Langvoeden/peutervoeden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chick, 6 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Hé wat grappig, dit doe ik ook.

Mijn oudste is nu 28 maanden en ik ben er ook mee begonnen vanwege het vele hoesten nadat ze met de psz is gestart. Ik doe het niet elke dag, maar wel regelmatig.

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Langer voeden heeft in mijn ogen veel meerwaarde. Neem bijv. het immuunsysteem, voordat het goed opgebouwd is, ben je een jaar of 3 verder. Daarnaast zit het bv-systeem zo in elkaar dat er ter plekke anti-stoffen verhoogd kunnen worden in de BV, bij een volgende voeding zit deze piek er dan al in.
    Neem de hersengroei, deze cellen ontwikkelen zich heel lang door. Bv draagt ertoe bij dat er betere ontwikkeling is van deze cellen, de intelligentie wordt niet verhoogd,maar de ontwikkeling ervan wel.
    Dat zijn er zomaar een paar. Daarnaast heeft het voor de mama ook voordelen.
    Als je bijv. langer dan een jaar voedt zijn de kansen op borstkanker, DM II, en nog een aantal ziekten ( erfelijkheid laat ik even buiten beschouwing), behoorlijk lager.
    Dat is toch mooi meegenomen denk ik dan.

Maarja wat is lang, Ik vond voorheen een half jaar ook al heel wat...en voor dat je het weet voed je 2 jaar. Hoewel dat kan je natuurlijk niet vergelijken met het 1e jaar. Nu stelt het gewoon niet zo veel meer voor, het zijn meer drinkmomenten zeg maar ;)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

had dit topic tot nog toe overgeslagen, maar nu toch even gelezen...
    En ik heb wat vraagjes... ;)
    Zoals: wanneer besluit je om te stoppen? Ik hoor hier verschillende argumenten, (als je kindje het aangeeft, zolang het nog melkproducten moet hebben als bijvoeding, antistoffen...) Ik begin er nu zelf een beetje over na te denken, van: Ja, hoe lang ga ik eigenlijk door? Het half jaar hebben we bijna vol, en we zijn nu net begonnen met bijvoeden, (BV is gewoon niet meer genoeg voor Thirza). Maar ik ben dus een beetje zoekende. Net als Nikita ben ik wel kritisch op onderzoeken: het feit dat een onderzoek iets uitwijst vind ik nog geen argument namelijk: er zijn helaas nogal veel ondeugdelijke wetenschappelijk onderzoeken....
    En nog melkproducten nodig vind ik geen argument: ik heb ook nog steeds melkproducten nodig en drink toch echt koemelk, :)
    Dus ja, beetje zoekend van: op basis van welk argument ga ik wanneer besluiten dat het genoeg is geweest?

En dan: HOE gaat dat eruit zien dan? Als ik lang ga blijven voeden, betekent dat dan dat ik zoveel mogelijk de vochtbehoefte probeer te voorzien met BV? Hoe doen jullie dat?

Nouja, ben benieuwd dus, :)

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je moet altijd een eigen afweging maken, welk argument je dan gebruikt...tja dat doet niets af aan het feit dat er van moederskant gestopt wordt.
    Ik laat mijn kind zelf beslissen, dan hoef ik mij er alleen maar bij neer te leggen.
    En als dat dan nog 2 jaar duurt... kan mij eigenijk niet schelen.
    Op het moment dat ik niet meer zou * mogen* voeden bijv ivm met een ziekte en daarbijbehorend medicijn gebruik, dat is eigenlijk de enige reden om die afweging te maken als moeder. Voor de rest laat ik het aan mijn kind.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre drinkt nu nog iedere ochtend. Ik hoop dat we dit nog even/lang kunnen volhouden, maar soms heb ik al het gevoel dat ze aan het droogdrinken is ... De avondtiet is ze ruim 2 weken geleden gaan weigeren, wilde wel een fles (volle koe)melk ... Soyamelk vindt ze jammer genoeg vies. Overigens viel het flesje gelijk met haar doorslapen ... toeval?

Eigenlijk geen rare reacties (meer) van omgeving, ook weinig gehad. Heb wel een langvoedende schoonzus, dus mijn 'koude kant' was al 'opgewarmd' voor mamamelk :D ...

Mijn argumenten voor langvoeden zijn:
    - natuurlijk (koemelk = voor kalfjes, mensenmelk = voor mensenkindjes)
    - Mirre laten afbouwen

In het laatste hebben we trouwens wel een beetje gestuurd. Ik ben op een gegeven moment de overdagvoedingen gaan afbouwen, vooral omdat ik mn dochter wilde leren om zonder tiet in slaap te vallen. Vervolgens ook snachts de melkbar gesloten omdat ik graag weer eens normaal wilde slapen en mn lief ook eruit kon schoppen :D. Had ochtend + avond wel even willen volhouden, maar Mirre besloot anders. De ochtendvoeding mag ze zelf afbouwen. Al weet ik niet of ik bij een (hopelijk spoedige ;)) zwangerschap lang wil doorvoeden ... Maar dat zien we dan wel weer ;)

OT ... wat betreft het onderzoek dat wiegendood minder voorkomt bij borstgevoede kindjes ... heeft dat niet meer te maken met het feit dat moedermelkgevende mama's overwegend hoger opgeleid zijn, minder vaak roken, etc? Heb het onderzoek zelf niet gelezen, maar vroeg me dit meteen af ... Mag via PB om vervuiling van het topic te voorkomen ;)

6. marrigje

marrigje Lid

2 mei 2008
    21
    0
    0
    He Dames,

Heb tot nu toe ook vooral maar een beetje meegelezen... Maar mis in de rijtjes van 'voordelen van lang voeden' nog iets waar ik zelf altijd heel blij mee geweest ben: Als mijn zoontje (nu 17 mnd) ziek is, of om wat voor reden dan ook een periode wat minder goed eet, heb ik me nog nooit zorgen gemaakt hoeven maken of hij wel genoeg binnenkrijgt. Zeker bij ziekte is het eerste wat schoonmoeders (heb overigens een heel lieve) roept: 'kijk uit dat hij niet uitdroogt', maar ons ventje is nog altijd zeer borstminded en hangt, zeker als hij niet lekker is, erg graag aan de borst. Ik heb altijd het idee gehad dat hij het daar dan wel een paar dagen op zou 'overleven'.

Verder hier niet veel negatieve reacties, alleen direct omgeving weet het. Heb zussen die ook langer gevoed hebben, en de schoonfamilie verwondert er zich wel eens over, maar heeft gezien hoe enorm goed hij erop gegroeid is en vinden het verder ook helemaal onze beslissing. Volgens mij vinden de leidsters op zijn KDV het nog het raarst. :(

@Rozemarijke: Een reden voor mij om te stoppen, zou zijn dat ik graag weer een tijdje m'n lijf de kans wil geven om 'uit te rusten' voor ik opnieuw zwanger raak. Ik heb het idee dat de borstvoeding nog altijd erg veel energie vraagt; kan een rol koekjes per dag eten (naast grote hoeveelheden normaal eten) zonder dat ik aankom. En zit nog steeds een kilo of vijf onder het gewicht dat ik had voor ik zwanger werd, terwijl ik al geen zware jongen was. Maar geen idee hoe we dat aan zouden moeten pakken, dat stoppen. Schreef al dat m'n zoontje flink borstminded is, hij drinkt zeker nog vier keer per dag en vaak nog een aantal keer 's nachts. Ik wilde graag tenminste een jaar borstvoeding geven, daarna had ie van mij wel mogen beginnen met afbouwen. Maar blijkbaar denkt hij er zelf anders over.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Fijn dat ik toch duidelijk heb kunnen maken hoe ik het zie ;)! En idd sowieso word borstvoeding ong rond de eerste verjaardag van je kindje bijvoeding en is groente en fruit enzo. Maar ik vind dan idd moedermelk beter dan koemelk ofzo.

Tuurlijk zijn er die andere oplossingen, maar het meest natuurlijks, en zonder allerlei toevoegingen is dan vind ik toch borstvoeding ;)! (zo had ik hier laatst Cocosmelk, en wat zijn de ingredienten? Water, Cocosextract en Emulgatoren -wat cijfertjes- echt belachelijk vind ik ;)) Hier overigens ook veel te vroeg kv bijgekregen en ze zijn hier eigenlijk nooit ziek of verkouden ofzo. Ik hoop trouwens dat je je 6 maanden mijlpaal mag halen, komt vast goed!

Maar wat is het nodig hebben van melkproducten. Ik heb zelf geen melkproducten nodig, drink dan ook echt geen melk (nouja laatst dan als ‘medicijn’ ;)). En ik vind dus ook dat kindjes vanaf een jaar of 3-4 geen melk meer nodig hebben, en dan krijgen ze het dan ook niet meer. Ik ben namelijk van mening dat het dan niet meer goed is voor mensen (zeker als het om koemelk gaat).
    Ik ben gestopt met het geven van borstvoeding omdat mijn productie erg laag was, maar eigenlijk vooral omdat ik er geen lol meer in had, ik had er totaal geen plezier meer in. Ik kolfde omdat ik vond dat ik het verplicht was aan Malou en ik liet Ruben drinken omdat ik vond dat ik dat verplicht was naar hem toe omdat hij best wilde drinken. Het was dus echt een moet, ik moest weer voeden, ik moest weer kolven. Dus toen besloten af te gaan bouwen.

Hoe het er hier uit zag, hier was het gewoon 3 momenten op de dag dat er borstvoeding gedronken, dus in de ochtend, voor het middagslaapje en in de avond voor het naar bed gaan (flesje melk van Malou was vaak wat eerder en dan voor het slapen een flesje kv). De rest kregen ze water/thee/sap ;). Dus hier was het niet zo veel mogelijk (kon ook niet want het was er niet), maar gewoon 3 vaste momenten op een dag ;)!

Ik weet dat je het niet zo bedoeld, maar tjonge, als ik dat dan zo weer lees krijg ik weer een soort schuldgevoel :oops:. Alsof het echt beter zou zijn om de kindjes te laten bepalen dat het tijd is om te stoppen dan wanneer mama bepaald dat het klaar is ;)! Ik denk zelf dat het tijd is om te stoppen als het of voor de kindjes klaar is, of voor mama klaar is of voor beide klaar is ;)!

Voor al mijn berichtjes hierboven geld natuurlijk, gelukkig mag iedereen zelf weten hoe hij/zij iets doet en wat hij/zij doet ;)! Wat fijn dat wij dat allemaal zelf mogen! Stel je voor dat je verplicht werd om tot 18maanden en 4dagen borstvoeding te geven, en na die dag moet je verplicht stoppen en over op kv/koeienmelk. Poeh zeg! Moet er niet aan denken! Gelukkig heb ik helemaal zelf mogen bepalen hoe ik het heb gedaan, al denk ik soms ook, had het maar anders gegaan, maar dan denk ik, het is gegaan zoals het moest gaan, dus is het gewoon goed!

8. raspberry

@JIngels: tja... ik denk dat er kindjes zijn die dan eeuwig door zouden kunnen gaan met BV. Heb op youtube toen eens een filmpje gezien van een moeder die nog BV gaf aan haar dochter van 8 en toen dacht ik echt: WAT?!? Dat vond ik echt niet gezond, (maar da's mijn mening he?)
    En als ik dan kijk naar mijn stiefkids: m'n stiefzoon is er eentje die zelf zijn grenzen verlegt en dus steeds zelf beslist of hij ergens een volgende stap mee wil maken. Kon het bijvoorbeeld niet hebben dat fietsen zonder wieltjes nog niet lukte, sneakt er met z'n fietsje tussenuit naar het park hier naast het huis en oefent net zo lang tot ie het wel kon, om naar huis te komen en trots te komen melden dat ie zelf kon fietsen. Mijn stiefdochter dan is bijvoorbeeld bang voor open trappen. Als we het aan haar laten, zal ze altijd maar ons handje vast houden als ze zo'n trap oploopt en houden we haar daarmee echt klein, als we dat toe zouden staan, (ze is 8, by the way). Ik heb het een tijdje geleden zo aangepakt dat ik achter haar liep en beloofde dat ik haar direct beet zou pakken als ze zo vallen ofzo, maar dat ik wilde dat ze het wel zelf ging proberen, zodat ze ging leren dat het niet eng is en dat ze het echt zelf kan (en dus trots kan leren zijn op zichzelf en zelfvertrouwen opbouwen).
    Ik vind het dus ook nogal afhankelijk van het karaktertje dat je in huis hebt, :) 't Is niet perse slecht om als moeder te zeggen: OK, nu is het genoeg...
    Maar ik ben dus wel aan het zoeken vanaf welk moment/leeftijd ik dat zou gaan willen doen.

@Marrigje: dat zou voor mij idd wel een argument zijn. Deze zwangerschap is ontzettend heftig geweest (tot en met 7 mnd kotsmisselijk, daarna enorm maagzuur en BI) en ik had voor deze zwangerschap al bewust een periode van rust genomen, een periode om me voor te bereiden op een zwangerschap, zodat ik de energie zou hebben om die te voldragen...
    Tandemvoeden zie ik persoonlijk dus ook niets in: tijdens de zwangerschap zou me dat veel te veel energie vragen, maar tevens denk ik toch ook: Die melk wordt daarna afgestemd op je pasgeborene, dus daar heeft je oudere kind dan weer niets mee te zoeken...

@Bolbuikje: hoe voorzie jij in je calciumbehoefte dan? Want we hebben toch wel producten nodig om calcium binnen te krijgen, (alleen al om botontkalking te voorkomen is het nodig om tot je 21e voldoende calcium binnen te krijgen (zeker voor vrouwen/meisjes), omdat je tot die leeftijd nog invloed kunt hebben op de samenstelling van je botten).
    Of dat met koemelk moet is idd een tweede, maar ik ben dus wel zoekend van: vanaf welke leeftijd vind ik dat het dan echt wel genoeg is geweest aan de borst? Tot aan de eerste verjaardag wordt koemelk algemeen afgeraden, dus wat mij betreft krijgt Thirza tot die tijd sowieso moedermelk (als het lukt uiteraard). Maar dan....
    Ik wil het wel zoveel mogelijk op de natuurlijke manier doen, dus de flesjes KV wil ik als het even kan helemaal niet hoeven gebruiken, :) Dat zou het mooiste zijn, (maar wederom: als ik opdroog voordat Thirza 1 is, dan gaan we die natuurlijk wel gebruiken).

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Rozemarijke,
    Ik denk dat er vast gewoon een moment komt dat je weet wanneer je gaat stoppen met de borstvoeding. En of dat dan vanuit jou komt of vanuit de kleine dat zie je dan maar weer. Ik zou me er nu nog niet zo ‘druk’ over maken, er nog niet echt mee bezig zijn ;)! Had jij bijv ook niet eerst het idee, nou 6 maanden is genoeg, toen werd het bijv 9 maanden en later weer 1 jaar ;). Ik denk dat je er zelf in meegroeit en vanzelf samen op een moment komt dat er iemand (of samen) denkt dat het nu klaar is ;)!

Calcium, ik drink dus geen melk, Leander ook niet en Malou, Ruben en Benthe krijgen het tot ze een jaar of 3.5-4 zijn en daarna alleen als ze het echt zelf willen drinken, dan mogen ze het, maar ik ga ze het niet aan blijven bieden (en tot die tijd wil ik het eigenlijk op kv houden, of rijstemelk, maar niet een pak koeienmelk in mijn koelkast als het even kan :oops:). Calcium uit idd koeienmelk vind ik dus niet goed omdat koeienmelk voor kalfjes is om van te groeien, verder zitten er in koeienmelk dierlijke eiwitten, om die weer te verteren heb je calcium nodig, dus wat blijft er dan nog over voor je om op te slaan? Nouja ik slik wel vitamine pillen (nouja die moet ik weer gaan slikken heb ik gister gehoord ;)) verder zit in heel veel andere producten ook calcium (bijv -> hazelnoten, amandelen, diverse koolsoorten, broccolie, brood, witte rijst, spinazie, uhm kan het zo even niet bedenken, maar ook nog andere groentes ;)), daar halen wij dus het geen uit wat we nodig hebben. Verder eet ik wel vaak kaas op brood, maar alleen omdat dat zo een beetje het enige is dat ik lust, maar ik moet er ook echt niet aan gaan denken dat dat van een koe vandaan komt, want dan kan ik het echt niet meer eten :oops:! Ook eet ik weleens een klein schaaltje yoghurt, maar ook dan moet ik niet nadenken hoor ;)! En natuurlijk al die andere levensmiddelen waar koemelk troep voor gebruikt word. Maar ik heb ook geen zin om geen ‘normaal’ koekje te kunnen kopen/eten omdat er dat altijd wel in zit, dus ook dan krijgen we het binnen ;)! Maar pakken melk die hebben we niet ;)!

10. raspberry

Aha, OK...
    Tja, ik moet zeggen dat ik van te voren nou niet echt heb nagedacht over hoe lang ik zou gaan voeden. Ja, dat eerste half jaar en toen bedacht ik na een tijdje: hmm, en hoe gaat dat dan met bijvoeden? Daar heb ik me dus eerst wel even in verdiept, voordat het zover was, om daar wel op een (voor ons) goede manier mee te starten.
    Manlief laat dat aan mij overigens, die snapt het ook allemaal niet zo heel hard geloof ik. Die dacht dat als het half jaar vol was, dat ik dan binnen een maand helemaal geen BV meer zou geven, ;) Dat je kind dan binnen de kortste keren met de pot mee -eet... (en hij heeft er al twee, dus af en toe denk ik: hoe heb je dat toen gedaan dan? ;)).
    Maar goed, 't is dus ook niet dat ik nu een bepaald moment wil kiezen, maar ik wil wel wat beslagen ten ijs komen zeg maar... Dat een keuze om te stoppen wel doordacht is en dat ik er dus achteraf geen spijt van krijg (of ik nou te snel ben gestopt of te lang ben doorgegaan).
    Dus dit is wel even een mooie manier om allerlei argumenten te horen, en daaruit een keuze maken van: Ja, dit vind ik ook, en nee, dit vind ik weer niet...

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Haha, denk dat dat vooral gewoon het man zijn is ;) die hebben dat volgens mij meestal niet eens in de gaten hoe dat allemaal gaat :)! Verder is het natuurlijk goed om er van te voren over na te denken. En dan idd te kijken wat vind je ook en wat vind je niet ;), maar toch denk ik dat je allemaal gewoon stopt op het moment dat het goed is ;)! Zo is mij gister (tja toen ik weer een beetje onzeker begon te worden) weer heel duidelijk gemaakt dat ik gestopt ben op precies het goede moment ;)! En van goede keuzes (kan je überhaupt verkeerde keuzes maken?) op het goede moment krijg je geen spijt meid! Nouja succes in ieder geval met het uitzoeken van die dingen ;)! Komt vast helemaal goed :D!

12. raspberry

Denk ik ook wel, :) Al afwegend zal er idd een moment komen dat ik zeg: OK, nu is het genoeg! Misschien dat Thirza zelf wel heel snel geen borst meer hoeft als ze eenmaal met de geneugtes van vast voedsel heeft kennis gemaakt, :) (Ze smult er momenteel aardig van, ;)). En misschien dat ik rond haar eerste verjaardag zeg: OK, 't is welletjes, ik ga een jaar rust nemen voor m'n lijf, dan kunnen we daarna voor nummer 2 gaan... ;D We zien het dan verder ook wel.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb dat filmpje van youtube ook gezien. Ik vind persoonlijk 8 jaar ook echt te oud.
    Maar ik denk echt dat dat een uitzondering is.
    Werelwijd ligt de natuurlijke speenleeftijd rond de 4 jaar.

@Bolbuikje: jammer dat je er zo overdenkt, want daarvoor is het helemaal niet geschreven, om jouw schuldig te laten voelen. Het beschrijft hoe ik erover denk. Neemt niet weg dat ik vind dat geen enkel argument ertoe doet, jij als moeder maakt die beslissing en niet je kind. Dat is een feit waar je gewoon niet omheen kunt. En als jij als moeder achter een beslissing staat, dan hoef je je toch niet schuldig te voelen?
    Voor mij persoonlijk is het heel natuurlijk om mijn kind zelf te laten afbouwen, juist omdat BV zoveel meer is dan voeding. Ik merk nu ook dat de BV-en steeds minder worden en korter.
    En op het moment dat hij het kan en wil, heeft hij het niet meer nodig. Zolang hij het nodig heeft, wie ben ik om hem dat te ontzeggen, om hem die veiligheid niet te bieden?
    In mijn optiek ben ik juist een goede mama voor hem, om hem dat wel te bieden.
    Misschien ingegeven door het feit dat ik hem niet zelf geboren heb zien worden of misschien door de niet zo geweldige band met mijn eigen moeder...ik weet het niet.
    Maar ik ga mij echt niet veronts chuldigen voor het feit dat ik er zo over denk.
    En dat zou jij ook niet moeten doen, want iedere mama is mama op zijn/haar eigen manier.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jingels,
    Ik bedoelde mijn berichtje ook helemaal niet vervelend richting jou. Sorry als het toch zo is over gekomen! Tuurlijk ben jij de allerbeste mama die Jelte (en broetje/zusje en evt nog meer wondertjes) zich hadden/hebben kunnen wensen. Ik snap ook zeer zeker wel wat je bedoeld. Je hoeft je echt niet te verantwoorden. Maar zo kwam het gewoon even op mij over ;)! En ik voel me ook helemaal niet schuldig verder, nouja met vlagen, en dan word ik er gewoon weer even aan herinnerd waarom ik toen gestopt ben en dan is het ook goed ;) dan was dat voor ons gewoon het goede moment. En lekker door blijven gaan hoor, en pas stoppen wanner die kleine het aan geeft! Geniet :D!

15. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Wat bij ons een groot voordeel is geweest tov de meeste kindjes die kv krijgen is dat ons meisje tot twee keer toe heel erg ziek geweest is en van sondevoeding gespaard is gebleven omdat ze toch bleef drinken uit de borst. Een keer met een jaar, toen ze hersenvliesontsteking had ten gevolge van de bmr-prik en de tweede keer toen we hier alle drie zware buikgriep te pakken had, terwijl twee kindjes van vrienden werden opgenomen in het ziekenhuis omdat ze niks meer wilden drinken en ze dus aan het uitdrogen waren, mocht mijn meisje bij mij blijven omdat ze nog zo flink bv dronk. Verder is ze echt opmerkelijk minder ziek dan andere peutertjes uit onze omgeving (misschien ook toeval?).

Verder merk ik dat het voor een heel innige band zorgt tussen moeder en kind. Mijn meisje komt nog steeds tot rust aan de borst en vind het heerlijk om nog een paar keer per dag tegen mama aan te liggen.

Salapio, ivm wiegendood, volgens mij komt het ook minder voor bij bv-kindjes omdat die vaak op een heel natuurlijke manier worden opgevoed en ook langer bij de ouders op de kamer slapen? Onze kinderarts zei me altijd dat het tot een jaar op de kamer slapen bij de ouders de beste manier was om wiegendood te voorkomen, het kindje gaat minder snel 'vergeten' te ademen omdat het vaak de ademhaling van de moeder volgt.

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Daarbij denk ik dat je onbewust zelf ook meer alert bent op de ademhaling van je kind wanneer het op je kamer ligt. Mijn zoontje kreeg apneu's van de reflux (daarna ook via de monitor in de gaten gehouden in het ziekenhuis) en ademde soms dus een tijdje niet. Ik werd op zo'n moment altijd wakker!

Bolbuikje: Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat kv ook op basis van koemelk is? Weet iemand daar meer van? Dat is toch de reden dat kinderen met KMA geen gewone kv mogen maar op de Pepti moeten? Of ben ik abuis?

Ik denk dat dierlijke producten niet schadelijk hoeven te zijn voor kinderen. We zijn ten slotte alleseters en hebben daar het gebit ook voor. Maar ik ben wel van mening dat, wanneer de bv lekker loopt en mama en kind zich er beiden nog prettig bij voelen: waarom zou je het niet doen dan? Ik denk dat het voor een kind alleen al een heel groot gevoel van geborgenheid geeft (zoals jij, Kirby, ook al zo mooi omschrijft), en mogelijk zitten er nog gezondheidsvoordelen aan ook.

17. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Heel herkenbaar, ons meisje had dat ook (ook door reflux) en ik werd dan ook altijd wakker!

18. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hier ook een 'langvoeder' (vind dat een raar woord... hihi)
    Inmiddels bijna 15 maanden. Ze krijgt nog 2x per dag. Ik werk 3 avonden in een week en dan krijgt ze dus 1x per dag.
    Reacties uit mijn omgeving krijg ik eigenlijk niet. Ja, van mijn eigen familie. Maar mijn zus en schoonzus hebben ook allebei erg lang BV gegeven dus bij ons is het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld.
    Ik moet ook zeggen dat niet iedereen in mijn omgeving weet dat ik nog steeds BV geef. Ik heb gewoon geen zin in discussie enzo dus ik laat het maar gewoon zo.
    Er word vaak gewoon vanuit gegaan dat je flesvoeding geeft. Een collega vroeg laast of Tessa nog een laatste fles krijgt. (onze kindjes zijn even oud). Toen ik zei dat ze voor het slapen gaan nog BV kreeg rolden haar ogen zowat uit haar hoofd :confused:

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk dat de kritieken ook deels komen doordat KV mama's steeds het gevoel krijgen dat ze hun keuzes moeten verdedigen tegenover BV mama's. BV mama's hebben nogal eens de neiging om te roepen dat BV zoveel beter is dan KV. En natuurlijk voel je je dan als KV mama aangesproken omdat zulke opmerkingen je het gevoel geven dat je het niet goed doet als moeder. Daarom kunnen zulke discussies nogal eens oplaaien.
    Ik heb zelf maar heel kort BV gegeven (4 weken volledig, 4 weken afbouwend) en ik vind het echt heel knap dat mensen langvoeden kunnen volhouden. Ik werd namelijk gillend gek van de BV (en de afhankelijkheid) en mijn zoon deed het er ook niet fantastisch op (krampen, krampen, krampen, de hele dag en nacht door, en ik heb echt van alles en nog wat geprobeerd en via de fles was het in 1 keer over). Daarbij ben ik zelf ook niet zo overtuigd van het fantastische voordeel van BV tov KV. Sites als borstvoeding.com ervaar ik verre van objectief en wil ik dus niet op hun woord geloven. Al vind ik wel dat BV natuurlijk iets fantastisch mooi en natuurlijk is en ik absoluut kan begrijpen dat vrouwen ervoor kiezen om hun kindje minstens 6 maanden (en vaak dus nog veel langer) borstvoeding te geven. Het was alleen niet zo aan mij besteed ;)
    Maar goed, dat wilde ik even kwijt ofzo ;) Ik wilde dus zeggen dat de kritieken voor mijn gevoel vooral komen doordat BV mama's onbedoeld nogal vervelende opmerkingen kunnen maken over KV. Het gaat een beetje heen en weer zeg maar.

Overigens is Tobe tot nu toe nog nooit verkouden of ziek geweest, en dat terwijl ie al 2 maanden naar het KDV gaat ;) Maar goed, zou me niets verbazen als ie straks een inhaalslag zal maken haha.

20. raspberry

Ik weet niet of het enkel die kant op werkt, Merle. Volgens mij is het over en weer zo dat KV-mama's zich vaak aangevallen VOELEN door BV-mama's. En dat BV-mama's zich snel aangevallen VOELEN door KV-mama's. Dat is vrouwen wel behoorlijk eigen. Ik heb er zelf ook wel last van, maar heb daar een tijd geleden wel korte metten mee gemaakt: gewoon een keuze gemaakt om op te houden met me altijd en eeuwig maar aan te trekken van wat anderen van mijn keuzes vonden en besloten om gewoon mijn eigen keuzes te maken. Punt. Geen komma's meer, :)

Maar ik zie het om me heen en zeker op dit forum voortdurend gebeuren: een moeder kiest voor Fv en krijgt van een ander de reactie dat dat haar keuze niet zou zijn. Wham, ruzie in de keet. Of omgekeerd: een moeder kiest voor lang voeden en krijgt een reactie dat een ander daar niet aan moet deeeennnnken! Hoppa, een conflict.
    Tja, wat je ook doet: er zijn ALTIJD anderen die het daar niet mee eens zijn. Gelukkig maar, want jeetje, wat mij betreft werd het (hier) oersaai als we het altijd maar met elkaar eens zouden zijn. ;) Een beetje Stepford-wives idee, LOL Gelukkig niet!

Verbaast me trouwens wel dat je zegt dat je niet overtuigd bent van het voordeel van BV boven KV. Ik heb er de onderzoeken deze keer niet allemaal op nagelezen, want het wordt zo breed geadviseerd dat ik dacht dat dat dan heus wel zo zal zijn... Maar ik sta open voor een kritische blik op diverse onderzoeken, ;)
    Ik heb zelf voor BV gekozen (en na wat gedoe is dat dan ook verder succesvol gaan verlopen), omdat ik het gewoon het meest natuurlijke vind. Je lijf produceert die melk, dus dat zal dan toch ook wel het beste zijn: niet alleen qua samenstelling, maar ook qua hechting met je kindje. Niet dat een flessekindje zich niet zou kunnen hechten aan z'n moeder, (dat lijkt me volstrekte onzin, want anders zou een mens zich enkel aan z'n moeder kunnen hechten), maar ik merk bij Thirza wel dat er voor haar een enorme troost uitgaat van drinken aan de borst. Het gaat om meer dan melk, da's bij een flesje toch anders.
    In die zin verbaast het me altijd wel als vrouwen zonder BV uberhaupt te proberen met de fles beginnen. Daarmee bedoel ik niet dat ik ze slechte moeders vindt, maar ik ben daarover vergelijkbaar verbaasd als wanneer mensen geen kinderwens hebben. Dat hangt dan ook wel samen met m'n christelijke wereldbeeld, denk ik: ik geloof dat God de mens zo gemaakt heeft dat een kindje drinkt bij z'n moeder en dat mensen een ingebouwde kinderwens hebben. Nouja, in die zin zou ik eigenlijk niet zo verbaasd moeten zijn dat er moeders zijn die Bv niet zien zitten en dat er mensen zijn die kinderen uberhaupt niet zien zitten: ik geloof ook in de zondeval die van een perfecte wereld een gebroken, kapotte wereld heeft gemaakt... Maar goed: ik ervaar dat dus wel als een stukje gebrokenheid. Dat maakt moeders die dus de keuze voor FV maken, (dus zonder BV uberhaupt geprobeerd te hebben) niet tot slechtere mensen dan mijzelf. My goodness, nee, ik heb genoeg zelfkennis om me vooral niet verheven te voelen boven anderen... :( Maar ik zit zelf dus wel zo in elkaar dat daar waar ik dingen tegen kom bij mezelf (vaak door confrontatie van anderen) die gebroken zijn, dat ik dat weer heel wil hebben. En dus ben ik er zelf ook wel een beetje op gericht om daar waar ik meen een stukje gebrokenheid te zien, dat te willen repareren, :D
    Maar goed, komt dus allemaal voort uit m'n christelijke wereldbeeld, ;) (Excuus voor deze verhandeling hoor, ik zit hier vanochtend een kerkdienst in elkaar te zetten en voor te bereiden, dus ik ben in wat andere sferen, LOL).

Ik ben zelf dus niet zo van dat hele lange voeden. Een tijdje geleden las ik hier van iemand die logopedist is en gespecialiseerd was in voedingsproblemen bij jonge kinderen, dat het kauwen zich ontwikkelt tussen 9-12 maanden. Al nadenkend over dit onderwerp is dat voor mij wel een bevestiging van: OK, zo tot ongeveer het eerste jaar is het 'natuurlijk' om borstvoeding te geven en dat stapsgewijs af te bouwen. Daarna vind ik het zelf niet natuurlijk meer en ik ben eigenlijk tot de slotsom gekomen dat ik niet ga wachten tot mijn kindje aangeeft: dit wil ik niet meer. Doen we ook niet echt met zindelijkheidstraining en met een boel andere dingen... waarom met BV dan wel? (Dat is dus mijn mening he? Geen aanval op anderen die een andere keuze maken - neem even in gedachten waar ik dit stukje mee begon ;)).
    Tandemvoeden vind ik zelf al wel helemaal onnatuurlijk, (ook dit is GEEN aanval!): meestal is het zo dat zolang je BV geeft je geen cyclus hebt, (meestal, dus er zijn altijd uitzonderingen, I know!). Dat betekent dat de natuur (en ik denk dus eigenlijk: God) het zo bepaald heeft dat er pas een nieuw kindje geboren kan worden als de vorige van de borst af is, (of nog maar zo weinig drinkt dat je cyclus weer op gang komt). Bovendien stemt de melk zich na de bevalling af op het babytje en dus heeft een dreumes of peuter er wat mij beteft niets meer mee te zoeken, :)
    Wel grappig trouwens, want dat is tevens een argument tegen alle mega-orthodoxe christenen die soms schijnen te vinden dat je elk jaar een kind moet krijgen... ;) Natuurlijk gesproken zit er eigenlijk meestal een jaar of 2-3 tussen elk kindje, als je geen anticonceptie zou hebben en dus wel BV geeft, (beetje afhankelijk van hoe snel je zwanger raakt).
    Nou is dit geen pleidooi voor 'back to nature', want hier gaan we de natuur straks echt wel een beetje tegenwerken, ;) Ik wil straks, als ik van de BV af ben, eerst maar eens een jaartje geen polonaise aan m'n lijf. Geen kind aan de borst en geen kind in de buik, LOL. Even rust en dan maar weer eens een poging, :)
    Dus ja, iedereen die een andere keuze maakt die voor mijn gevoel wat onnatuurlijk is, heeft daartoe het volste recht en moet vooral doen waar zij zich goed bij voelt, :) Mijn mening is slechts mijn mening ;)

Deel Deze Pagina