Langetermijn onderzoek naar voordelen borstvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eki, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
  2. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Het is nu wachten op het argument dat dit onderzoek betaald is door voedingsproducenten :D

Overigens verbaasd deze uitslag mij niks. Ik denk dat je pas echt verschil gaat zien bij langvoeden en als je ook daarna zeer bewust met voeding voor je kind omgaat.

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies. Het is ook heel moeilijk te meten.
    In het artikel staat iets over broertjes en zusjes, die eten natuurlijk voor de ret hetzelfde.

Zo kan je een kind kunstvoeding geven en voor de rest alles bio, veel groente en fruit etc.

Of een borstvoedende moeder kan roken.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.827
    5.966
    113
    Vrouw
    En dat argument is er inderdaad, zoals wel vaker met dit soort onderzoeken. Daar mag je ook kritisch naar kijken.
    Een klein onderzoekje heeft uitgewezen dat een van de corperate sponsors van dit onderzoek Nestle is.
    Dus kan je dit soort onderzoeken weer met een korreltje zout nemen..

Wat mij opvalt is dat de onderzoeker een sociologe is, ze heeft geen medische achtergrond.

Daarnaast ontbreekt er heel veel informatie in het onderzoek.
    Hoe lang kregen de kinderen borstvoeding? Wanneer werd er begonnen met bijvoeding? (dat lag toen ook weer anders dan nu).
    Wat waren de omstandigheden? Werd er gerookt in het gezin?Er zijn zoveel zaken die je mee moet nemen.Hoe kan je dan puur filteren op borstvoeding?

Haar conclusie is dan uiteindelijk
    "Ik zeg niet dat borstvoeding helemaal geen voordelen heeft op bijvoorbeeld de voeding en immuniteit van pasgeboren op de korte termijn"

Natuurlijk spelen er heel veel omstandigheden mee, wat betreft de gezondheid van je kind, ook op latere leeftijd. En dat gaat ook veel verder dan borstvoeding geven.
    Maar dat betekend niet dat daarmee de voordelen van bv geven er niet zijn. Gelukkig trekt ze die conclusie zelf ook al.

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Verbaast me niets. 99% van het onderzoek vaan de voordelen van bv is correlationeel van aard. Iedereen met een functionerende hersenpan kan begrijpen dat een correlatie heel iets anders is dan een causaal verband en dat er gemiddeld genomen enorme life-style verschillen bestaan tussen de bv en niet-bv moeders.

@Zoe: Het is helemaal niet raar dat dit onderzoek door een sociologe is gedaan. Dit soort onderzoeken vallen ook binnen de sociologie en sociologen met een fatsoenlijke onderzoeksachtergrond moeten prima in staat zijn om een dergelijk onderzoek uit te voeren.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Borstvoeden vond ik vooral fijn om te doen voor de band en het gemak. Natuurlijk is het goed voor het kind ( de natuur) maar er zitten naast de voedingstoffen ook voordelen voor de moeder aan.

Het grootste voordeel vond ik de eerste weken met het voeden in de nacht. Makkelijk in bed leggen en aanleggen en daarna weer snel kunnen slapen. Gaf dus heel veel rust.

7. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Mij lijkt dat er ook nog wel wat voordelen zijn op de band tussen moeder en kind. Als ik sommige ouders zie die het flesje van hun kind maar bij hun in bed leggen als het gaat slapen. Bij borstvoeding is het kind elk voedingsmoment ook bij zijn/haar moeder. Dat lijkt mij ook een groot voordeel voor het kind.

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dat lijkt me zeker het eerste of eerste anderhalf jaar heel heel raar, en onverantwoord. Hier ook nooit gebeurd dus ook dat is weer afhankelijk van de ouder. Borstvoeding gaf mijn zoon en mij juist geen rustmoment en ontspanning, integendeel, het was het ergste stressmoment van de dag/ het uur. Onze band en hechting werd juist beter toen we dat gevecht achter ons lieten. Zo zie je dat ook dat bij iedereen anders is.

9. Alf

Alf Niet meer actief

Klopt. Eigenlijk doen flesvoedende moeders alles om die band zo min mogelijk te maken :( :(

Accepteer nou gewoon dat FV ook volwaardige voeding is. Net zoals wij flesvoedende moeders ook moeten accepteren dat we in de ogen van vele tweederangs moeders zijn.

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Natuurlijk is de band tussen moeder en kind mega belangrijk. Maar nu sla je met deze generalisatie precies de spijker op de kop ;)! Gelukkig zijn er ook veel moeders die flesvoeding geven, die het belang van deze band wel inzien en heel veel met hun baby knuffelen en veel huidcontact hebben. Als je als flesmoeder wel alles investeert om de band tussen jouw en je kind hecht te maken dan hoeft er helemaal geen verschil in band te zijn. Dus dit voordeel hoeft een kind dat flesvoeding heeft gehad helemaal niet te missen.

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.841
    3.630
    113
    Wat een rare opmerking. Bij flesvoeding is een kind (natuurlijk) ook ieder voedingsmoment bij zijn/haar moeder (of vader). Alsof mensen die flesvoeding geven het eigenlijk maar weinig interesseert of ze tijd met hun baby doorbrengen...

12. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Oh daar hebben we weer zo'n topic.....

13. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Toch geloof ik meer in alles dat de natuur geeft dan wat mensen bedenken. Heb helaas maar drie weken borstvoeding kunnen geven door pa te lage melkproductie.

14. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Haha die leggen de fles naast de baby neer en zien wel of de baby hem kan pakken. Of ze zetten een voedmachine neer.

15. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.841
    3.630
    113
    Precies :D

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet niet hoe jij dit bedoeld eigenlijk.

Fles moeders geven de fles in het bedje en kind moet dan maar zelf drinken zo iets?

Beide kinderen hebben altijd bij mij geslapen en nu nog de jongste en ze heeft op twee weken na altijd de fles gekregen. Dus ook fles moeders hebben hun kinderen gewoon bij zich net zo als een bv moeder een kind op de eigen kamer laat slapen. of andersom.

Toch

Of begrijp ik het verkeerd?

17. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Sterker nog, ik liet mijn baby van 2 weken zelf de fles maken.. Moet er niet aan denken dat het voedingsmoment iets van ons samen was.. Wat denk je nou zelf?!

Wat een achterlijke kansloze opmerking!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Pff je haalt mij de woorden uit de mond...en mamaR ook...wat een kansloos figuur weer.

ontopic denk ik dat op de lange termijn het hebben gegeven vn bv niet meer zo telt maar dat men ook dan vooral naar een evenwichtig voedimgspatroon moet kijken en niet wat ik om mij heen snel zie gebeuren.

19. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Het is zooo lastig te bepalen wat nou 'waar' is en wat niet. Iedere maand komen er wel weer nieuwe onderzoeken over of bv. Maar ik denk dat je als ouder gewoon moet kiezen wat het beste past. Zelf ben ik helemaal verzot op bv-geven maar dat betekend nog niet dat flesvoeding slecht is...90% van nederland wordt er gewoon groot mee.

Maar vind het altijd wel interessant dit soort onderzoeken. Zou wel jammer zijn als nestle er idd mee te maken zou hebben.

20. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik denk dat we geen onderzoeken nodig hebben. Borstvoeding is de natuur, helemaal speciaal gemaakt voor jouw baby en afgestemd op de behoefte van je baby (en dus niet uit de fabriek voor honderdduizenden baby's). Tot een eeuw of wat geleden waren we volledig afhankelijk van borstvoeding voor het voortbestaan van de mensheid. Borstvoeding word gemaakt door een mens voor een mens. Kunstvoeding word gemaakt van koemelk en bewerkt maar het kan nooit precies zo worden als mensenmelk. Dat geeft niet, baby's groeien met kunstvoeding ook op. Maar om nou te zeggen dat kunstvoeding even goed is als borstvoeding, of andersom dat borstvoeding niet beter is dan kunstvoeding, dat klopt gewoon niet. Borstvoeding heeft misschien geen voordelen want borstvoeding is tenslotte de norm voor een mensenbaby dus alles wat we nu als voordeel zien is eigenlijk geen voordeel maar gewoon doodnormaal. En kunstvoeding word nooit helemaal hetzelfde omdat het nu eenmaal niet van mensenmelk maar van koemelk word gemaakt.

Deel Deze Pagina