Mijn zoontje is nu bijna twee weken oud en ik voed zo ongeveer om de 3-4 uur (dan vraagt hij er zelf ook wel om normaal gesproken). S nachts is hij iets onrustiger en wil ie soms vaker en soms slaapt ie ook wel bijna 5 uur door, verschilt een beetje.. Nu vroeg ik me af, moet ik hier voorlopig zo mee door blijven gaan: voeden op verzoek? Of moet ik zelf een schema maken bijvoorbeeld (al lijkt me dat lastig)? En tot wanneer moeten ze om de 3-4 uur drinken, wanneer wordt dit minder en gaat dit vanzelf of moet jij dit afbouwen?
Borstvoeding kun je altijd het beste op verzoek geven. Je kindje weet het beste wat het nodig heeft, en zo past je lichaam zich op zijn behoeften aan. Ga je op schema voeden, dan loop je het risico dat de productie terug loopt of je kindje minder goed bijkomt. Het aantal keren drinken wordt vanzelf minder, maar hoe snel het afbouwt, verschilt van kind tot kind.
Ik voed nog steeds op verzoek, zolang dat werkt blijft dat zo. En op verzoek is ook jou verzoek hè, ik voed vaak voor we de deur uit gaan nog even ongeacht hoeveel tijd er tussen die en de vorige voeding zit, dan weet ik zeker dat ze de komende 3 uur niet meer hoeft.
Je kindje is nog geen 2 weken oud. Dit betekent dat jouw productie nog volledig in de opstartfase zit. Wil je een goede productie houden, is het superbelangrijk dat je meegaat in het vragen van baby. Immers, borstvoeding is een vraag/aanbod verhaal. Je zal nog tegen regeldagen en clusteren gaan aanlopen: ook dat hoort er bij, en zorgt ervoor dat je kindje de melk krijgt die hij nodig heeft. Om de 3 uur drinken....dat is zeker voor nu zoals het hoort (vaker mag natuurlijk ook!). En het zal voorlopig ook wel zo blijven. Melk is waar je baby van groeit, vaak drinken is gezond en goed voor zijn lijfje. Als hij er aan toe is,zal hij langer dan 4 uur tussen de voedingen gaan laten. (Overdag dan, s'nachts komt dat meestal wat eerder). Maar das echt pas over een paar maanden...Ergo, hier liet zoon pas zoveel tijd er tussen toen hij bijna 1 jaar was. Maar, op een gegeven moment zal er wel wat ritme in komen, en inderdaad, je kan ook.wel eens voeden op jouw verzoek! Volgens mij doen jullie het prima zo samen! En, als hij slaapt overdag, doe dan met hem mee. Zo heb je weer meer puf voor de nacht.
Mijn advies: kijk naar je baby en laat alle tijdschema's los. De baby maakt vanzelf duidelijk wanneer hij honger heeft: door te smakken met de lippen, te sabbelen, op zijn mouwtje te kauwen. Dit kan ook vaker zijn dan 1x per 3 uur! Ik voedde in het begin wel 10-12x per dag, soms nog vaker. Regeldagen zul je ook krijgen, dan kan het zijn dat hij wel elk uur zich meldt. Installeer je dan met een boek en een zak chips op de bank en ga ervoor is mijn advies. Je zou eigenlijk 1x per 3 uur wel als minimum kunnen aanhouden maar vaker kan dus ook.... en is eigenlijk meestal het geval.
Ik heb 11 jaar op verzoek gevoed. Jouw kind is pas 2 weken. Je zit midden in de opbouwfase. Nu bouw je de synapsen in je borsten die over een paar maanden er voor zorgen dat je genoeg blijft houden. Om de 3/4 uur is op deze leeftijd eigenlijk een beetje weinig. Je moet uitgaan van minstens 10-12 keer per dag aanleggen de eerste 3-4 weken, omdat je borsten die stimulatie nodig hebben en omdat de maag van je kind klein is. Let vooral op de 'vroege hongersignalen'. Als je kind al huilt ben je te laat.
Ik voed ook nog steeds op verzoek. Idd toen mn zoontje nog zo klein was vaak 10/12x soms met regeldagen en clustering nog wel vaker.
Mijn meisje is nu 5 weken en ik zit vanaf het begin op 7 a 8 voedingen per 24 uur. Ik voed volledig op verzoek. Ook bij mijn zoontje heb ik nooit op meer dan 9 voedingen gezeten. Op regeldagen voed ik natuurlijk wel vaker en soms na een uur alweer. Ook in de nacht komt ze nu rond 23:00 uur, 03:30 uur en dan om 07:00. De eerste 2 weken konden we wel vaak 5 uur achter elkaar slapen, maar dat is er de laatste 3 weken dus vanaf. Nu komt ze dus eigenlijk net zoals overdag met als enige verschil dat ze na de voeding meteen weer gaat slapen. Hou er dus rekening mee dat het ook nog kan dat je kindje binnenkort in de nacht korter tussen de voedingen kan laten dan nu. Maar dat hoeft natuurlijk niet! Gewoon naar je kindje blijven luisteren dan komt alles goed!