Hoeveel dagen/uren kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door shahrazed, 25 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames weet iemand hoe het zit met het aantal uren kraamzorg wat je krijgt? Ik ben me in mn zorgverzekering aan het verdiepen en kom daar steeds tegen dat het basispakket 10 dagen kraamzorg vergoed. Maar kan me van vorige keren herinneren dat het maar een week, en dus 7 dagen was. :(

Ik wil graag weten hoeveel uur het nou precies is, aangezien ik even wil uitrekenen of het loont om een aanvullende verzekering af te sluiten die je eigen bijdrage voor de kraamzorg vergoed.

2. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Volgens mijn kraamzorg was het standaard bij een normale situatie 49 uur verspreid over 8 dagen.

3. Yddie

Yddie Lid

19 okt 2012
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mij was verteld dat 24 uur het minimale is.. In de brief van mijn verzekering stond dat ik voorlopig 49 uur kon krijgen, verdeeld over 8 dagen en heb geen aanvullende verzekering hiervoor

4. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    24 uur is inderdaad het minimale, 49 uur is "normaal" mijn verzekering vergoed bijvoorbeeld het minimale dus 24 uur, maar ik neem wel 49 uur af dus die komen voor eigen rekening. Als jij het minimale prima vindt dan kun je daar voor kiezen, maar misschien is het wel lekker om de rest te hebben en iemand die je ondersteund en voor je zorgt (ik vind het fijn omdat het ook ons eerste kindje is) goed vergelijken bij verzekeringen :D

5. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

Ik zelf wil dadelijkv oor 24 uur gaan, alleen de ochtend. Ik heb hulp genoeg in mijn omgeving.

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Als je kiest voor borstvoeding krijg je 49 uur, anders is het volgens mij max. 24 uur. Ik heb een verzekering gezocht waarin de kraamzorg uitgebreid vergoed wordt en tevens bijv. een nannycare, fysio etc wordt vergoed.

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Nee hoor, als je niet voor bv kiest dan gaat er 5 uur af van de standaarduren...

8. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ahh ok... Tegen mij gaven ze aan dat je dan veel minder uur kreeg! Verkeerd geinformeerd dan..

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Het heeft met verschillende dingen te maken. Borstvoeding of flesvoeding. Heb je al kinderen en hoeveel van welke leeftijd. Ga je normaal bevallen of krijg je keizersnede. Zijn er bijzonderheden, zoals ziekte of handicap bij moeder of kind.
    Die 10 dagen die vergoedt worden zijn het maximale wat je aan kraamzorg kan krijgen.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Standaard is 49 uur (bij BV) en 44/45 uur bij FV. Die uren worden dan verdeeld over 8 dagen. Bij bijzondere omstandigheden (vast te stellen door arts/VK) kunnen er nog 2 dagen extra worden toegekend, maar dat wordt pas in de loop van de kraamtijd besloten.

Je ziekenhuisdagen worden er trouwens vanaf getrokken! Ik ben in het ZH bevallen op donderdag, vrijdagmiddag thuisgekomen. Bij mij werd er geloof ik 8 uur van af getrokken.....

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

Hier twijfelen we over kraamzorg. We anders doen we max 24 uur verdeeld over. 2 fases perdag smorgens 1,5 en smiddags 1,5 uur

12. sinem

sinem Actief lid

11 okt 2012
    178
    0
    0
    Den Haag
    De kraamzorg werkt met een soort protocol waarin je uren bepaald worden, die kunnen ook naderhand om allerlei redenen bijgesteld worden (onverwachte situatie waarbij je meer uren nodig hebt bijv.).

Volgens het protocol heb ik recht op 10 dagen lang 6 uur per dag (uitgaande van ongecompliceerde bevalling, mijn bipolaire stoornis waardoor ik extra uren krijg en FV waardoor weer aftrek in uren), in de praktijk betekent dat 8 dagen omdat ik eerst 2 dagen in het ziekenhuis moet blijven na mijn bevalling.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Maar alleen uit de basisverzekering wordt de kraamzorg toch niet volledig vergoed?

Volgens mij las ik hier iets van 4 euro per uur eigen bijdrage! Weten jullie daar iets van?

14. sunshineS1976

Vind 49 uur nogal wat over 8 dagen! Dan heb je elke dag 6 uur een "vreemde" over de vloer... goh wat moet die allemaal doen in die 6 uur? Dat is best veel!

15. sinem

sinem Actief lid

11 okt 2012
    178
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb mijn lijstje er even bijgehaald hihi.

In de standaard 4 uur zit het volgende: kraamzorg komt eerst ontbijt maken en met ons ontbijten, dan moeder & kind zorg.. dus badje, ik onder de douche, bed verschonen en slaapkamer opruimen ondertussen, helpen met voeden, dingen uitleggen, fundus en evt hechtingen controleren, kindje wegen en controleren, etc. Verder wordt er zoiezo elke dag gestofzuigd, moeder&kind-was gedaan, badkamer en toilet gepoetst.

In de 2 uur extra die ik krijg mogen er 3 taken gekozen worden uit een ander lijstje, daarin staat o.a. de woonkamer poetsen, avondeten klaarmaken, een boodschap doen, evt. zorg voor mijn kat in overleg etc.

16. tuc

tuc Niet meer actief

dit is bij ons precies zo, overigens wordt dit het tweede kindje, dus ik denk dat het bij ons geen verschil maakt of er oudere kinderen zijn..of dat moet pas vanaf 3 ofzo gaan.

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

vanuit de basis geld een eigen bij drage van 3,90 per uur. Maar het wil niet zeggen dat je goedkoper uit bent met een aanvullende verzekering

18. sunshineS1976

Dank je! Dat klinkt wel goed!

19. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Klopt, eigen bijdrage is hier ook 4 euro per uur en wij krijgen ook 49 uur kraamzorg. Dat kost dus 196 euro. Als je een aanvullende verzekering alleen hier voor neemt, zou je er dus één moeten vinden die niet duurder is dan 17 euro per maand, anders kan je net zo goed zelf je eigen bijdrage betalen.

20. sunshineS1976

Ja precies en dat kun je vergeten, een simpele tandartsverzekering is nog duurder :p

Deel Deze Pagina