Aan de borst in slaap vallen en in bed leggen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miepmiep83, 23 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Waarschuwing: er volgt een lang verhaal! Ik heb het in borstvoeding geplaatst, want hoewel het over slapen gaat, ligt het probleem bij de borstvoeding. Ok, daar gaan we...

Ons kleine mannetje van nu ruim 10 maanden kan heerlijk slapen, als hij eenmaal slaapt (ok, vaak nog wel 1 of 2 nachtvoedingen), maar in slaap vallen is nooit makkelijk geweest voor ons ukje:
    - eerst was er een periode waarin hij wapperde met zijn handjes (zijn toen gaan inbakeren)
    - daarna ontdekte hij dat hij zijn speen kon pakken en langs de spijlen van zijn bedje kon halen (we bleven erbij zitten om zijn speen steeds terug te stoppen en hem rustiger te krijgen door over zijn voorhoofdje te aaien)
    - daarna viel hij alleen rustig in slaap als we hem een speentje gaven en met hem gingen zitten of hem wiegden
    - daarna een tijdje dat hij bij mij aan de borst in slaap viel, kon ik hem daarna gelukkig wel makkelijk in bed leggen
    - toen kon hij staan en wilde hij alleen nog maar staan in bed, hoe moe hij ook was, toen op advies van cb steeds neer gaan leggen en er wel bij blijven zitten, hij ging toen lekker spelen en viel zelf in slaap. Dit ging een tijdje goed, maar ...
    - nu raakt hij compleet over zijn toeren als ik hem in bed leg, hij wil alleen maar aan de borst in slaap vallen, speentje wil hij niet meer (daarvan werd hij eerder meteen rustig), en zodra hij zijn bedje raakt is hij vaak weer wakker en werkt alleen sabbelen aan de borst om hem weer (snel) in slaap te krijgen. (Sinds een paar weken heeft hij ook flinke verlatingsangst en is hij ook nog eenkennig geworden, maakt het ook niet makkelijker). En als mijn timing van hem naar boven brengen niet helemaal klopt (te vroeg) dan gaat hij klooien aan de borst (hij drinkt alleen als hij vrij duf is, dus vlak voor het slapen of net na het slapen, tussendoor als hij te wakker is neemt hij de tijd niet om te drinken, dan is hij veel te afgeleid)

Ik vind het op zich prima om hem in slaap te voeden, als ik hem daarna maar makkelijk over kan leggen en niet een uur bezig ben met voeden-neerleggen-troosten-aanleggen-neerleggen-troosten-aanleggen enz. Wat ik wel lastig vind, is dat hij zo afhankelijk is van mij om lekker te gaan slapen. Het liefste zou ik hem gewoon in bedje kunnen leggen, hij gaat lekker spelen/brabbelen/tutten of meteen lekker slapen, zonder dat ik hem daarvoor hoef laten te huilen. Op het kdv valt hij zelf alleen in slaap maar daar laten ze hem (helaas) wel brullen. De afgelopen weken had ik vakantie en heb ik hem thuis steeds naar bed gebracht, ik weet eigenlijk niet hoe/of iemand anders hem momenteel naar bed kan brengen.

Het is een heel verhaal geworden (bedankt voor het lezen!), hopelijk hebben jullie ideeën hoe ik mijn kleine boefje kan helpen lekker in slaap te vallen, want zoals het nu gaat is het voor uk en mama beiden eigenlijk niet leuk.

2. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Helaas geen tips voor je, zit met hetzelfde 'probleem' ;)
    Dus lees even mee en hoop ook op tips van andere mama's

Moet wel zeggen dat er hier geen vaste slaaptijden zijn.
    Ben thuisblijfmama, dus deel mijn dag ook in naar zijn slaapbehoefte.

Afhankelijk van zijn slaapje(s) overdag, bepalen we hoe laat hij naar bed gebracht wordt, om het aanleggen - in bed leggen - troosten - aanleggen - in bed leggen verhaal te voorkomen.
    Dat werkt dus op zich wel, alleen komt het dus regelmatig voor dat hij pas om half 10-10uur naar bed gaat.

3. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Gedeelde smart is halve smart, bedankt voor je reactie ;)

Ik breng hem ook niet op vaste tijden naar bed, al komt dat meestal wel zo uit, hij wordt wel rond dezelfde tijden moe. Het gaat hier overigens zo bij alle slaapjes, bij jou ook?

4. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    :p

Heel soms valt hij overdag wel zelf in slaap na een poosje spelen/babbelen/jengelen. Dan ben ik dus 'te vroeg' met zijn voeding of er is te veel afleiding om hem heen (maar dat laatste komt weinig voor). 's Avonds werkt dit dus echt niet, want dan gaat hij echt brullen.
    Hij moet dus eigenlijk echt bij mij in slaap vallen.

Op zich vind ik het niet heel erg, maar zit meer met 'wat als ik stop (wil of moet) met bv, hoe gaat het dan?
    Ben nog niet van plan om te stoppen, maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt...

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik werk 4 dagen en dan krijgt mijn man hem in slaap met een klein flesje en dan meteen een speen erachteraan. Dat is misschien een optie voor de creche ipv laten huilen.
    Verder lukt het hier ook niet zonder. Ik maak me nog geen zorgen, maar ons manneke is nog wat kleiner.

Bij de oudste werkte een duidelijk bedritueel op een gegeven moment wel. Altijd hetzelfde, slaap lekker zeggen tegen een knuffel en een schilderijtje. Zelfde manier in bed enz. Op een gegeven moment was het erin gesleten en ging het goed. Maar dat kostte wel echt tijd. We hebben nog lange tijd met een pink in zijn mond gezeten.
    Ik denk dat we bij de jongste ook weer aan de slag moeten, hij begint te rollen, dus we moeten het inbakeren ontwennen.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de enige optie is, als je van het inslapen aan de borst af wilt, hem toch wakker in bed gaan leggen is.... Het in elk geval aanbieden. Dus daar bedoel ik mee.. er voorzorgen dat hij na een voeding wakker is (zoveel mogelijk) en hem dan in bed leggen.. mocht het dan echt niet lukken, kun je hem altijd nog aanleggen... het zal een hoop tijd en energie kosten, maar uiteindelijk zal hij leren hoe hijzelf in slaap kan vallen. Hier wilde ons mannetje geen speen maar zuigt nu heel veel aan zijn knuffel. S nachts werkt dit bij ons nog niet.. dan wil hij ook altijd de borst om weer verder door te slapen. S nachts vind ik t nu nog niet zo erg omdat ik toch niet wil dat hij uit logeren gaat:)... maar voor overdag vind ik t wel fijn dat we het hem anders hebben kunnen aanleren.

Hier was het vaak een uitweg, als het niet lukte... de borst... of anders de pink. Uiteindelijk ben ik alleen de pink als uitweg gaan nemen en later dus de pink gaan afleren, dat is namelijk makkelijker af te leren.... voor de nacht hier gaat dat alleen helaas niet meer werken, want hij weigert de pink nu:cool:.....

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Oeh ik lees ff mee. Hier hetzelfde probleem. Het is gewenning. Dat snap ik, ik combi met verlatingsangst. Ik kies ervoor om niet te laten huilen ( ook het kdv duidelijk geïnstrueerd!). Nou ja, ik leg haar in bed, laat haar 2 minuten brullen en ga dan troosten. Meestal valt ze dan direct in slaap.
    Ken je het boek; lekker slapen zonder huilen?

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Hier ook soms lang in de weer geweest en tijden altijd aan de borst in slaap, maar ineens ging het vanzelf: ze bleef wakker na de voeding, maar liet zich wel in bed leggen, lievelingsknuffel erbij, nog een slaapliedje waarbij ik het ritme meeklop op haar rug, een dikke zoen (diep bukken tvledikant in!) en dan weg - ze kletst soms nog wat tegen de knuffel maar het is zo stil... We genieten er maar van zolang het duurt!

9. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is dit al vanaf de geboorte of is dit pas later gekomen?

10. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. De herkenning alleen al is al fijn :)

Vandaag zijn we met "Missie: zonder borst in slaap vallen" gestart. Het plan:
    - proberen meer op verzoek te voeden en het voeden minder aan slaapjes te koppelen (sinds kort geeft hij weer aan dat hij wil drinken, begint als een gek aan mijn kleren te trekken, verzoeken heft hij maanden niet gedaan)
    - wel voeden bij het naar bed gaan 's avonds, maar klaar met drinken is klaar, dus troosten mbv knuffelen, zingen, speentje, maar niet terug aan de borst (ik was daar een beetje makkelijk in geworden, want dat werkte nou eenmaal snel)
    - papa brengt hem ook af en toe weer eens naar bed, of neemt het over als mama geen puf meer heeft
    - mbv de tips uit Lekker slapen zonder huilen van Pantley: proberen los te koppelen en zonder borst in slaap laten vallen, steeds iets eerder (wakkerder) in bed leggen, slaap-signaalwoorden, knuffeltje, oftewel: andere slaapassociaties dan alleen die tiet ;)

Ik ben benieuwd of en hoe snel er hier iets verandert. Ik vind het zelf in ieder geval wel fijn om het idee te hebben iets te kunnen doen. (En dat er toch ook patronen in geslopen die niet zo handig zijn. Bewustwording is de eerste stap.)

@mamavananne: in slaap vallen is nooit makkelijk gegaan (baby heeft het niet zo leuk gehad tijdens en na de geboorte, ik kan me voorstellen dat dat niet meehelpt) maar de manier waarop we hem kunnen helpen om in slaap te vallen wisselt. Op het moment is het dus de borst, een tijdje geleden was het bijv. wrijven over zijn voorhoofd.

11. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Even een update: het gaat best goed hier met in slaap vallen! Nu net heb ik uk in bed gelegd helemaal zonder borst. Beneden gaf hij aan dat hij wou drinken, en in plaats van naar boven brengen om te voeden heb ik hem beneden gevoed. Daarna bleek dat hij ook wel wilde slapen, dus naar boven gegaan, slaapzakje aan, liedje zingen, liedje op de babyfoon aan en knuffelen. Elke keer proberen in bed te leggen, maar toen werd hij boos, uiteindelijk is hij in zijn bedje, in mijn armen in slaap gevallen. Heerlijk, zonder borst, zonder (al te veel) paniek. Gisteren heeft hij heel erg goed geslapen (had wat slaap in te halen van vrijdag ;)) en in slaap vallen ging ook redelijk.

Het is/was dus echt een patroon van mij geworden uit gemakzucht om steeds maar weer die borst aan te bieden om te troosten als hij niet snel in slaap viel. Tot nu toe lijkt het makkelijker te doorbreken dan ik dacht!

12. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Fijn dat het goed gaat miepmiep83!

13. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Het gaat echt super! Heel fijn inderdaad, mama is zo ook een stuk relaxter :) Al 3 slaapjes helemaal wakker in bed, bij de laatste 2 slaapjes mocht ik zelfs weglopen!

Deel Deze Pagina