Ik ben zelf de trage eter, ik vind die snelle eters aan tafel altijd vreselijk haha. Kan er niet tegen eten en dan moet iedereen (incl onze dreumes!) op mij wachten. Is helaas sinds mijn jeugd gebleven. Maar wat in mij opkomt, is in de ochtend pap geen optie? Dan hoeft ie minder te kauwen immers. Kan mij voorstellen dat als je op tijd staat, iets met minder structuur efficiënter is.
Hier ook een dromend jongetje! Dat aankleden herken ik ook, ik word er ook echt niet goed van. Hij moet het van mij zelf doen maar het is niet om aan te zien en geeft tijd stress inderdaad (en bij iedere handeling wil hij dat ik help en stopt hij dus ook steeds). Met ontbijt mag hij 1 filmpje van 5 min kijken als hij op tijd zijn eten op heeft. Werkt als een trein. Hij kan het dus wel. Het middag eten haal ik na 30 min weg. Om ca 16:00 uur kan hij weer rauwkost en fruit/groenten eten als hij trek krijgt. Het avondeten laat ik het voor wat het is. Eet hij niet dan is dat maar zo, na ca 45 min ruim ik alles op. Daar volgt ook nooit protest op. Ik zou er dus een tijd aan koppelen zoals je gisteren al gedaan hebt en evt in het begin met een klok die hij ook af ziet lopen.
Als hij boos wordt levert het iig een reactie op. En iets sneller eten kan hij vast wel. Dus ik zou dit zeker even volhouden en kijken waar het schip strandt.
Ik heb wederom een klokje op tafel gezet die in 45 minuten aftelt. Hij had wel 3/4 van zijn eten op vandaag en was wederom boos (en niet zo'n beetje ook) toen het (ijskoud) wegging na die tijd. Hij zei bij het naar bed brengen wel dat hij zijn best gaat doen om in de ochtend en tussen de middag op te schieten. Over het avond eten kon hij nog niks beloven, dat is echt heel moeilijk
Ik wil inderdaad het klokje (zo één die een rood vlak heeft dat steeds minder wordt) voorlopig blijven gebruiken. Zo krijgt hij iig hopelijk een beetje tijdsbesef. Of het gaat werken weet ik nog niet echt. Tussen de middag (ook geen continu rooster hier) was het ook weer een drama met een hoop tranen tot gevolg. Hij snapt echt wel dat hij moet opschieten, maar het lukt hem gewoon niet.... Hij zegt zelf ook gewoon "oh, ik heb nog maar 8 minuten!" maar vervolgens zich op zijn broodje concentreren en opschieten doet hij dan ook niet
Hier gaat het echt PRECIES hetzelfde... echt, ik wou dat tips had... helaas alleen een hoop herkenning
Ondertussen voel ik me wel een beetje rot dat ik voor de 2e avond op een rij zijn avondeten heb afgepakt Hij heeft al ondergewicht, dus het is wel belangrijk dat hij goed blijft eten en drinken... maar op deze manier doorgaan is ook niet echt een optie; we zijn 3x per dag alleen maar met hem bezig aan tafel.
Kijk het even aan je hoeft je echt niet rot te voelen. Hij heeft vandaag sneller gegeten als gister, dat is toch positief!
Misschien dat je iets van een smoothie ofzo kunt aanbieden overdag, zodat er makkelijk veel voedingsstoffen naar binnen gaan.
Het klinkt inderdaad positief. Hij zal ook even moeten wennen aan 'de nieuwe manier'. Mbt het klokje: je hebt ook apps voor op je mobiel. Bv. Countdown. En ook op internet heb je time timers voor op je computer. Scheelt een hoop geld.
Hier krijgen ze nadat ik mijn bord leeg heb nog 10 minuten, ik ben een langzame eter en eet meer dan zij, dus dan hebben ze echt wel voldoende tijd gehad. Werkt wonderbaarlijk goed! Ik pas het nu een weekje toe omdat ze er anders éindeloos over deden, maar vandaag hadden ze het bv al 2 minuutjes na mij op! Het scheelt zoveel gedoe, eerder schoof daardoor bv badtijd en bedtijd ook telkens door, vandaag hadden ze nog tijd voor Sesamstraat
Dat is inderdaad wel een goede tip! Hij vindt dat heel lekker en dan kan ik hem inderdaad wat extra vitamines geven
Is het misschien een idee om hem te belonen met even op de tablet/tv kijken/iets ander leuks? Dat je een uur instelt op een timer, als hij zijn bord leeg heeft mag hij de rest van het uur op de tablet. Dus hoe sneller hij eet, hoe langer hij op de tablet mag
Ik heb geen langzame eters, ik ben zelf altijd een langzame eter geweest. En wat mijn moeder ook probeerde (van tafel afsturen en in de keuken eten is er bijv 1 van of heel boos worden) het heeft niets geholpen. Ik eet nog steeds langzaam, doe over 2 boterhammen zeker een half uur, en mijn avondeten doe ik ook zo ongeveer die tijd over. Iedereen is dus altijd al klaar en moet op mij wachten. Overigens voelt mijn moeder zich nu enorm schuldig over alle straf die ik heb gekregen..... Aan de andere kant: ga met mij naar een restaurant, het is veel gezelliger om rustig te eten ipv binnen 5 min je bord leeg te eten. Daar ga je toch niet voor uit eten?? Daarnaast is bewezen dat langzaam eten veel gezonder is, je eet in verhouding minder en blijft slanker. Maar zelfs als het zou moeten, kan ik nog niet snel eten. Dus eet ik maar op mijn gemak en mijn tip: leer het maar accepteren, waarschijnlijk kan hij het gewoon ook echt niet, als ik jouw verhaal lees en is hij een rustige eter, net als ik.
Hier ook een langzame eter, al gaat het steeds beter. Wij doen een aantal dingen om te proberen dat ze iets sneller eet: Regelmatig heeft ze eten in haar mond en vergeet ze te kauwen, is dan gewoon aan het luisteren wat aan tafel wordt gezegd. Dan zeggen we dat ze dat vergeet. Als ze erg langzaam eet zeggen we dat we even niks tegen haar zeggen en niet reageren tot ze haar bord leeg heeft. Dat dat echt niet voor straf is en we weer gezellig met haar willen kletsen als ze klaar is. Als ze na een uur niet klaar is gaat het eten weg. Als ze wél door eet belonen we dat. Soms krijgt ze dan een ‘extra’ lekker toetje, yoghurt met fruit en een beetje hagelslag bijvoorbeeld (we eten sowieso niet altijd een toetje). En verder niet al te veel aandacht aan besteden. ‘s Ochtends eet ze vaak pap of yoghurt met müsli ofzo, dat gaat een stuk sneller. Naar school krijgt ze naast haar brood bijna altijd iets lekkers mee, komkommer, tomaatjes, paprika, babybel, etc. Als haar brood niet op is krijgt ze dit de volgende dag niet. Tussendoor eet Q wel regelmatig iets gezonds als extra fruit of groenten, dus dat scheelt alweer..
Dat maakt bij hem helaas totaal geen indruk Toen hij klein was al niet met stickers plakken oid. Als ik hem zeg dat hij bijv. geen tv mag kijken als hij niet binnen bepaalde tijd klaar is... dan haalt hij zijn schouders op en zegt hij doodleuk "nou en dan ga ik toch wat anders doen".