"Langere tijd" tussen 2 kinderen. Hoe is dat?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door samarinde01, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mriek88

Mriek88 Actief lid

28 jun 2013
    169
    0
    0
    Tussen mijn kinderen zit 16 maanden, erg pittig af en toe, maar vind het ook genieten.

2. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik denk dat al jullie reacties mijn gevoel onderstrepen. Nog eeeeeeeven wachten ;).

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Het is juist makkelijker als het leeftijdsverschil wat groter is. Ik zeg altijd, de 'tropenjaren' duren misschien wat langer, maar zijn veel minder heftig.

Of het leuker is, ik denk dat daar de karakters van je kinderen veel meer bepalend voor zijn, dan het leeftijdsverschil. Onze meiden schelen bijna 3,5 jaar, maar zijn de beste vriendinnen.

4. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier bewust gekozen voor een 'groter' leeftijdverschil. De oudste is in januari 4 geworden en nu een paar weken naar school.
    De jongste spruit verwachten we ergens in de komende weken. :)

Is vooral een gevoelskwestie voor ons want alles heeft voors en tegens. Maar het feit dat wij de oudste kunnen uitleggen waarom mama's buik zo dik is, waarom mama zo sjaggie is en dat mama straks een paar nachtjes in het ziekenhuis is betekend heel veel voor ons. (en voor haar ook)

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tussen mijn 1e en 2e zit 2 jaar. Heel heftige tropenjaren ;).
    Bewust daarom dus ook echt gewacht met die derde, die we na geboorte van 2e al in ons hoofd hadden :cool:.

Er zit nu 4 jaar tussen mijn middelste en mijn jongste. Ik vond dat wel fijn. In principe maar voor 1 kind gebroken nachten, oudsten zijn naar school, zijn meer zelfstandig, zindelijk, begrijpen meer. De meisjes zijn hier dol op elkaar en spelen toch wel regelmatig met elkaar. Door het grotere leeftijdsverschil is er weinig 'concurrentie'.

Nadeel vond ik dan wel het 'opnieuw' beginnen met slaapjes, voedingen, meeslepen van luiertassen e.d. En alles moet om schooltijden, zwemtijden en zo draaien, dus jongste moet vaak mee met van alles.

Begin nu ook te merken dat het lastiger is qua uitstapjes e.d. Speeltuin die geschikt is voor jongste, vindt de middelste saai. Zwembad wil middelste graag met me spelen, maar ik moet constant op jongste letten. Middelste vind bioscoop leuk, maar jongste is nog te jong. Enzovoort... Dat hoor ik wel vaker van andere gezinnen met wat groter verschil. Dat het lastig is om iedereen tegelijk een plezier te doen...

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Oh, denk echt dat een groter verschil fijner is.

Hier kwam de 2de onverwachts, en ze schelen 20 maanden. Met reflux, kma en een hoogsensitieve moeder en oudste kind echt wel aanpoten.

We willen heel graag meer kinderen maar ondanks rammelende eierstokken wacht ik tot mijn jongste 3 is voordat we weer proberen. De eerste twee kwamen beiden door de anticonceptie heen dus we zijn wel erg vruchtbaar. Zou iets voor of nadat mijn jongste naar school gaat, een derde willen. Het lijkt me dan veel meer genieten.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Tussen mijn oudste 2 zitten 2 jaren. De derde scheelt bijna 4 jaar met de tweede. Hier dus zowel vrij dicht op elkaar als wat meer tijd ertussen.

Voor de kinderen is dicht op elkaar leuker. Mijn oudste twee zijn echt twee handen op 1 buik. De middelste is motorisch ook heel handig, dus ze kunnen erg goed samen met elkaar meekomen.
    De jongste bungelt er een beetje achteraan. Hoewel ze wel allemaal dol op elkaar zijn en de oudste twee ook graag met de kleinste spelen. Maar hij hoort er niet echt bij, het is bij de gratie van de oudste twee dat hij soms op sleeptouw wordt genomen.

Voor mij was het wel leuker om er meer tijd tussen te hebben. Toen de oudste twee naar school gingen, had ik overdag echt een beetje tijd voor de kleinste. En nu nog, ik ga met hem samen zwemmen, dat heb ik met de andere twee nooit gedaan, omdat het gewoon zo onpraktisch was. Zwanger, met twee kleintjes, allemaal niet te doen.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik vind het heerlijk.
    Tussen de eerste 2 zit 2 jaar en achteraf gezien had het fijn geweest daar meer tussen te hebben. Ze gaan continue de strijd met elkaar aan en de eerste jaren heb ik op de overleef-stand gestaan. Nu de derde erbij en dit scheelt ruim 7 en 5 jaar. Ik kan nu echt genieten.
    En ja, dat ligt aan de karakters van de kinderen (eerste 2 zijn druk, nr 3 is de rust zelve) maar ook zeker aan mij (snel overprikkeld).

9. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Bij ons zit er 4,5 jaar tussen.
    Voor ons perfect, anders zou het ons een te hectische boel worden.
    Enkel als we met ons 4 een dagje pretpark nu zouden doen, is het wel moelijker, maar dan gaan mijn ouders mee en kunnen we beiden een leuke dag bezorgen.

10. Nynke1981

Nynke1981 Actief lid

3 mrt 2016
    253
    1
    0
    Tussen mijn 2 pubers zit maar 16mnd en dat vond ik zelf erg pittig. Ook omdat ik hun opvoeding eigenlijk helemaal alleen heb gedaan en al vroeg bij hun vader weg was. Nu komt er na 15 , bijna 16 jaar dus nog een nakomertje....ik ben erg benieuwd hoe dat met mn 2 pubers gaat :)

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel een 4 jaar jonger zusje. Ik heb de zwangerschap van mijn moeder bewust meegemaakt en toegeleefd naar de geboorte. Ik keek er echt naar uit. Toen ze eenmaal was geboren was ik een hele trotse grote zus. Van mijn moeder begreep ik dat het met mijn zusje makkelijker was, omdat ze niet alleen aandacht kreeg van mijn moeder, maar ook van mij. Ook ben ik er van overtuigd dat de meeste kinderen zich aanpassen naar de situatie waarin ze leven. Uiteindelijk zal het gezin op zijn pootjes terecht komen, ongeacht de samenstelling en de leeftijden tussen de kinderen.

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    3 kinderen 14,10 en 5 jaar ik zou niet anders willen!! Heerlijk... :)

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Hier zit er 2 jaar en 5 mnd tussen.
    Het leek mij altijd mooi als er 2-3 jaar tussen zou zitten en gelukkig mocht dit zo zijn.
    In het begin was het pittig. 2,5-3 jaar is een lastige leeftijd om ineens een broertje te hebben waarmee je de aandacht moet delen. Toen heb ik wel eens gedacht, het was misschien makkelijker geweest als er een jaartje meer tussen had gezeten, dan was de babytijd voor de oudste misschien ook leuker geweest en had ze het bewuster meegemaakt.

Maarrr... Als ik ze nu samen zie 'spelen' en achter elkaar aan rennen en gezellig saampjes knus voor de tv, dan vind ik het toch helemaal prima zo! Natuurlijk zit er nog genoeg verschil tussen en hebben ze totaal andere interesses, maar ze kunnen ook al best veel samen en dat is echt genieten.

14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Wat fijn om te lezen dat het zo goed bevalt bij velen! Ik krijg vooral vanuit m'n omgeving het idee dat het echt zonde is om lang(er) te wachten tussen twee kinderen.

Deel Deze Pagina