Hoi, Alvast bedankt voor het lezen van mijn extreem lange verhaal Ik heb een zoontja van nu 7 weken jong. Zo een 2 uur na de bevalling heb ik mijn zoontje kunnen aanleggen, het ging wat moeizaam met weinig hulp en uitleg. Nadat ik hem had "gevoed" bleef hij maar huilen, maar bijvoeden was niet nodig werdt mij verteld door de verpleegsters in het ziekenhuis waar ik 2 dagen heb moeten blijven wegens een te hoge pols. De 3e dag mocht ik weer naar huis en kwam mijn kraamverzorgster. Zij heeft mij wat meer uitleg en hulp gegeven bij het aanleggen, helaas kon zij maar een paar dagen blijven omdat zij met vakantie zou gaan. Omdat het aanleggen niet zo soepel verliep kreeg ik wat beginnende kloven en toevalling toen mijn kraamverzorgster haar laatste dag had gehad, ging het die nacht heel slecht met aanleggen en drinken aan de borst. Het lukte mij waarschijnlijk niet hem goed aanteleggen, ik heb verschillende houdingen geprobeerd en telkens gewisselt van borst. Uiteindelijk was mijn zoontje in slaap gevallen. Ik twijfelde of ik wel melk had of in iedergeval genoeg melk had. Ondertussen had ik hele erge klooven gekregen aan bijde tepels. Die ochtend kwam mijn vervangende kraamverzorgster, ik had haar verteld hoe het was gegaan die nacht en dat ik erg moe was. Ook had ik gezegt dat ik of wilde beginnen met kolven totdat de klooven weg waren of dat ik wou beginnen met bijvoeding en als de kloofjes minder waren weer de borst wou geven. Zij stelde voor het eerst met een tepel hoedje te proberen en dat hebben we gedaan, alleen kreeg hij er niks uit waardoor ik dus nog meer ging twijvelen over mij melk productie. Uiteindelijk hebben we die ochtend een kolf aangeschaft; de medela swing. Het kolven was echt zo veel minder pijnlijk wat gelijk al een pluspunt voor mij was. Ook had ik het bewijs voor mezelf dat ik toch melk had. Een paar dagen later kreeg mijn zoontje spruw en heb ik hem dus niet aangelegd en bleef fulltime doorkolven.Ik hoefde niet bij te voeden. De tepelkloven geneezden uiteindelijk. En toen ik mijn zoontje weer wou aanleggen was hij net zoals gelijk in het begin al te ongeduldig met aanhappen en drinken. Gelijk bij de eerste keer weer aan de borst kreeg ik weer last van kloven dus stopte ik gelijk met uit de borst laten drinken En ging ik verder met fulltime kolven. Zo ongeveer de 3e week werd mijn melkproductie steeds minder en ging ik uiteindelijk bijvoeden. Ik had gelezen op internet over een neusspray voor de toeschietreflex en het zou bij sommige vrouwen zelfs de productie verhoogd hebben, dus heb ik die ook gevraagd aan mijn arts. Helaas hielp het niet bij mij, het verbeterde de toeschietreflex niet maar ook niet de productie. De 4e week duurde het per borst wel zo een uur om een flesje van 150 ml gevult te krijgen met borstvoeding. Dat was niet te doen voor mij aangezien ik ook mijn huishouden etc had. Ik had haast geen tijd meer voormijzelf. dus ben ik gestopt met kolven. En ben eerst volledig hypo allergeen melk van nutrilon gaan geven, maar na overleg met de consultatie bureau ben ik overgestapt naar omneo van nutrilon. Ik heb medichijnen gekregen van de dokter die ik 2 weken lang moest gebruiken 2x per dag. Ik heb maar 3 van deze medicjijnen ingenomen omdat ik er ziek van werd; duizelig,misselijk,beroerd. Nu 3 weken nadat ik gestopt ben met kolven heb ik zo een spijt dat ik niet heb doorgezet met borstvoeding geven aan de borst. En ik wil dus graag weer proberen te beginnen met borstvoeding geven. Op internet staan best wel veel positieve verhalen. Ik ben vandaag begonnen met "kolven" per borst 15 min en dat zo om de 2/3 uur. Ik zie wel dat er wittig "oud"melk blijft hangen aan mijn tepel na die 15 minuten kolven. Nu is mijn vraag, kan ik hem gewoon gelijk al proberen aanteleggen nadat hij zijn kunst voeding hebt gehad en dus wat rustiger is? Ookal heb ik dus 3 pilletjes van die medicijnen geslikt? Ik weet even niet meer hoe die medicijnen heten en heb de verpakking al weggegooid. En is het wel echt gezond om weer uiteindelijk als alles lukt van voeding te wisselen? Hebben jullie tips? over opnieuw borstvoeding te geven en de productie zo snel en zo goed mogelijk te krijgen enz. ? Oja mijn zoontje heeft trouwens wel heel veel last van krampjes toen ik nog afgekolvde borstvoeding gaf leek dat meer te zijn, maar poep&plasluiers had hij voldoende. Nu met kunstvoeding poept hij heel erg moeilijk en heeft hij "hulp" nodig door bv met de termometer te stimuleren of zelf door laxeersiroop die de dokter heeft voorgeschreven. Zelfs dan gaat het soms erg moeizaam. Wel lijken de krampjes dus wat te verminderen. Het is uiteindelijk een erg warrige uitleg geworden, sorry daarvoor maar het lukt me even niet om alles beter en overzichtelijker uitteleggen.
Hoi. Dank voor je uitgebreide verhaal. Dat maakt het voor ons erg duidelijk. Opnieuw je borstvoeding op gang brengen (relacteren) is zeker mogelijk! Het kost wel energie, tijd, doorzettingsvermogen en motivatie. Relacteren is intensief en je zal hulp nodig hebben van je omgeving, om je te helpen met dingen uit handen te nemen, zoals schoon maken, de was/strijk, boodschappen doen, zdat jij je volledig kan richten op het relacteren. Het kan enkele dagen of weken duren voor je je productie weer goed op gang heb. Soms lukt het helaas niet meer om volledig borstvoeding te geven, maar alles wat je aan moedermelk kan meegeven is geweldig. Je kindje zal weer moeten leren drinken aan de borst. Dit kost tijd en geduld, maar alle kindjes kunnen dit weer leren! Om de productie van melk weer op gang te krijgen is nodig: - Tepelstimulatie - Het zuigen van de baby - Het leegmaken van de borst met behulp van een kolf of door het kolven met de hand - Veelvuldig huid-op-huid contact. Je kindje kan iedere 1 - 2 uur aangelegd worden (kolven), minimaal vijftien minuten per borst. Het is erg belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd. Als de baby goed is aangelegd kan hij de borst effectief leegdrinken en krijg je niet opnieuw zere tepels. In het begin zal je kleintje bijgevoed moet worden. Doe dit liever niet met de fles. Je kan hiervoor de borstvoedingshulpset gebruiken. Zo voed je je kindje bij, aan de borst. Je borst wordt dus weer gestimuleerd tijdens het bijvoeden. * Om het relacteren goed te laten verlopen en te voorkomen dat je wederom tepelkloven gaat krijgen is het van belang dat je dit onder begeleiding gaat doen van een lactatiekundige bij jou in de buurt. Zij kan je helpen met goed aanleggen, uitleg geven over de borstvoedingshulpset en een plan op papier te zetten. Overleg ook met haar over het evt. gebruik van de Sintosinon neusspray en evt. middelen (homeopathisch of medicinaal) om je productie te stimuleren. Succes met relacteren, het gaat je lukken! Hou je ons op de hoogte? Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Bedankt voor je antwoord. Gelukkig staat mijn omgeving achtermij, en zijn ze bereid wat huishoudelijk werk uit handen te nemen. Het is dus gelukkig geen probleem dat ik die medicijnen heb ingenomen voor de baby kwa melk dat hij binnen gaat krijgen. Ik zal een opzoek gaan voor hulp. Mijn schoonzus had ook destijds hulp gekregen bij het aanleggen, misschien dat ik via haar in contact kan komen. Ik laat je de vorderingen weten. Nogmaals bedankt voor je antwoord Groetjes