Langer zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Fem, 15 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hey meiden,

Het wordt een lang verhaal, maar ik probeer het kort te houden; op 08 januari van dit jaar heb ik mijn laatste ongi gehad na het stoppen met de pil (dus een pilbloeding), ruim een maand later (12 februari) was ik nog niet ongesteld geworden en heb ik een test gedaan (zie ook de foto in mijn album) waar een licht streepje op verscheen.

Maarja, zoals iedereen zegt; streep is streep. De volgende dag weer een test gedaan met ochtendurine, deze test was negatief. Naar de dokter geweest, weer een negatieve test.

Uiteindelijk op 07 maart naar de vk geweest (op advies van iemand hier op het forum ;)) waar bij de inwendige echo bleek dat ik echt zwanger was! Op basis van het vruchtzakje e.d. bleek ik ca. 5 weken zwanger te zijn.

Door de maanden heen meerdere echo's gehad en momenteel ben ik 36 weken zwanger.

Vanmorgen ging ik voor controle naar de vk. Alles was weer goed, bloeddruk was prima, gewicht was goed en mijn urine ook. Alleen de vk vond mijn buik nogal groot, ze vond dat mijn buik er 'voldragen' uitzag en dus denkt zij dat ik langer zwanger ben, gebaseerd op de grootte van mijn buik, grootte van onze kleine meid én op basis van mijn rare cyclus aan het begin van het jaar.

Nu ben ik doorverwezen naar de gyn. waar ik morgenmiddag naartoe ga. Ik denk dat ik een groei echo ga krijgen? Ik heb echt geen idee!

Nu komt dus mijn vraag;

Is dit niet een beetje vreemd? De exacte zwangerschapsduur wordt toch bepaald aan de hand van echo's tot een bepaalde week? Het kan toch zijn dat onze meid gewoon groot is of een groeispurt heeft gemaakt tijdens mijn eerste verlofweek?

Heeft iemand hier iets soortelijks meegemaakt waarbij je langer zwanger was als dat in eerste instantie aangenomen werd?

Wat vinden jullie hier nu van?

Sorry voor het lange verhaal :oops:, maar wel bedankt voor het lezen.

Liefs,

Fem

2. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.291
    263
    83
    Hier idem dito.

Ben 35 weken zwanger.
    En kan op basis van mijn ongesteld zijn niet langer zwanger zijn.
    mijn cyclus was regelmatig en de echo`s liepen altijd mooi gelijk.

vorige week een groeiecho gehad en de metingen kwamen overheen met 37 weken en 3 dagen zwanger.
    Dus liep 2,5 week voor op groei.
    dat zal betekenen dat ik al statistish gezien nu op 38 weken zwanger loop.

Dat kan inderdaad gaan betekenen volgens de gyn dat of ik eerder kan gaan bevallen omdat het kindje klaar is om geboren te worden.
    Maar ook kan het een groter kindje zijn die toch de 40 weken haald maar dan boven een geboorte gemiddelde zit met 8 a 9 pond.
    Het is koffiedik kijken wanneer mijn kleintje geboren gaat worden.
    Ik maak mij niet ongerust zorg dat ik er lekker klaar voor ben.
    Meer kan ik niet doen....
    LIEK....

3. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    mijn overbuurvrouw heeft het ook gehad.
    Liep steeds ruim 3 wkn voor op de groei
    ze is bevallen met precies 37 weken van een kindje van 4140 gram

4. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Bedankt voor jullie reacties :)

Liek: Is het dan ook zo, zodra je 40 weken bent je wordt ingeleid (omdat je volgens de echo al 42 weken zou zijn dan)?

Ik ben me nu ook wel aan het voorbereiden dat ze eerder gaat komen ja, mijn vluchtkoffer gelijk inpakken bijvoorbeeld ;). Haha.

Ik maak me er ook niet echt druk om, maar het is meer wat ik me allemaal afvraag.. :)

5. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.291
    263
    83
    Daar heb ik verder niets over gehoord hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
    Denk het niet dat ze daar direct aan beginnen maar daar heb ik ook geen ervaring mee.
    Kan mij voorstellen dat je , je allerlei dingen afvraagt.
    Ik heb het zelf ook meer in de trand van laat het allemaal maar klaar staan dan ben ik in ieder geval voorbereid.
    Maar houd ook gewoon rekening mee dat ik 40 weken vol maak.
    Tis nog even spannend omdat ik misschien met zwangerschapssuiker zit.
    Dan zijn er weer andere factoren bij en mijn bloeddruk is wat te hoog geweest een keer.
    Dus volgens de gyn is daar alles afhankelijk van hoe er gehandeld gaat worden.
    LIEK.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Fem, ik heb altijd begrepen dat de echo's die ze doen voor 12 (of 16?) weken vrij precies zijn in het bepalen van de zwangerschapsduur. Alleen is een verloskundige ook maar een mens (dus als er maar één echo is geweest voor die tijd kan ze zich best hebben vergist). Maar ja ... kindjes zijn natuurlijk ook verschillende en misschien heb je een snelgroeiend exemplaar in de buik? Nou ja ... ook allemaal maar speculaties van mijn kant, heb je niet zoveel aan ;)

7. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Haha Salapio ;), twee weten er altijd meer als dat twee dat doen, ja toch? :) Op basis van de 20 weken echo en de 12 weken echo hebben ze bepaald hoelang ik zwanger was (en ben ;)), ik denk dat onze kleine meid gewoon een spurt gemaakt heeft, we zullen het morgen wel merken :D

8. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik denk niet dat ik voor of achterliep bij mijn eerste zwangerschap, maar ik was wel gigantisch groot op het einde. Toen ik zwanger werd woog ik 67 kilo en ben uiteindelijk 33 kilo aangekomen. Ik leek wel een giga teletubbie! Uiteindelijk ben ik 10 dagen overtijd bevallen van een dochter van 4,7 kilo...ze hebben er nooit een seconde over gedacht om de baby eerder te halen of in te leiden ofzo. Dus volgens mij zegt de omvang van een buik of gewicht van een baby niet veel...

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    De verloskundige gaat uit van gemiddelden, maar elk kindje groeit anders, dus zo gek is het niet dat jullie kindje nu misschien 3 weken voorloopt, dan is het dus misschien wat groter dan gemiddeld.
    Misschien betekent het wel dat de baby eerder komt, dus misschien wel over 2 weken, dan zou je 2 weken 'overtijd' zijn als je er vanuit gaat wat de verloskundige nu zegt.
    Maar ik heb ook wel eens een verhaal gelezen van iemand bij wie haar buik bij 30 weken veel groter was dan gemiddeld, en ze dachten ook dat de baby eerder zou komen, maar die heeft uiteindelijk ook 2 weken overtijd gelopen. Dus ik zou er rekening mee houden dat het eerder komt (maar dat moet je eigenlijk sowieso wel doen natuurlijk), maar dat je net zo goed 42 weken vol kan maken.

groetjes,
    Snoopy

10. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Wauw, 33 kilo 2exzwanger :confused:, evenofftopic; ging het er wel weer allemaal vanaf?

Ik heb ook echt een mega buik, als ik op straat loop en ik kom eendjes tegen zullen ze ongetwijfeld achter me aan waggelen omdat ze denken dat ik mama eend ben.. haha, ik ben nu 16 kilo aangekomen, redelijk netjes al zeg ik het zelf... en volgens vk een flinke baby, maar ach, mijn man was 12 pond bij geboorte :(, ik ben allang blij dat ik dat er niet uit hoef te persen...

Ondertussen hou ik overal rekening mee, in mijn hoofd ben ik nog steeds 13 november uitgerekend, laat ik naar maar gewoon vanuit gaan...

Bedankt voor het antwoorden meiden :)

Deel Deze Pagina