Langetermijn onderzoek naar voordelen borstvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eki, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Haha, serieus? Afrika? Hoeveel baby's sterven daar van de honger!!!
    Niet zulke rare dingen zeggen graag.

En de discussie over donormelk ga ik al helemaal niet aan.

En ik voel me wel aangevallen als iemand zegt dat, omdat ik kv geef, dus niet "het beste" geef aan mijn kinderen.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.747
    1.073
    113
    Ik snap haar reactie wel hoor!
    Jij bent ook even bot gezegd 'van de bv maffia' dus preekt ook alleen voor eigen kerk. Wederzijds respect en begrip is schijnbaar erg moeilijk als het over voeden van een baby gaat. Laat ieder in zijn waarde en strooi niet continue met cijfers en feitjes om zo je goedbedoelde gelijk te halen.
    Bv is natuurlijk en kv word in een fabriek gemaakt, maar beide word met even veel liefde en warmte door de moeder of vader gegeven. En die liefde/warmte/geborgenheid daar gaat het om! als een kind dat niet krijgt gaat er pas iets mis.

3. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Je kan toch niet altijd het beste geven? Waarom moet het altijd het beste zijn? Bv is het beste, maar waarom moet altijd alles het beste zijn? Een boterham met niets is voor een baby ook beter dan een boterham met smeerkaas maar er zijn nog nooit moeders geweest die hun baby smeerkaas geven die meteen in de verdediging schieten zodra een andere moeder zegt dat een boterham met niks beter is. Je doet toch wat je zelf wil en waar je je zelf goed bij voelt.

En dat van Afrika is wel degelijk waar, het is onderzocht dat moedermelk ALTIJD voldoende voedingsstoffen bevat. Zelfs als de moeder ondervoed is, zelfs als de moeder ziek is, zelfs als de moeder rookt.

En waarom wil je de discussie over donormelk niet aan? Je hebt 3 keuzes qua babyvoeding. Je eigen moedermelk, donormelk, of kunstvoeding. Je kiest de keuze die voor jou als moeder het beste voelt. En als die keuze niet lukt, dan kies je voor een andere keuze die het beste voelt. Dan hoef je je verder toch niet aangevallen te voelen, als je met je hart en met de beste bedoelingen gekozen heb? Ik krijg daar alleen maar het idee bij dat moeders die kv geven zichzelf minder goed vinden. Er is niemand die zegt dat zij minder goede moeders zijn en toch horen ze het overal in..

4. kleinesara

Dat is het precies! Moeders die kv geven roepen constant dat bv moeders hen uitmaken voor minder goede of zelfs slechte moeders. Er is niemand die dat doet, 9 van de 10 moeders die bv geeft laat een moeder die kv geeft gewoon in haar waarde. En tóch roepen we blijkbaar zonder het te roepen de hele tijd dat kv moeders slecht zijn. Maakt niet uit wat ik zeg en hoe ik het op papier zet, blijkbaar zeg ik toch altijd dat kv moeders slecht zijn.

5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.747
    1.073
    113
    Je reageert zelf erg actief op dit onderwerp en zegt net zonder woorden dat zelfs donormelk een betere 2de optie is als fv.
    Of dat zelf in Afrika waar hiv en ondervoeding heerst het nog steeds gezond moet zijn om bv te geven. Juist daar zou voor vele kindjes gedeeltelijke fv alleen al op medische basis veel beter zijn.

Maar zoals ik net al aangaf, ik vind die hele fv/bv discussie zeer zinloos. Of je er nou 1/10 of 100 wetenschappelijkheden tegenaan gooit mijn prioriteit ligt persoonlijk bij de geborgenheid/warmte/liefde. Want een vol buikje hebben ze zowel na bv als fv.

6. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat vreemd dan dat er zoveel baby's daar van de honger sterven...
    ;)

7. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Donormelk? Waar kun je dat kopen? Misschien is er een hoop veranderd hoor in de afgelopen drie jaar, maar die optie is nooit bij me op gekomen.

8. kleinesara

Ik heb niet gezegd dat donormelk een betere tweede optie is als flesvoeding. Alleen dat het voor MEZELF beter voelt omdat IK aan MIJN dochter geen kunstvoeding wil geven tijdens de eerste 6 maanden. Snap je? Maakt mij echt niet uit wat een ander doet. De reden dat ik hier nu actief ben is omdat mensen blijkbaar in mijn reactie hebben gelezen dat ik moeders die kv geef slechte moeders vind en dat wil ik graag rechtzetten want dat vind ik helemaal niet. Maar volgens mij kan ik typen tot ik een ons weeg, mensen lezen toch wel wat ze willen lezen.

Het is ook verder geen discussie. Het gaat om feiten wat er in bv zit en over feiten kun je niet discussiëren. En dat zegt verder helemaal niets over hoe goed of slecht kv is en al helemaal niet over hoe goed of slecht moeders die kv geven zijn. Dat gaat helemaal nergens over en volgens mij heb ik dat ook niemand hier zien zeggen.

9. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik kwam uiteindelijk niet verder dan 5 tot 20 ml per dag afkolven doordat ik zoveel bloed en dus vocht verloor op dat moment. Ik weet zeker dat die 5 ml inderdaad vol voedingsstoffen zat, maar genoeg om een kind de hele dag van te laten eten is het niet.

10. kleinesara

Die optie bestaat al heel lang, er is in Nederland een uitgebreid moedermelknetwerk.

11. kleinesara

Maar dat is iets heel anders. Dat ligt niet aan de samenstelling van de bv maar aan de werking van jou lichaam.

12. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zucht, als jij nou gewoon eens goed leest?
    Niemand zegt dat over JOU.
    Maar er zijn mensen die mama's die kv geven slechte moeders vinden.
    En om dat feit kun je ook niet discussiëren.

13. kleinesara

En waar staat dat dan, dat andere moeders moeders die kv geven slechte moeders geven? Want ik heb dat serieus nog nooit ergens zien staan.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.100
    2.251
    113
    Brabant
    Oh my. Oh my.

ik zit op mijn vingers. Ik zit enorm op mijn vingers....

wat ik zeggen wilde: ik ben blij met dit onderzoek. En geloof er ook in. Het zal wellicht geen absolute waarheid zijn, maar het geeft wel aan (voor mij) dat bv is wat bv is: goede voeding en een goede start. Maar dat het daarnaast / daarna zoooo belangrijk is hoe je kinderen op mogen groeien, qua leefomgeving, voeding en omstandigheden.

ik zal er mijn eigen onderzoek op loslaten, dit horen jullie over 20 jaar:)

hier namelijk 3 kinderen, 3 totaal verschillende verhalen en verschillende voedingstoestanden.
    waar ik bij de eerste fulltime kolfde, stopte ik bij de tweede met bv om een pnd te voorkomen en ging later relacteren toen ik alsnog ik die pnd dreigde in te schieten en bij de derde ging de bv super makkelijk.
    kreeg de eerste met 4 maand een potje voor het leuke, de tweede met 4 maand vanwege bijna noodzaak en de derde kreeg met 6 maand gewoon een geprakte wortel.

en toch. Toch denk:) ik dat ik van allemaal evenveel houd, dat ze allemaal even gelukkig worden en dat papa met allemaal een even goede band heeft.

En ik ben blij met kv en keuzevrijheid. Ik wil me niet hoeven te verantwoorden voor keuzes en ik word doodmoe van moeders die elkaar t licht in de ogen niet gunnen.
    t wordt tijd dat 'we' elkaar eens een hart onder de riem steken. Ipv door en door en door te gaan met feiten en kennis.
    we zijn moeders en houden van onze kinderen. We maken keuzes en soms maak je later andere keuzes.
    dat is het voordeel van 3 kinderen, je kunt eens iets anders proberen. ;)

15. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dan zou je er toch eens wat andere topics op na moeten slaan.
    Ik kan je wel namen geven van degenen die het doen, maar dat doe ik niet.
    Daar schieten we niks mee op.

Het gebeurd. Echt!
    En dat is gewoon niet fair.

16. kleinesara

Nee, dat ben ik met je eens. Maar ik vind het jammer dat er als je bv geeft meteen word gedacht dat je dan ook "zo'n" moeder ben. En dat je als pro bv moeder altijd maar al je woorden op een weegschaal moet leggen want uit alles wat je zegt kan wel een "bewijs" worden gehaald dat je moeders die kv geven slecht vind.

17. kleinesara

Overigens kunnen moeders die flesvoeding geven soms ook wat te ver gaan. Laatst eentje hier die beweerde dat borsten niet zijn bedoeld om je baby mee te voeden, want ze had al borsten voor ze kinderen kreeg en nu 3 kinderen gekregen en geen bv gegeven en toch zaten haar borsten er nog steeds. Tja, dan vraag je gewoon om een confrontatie.

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.841
    3.630
    113
    Wat een vermoeiende discussie (weer)... Niemand zal ooit letterlijk zeggen dat kv moeders slechte moeders zijn, maar als er constant gemeld moet worden dat bv 'het allerbeste' en kv slechter of 'minder goed' dan is het natuurlijk wel heel lastig om dat niet op te vatten als een waardeoordeel over of je wel of niet 'het beste' voor je kind wil. Bv is natuurlijk en daarom perfect voor je kindje. Maar in een tijd waarin organen getransplanteerd kunnen worden, embryo's kunnen worden teruggeplaatst, ongeboren baby's kunnen worden geopereerd, enzv enzv, ben ik er van overtuigd dat het de dames en heren wetenschappers ook wel lukt om een kunstvoeding in elkaar te draaien die qua voedingswaarde en gezondheidsvoordelen niet onder doet voor bv. Ook al komt de basis hier voor dan ook van de - oh horror - koe... Hoewel bv geweldig zal zijn geloof ik niet in de magische elfjes en andere toverkracht die dit zou bezitten boven kv... Niettemin had ik het graag gegeven hoor, om andere redenen, zoals het intieme samenzijn met je baby, maar het zat er hier helaas niet in. Maar ik sta dus volledig achter mijn keuze om over te stappen op kv, en heb een heerlijk, en gezond mannetje dat hier goed op is gegroeid. En hoewel ik er volledig achter sta is het echt heel irritant om steeds te horen dat dit toch 'minder goed' is. Ik ben nl heel benieuwd wat er precies anders of minder goed aan de gezondheid van mijn kind zou zijn. Zou hij kunnen vliegen of zo? :D

Nu is er een onderzoek dat idd stelt dat het met de grote gezondheidsvoordelen wel mee valt. Nou ja, prima toch. Het ondersteunt de mening die ik al had, maar als dat voor jou niet zo is ook prima toch. Maar voel niet de behoefte om de hele tijd anderen hier ook van te overtuigen.

19. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Eens.
    Maar rare mensen blijf je helaas houden. ;)

Maar je snapt wel dat het heel gevoelig ligt, als iemand je om die reden een slechte moeder vind. Daarom dat die discussies zo fel worden.
    En er zijn best veel bv mama's die zo denken. En das jammer.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.100
    2.251
    113
    Brabant
    Ik heb echt geen zin (eigenlijk wel) om me te mengen in een wellesnietes knikkerwedstrijdje.
    maar misschien moet je je niet zo vastbijten kleinesara? Je punt is gemaakt. En is duidelijk ook.
    en als je je van kwaad bewust bent, is t goed.

door en door blijven gaan kan soms ook een beetje als vervelend geïnterpreteerd worden. Niet vervelend bedoeld, maar juist een kleine aanwijzing.

Deel Deze Pagina