Zwangerschapsdiabetes en keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JahoO, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    #1 JahoO, 20 dec 2011
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
    Ik heb ernstige zorgen betreffende het gaan geven van borstvoeding. Ik weet sinds 3 weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Voor een slechte rug krijg ik een geplande keizersnee. Ik heb hiervoor al een gesprek gehad ook bij de verpleegkundige.
    Zij gaf aan dat ik het kindje even op de borst krijg in de OK, en dan nemen ze hem mee naar boven voor onderzoek en krijgt hij met een cupje kunstvoeding. Omdat meestal bloedsuikers van babies met een moeder met diabetes toch erg laag zijn.
    Ikzelf ga naar de uitslaapkamer voor een uur of langer en kan hem dus niet voeden (en daarheen meenemen is geen optie).
    Op mijn bezwaren dat ik graag binnen 1 uur wil kunnen aanleggen, en tegen het geven van kunstvoeding ben (als dat niet echt nodig is, want alle babies schijnen na de geboorte een laag geboortegewicht te hebben) deed de verpleegkundige nogal afschepend.. dat dat allemaal niks uitmaakt, was hun ervaring.
    Ofwel.. Ik ben nog niet begonnen en ik zie het al gedoemd te mislukken om borstvoeding te geven. Het ziekenhuis zelf is WHO/UNICEF gecertificeerd maar wat kan ik daarmee als ze met 'maars' komen, gelden die regels alleen bij een 'perfecte' complicatieloze bevalling? Ik hoop dat ik wat tips kan krijgen waarmee ik mezelf sterk kan maken, of wat ik vooraf kan doen. Ik heb ook het boek Borstvoeding van Stefan KLeintjes en Mary Broekhuijsen gelezen, maar afgezien van alle doemscenario's die daar in staan, heb ik twijfels hoe te handelen bij zwangerschapsdiabetes. Ik vraag me ook af of het wellicht verstandig is om vooraf een lactatiedeskundige te consulteren, of te vragen of ik de lactatiedeskundige in het ziekenhuis vooraf mag spreken.
    Ik hoop dat jij advies hebt Teddy :)

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Jahoo,

Goed dat je je zorgen hier uit. De verpleegkundige is niet degene die het beleid bepaalt. Dat doet de arts. Ik zou wat dat betreft een consult aanvragen bij de kinderarts in het ziekenhuis. Hij/zij is verantwoordelijk voor de voeding van jouw kindje.

Ik adviseer je om vanaf 37 weken zwangerschap te gaan kolven, dagelijks, meerdere keren per dag. Alle melk die je zo afkolft vries je in en op het moment dat de keizersnede gepland staat neem je je ingevroren melk mee naar het ziekenhuis. Een andere optie is het verzamelen van moedermelk van vriendinnen of familie, zodat je geen kunstvoeding hoeft te geven.

Jouw borstvoeding zie ik niet direct mislukken. Je zult wel extra inzet moeten plegen om je productie goed op gang te krijgen, want je hebt zowel de diabetes als de keizersnede die vertragend kunnen werken op je productie.

Een gesprek met de lactatiekundige van het ziekenhuis lijkt me een goed plan. Mag ik vragen in welk ziekenhuis je wilt gaan bevallen?

Sterkte meid!

3. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Beste Teddy,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga in het Bronovo in Den Haag bevallen.
    Zij zijn WHO/UNICEF gecertificeerd en daarom was ik ook best verbaast over hoe de verpleegkundige reageerde. Ik heb inmiddels bij de lactatiedeskundige van het ziekenhuis een afspraak gemaakt.
    Bij de kinderarts vind ik eveneens een goed idee en ga ik proberen te plannen.

Ik heb geen borstvoedende vriendinnen of familie helaas dus dat wordt kolven dan.
    Lukt dat altijd? Ik ben nu 30 weken zwanger en borsten lekken nog totaal niet, hopelijk komt dat nog een beetje op gang dan voor de bevalling?
    En moet ik daarvoor een handkolf gebruiken, kan ik die huren of raad je aan te kopen?

Groeten en nogmaals dank!

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Bij de thuiszorg kun je een dubbelzijdig electrische kolf huren, maar ik denk dat in deze situatie een handkolf ook volstaat. Die kun je ook bij de thuiszorgwinkel halen, maar dan om te kopen, niet voor de verhuur.

Niet lekkende borsten zeggen niks over de productie straks hoor. Als de baby er is zul je je borsten vaak (10-12 x per 24 uur) moeten stimuleren voor een goede melkproductie.

5. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Hoi Teddy, dank je wel!
    Ik ga het morgen even aankaarten dat ik graag de kinderarts wil spreken voor de bevalling. Voor 31 januari een afspraak met de lactatiedeskundige.
    Dat nog niet lekken niets zegt over de productie straks stelt me alweer enorm gerust. Het kolven wil ik zeker gaan proberen. De kraamzorg zit hier om de hoek dus ik denk dat ik eerst probeer met een huurkolf.
    Hartelijk dank voor je hulp! Ik ben met deze duwtjes in de juiste richting enorm geholpen.

Deel Deze Pagina