Langere diensten door kolfrecht?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Cuddy, 1 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cuddy

    Cuddy Lid

    25 jul 2017
    44
    26
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben sinds deze weer weer aan het werk, na 1 juli bevallen te zijn van een 2e dochter (banner/onderschrift loopt een beetje achter) Ik geef borstvoeding en kolf daarom op mijn werk. Ik werk in de kinderopvang, hier heb je te maken met de 3-uurs regeling. Dit betekent dat je per dag 3 uur mag afwijken van de kind-leidster-ratio. Dus wanneer je bijvoorbeeld 6 kindjes op je groep hebt, en de wet zegt dat je die dag dan met 2 leidsters moet staan, mag je hier op die dag 3 uur van afwijken. Zo kun je bijvoorbeeld een vroege en late dienst plannen en voorkom je dat de leidsters allebei van 07:30 tot 18:30 moeten werken.

    Nu kwam mijn leidinggevende vandaag na mij toe omdat ze graag wilt dat mijn collega’s en ik langere diensten gaan draaien zodat we niet van de 3-uurs regeling afwijken. Ik kolf 3x ongeveer 20 minuten, waarvan 1x in mijn pauze (zelf voorgesteld).

    Dit mag toch helemaal niet? Onze diensten zijn al niet bepaald kort, maar ze kan de diensten toch niet nog langer maken omdat ik gebruik maak van mijn kolfrecht? Weet iemand dit?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    De wet:

    • 1Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
    • 2De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
    • 3De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
    • 4Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
    Ze mag uiteraard voorstellen je diensten langer te maken maar je hoeft er niet mee akkoord te gaan.
    Je hoeft je pauze ook niet op te offeren, je mag max 1/4 van je werktijd aan t kolven gaan. Dus je bent al heel royaal
     
    Cuddy vindt dit leuk.
  3. Cuddy

    Cuddy Lid

    25 jul 2017
    44
    26
    18
    Vrouw
    Thanks voor je antwoord! Dacht ik idd al
     
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Je mag inderdaad niet afwijken van de 3 uurs regeling zoals in het beleid beschreven staat.
    Ze kan je niet dwingen om langer te werken omdat je kolft. Mocht je in de knoop komen met de drie uurs regeling dan zal er een extra pmer ingezet moeten worden.
     
    Cuddy vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    ik denk idd dat dit niet mag.
    dit gezegd hebbende zou ik wel ook een beetje proberen mee te denken. Ik weet niet wat voor kv het is. Als het heel groot is, dan kunnen ze wel wat schuiven met mensen of een extra dienst erop zetten. als het maar 1 of 2 groepen zijn dan zou het wel behoorlijk heftig zijn als ze een heel persoon extra moeten inzetten hiervoor, nietwaar?
    In principe als ze je vragen om langer te werken, dan maak je feitelijk nog steeds gebruik van je bv recht, namelijk dat je onder werktijd (betaald dus) mag kolven, alleen ga je misschien van 9 uur naar 10 werken op een dag. Dus aan dat recht wordt dan niet getornd en het is misschien niet perse nadelig voor je
    succes ermee!
     
    Cuddy vindt dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En daar wringt natuurlijk de schoen. Is er een extra PM-er? Krijgt die dan niet een rotdienst van ergens maar een uurtje in de schoenen geschoven? Of moeten ze vanuit de CAO verplicht een langere dienst geven, waardoor er dus langer een persoon ‘te veel’ op de groep staat en de kosten voor de werkgever erg hoog worden?
    Dit zijn in principe allemaal problemen voor de werkgever. Het is bij wet (zie een reactie hierboven) geregeld dat vrouwen recht hebben om te voeden of te kolven. Ik ben blij dat die wet er is, terecht dat hij bestaat. Ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt.

    Maar (rotwoord ;)) ondanks dat ik het terecht vindt dat deze wet bestaat, voelde het voor mij ook als ‘ik heb er zelf voor gekozen om kinderen te krijgen’. Ik ben erg blij dat in Nederland regelingen zijn om werk en ouderschap te combineren. Dat is erg belangrijk. Maar toch; mijn werkgever heeft niet voor mijn kinderen gekozen*. Dus ik wilde binnen de mogelijkheden wel zo veel mogelijk mijn werkgever ontzien. Ik begrijp van jou TS dat je er zelf ook wel zo in staat, omdat je één keer kolft in je pauze.
    Ik denk dat je langere diensten in principe niet hoeft te accepteren. Maar als jij het niet doet, wie gaat het dan wel doen? Dan zou een collega dat moeten opvangen. Je geeft nu ook al aan volgens mij dat de vraag niet alleen aan jou maar ook aan je collega is gesteld. Hoe staat die collega daarin?
    Ik zou echt proberen hier in overleg zo goed mogelijk uit te komen.

    (Ik werk in het PO en kolfde één keer deels in de ochtendpauze, zodat er maar een kwartier opvang van mijn klas nodig was, één keer in mijn lunchpauze terwijl ik ondertussen dus at en één keer na schooltijd. Waarbij ik dus feitelijk zelf een deel van mijn werk ‘opschoof’, ik kon immers m’n lesvoorbereiding of nakijkwerk niet laten liggen. Of ik probeerde tijdens het kolven wat werkzaamheden te doen waarbij ik alleen hoefde te lezen.
    Zodra ik het gevoel had dat ik een kolfbeurt kon vallen, heb ik degene geschrapt die organisatorisch het onhandigste was, namelijk die van de ochtendpauze. Terwijl het voor mijn ‘kolfschema’ eigenlijk fijner was geweest om de middelste te laten vallen. Op die manier heb ik steeds geprobeerd een balans te zoeken tussen mijn privé-belang als moeder en het gezamenlijke belang van mij en mijn collega’s met betrekking tot de school.)

    * Overigens zitten beide kinderen nu bij mij op school. Dus heeft m’n werkgever er toch nog wat aan. En ze zijn natuurlijk heel slim, dankzij die borstvoeding. :D
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Helemaal eens met @tupp, behalve met Je laatste opmerking (voordat Vrouwen die geen borstvoeding geven of willen stoppen zich weer onnodig schuldig gaan voelen:))

    Dat borstvoeding een positieve invloed op IQ zou hebben blijkt inmiddels al jaren achterhaald te zijn. Veel van de gedachte lange termijn effecten van borstvoeding zijn gebaseerd op studies die in de vorige eeuw zijn gedaan maar waarvan later bleek dat er niet gecorrigeerd was voor andere factoren. In studies waarbij kinderen binnen een gezin zijn uitgevoerd waarvan één kind wel borstvoeding had en de andere niet, bleek dat veel van de lange termijn effecten helemaal niet bewezen konden worden

    https://www.nytimes.com/2018/05/09/well/family/breast-feeding-has-no-impact-on-iq-by-age-16.html
     
    Malbec vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je had de :D achter m'n laatste opmerking even gemist??
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik als KV mama vond m anders erg grappig bedacht hoor. Maar goed dat je het zo netjes toelicht.
     

Deel Deze Pagina