Een heel verhaal, welke ik goed gelezen heb. In mijn optiek is het gewoon zo, zolang als je lichaam kan voeden, er geen reden is om af te bouwen. Anders zou het lichamelijk wel anders in elkaar steken. En het verhaal cyclus-bv vind ik zeer discutabel. Je kan namelijk best een menstruatie hebben zonder dat je een eisprong hebt. Dus fysiologisch gezien is dat toch echt onjuist wat je zegt. In mijn optiek is afbouwen door een ander dan het kind, onnatuurlijk. Je stopt bewust iets waar nog vraag naar is, want zo werkt de bv, vraag en aanbod. Dat is niet alleen gewoonte vorming, maar ook behoeftes als veiligheid en aandacht die dan veel meer een rol spelen dan BV, als voedingsbehoefte. Tandemvoeden... ligt er een beetje aan. Mijn zoontje is straks 2,5 als hij moedermelk drinkt van de baby. Als hij nog wil tegen die tijd. Vind ik toch iets anders als een 5-jarige en moedermelk van een baby. Aan de andere kant, de melk van de koe die wij drinken is toch ook echt niet bedoeld voor een 33-jarige mama zoals ik, nietwaar? Dat is voor kalfjes bedoeld. Maar ja, toch drink ik het.
@Rozemarijke: dat je geen cyclus krijgt als je bv geeft is niet waar ! Ligt o.a. aan het (goede) voedingspatroon van vrouwen dat ze snel weer een cyclus krijgen. Ik zelf was met 15 weken alweer ongesteld om even wat te noemen. En mag ik je vertellen dat er in de bijbel ook geproken word over lang bv geven ? Mozes heeft wrs 4 jr borstvoeding gehad. En tandemvoeden had ik mijn mening al over gegeven. Mensenmelk is altijd geschikter voor mensen dan koeienmelk wat natuurlijk eigenlijk bedoeld is voor kalfjes.
@Jingels en Nemo: jep, ik weet dat je toch een cyclus kunt hebben als je voedt... maar vaker gebeurt dat volgens mij niet dan wel, (dus mijn argumentatie klopt voor veel vrouwen juist wel). Maakt ook niet zoveel uit: mijn cyclus is nog ver te zoeken iig (haha, als het niet door het voeden komt, dan wel door het feit dat ik me regelmatig volledig uitgewoond voel door alle nachtelijke voedingen ). Ik ben me ook wel bewust van het feit dat mijn argumenten niet helemaal consequent opgebouwd zijn, Ik buig de gegevens natuurlijk toch ook in mijn eigen straatje, Bij mijn weten kregen kids ten tijde van Mozes enzo ongeveer tot 2-3 jaar BV. Dus ik weet dat als ik dat consequent door zou voeren ik nog wel even aan de bak zou zijn. Maar ik denk eigenlijk dat ik wel eerder 'op zou drogen' Trek het nu al net aan met m'n productie, (qua energie merk ik er niet zoveel van: de vermoeidheid komt echt door de nachtvoedingen: als ik een nacht door heb geslapen, voel ik me energiek genoeg). Enneh, Jingels, ik bespeur ook enige inconsequentie in jouw redenering, "In mijn optiek is het gewoon zo, zolang als je lichaam kan voeden, er geen reden is om af te bouwen." Maar doorvoeden zoals die moeder op youtube die haar dochter van 8 nog BV gaf, dat wil je toch ook weer niet... Dus... Over koemelk ben ik de laatste tijd wel aan het twijfelen. Hoor steeds meer dat het voor mensen toch niet zo gezond is als ons altijd verteld is, dus ja... en het feit dat kids het voor hun eerste niet mogen hebben, zet me eigenlijk nog wel verder aan het denken daarin. Maar goed, da's een andere discussie, @Nemo: ben dan nog wel even benieuwd hoe je met goede voeding wel weer snel een cyclus hebt dan... (niet dat ik erop zit te wachten om dat er nu ook nog bij te hebben, maar even uit interesse).
Hmm, en welke voeding moet je dan tot je nemen? (Haha, dan eet ik dat nog even niet... geintje ). Maar dat zijn dan -neem ik eigenlijk even aan- plantaardige eiwitten? Overigens: hier 'meng' ik dus wat verschillende factoren he? Enerzijds hoe ik denk dat God het gemaakt heeft, (met de nadruk op 'ik denk'). Anderzijds met dingen die ik dan hoor, (zoals dus over de kauwontwikkeling tussen 9-12 maanden). En dan m'n eigen ervaring: Thirza is hier heel erg hard toe aan vast voedsel, dat doen we dus nu sinds anderhalve week, en het is overduidelijk dat ze toch echt niet meer genoeg had aan mijn melk: ze sliep overdag bijna niet langer meer dan drie kwartier, de laatste 2 weken, en toen de tandjes over waren, verbeterde dat niet meer. Toen we met bijvoeden begonnen, ging ze na een paar dagen wel weer langer doorslapen. Ze gaf het trouwens zelf ook aan, dat ze meer wilde: grijpen naar alles wat eten en drinken was, (mijn glas uit m'n handen rukken en zo aan de mond zetten, LOL. En dus verder geen overmatige interesse in dingen die geen eten of drinken waren). Ik denk dus dat we hier heel snel op het punt zullen zijn dat de BV echt enkel nog wat bijvoeding is. Wat wel eens gezegd wordt dat tot een jaar BV volstaat en de rest bijvoeding is, gaat voor Thirza niet echt op, ben ik bang (maar ze lijkt de snelle spijsvertering van haar paps te hebben, dus dan is BV ook gewoon te licht. Als ze meer mijn spijsvertering had, zou ze waarschijnlijk wel langer op BV kunnen). Nouja, en ze is nogal actief en luidruchtig. Ze begint al aanstalten te maken om te tijgeren en weet zichzelf al behoorlijk van het speelkleed af te wurmen naar andere dingen die interessanter zijn... dus dat helpt ook niet echt om het op BV te redden,
@ rozemarijke: ik zei ook dat het heen en weer gaat Dus ik bedoelde helemaal niet dat het alleen van de kant van de BV mama's af komt. Ik krijg wel regelmatig het idee dat sommige BV mama's denken dat de kritieken alleen bij FV mama's vandaan komen. En ik ben wel overtuigd van het voordeel van BV tov FV, maar niet dat dit zo extreem is als oa op dit forum wordt beweerd. Dat bedoelde ik met "het fantastische voordeel".
Verder vind ik je verhaal heel verhelderend trouwens. Kan me jouw gedachtenpatroon wel voorstellen, al geloof ik zelf absoluut niet in God
OK, ik had idd begrepen dat je echt van BV naar FV bedoelde. Maar ik word dus ook wel eens moe van de verwijten over en weer. Ik bedoel: ik heb er dus heus mijn mening wel over, (ik kies toch echt voor BV, dus dat vind ik blijkbaar beter, , maar jeetje... als ik voortdurend bezig zou moeten zijn om een ander te bekeren tot hoe ik het doe, zou ik daar doodmoe van worden... (haha, en dan hebben sommige mensen het ondertussen over christenen die maar proberen een ander te bekeren, LOL). En is toch wel lastig lezen, een ironische ondertoon zie je niet zo aan het lettertype weg, (zou wel gemakkelijk zijn... times new roman voor gortdroge teksten, arial voor ironie, verdana voor verdriet, LOL) Maar nu snap ik hem,
Klopt! Kunstvoeding is op basis van koemelk. Er is geloof ik ook kunstvoeding op geitenmelkbasis en kunstvoeding op soyabasis, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. En dus ook de kunsvoeding die ik aan onze kindjes geef (eerst Nutrilon HA1 en nu Nutrilon HA2) is op basis van koemelk. Maar dat vind ik niet zo erg als gewoon echt koemelk. Want daar doelde je op denk ik? Ze krijgen ook soms een bescuitje of een cracker, das ook op basis van koemelk. En ook het broodje dat ze smiddags krijgen zit het in. Maar daar kan ik niet zo mee zitten, gewoon om wat ik volgens mij al schreef, ik graag een 'normaal' koekje wil kunnen eten zonder als maar die ingredienten te gaan lezen, want helaas zit in zo een beetje al het reguliere spul koemelk verwerkt. En die kunstvoeding die krijgen ze hier dus tot ze 3-4 jaar zijn en daarna is het gewoon klaar met de melk. Misschien overigens dat ik straks eerst nog op soyamelk ofzo over ga, maar als ze naar de basisschool gaan krijgen ze echt geen melk meer (alleen als ze het zelf aangeven )! En ik vind dat koemelk is voor kalfjes! Ik drink het niet! En ook gewoon omdat ik het vreselijk zielig vind voor die koeien! Hoe daar mee omgegaan word! Eigenlijk zouden ze gewoon een hele schuur vol met vrouwen moeten hebben, die de hele dag laten kolven en dat dan verkopen in de supermarkt als melk. Maar voor die vrouwen is het zo zielig om ze in een schuur te zetten (misschien zelfs slavernij ofzo...??) maar koeien doet niemand moeilijk over. Dat vind ik zo jammer. Iedereen vind het maar normaal dat die koeien voor liters melk per dag moeten zorgen, vind dat daar best af en toe stil gestaan mag worden en bijv ook om hoe er met die dieren omgegaan word, voor mij geen melk. En als er maar genoeg zo denken dan zijn er gelukkig al veel minder melkkoeien nodig (zelfde geld voor vegetarier zijn ).Maar ik stop, dit is echt mega off topic namelijk!!!
@Bolbuikje: dan nog maar even verder off-topic dan... dus als er iets van scharrelkoeien zouden zijn, waarbij eerst het kalfje te drinken krijgt, dan zou je het wel drinken? (goedbedoelde knipoog)
Nog even off topic terug dan ! Als het nou lekker was (want ik vind het dus gewoon vies ) en de koeien liepen idd gewoon echt vrij rond en de kalfjes konden gewoon bij mamakoe drinken, dan had ik er idd ook al veel minder moeite mee om het te drinken ! Zelfde dat ik ons vlees (wat we maar af en toe eten) heel vaak hier vlakbij in een dorp laat halen bij een boerderij waar de beesten ook gewoon lekker rond wandelen ! Toch net even voor een beter gevoel! En ik ga het niet zelf halen, omdat ik dat echt niet wil zien ! Haha! Als we het bij de AH halen dan wel het biologische, al heb ik daar mn twijfels nog over ! En tja ik sta er soms zelfs bij stil dat het koken en snijden van bijv broccolie ook zielig is voor die broccolie. Die broccolie heeft misschien ook wel gevoel en wij gooien hem gewoon in de pan en snijden hem kapot ! Tja, ach ieder zn ding !
Bolbuikje: Ik moet stiekem wel lachen om je vergelijking met dat we dan maar kolvende vrouwen moeten inzetten. Ik begrijp je visie wel enigszins. Rozemarijke: Interessante visie!! Ik kan me er wel grotendeels in vinden. Jingles: Na je vergelijking met een knipoog (over dat je zelf ook melk drinkt voor kalfjes) kan ik me iets beter inleven in je mening. Je kwam op mij wel eens wat stellig over, en hoewel ik weet dat ik het me niet aan zou moeten trekken doe ik dat soms toch. Hoewel ik het niet altijd met je stelligheid eens ben, vind ik het wel heel leuk om te lezen hoe de bv je vergaat en hoe je je ervoor inzet om anderen goede tips te geven. Dat waardeer ik zeker. Nemo: Ik heb me dat stukje over de cyclus van de vrouw ook wel eens afgevraagd, alleen zou dat inderdaad dan op veel vrouwen weer niet van toepassing zijn. Zou betekenen dat jij met 15 weken al zou 'moeten' stoppen, lijkt me ook wel weer gek. MerleQ: Ik denk ook dat beide partijen zich regelmatig aangevallen voelen, komt wel een beetje door onze kwetsbaarheid als moeder zijnde denk ik. Als ik voor mezelf spreek wil ik graag alles goed doen voor mijn kleintje(s). Maar wat is goed? Toen ik echt geen bv meer kon geven (jaja, ook dat bestaat) liet ik me toch weer meeslepen door meningen die ik op bijvoorbeeld het forum las. Zelfs de visie van de Ka trok ik op een gegeven moment in twijfel omdat ik dan toch weer een mening las over hoe slecht kv wel niet moet zijn. Ik realiseer me wel wat meer dat het ook met mijn eigen onzekerheid als kersverse mama te maken heeft. Misschien wel het meest. Nu begrijp ik beter dat niemand van me verwacht dat ik mijn kind helemaal laat uitdrogen alleen maar omdat de bv het beste zou moeten zijn. Ik begrijp nu beter dat ook de fanatieke bv mama's zich heus wel realiseren dat er ook daadwerkelijk vrouwen en kinderen bestaan waar het niet mogelijk bij is (net zoals niet iedereen natuurlijk kinderen kan krijgen) maar dat ze 'bang' zijn dat anderen te snel de conclusie trekken dat het niet mogelijk is terwijl eigenlijk de begeleiding bijvoorbeeld slecht was. Ik vind het in ieder geval een interessant gesprek die jullie aan het voeren zijn. Weliswaar enigszins offtopic maar wel heel boeiend!
Ik heb mijn oudste 3 jaar lang aan de borst gehad. Heb altijd met heel veel plezier gevoed ondanks al die kritiek wat ik kreeg te horen. Groetjess
Ik ben ook van plan om lang borstvoeding te geven. En ik weet nu al dat veel mensen daar raar over zullen doen, maar daar trek ik me niks van aan. Toen Nathan 7 weken was, vroeg de dochter van de buurvrouw (ik had werkelijk nog nooit met haar gesproken) wat voor voeding ik gaf. Toen hoorde ze dat het borstvoeding was zei ze, o dat hoeft dan niet meer lang, of hoe lang duurt borstvoeding ook weer? 3 maanden toch? Ik zei dat iedereen dat zelf moet weten, en dat sommigen een paar jaar voeden, waarop zei lachend zei, dat zou ik maar niet doen, je wilt neem ik aan toch nog borsten overhouden.
Even reactie hierop... Melkkoeien hebben het met afstand het beste van alle dieren uit de complete vlees / melk / eieren (en dergelijke) industrie. In Nederland loopt de overgrote meerderheid melkkoeien gewoon vrolijk in een wei te grazen, en uit onderzoek is gebleken dat de koeien het fijn vinden gemolken te worden. (maargoed, we weten natuurlijk allemaal hoe stuwing voelt... ) Ik denk dat we ons eerst eens druk moeten maken om alle vlees-dieren en ei-leggende kippen, want die zijn er veel erger aan toe...
@rozemarijke: over de 8-jarige die nog BV krijgt, ik ken de achtergrond natuurlijk niet, maar vermoedelijk heeft moeder flink de ´hand´gehad om dochterlief toch maar vooral door te laten drinken. Ik geloof dat haar zusje 5 jaar had gehad. Vijf en heel soms 6 jaar ( rond het tanden wisselen), komt nog wel eens voor, en wereldwijd ligt de natuurlijke speenleeftijd rond de 4 jaar. Ik vind het een beetje flauw om mij aan te spreken op vraag en aanbod, want ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel. Afgezien van dit 8-jarige meisje, is BV een natuurlijk proces van vraag en aanbod, zoals je zelf ook wel weet. Maar met 8 jaar kan je daar natuurlijk eigenlijk niet meer van spreken, itt bijv. een kind van een half jaar of een kind van 2 jaar.
Da's precies de reden dat wij geen grote hoeveelheden vlees naar binnen stouwen: als ik lees hoeveel nederlanders gemiddeld per week aan vlees eten, (anderhalve kilo geloof ik? Nou, ik kom 'hooguit op de helft! Echt hooguit!