Strijd om huiswerk

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 12 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Pff, ik hoop dat iemand tips of advies heeft.
    Mijn dochter zit nu in groep 5 en ik merk dat het haar behoorlijk zwaar valt.
    Ze krijgen voor spelling elke week huiswerk mee en om de 3 weken een toets voor óf aardrijkskunde óf geschiedenis. Straks wordt dat opgevoerd tot de ene week toets aardrijkskunde, week niks en de week daarna geschiedenis.
    Het is geen kind dat voldoende heeft aan wat er in de klas uitgelegd wordt. Ze krijgen een leerblad mee en zij moet dat echt wel leren om het onder de knie te krijgen. Als ze dat net als bij de 1e toets netjes elke dag doet (ze krijgen dat blad een week voor de toets mee) dan haalt ze prima een 8. Maar zou ze niks doen wordt het zeker een onvoldoende.

Maar elke week is het weer strijd, om alle huiswerk, ze heeft er gewoon geen zin in. En ze zit pas in groep 5. Ik heb echt geen zin om hier nog jaren strijd over te voeren. Ik ben in staat om het voor de volgende toets lekker te laten zitten. Door haar ADD vergeet ze echt om te gaan leren, ook al staat het op haar planbord. Als ik er dus niet achteraan zit gaat het zeker mis. Maar ik ben bang dat ze daar niet van leert. Als ze dus een keer op haar gezicht gaat en een onvoldoende haalt dat het de volgende keer weer gewoon opnieuw strijd en grote monden is.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Heel herkenbaar. Mijn jongste dochter zit ook in groep 5 en krijgt sinds dit jaar ook huiswerk. Vandaag heeft ze toevallig een geschiedenistoets. Ze krijgen wekelijks iig een werkblad mee en hebben dan een week om dat in te leveren. Dat werkblad levert (nog) geen problemen op, aangezien ze huiswerk heel stoer vindt. Dat is dan het voordeel van grote zussen met ladingen huiswerk, ze wil daar over mee kunnen praten. Ik heb het ook maar heel positief gebracht en gepromoot om het meteen maar te maken, zodat ze het een dag later al kan inleveren. Vooralsnog gaat dat goed.

Het leerwerk gaat wel minder, want dat vindt ze gewoon saai. Ik heb met haar een planning gemaakt wanneer ze wat geleerd moet hebben. Zo moest ze voor geschiedenis 4 lessen leren, dus iedere dag 1 les eerst zelf leren en dan laten overhoren. En op dag 5 alles nog een keer doornemen. En dat werkte goed, ook al moest ik haar er wel steeds aan helpen denken. Zo wist ze waar ze aan toe was. Maar het ging nog wel gepaard met wat gesteun en gezucht hoor.

Als het hier echt veel strijd gaat geven, dan denk ik wel dat ik haar gewoon een keer op haar snufferd laat gaan. Of dat dan werkt dat zie ik dan wel weer. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om zo veel mogelijk het leerwerk uit intrinsieke motivatie te laten komen. Ik wil dat ze huiswerk maken, omdat ze het zelf fijn of belangrijk vinden om goede cijfers te halen en niet omdat ik dat wil. Maar daarnaast moeten ze het ook gewoon nog leren, het plannen/studeren, dus dat is zoeken naar de balans daar tussen. Dat verschilt hier ook heel erg per kind, dus dat blijft een beetje zoeken.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Nou idd, ik wil dus heel graag dat het vanuit haarzelf komt,maar hoe krijg ik dat ooit voor elkaar?
    Haar vader heeft het nooit gehad, die deed ook nooit iets voor school. Maar goed die is gezegend met een boven gemiddeld stel hersenen zodat hij zich dat kon permiteren. Helaas heeft zij dat niet. En ik was zelf een enorme harde werker op school dus vind dit erg moeilijk.

Misschien ga ik het bij de volgende toets toch helemaal aan haar laten en kijken of dat helpt. Al heb ik er een heel hard hoofd in. Ze is ervan overtuigd dat 3x doorlezen voldoende is.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Herkenbaar, geen idee of mijn dochter add heeft, ze heeft wel veel kenmerken en herken mezelf er ook sterk in. Maar goed, of ze het nu wel of niet heeft, ze doet ook zelden iets uit zichzelf aan huiswerk. Alleen als ik haar er op wijs, soms 3 keer ofzo.
    En dan let ze bijv. niet op en vergeet een blad o.i.d., gaat halverwege naar het toilet, ziet een knutselwerkje liggen 'hee, wat leuk' en gaat gewoon daar mee verder.
    Omdat ze dyslexie heeft, krijgt ze extra werk voor spelling mee, dan moet ze dat een paar dagen voor ze het op school behandelen, eerst thuis doen in de hoop dat door die extra herhaling iets meer blijft hangen. Verder spreekbeurten (4 per jaar) en soms topo.
    Oh ja, dan moet ze momenteel nog 5 dagen per week nu typen voor haar typecursus. Dat vindt ze niet erg om te doen als ze eenmaal bezig is, maar ze doet het niet uit zichzelf.
    Verder moet ze alles op school doen, ze moet zelf een weekplanning maken en op vrijdag haar werk af laten tekenen. Ook toetsen leert ze in de klas zelf. Op zich gaat dat nu wel. Ook goed dat ze aardig leert plannen en in kan schatten hoeveel tijd het kost. Aan de andere kant interesseert het haar niet heel veel wat voor cijfers ze haalt, ze ligt er geen seconde wakker van of het onvoldoende is. Daar gaat ze niet harder door werken.
    Op zich heeft ze buiten spelling op altijd wel een goed rapport, cito ook hoog, maar met deze houding zal ze het op de middelbare school nog zwaar krijgen met de hoeveelheid huiswerk. Ik hoor van veel mensen dat het nog een stuk meer is tegenwoordig dan toen ik op de middelbare school zat.

Ik lees mee voor tips, ik vraag me hetzelfde af.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    is het alleen spelling? heb je thuis internet sites om te oefenen? junior Einsteins bijvrbeeld om te oefenen. ik hoor van mijn zoon die nu in combi 5-6 zit als gr6er dat de werk houding van bijna alle gr 5ers echt heel slecht is dat de juf de hele tijd daaraan moet werken. ze moet er misschien even aan wennen? ze leren op gr5 dat alles en op gr6 wordt het heel normaal dat je zelf alles doen. ik zou geen strijd van maken thuis. ik zou haar geschikte middelen aanbieden om te oefenen. als ze dat krijgt dan doet ze de rest ook makkelijker wat weer motivatie geeft.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    #6 Jo79, 12 okt 2017
    Laatst bewerkt: 12 okt 2017
    Bij ons is het andersom. Ik was net zoals mijn dochter. Ik zou dus ook niet weten hoe ik het moet veranderen, want bij mij werkte ook weinig.
    Mijn man was een ijverige bij en mijn zoon lijkt daarin ook meer op hem. Die is ook meer prestatiegericht. Hij vertelt uit zichzelf altijd over hoe hij cito's, toetsen enz. heeft gemaakt. Bij mijn dochter lees ik het meestal pas in haar rapport, ze vertelt er zelden iets over.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    huiswerk zet je in haar dag agenda. bijvrbeeld voor buitenspelen half uur werken. en maak je haar dagagenda zichtbaar. het is natuurlijk geen probleem dat jij het even zegt dat ze haar huiswerk doet, als zij zich daar niet tegen verzet, maar op deze manier heeft ze iemand om zich tegen te verzetten over de kwestie. het is beter ipv dat je als een tegenstander,bestuurder haar vertelt wat ze nu moet doen, samen met haar naar haar agenda gaat kijken, zodat ze leert naar haar dagindeling te kijken, daarover na te denken. dan ben jij geen autoriteit om er tegen te zijn, maar iemand die haar steunt.

8. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Misschien één troost...onze zoon (ook groep 5) heeft geen ADD, een goed stel hersens, maar we lopen tegen precies dezelfde problemen op.
    Hij kan dit gewoon echt nog niet zelf regelen, wij zijn er behoorlijk druk mee zo...zucht...
    Hij heeft geen zin, toont weinig initiatief en stelt alles uit...

Toetsen: 2 toetsen in 3/4 weken.
    Huiswerk: 1 blad rekenen, 1 blad begrijpend lezen, 2 bladen spelling/taal.

Daarnaast staat er al een boekbespreking gepland. Ik vind het erg veel.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Als zij hiervan overtuigd is zou ik haar dat zeker een keer laten uitproberen.

Zoon heeft ass en ook op zijn planbord staat dagelijks dat hij in zijn agenda moet kijken en dan zijn huiswerk moet maken/leren. Dat begint hij nu op te pakken ( en hij zit nu in groep 8) maar als ik het niet op zijn planbord zet denk ik ook niet dat het gebeurt.

Mijn dochter krijgt elke week een planning mee van juf waarin staat welk huiswerk ze hebben en of er die week nog een toets is. Die leest ook 3 keer alles door en haalt dan gewoon een 8, schijnbaar heeft ze dus inderdaad genoeg aan het doorlezen. (wel frustrerend voor mij want had ze beter geleerd dan was het misschien wel een 10 geweest, mijn man zegt duidelijk laat haar gaan weet ze ook wat het is om een keer op de b*k te gaan en alles tussen een 6 en een 10 is goed)

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Oh ja, huiswerk maken is één stap, het inleveren is een tweede. Ook dat vergeet ze gewoon uit haar tas te halen.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als ze zelf denkt dat 3 keer lezen genoeg is, zou ik dat gewoon een keer laten gebeuren en ook zo met haar afspreken. Als het goed gaat is dat mooi meegenomen, als ze faalt is er nog geen man overboord. Jullie hebben dan ook samen besproken wat het plan is, dus je kan er na de toets op verder bouwen.
    Mijn zoon is een ongelooflijke perfectionist en vindt het ook heel belangrijk om de juf te plezieren, dus wij hebben dit probleem niet op deze manier, maar wat hij wel echt fijn vindt om qua huiswerk ook even exclusieve tijd met een van ons (het liefst zijn vader) te krijgen. Misschien kunnen jullie het leuker maken door er ook samen tijd aan te besteden met een lekker kopje thee of zo. Dat hoeft niet de hele tijd, maar juist als een soort beloning die je dan combineert met een"overhoring". Dan zit er minder vervelende druk achter, maar wordt het iets prettigs.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier heeft de juf benadrukt dat groep 5 de eerste kennismaking is met huiswerk, en dat kinderen deze fase mogen gebruiken om te 'leren leren'.

Bij ons krijgen ze alleen geschiedenis, natuur en aardrijkskunde mee naar huis. Per week 1 toets waarvoor ze ong 20 pagina's uit het boek moeten leren.
    Voor spelling en rekenen geen huiswerk.

We hebben nu afgesproken dat we 2x per week tijd inplannen om te leren.
    Deze vakken kunnen heel interessant worden gemaakt, heb je dat geprobeerd?
    Filmpjes op youtube over de thema, verhalen lezen, samen over praten enz? Er zijn veel kinderfilms gerelateerd aan de steentijd of oude grieken, deze hebben wij besproken in relatie tot de verhalen in het boek.
    Voor aardrijkskunde moesten ze leren over kaarten, plattegronden, route, legenda enz.
    Ik heb ze een plattegrond laten maken van onze straat en van ons huis + bijbehorende legenda. Routespelletjes met een kaart gespeeld.
    Natuurles kon 1-op-1 worden geoefend met 'mijn lichaam' van tiptoi.

We hebben er nu per vak een hele zondagmiddag aan besteed om de stof dmv toepassen eigen te maken.
    Is dat een optie voor je dochter?

13. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Leuke ideeën!

14. tuc

tuc Niet meer actief

#14 tuc, 12 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2017
    Dat zijn zeker leuke ideeën. Op zich heeft ze juist heel veel interesse in dat soort dingen, zeker Aardrijkskunde. Ze is over 2 weken jarig en vraagt dan een atlas. Maar het probleem is dat er op de toets heel ouderwets bepaalde kennisvragen gesteld, die alleen kan leren vanaf dat blad. En dat is net het stukje dat haar tegenstaat. Over de wereld en steden weet ze best veel en dat vindt ze ook leuk. Maar niet die droge leerstof;)

Maar misschien moet ik zelf nog wat creatiever proberen te zijn.

amdaa vindt dit leuk.
  15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    poeh he, wat een huiswerk!!! Ik vind dat niet normaal in groep 5... Zoveel heeft mijn dochter niet in gr 7...
    Ze beginnen bij ons in gr 6, met af en toe huiswerk (lees 1x per week ong minuut of 5), ookal staat er in de schoolgids groep 7.
    Hier moest ik dat ook begeleiden, hoe leer je leren, hoe leer je inplannen? Ik verwacht dat ze dat in gr 5 nog niet kunnen handhaven hoor, ze zijn nog erg jong.
    Nu in gr 6 hebben ze dat feitelijk einde van het jaar onder de knie gekregen en dan heb ik nog een georganiseerde dochter.

Mijn zoon moet elke avond huiswerk maken, ivm dyslexie, dikke 30 min, nu ook gr 5, maar die zie ik ook niet extra huiswerk maken hoor.
    Hier standaard na het eten, hup huiswerk maken, niet gelijk na school. Dit hebben we zo afgesproken en doen we ook. (ookal hebben wij als ouders soms ook niet veel zin).

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij liepen er ook tegenaan. Nu zit ie in groep 7 en heeft hij het geaccepteerd dat leren moet. Komt nog steeds niet echt uit hemzelf, we zeggen dat hij het moet doen. Omdat hij op school het tekstboek slecht leest, heb ik die dit jaar gekocht via een gebruikte schoolboekensite. Nu is de routine: bij een toets lezen we eerst samen de lessen (elke dag 1) en bespreken we die. Na het bespreken nemen we de vragen door. Als we alle lessen gehad hebben, gaan we uit van de samenvatting en oefenen we de vragen en verzin ik zelf vragen. Met alleen de samenvattingsbladen miste mijn zoon echt context om alles aan op te hangen. Dan haalde hij soms een redelijk cijfer en soms een slecht cijfer. Nu met de boeken erbij gaat het veel beter.

Wat ik erg jammer vind van school (en dat proef ik hier eigenlijk ook uit) is dat ze zo weinig aandacht besteden aan HOE ze moeten leren. Ze krijgen een blad mee en dat is het, maar wat moet je daar nou mee?

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dochter zit ook in groep 5 en heeft tot nu aan toe alleen 1x per 4 weken de aardrijkskunde en geschiedenis toetsen. Na het eten oefenen we 10 minuutjes en meestal proberen we dat ook een beetje leuk voor haar te maken.

Bijv. Ik teken op mijn allermooiste ;) een paddenstoel en bij het pijltje moet dochter opschrijven hoe het deel heet. En vandaag had ik bijv. een blaadje met meerkeuzevragen en goed/fout vragen voor haar gemaakt over de 1e boeren. Meestal stop ik er dan "domme" en lachwekkende dingen in en dan verklaard ze mij voor gek :)("mam! Doe niet zo dom, er was nog helemaal geen geld toen!").

Bij toeval kwam ik de app "quizlet" tegen (gratis). Behandelt de de aardrijkskunde/geschiedenis toets per hoofdstuk en maakt leren weer een beetje leuker :)

Ze moeten op deze leeftijd leren om te leren en ik vind dat je ze daar best een beetje mee mag helpen. Wanneer ik samen met haar aan tafel zit is het vaak al een stuk minder erg als wanneer ze het alleen moet doen.

Snap wel dat het vervelend is al er ook nog spelling en rekenen thuis gedaan moet worden... dat is wel heel snel heel veel dan :confused:

tuc en amdaa vinden dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Je kan haar ook een woordspin laten maken bij de begrippen die ze moet leren. En dan evt nog plaatjes laten zoeken op internet. Misschien vind ze het zo wel interessanter om te leren.

tuc vindt dit leuk.
  19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #19 amdaa, 12 okt 2017
    Laatst bewerkt: 12 okt 2017
    Bij ons hebben ze uitgelegd dat de aanpak een beetje meebuigt met de grote omschakeling die kinderen moeten maken bij overstap naar middelbare school. 5min per week is een wereld van verschil met 1uur huiswerk per dag, terwijl er maar een jaar tussen zit.

En 'nog te jong' voor leren en huiswerk zijn ze niet echt met 8 jaar. Gedoseerd dan natuurlijk, maar in de meeste (buur)landen krijgen kinderen dan al volop huiswerk en leerstof thuis, en ze kunnen het allemaal wel.
    Het is vooral kwestie van wennen.

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Na school is lastig als je hoofd vol zit en je interesse er niet ligt. Ik zou momentjes in de ochtend proberen te creëren in het weekend, eerst huiswerk en dan de rest. Als er in die lege helderheid informatie binnen komt is het makkelijker naar boven te halen op andere momenten.

De emmer zit nu eenmaal snel vol. Er is veel rust en structuur nodig om die emmer weer wat leger te krijgen zodat er weer ruimte is om informatie op te nemen. Als je moet gaan leren op het moment dat er geen ruimte is, is dat vooral frustrerend.

Deel Deze Pagina