Ik ben een enorme voorstander van bv, maar dat is echt omdat het voor ons zo goed heeft gewerkt. Ik heb mijn dochter tot 16 maanden bv gegeven en ik heb daar enorm van genoten. Nu ik weer zwanger ben staat de keuze voor voeding dan ook vast. Voor mij is het de meest natuurlijke manier van voeden en het meest logische vervolg na de bevalling. Voor een ander kan dit helemaal anders zijn. Ik weet trouwens niet zo goed wat dit onderzoek zou moeten aantonen/bewerkstelligen. Hier, in België en NL, krijgt "maar 25-30%" van de kinderen bv, dus wil je dat percentage nog doen dalen? Overigens denk ik dat voorlichting veel doet, maar dat de omgeving weinig invloed zou mogen/moeten hebben op de keuze voor bv of kv. Het hangt echt van persoon tot persoon af.
Ja precies..klopt helemaal wat je zegt..en met veel opvoedingen zijn er mensen met een mening en heel veel dingen erger ik mij totaal niet aan..maar dit is dus bv iets waar ik mij dus wel aan erger..en idd heeft niks te maken met wel of niet achter je keuze staan.
Hahaha hier moet ik gewoon een beetje om lachen Ik respecteer elke vrouw ongeacht wat, en zeker een die het beste doet voor haar kind en haarzelf. Of dat nou bv of fv is. Mijn nekharen gaan echter overeind staan van vooringenomen, betweterige mensen die denken een waardeoordeel te moeten vellen over andermans keuzes op basis van hun eigen beperkte wereldbeeld. Ik lees hier begripvolle en zinvolle reactie van moeders waarvan ik weet dat ze die hard bv moeders zijn met veel kennis van zaken hierover (Dirksmama en beatissemam), jammer en zinloos dat jij dan hiermee olie op het vuur gaat gooien
Ik denk niet dat dit artikel bedoeld is om dat percentage te doen dalen hoor..ik weet het niet natuurlijk, maar dat kan ik mij niet voorstellen. Ik denk dat "men" nog steeds wel wil dat alle baby's bv krijgen. wat ik mij wel kan voorstellen dat ze willen bereiken is in eerste instantie een interessant onderzoek plaatsen..want of je het ermee eens bent of niet...voor beide partijen is dit een interessant standpunt. En misschien..maar das zomaar een ingeving..willen ze hiermee aangeven dat wanneer je bv geeft, je je kinderen hiermee geen gezondheidsvoorsprong voor het leven geeft, omdat dat vaak wel de algemene gedachte is??
mee eens en ben zo'n moeder die vanaf dag 1 KV heeft gegeven zonder ooit borstvoeding te proberen. En nee ik heb geen medicatie oid waardoor het lichamelijk gezien niet mogenlijk was. Maar ik kan je verzekeren dat mijn keuze ook absoluut niks te maken heeft met wel of niet s'nachts op moeten staan. Het vreemde vindt ik altijd dat mensen als je aangeeft geen BV te geven altijd vragen wat daar de reden van is...maar als je BV geeft dan hoef je je tegen niemand te verantwoorden...zo gek Anywayz, ik vindt dat iedereen moet doen waar ze zich het beste bij voelen, BV? top! FV? prima! En al die onderzoeken? tja...prima, maar neem ze niet altijd te serieus, zeker niet als je niet alle feiten kent waarop zo'n onderzoek is gebaseerd.
Ik vind het veroordelen ook vreselijk. Daarmee kan je moeders die kv geven zeker wel een schuldgevoel aanpraten. En de goedwillende borstvoedingsmoeders in een kamp stoppen waar ze niet in willen zitten. Ik begrijp ook dat sommige moeders hier, waarvan ik een aantal lang ken en graag mag, gaan steigeren bij dit soort opmerkingen. Ik heb niks tegen kunstvoeding, vind het niet slecht, veroordeel de moeders die het geven niet en geloof ook niet dat kindjes die het krijgen ongezond of niet goed gehecht zijn, enz. En toch vind ook ik borstvoeding de beste voeding. In moedermelk zitten een aantal stoffen die niet in kunstvoeding zitten omdat alleen een moeder ze kan maken. Dat is wel een feit en daar zijn alle professionals het over eens. Als borstvoeding de beste voeding is, wil dat nog niet zeggen dat het ook altijd de beste optie is.
kijk en als er op zo'n manier een 'discussie' over de 2 opties gevoerd wordt zal er ook niemand gaan steigeren. je hoeft het niet met elkaar eens te zijn..als je elkaar maar niet persoonlijk aanvalt
We zijn eruit! Dus mocht er ooit weer ergens een bv-fv discussie ontstaan, knallen we deze er even in, zijn we gelijk klaar.
Eindelijk eens een keer met je eens Ik vind bv ook de beste voeding voor mijn kinderen, tenminste zolang dit de beste optie is voor mijn kind, mezelf en mijn gezin. Als er iemand is die daar onder moet lijden, is het dus niet meer de beste optie, maar dan is de fles de beste optie. Ben allang blij dat ik de luxe heb om hier voor te kiezen en dus met een gerust hart kan beginnen met bv te geven, want mocht dit niet gaan zoals het "hoort"....lange leve de drogist, supermarkt of apotheek. Snap niet waarom er zo spastisch over gedaan moet worden. En als iemand meteen de fles geeft, wie ben ik om daar wat van te zeggen, roepen of denken? Het gaat mij geen ene drol aan! Niet mijn kind, niet mijn lijf en dus niet mijn verantwoordelijkheid!
So what? Ik ben oa gestopt omdat het met mij niet zo goed ging, maar al had ik meteen voor kv gekozen. Vrouwen moeten al zoveel. 9 maanden zwanger zijn met alles erop en eraan, afschuwelijke bevalling, als je pech hebt lig je vanonder helemaal open. Rust krijg je niet, want je moet meteen vol aan de bak. Als iemand om die reden kiest voor kv moet ze dat helemaal zelf weten. Waarom zou ze die nachtvoedingen niet samen met haar man mogen doen? Jeetje, het gaat om kv,niet om gif hoor. Ik heb ook nooit bv gehad en ik heb een supergoeie weerstand. Ben al sinds ik me kan heugen niet ziek geweest, geen allergieën. En dat iq is toch voor het grootste gedeelte erfelijk bepaald.
Ik blijf er bij ik vind het zeer apart dat sommige meiden hier zo ontzettend gaan steigeren bij een mening van een ander hierin jullie hebben om welke reden dan ook gekozen voor flesvoeding prima toch! waarom dan iets aantrekken van een mening (of welke omschrijving dan ook) aantrekken als je tevreden bent met je keuze hoeft dat eigenlijk niet toch????? maar goed ik hou er over op .het is niet mijn intentie om een fv moeder een schuld gevoel aan te praten maar goed dat is een forum geschreven tekst!
Ja dan zou de discussie gauw klaar zijn...want met een post als beatissemam heb ik totaal geen moeite..maar helaas staan er ook een hoop andere tussen.
Ja ok, je goed recht idd. Misschien dat ik mij persoonlijk ook niet druk maak om dit onderwerp omdat ik gelukkig nooit met gezeik of vooroordelen in mijn eigen kring te maken heb gehad. Daarom begrijp ik ook serieus de ophef niet zo, maar het is en blijft een gevoelig onderwerp blijkbaar. Misschien is over 20 jaar de ontwikkeling van fv nóg verder gevorderd en tegen die tijd dus wèl aantoonbaar beter dan bv. Zou zo maar kunnen natuurlijk. Kunnen onze kinderen op ZP ruzie gaan maken waarom ze in vredesnaam geen fv geven want dat is zoveel beter dan bv.