Langstudeerboete

Discussie in 'De lounge' gestart door joyce86, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Mijn zusje stopt met hbo en gaat naar mbo, ze stopt nu met der tweede hbo studie. Moet ze dan het volledige bedrag betalen van 3000 euro betalen? of is t anders omdat ze op mbo overstapt?
    Op internet kan ik t niet duidelijk vinden.
    En hoe zit t met studiefinanciering?
    Iemand die helpen kan?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik weet dat je in mijn tijd dan idd de volle mep moest terugbetalen, maar hoe het nu zit.

3. Lady1985

Lady1985 Niet meer actief

Ik zou gewoon even contact opnemen met de IB- groep... Of DUO heet dat tegenwoordig toch?

4. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Lastige vraag, geen idee eigenlijk. Anders belt je zusje met DUO? Die weten wel antwoord denk ik.
    Ik weet alleen dat dankzij Halve Zoolstra en Van Verbijsterveldt ik straks voor mijn laatste (deel van het) deeltijd hbo-jaartje gewoon 3000 euri boete mag betalen ;)

5. Linana

Linana Niet meer actief

Als ze haar diploma van hbo niet binnen 10 jaar na het starten van de eerste hbo studie behaalt moet ze alles terugbetalen.
    Behaalt ze hem uiteindelijk wel binnen die 10 jaar dan wordt een deel omgezet in een gift.

De langstudeerboete geldt dus voor haar nu ook, omdat ze langer dan de normale termijn over een hbo studie doet.

Mbo studiefinanciering gaat opnieuw in met tellen, dat is namelijk een ander niveau. Maar ook daar geldt dat ze de opleiding binnen 10 jaar moet behalen anders moet ze alles terugbetalen. Voor mbo heb je alleen geen langstudeerboete.

Voor die hbo langstudeerboete toch ff DUO bellen, want daar weet ik het fijne niet van ;)

6. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Thnx allemaal, dan gaan we toch ff duo/ib groep bellen.
    Zal toch betalen worden dan. Wat een &%#@) zooi!!

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: de langstudeerboete en het terugbetalen van de stufi. Deze week net uitgebreide voorlichting gehad van IB-groep en daar zei men het volgende:

Vanaf eerste keer dat je hbo- stufi ontvangt heb je 10 jaar om hbo-diploma te halen anders moet je de stufi terugbetalen. Met stufi bedoel ik dus: basisbeurs, evt. Aanvullende beurs + Ov.-kaart. Is ze de eerste keer voor 1 feb gestopt? En hoe lang zat er tussen de eerste studie en tweede studie?

De langstudeerboete is voor studenten die te lang over hun hbo/wo-studie doen. Hbo duurt 4 jr, je krijgt 1 jaar cadeau dus als je voor zesde jaar hbo-opl. Volgt dan moet je de boete betalen. Als ik het goed begrijp stapt je zusje over naar mbo en dan is er dus geen sprake van een langstudeerboete want die geldt niet voor mbo!

Neem gewoon even contact op met DUO dan kunnen ze je ongetwijfeld ook vertellen wanneer ze moet starten met terugbetalen en hoe hoog het maandbedrag dan zal zijn!

Deel Deze Pagina