Heb niet alles gelezen, maar gaat fruit en groentehapje wel goed? Zie dat hij 6 mnd is dus neem aan dat hij dat al krijgt, misschien lust hij gewoon geen melk.(zo zeggen mijn vriendinnen het) als dat goed gaat dan zou je dat iets meer kunnen gaan geven. Ik heb twee vriendinnen wiens dochters ook langzame groeiers zijn. Die dames lusten gewoon geen melk en volgen hun eigen groeilijn net onder de curve. Beide meiden zaten met een jaar in mt 68/74, waren vrolijk, actief en ontwikkelde zich verder goed, dus doen ze verder niets.
Volgens mij geeft Lan nog geen fruithapje of iets dergelijks. Maikel is namelijk ook prematuur geboren en meestal zeggen de kinderartsen : begin met fruit pas 4 maanden na de uitgerekende datum.
onze prematuur is geboren met 31 weken en at 4,5 maand na geboortedatum gewoon fruit en groente. Bij vier maanden schrijft ka letterlijk; over 4 weken half potje fruithap en als goed gaat groente. Hij was toen 63 cm en 5700 gram. Dus met 4,5 mnd ben ik met theelepeltjes al van alles een paar hapjes gaan geven. Met 6 maanden iom ka werd hier al brood gegeten.
Denk niet dat als je kindje weinig groeit dat je dan al kunt beginnen met fruithapjes e.d. Daar zit toch minder in qua calorieeen als in moedermelk of (aangevulde in Maikels geval) KV. Hier zijn wij in ieder geval al blij als er uberhaubt melk in gaat... Als ze dan ook nog energie moet "verspelen" om fruit e.d. te gaan eten... Maar goed, onze kleine is dan ook nog wel wat jonger (3 maand gecorrigeerd). Maar vandaag weer > 500 ml (moet zo'n 650 zijn!) gedronken! Nu allemaal lekker paar uurtjes slapen! GRTZ.
Algemen geldende regel in Nederland is om NIET te corrigeren voor de voeding. Tenzij het kindje medische problemen heeft of niet meteen na de geboorte gestart is met de voeding. Rijping van de darmen begint namelijk meteen als er gestart wordt met de voeding. Overigens wordt naar mijn weten bij prematuren (en ook gewoon bij aterme kinderen) nog steeds geadviseerd om met 6 maanden te starten. En wat Suus zegt klopt helemaal. Een baby groeit amper op groente en fruit. Er is voornamelijk melk nodig om te groeien. Wi hebben zeker tot 9 maanden bij elke fase van slecht drinken, bijvoeding geminderd zodat ze zo veel mogelijk melk binnen kregen. Wel heftig als de baby dan zo weinig WIL drinken, heel veel succes dames!!! Als jullie kleintjes echt melkweigeraars zijn, kun je hopelijk straks pap van een lepel geven. Zo krijgen ze de nodige melk binnen, maar dan in een andere vorm.
Heftig is het idd. Mijn vriendinnen zaten met hun handen in het haar en zorgen,zorgen,zorgen. Cb gaf advies wat ze allang hadden geprobeerd dus dat schoot ook niet op. Op gegeven moment dronk daar de jongste nog niet 300 op een dag. Nog steeds niks mee gedaan enkel ze zijn niet zwaar genoeg, maar verder hulp...Nee ze groeien, ontwikkelen zich verder goed,zijn actief. Maar goed met de melk is het nooit meer goed gekomen, die dames zijn dus snel begonnen met vast eten en kregen enkel nog melk in papvorm van lepel. Ik verbaas me soms wel over adviezen en vooral het verschil Met 6 mnd had ik om soort schema gevraagd. Daar staat fles, fruit, brood en fles, drinken en koekje, groente en pap voor naar bed gaan.
Dan zie je maar weer dat elke kinderarts hartstikke verschillend is Soedeboef wel lekker gister 500ml gedronken!
Groente en fruithapje gaat nog niet.. hij hapt niet en sabbelt het neit goed weg.. 3 hapjes ofoz met veel moeite... en doordat hij daarna wer meer laat staan in de fles is de keuze an fles nu beste... bedankt voor je reactie...
We hadden deze week een opleving maikel dronk 550cc op donderdag en de dag erna maar 490, dag daarna 470 en vnadaag zakken we weer naar 420 denk ik.... maikel moet nog 1 fles en heeft nog maar 300 op vnadaag....... zuch hoop dat dieetiste gauw belt. We blijven fruithapje proberen maar hij kan dit niet en pre-logopediste raad het ook af omdat hij niet van lepel sabbelt en daarnaast groeit hij er niet veel op in de fles zitten op dit moment de beste stoffen. Dinsdag is onze weegdag weer zodat dieetiste weer kan zien of deze week beter ging... daaarnaast sorry als ik soms laat reageer maar niet altijd veel tijd ervoor ...
@lan hoe loopt de verdere ontwikkeling? Zag dat adi dat ook vroeg. Hij huilt weinig, maar is hij verder wel vrolijk en Kan of probeert hij bv z'n hoofdje goed op te tillen, steunen op zn armen,dingen pakken, misschien zelfs rollen en geluidjes maken etc? In verhouding passen zn lengte en gewicht wel bij elkaar. Stuk onder de curve dat wel en kan me voorstellen dat je je daar erge zorgen om maakt.
Hij is super ver in zijn ontwikkeling ben net naar hem aan kijken en tijgert nu een rondje haha hij gaat niet vooruit maar draait zich al rond op zijn handjes , rolt van rug naar buik, pakt dingen, maakt geluidjes dus dat doet hij allemaal
dat klinkt behoorlijk actief dat is een goed teken! Kindjes die actief zijn verbruiken veel energie, daarmee lijkt hij zelf tevreden met hoeveelheid melk. Zou zeker bij cb en ka vragen om goed over de lengte groei uitleg te geven. Of jullie kindje bv bij 600 of 700 wel de lengte in gaat of dat weinig groeihormonen of iets anders ook een oorzaak zou kunnen zijn. En vooral wanneer gaan ze er iets mee doen,is daar bepaalde richtlijn voor? Kan je je daar beetje aan vasthouden.
Wij zijn vandaag weer bij de KA geweest!!! En jawel hoor, Mw. Groeit ... Wel nog op haar eigen bescheiden lijntje, maar dat mag de pret niet drukken! De reflux lijkt onder controle met motilium en zantac. Verder geef ik alleen de achtermelk van de BV (in 7 voedingen). Ze hebben geen bloed geprikt (gelukkig) Dus we weten geen HB en hoeven dus ook geen ijzer te starten . Nu hoeven we pas over 1 maand weer naar de KA toe... Wat heeeeerlijk! We hopen in deze maand eindelijk eens te kunnen gaan GENIETEN! En dat is toch eerder dan verwacht, want we gingen uit van nog 6 maanden (dan is ze 1 jaar)... Ik hou jullie op de hoogte! GRTZ!
Och jeetje Lan, wat jammer toch een opname ... Hopen dat er bij jullie wel iets uitkomt nu. Sterkte hoor!