijd voor tijd. Helaas m'n werkgever gaat niet akkoord... Ik moet gaan genieten van m'n verlof ... Tja zou niet weten hoe. Dingen die ik graag doe lukken niet, zoals lang wandelen in t bos. Ach iedereen zal me voor gek verklaren... Maar zo zit ik in elkaar. Voel me te goed om te gaan zitten niksen op de bank
Het is niet dat je werkgever niet akkoord gaat... de WETgever gaat nl niet akkoord! Je mag in ieder 4 weken voor en 6 weken na je bevalling NIET werken, dat is bij wet geregeld. En dat is voor je eigen bescherming.
Ik ben de eerste 3 weken van mijn verlof nog volop bezig geweest met de laatste dingetjes: geboortekaartjes uitzoeken, toegeven aan nesteldrang (lees, poetsen poetsen poetsen) laatste dingetjes kopen, kleertjes voor een laatste keer uitwassen, lekker lunchen met vriendinnen/zus/moeder e.d. Die eerste weken zijn dus omgevlogen, pas daarna dacht ik nou het mag nu wel komen. Aangezien jij tot 36 weken doorwerkt denk ik dat het wel los zal lopen met vervelen Ik zal als ik jou was vooral NIET gaan werken in je verlof..... lees dan lekker een boek ipv dossiers
Hier komen de muren ook op mij af hoor. Ik moest helaas wel met 34weken met verlof ivm ziekteverzuim tgv zwangerschap. Gelukkig hou ik van gamen, hebben we Netflix en lees ik ook graag. Lekker wandelen is inderdaad niet meer mogelijk. Ik hoorde laatst ook iemand die 7 legpuzzels had gemaakt om de tijd te doden. Als je altijd 40uur hebt gewerkt is je sociale leven helaas 's avonds en in het weekend. Je zult dus een hobby erbij moeten zoeken. Succes!
Ik weet t komt goed, maar wat twinkel ook zegt, na jaren 40 uur en meer per week te hebben gewerkt is t gat zo groot naar niets doen. Geestelijk voel ik me nog goed en dacht een mooie oplossing voor mijzelf en m'n collega's bedacht te hebben. Want of ik nu met de laptop op schoot een fotoalbum maak of een notitie schrijf, dat maakt geen verschil voor mij. Zoeken naar een extra hobby is een goede, ga ik eens over nadenken. T komt vast allemaal goed....
Nou meis ik zou er toch echt van gaan genieten. Ik was net zo als jij en kon mij er niets bij voorstellen. Tot de baby er was toen keek ik af en toe met heimwee terug naar die paar weken niets doen! Beetje wassen, serie kijken, stad even in, met vriendinnen op stap, laatste dingen schoonmaken, boek lezen...dat geloof je nu niet maar dat ga je allemaal missen Ik voelde me ook geestelijk en fysiek top trouwens dus heb ook gewoon nog alles gedaan. Een hobby misschien? Vrijwilligers werk als je echt iets wil? (koffie schenken of zo?) Oh ja, wat ik met 33 weken niet had en met 38 weken wel ineens: ik werd ineens heel moe en had ook minder zin om dingen te doen. Dus het kan ook nog best wel veranderen. Lekker genieten jij!! (proberen
En je baby kan ook 2 of 3 weken eerder komen, was je nog maar 1 of 2 weken thuis. En een bevalling kan zwaar zijn, het is dus goed als je li haam goed uitgerust is.
Zo herkenbaar. Ik vond het ook verschrikkelijk hoor. Ben met 36 wkn met verlof gegaan. Heb toen als een dolle nogmaals mijn huis op zijn kop gezet maar ja daar ben je ook snel klaar mee als je elke dag thuis/vrij bent. Was dan ook vreselijk blij dat de kleine eerder geboren werd (8dagen). Heb dus niet heel lang ervoor verlof gehad. Moet zeggen dat ik ook na de bevalling graag weer aan het werk wilde. Thuisblijven is niet aan mij besteed. Hoe leuk ik mijn ventje ook vind. Hou gewoon van druk bezig zijn en vind de combi kind en fulltime werken ook totaal niet druk. Heerlijk juist. Denk dat zoiets ook een beetje in je persoonlijkheid past. Iedereen is er anders in. Als t aan mij gelegen had dan had ik tot aan de bevalling gewoon door gewerkt.
Waarom is die 4 weken ervoor er eigenlijk in Nederland? Hier in Belgiƫ mag je perfect tot 1 week voor de bevalling werken. En heel veel moeders (of toekomstige moeders) met een kantoorbaan nemen ook echt maar 1 of 2 weken vooraf, omdat ze zo meer tijd achteraf hebben. (Je hebt hier 15 weken zwangerschapsverlof. Minimum 1 week vooraf te nemen, maximaal 7 weken vooraf.) Je gaat mij niet zeggen dat een "landsgrens" gaat bepalen hoe lang je als zwangere vrouw kan blijven werken.
Ik snap het! Werk ook 40 uur en weet niet wat ik straks met die tijd moet... Maar je hebt dit maar 1 keer in je leven (bij een evt volgend verlof al kindje erbij immers) dus ik zie het maar als verplicht bij tanken... En dat is toch eigenlijk wel een bijzonder voorrecht!!
Nicci zoooo herkenbaar. Ik ga vier dagen werken, maar liefst 5. Doordat ik ouderschapsverlof neem blijft die mogelijkheid open. Kaboutermeis, idd dat zijn de landsgrenzen tussen de landen. Andere regeltjes et voilla.
Ja zo is het wel. De Nederlandse wetgeving zegt dat je minimaal 4 weken, maximaal 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof gaat. Totaal heb je altijd minimaal 16 weken verlof. In Duitsland geldt 6 weken vooraf en 8 weken na de bevalling... dus ja die lijntjes bepalen toch echt wanneer je met verlof gaat.
Maar wat maakt een zwangerschap voor de Nederlandse wetgeving "anders" of "zwaarder" dat je minstens 4 weken op voorhand moet stoppen, tegenover bijvoorbeeld de Belgische wetgeving. Waarom kunnen zo'n regels niet gewoon gelijk getrokken worden voor heel (West-)Europa? Toch idioot belachelijk dat zoiets gewoon afhangt van een landsgrens en waar je werkt? Wat doe je overigens met Nederlanders die in BE werken (of Nederlanders die in Duitsland werken)? De Nederlandse wetgeving volgen? Of de Belgische (of Duitse)? En omgekeerd uiteraard ook ... Uiteraard net zoals de lengte van 't verlof ... In 't ene land is 't 15 weken, daar weer 16 weken, daar weer 6 maanden (in Noord-Europa vaak). Waarom daar geen Europese wetten of richtlijnen voor maken?
Kaboutermeis. Als werknemer volg je de verlofregels van het land waar je werkt. Je werkgever moet zich nl aan de wet in 'zijn' land houden. Gelijktrekken zal moeilijk gaan. Elk land heeft nu eenmaal zijn eigen cultuur, ook qua werk en verlof. Neem nu zweden als voorbeeld. Daar hebben beide ouders samen recht op 12 maanden verlof na een bevalling....(zou ik persoonlijk best zien zitten met manlief afgewisseld) Ik vind t ook wel mooi die verschillen,lijkt me anders zo'n saaie boel worden in europa
Dit heeft met t sociale stelsel te maken in nl. De wetten bestaan al zo lang, deze al van voor de eu als ik me niet vergis. T is lastig om in Europa dezelfde lijn te trekken. Iedereen zal een andere mening hebben. Ben het met je eens dat een zwangerschap een zwangerschap blijft en die verschilt per persoon. Niet per landsgrens. Al zou ik best wat meer vrijheid daarin willen, dan een wetgever die me betutteld
Ik zag er ook tegen op om 4 weken "verplicht" thuis te zitten maar die tijd is voorbij gevlogen. Ik heb veel gebreid (was al een hobby van me) en uiteraard de laatste voorbereidingen. Ik kreeg pas heimwee naar mijn werk toen de kleine 8 weken was. Zonder kind kan je nog makkelijk de deur uit maar met een kleine baby vergt het wat meer planning rond de slaapjes enzo. Geniet van die 4 weken en pak je rust, het wordt over enkele weken helemaal anders!!
Ik zit al 4 maanden thuis En uiteindelijk vliegt de tijd wel hoor! Je kan in die 3 weken nog fijn op 't gemak de kamer klaarmaken, grote poets doen, boeken lezen, series kijken op 't gemak.. En de baby kan ook altijd eerder komen he