Laparoscopie / kijkoperatie: wie heeft er een gehad?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door bonita, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    A.s. dinsdag krijg ik een laparoscopie. We zijn inmiddels meer dan 2 jaar bezig om zwanger te worden. Er is PCOS bij me vastgesteld, bij mijn man is alles in orde. Ik heb nu 3 rondes hormonen gespoten, maar we willen toch graag laten checken of de eileiders wel doorgankelijk zijn. Anders spuit ik elke maand voor niks.

Hebben jullie wel eens een kijkoperatie gehad? Hadden jullie veel last ervan en wanneer zijn jullie weer aan het werk gegaan? Werd bij jullie iets aangetroffen tijdens de operatie? En zijn jullie intussen zwanger of nog niet? Ik ben erg benieuwd naar verhalen, je leest er niet zoveel over.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb er twee gehad. Eerste was omdat er vermoeden was voor een afgesloten eileider. Die werd idd aangetroffen en kon niet meer worden doorgespoten. Bij de tweede laparoscopie is die eileider verwijderd. Beide keren niet veel last gehad, alleen enorm misselijk van de narcose. Na een week weer aan het weel gegaan.

3. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi Bonita,
    Ik heb in maart een laparascopie gehad. Ik zag er wel behoorlijk tegenop, omdat je toch ook onder narcose moet. Maar achteraf viel het opzich wel mee. Weet niet of je ooit eerder onder narcose bent geweest, maar dat leek me nog het engst. En dat viel dus wel mee, gaat zo snel, je bent zo maar 'weg'. Bij het wakker worden was ik ook ff misselijk en beroerd, maar kreeg snel daar iets voor via infuus en toen ging het wel weer. De operatie was 's ochtends vroeg en ik mocht in de loop van de middag weer naar huis. Er was niets bijzonders gezien geweest, geen endometriose geen gesloten eileiders.
    Ik had een paar dagen na de operatie nog wel last van een gek en vervelend gevoel in mijn buik, dat komt door de lucht die ze in je buikspuiten tijdens de operatie om zo goed alles te kunnen zien. Die lucht blijft nog een tijdje hangen zeg maar en gaat er niet uit met een boer of een scheet ;). Dat gaat vanzelf, na een paar dagen is dat weg. De wondpijn viel ook wel wat mee. Ik ben maandags geopereerd, ik dacht zelf diezelfde week nog wel aan het werk te kunnen, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, had ook niet gekund. Dus de maandag erop was ik weer aan het werk. Ik zou dus wel de tijd nemen om te herstellen. Het is toch best een vervelende ingreep. Maar de reden is het belangrijkste: je wilt graag weten of alles in orde is en dan weet je ook of en welke behandeling je eventueel nodig zult hebben.
    Is er reden om er vanuit te gaan dat je eileiders niet toegankelijk zijn trouwens? Als je chlamydia hebt gehad, is die kans groter, of als er gedacht wordt aan endometriose. Ik heb de kijkoperatie pas gekregen na 2,5 proberen en er verder tot dan toe niets gevonden was. Maar ja, na die operatie nog steeds geen verklaring voor uitblijvende zwangerschap. Wij gaan binnenkort terug naar ziekenhuis om IUI op te starten.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Als het alleen gaat om doorgankelijke eileiders, kan je natuurlijk ook een hsg doen, dat is veel minder ingrijpend. Bij een laparo kijken ze de hele buikholte na.
    Ik heb de mijne in april gehad, combinatie laparo/hystero/hsg/tubectomie. Nu was het in m'n buik een complete chaos na een lekkende cyste, dus heel representatief is mijn verhaal hopelijk niet. De operatie valt mee, door de narcose krijg je er niets van mee. De wondjes genezen snel :) Ik ben wel 3 weken volledig uit de running geweest en daarna nog 4 weken langzaam weer beginnen met werken; dat komt waarschijnlijk door het snijden, verleggen van de organen en een enorme bloeduitstorting achteraf.. :)
    Als het echt blijft bij "kijken", houden ze volgens mij 1-2 weken aan en valt het reuze mee :)

5. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb al een keertje eerder narcose gehad en toen had ik een heel branderig / prikkend gevoel in mijn keel toen die vloeistof werd ingespoten. Voor de rest viel dat toen reuze mee. Er is bij mij geen bijzondere aanleiding om de laparoscopie te doen. De gyn wil wel weten (en ik natuurlijk ook) of de eileiders doorgankelijk zijn. Een HSG kan dan ook natuurlijk, alleen raadde de gyn dat voor mij af omdat het volgens haar een tamelijk pijnlijk onderzoek is en een inwendige echo bij mij al moeilijk is vanwege pijnklachten (klinkt gek, ik weet het, maar toch is het zo). Voor mezelf herken ik ook wel wat symptomen van endometriose, maar het kan natuurlijk ook goed zijn dat ik die symptomen toevallig heb en niet persé door endometriose. Ik ga ervan uit dat ik de hele komende week niet meer naar mijn werk ga (word dinsdag geopereerd).

6. HopeFaith

HopeFaith Niet meer actief

7. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Wat toevallig.....ik heb hem ook dinsdag!!

Ik zie er enorm tegenop!! En niet tegen de narcose. Dat heb ik 2x eerder gehad en nooit last van gehad. Eigenlijk wel een relaxed gevoel ;)

Maar ik ben panisch voor overgeven, dus ben zo bang dat er mensen bij mij liggen die ziek zijn! Mijn Ipod moet dus mee!! In de hoop dat ik dan niks hoor! Hahaha!

En natuurlijk ook wel spannend wat de uitslag zal zijn! Ze vermoeden endo! Dus ben benieuwd! En ze spuiten ook gelijk mijn eileiders door.

Ik moet om 7.15u binnen zijn en om 8u operatie. En jij??

8. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    liefkleintje, das ook toevallig! Ik weet nog niet hoe laat ik geopereerd word en hoe laat ik er moet zijn. Daar kan ik pas maandagmiddag voor bellen. Waarom vermoeden ze endometriose bij jou?

Hopefaith, bedankt voor het delen van je verslag. Het viel me op dat je tamelijk lang weg geweest bent van de kamer. Na zo'n relatief kortdurende ingreep had ik.gehoopt wat sneller weer op de zaal te zijn. Maar ja, je moet natuurlijk ook nog naar de uitslaapkamer.

9. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik ben vrijdag gebeld over hoe laat ik binnen moet zijn!
    Ben gelukkig de eerste!!

Ik heb altijd erg veel buikpijn als ik ongesteld ben. Ook voor en na mijn menstruatie een paar dagen bruine afscheiding. Ben er vaak wel 2 weken zoet mee!
    Op een echo dachten ze een cyste te zien. Dus vandaar.....

Ben jij al zenuwachtig??

10. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ah zo, dan ben ik benieuwd wat de uitslag van jouw operatie is. Ik ben nog niet heel zenuwachtig. Maar ik zal toch blij zijn als ik wakker ben uit de narcose! Ben jij al zenuwachtig?

11. HopeFaith

Je hoeft niet zenuwachtig te zijn. Achteraf is het mij reuze meegevallen. Heb nog wel last met zitten/opstaan maar de meeste meiden zijn na 3 dagen al actief met de dagelijkse bezigheden :)

Pleisters zijn eraf en heb gister heerlijk gedouched!

Klopt ik dacht ook wel eerder terug te zijn maar kan me herinneren toen ik de 1e keer wakker werd, dat ik toen om een po had gevraagd, ik moest schijnbaar plassen. De 2e keer bleef ik ook echt wakker.

Succes dames!!!

12. Tijgertje88

Tijgertje88 Fanatiek lid

6 mrt 2010
    2.765
    350
    83
    Vrouw
    Noord Brabant
    ik heb vorige jaar gehad!

ik vond het raar met de narcose omdat je het meteen voelt zodra het word in gespoten, was ook binnen enkele secondes in dromeland. Voordat ik werd meegnomen had ik het eventjes zwaar om 'afscheid' te nemen van me vriend, gelukkig is alles goe dgegaan haha.

ik werd wakker met een lichte pijn tussen me schouderbladen maar dat heeft niet erg lang geduurt.
    Ik mocht pas naar huis als ik geplast had en dat ging ook een half uurtje nadat ik wakker was geworden.

Ik heb denk ik een week een gevoelige buik gehad maar na 2 dagen wa sik alweer aan ut werk, wel rustig en licht werk (niet tillen enz)

13. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    @Bonita, ik ben nog niet echt zenuwachtig. Zie ook niet echt op tegen de operatie of de pijn!
    Meer bang dat ik (of iemand die bij mij op de kamer ligt) moet overgeven. Dit omdat ik daar zo panisch voor ben!! Vreselijk!!

@HopeFaith, fijn dat het alweer wat beter gaat!! Ik zou hem eigenlijk ook donderdag hebben, maar hij moest verzet worden ivm spoedgevallen.

@Wtje, jij mocht al heel snel weer naar huis dan??

14. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Heb er 2 gehad en giga veel napijn gehad. Behoorlije tijd eer ik was hersteld, helaas.

Ze hebben niks gevonden.

15. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    babii: jij hebt behoorlijk wat voor je kiezen gehad, zie ik in je onderschrift! Sterkte meid!

Ik moet me morgen om 7.30 uur melden, dus ik ga ervan uit dat ik lekker op tijd geopereerd word!

liefkleintje: moet jij ook vanavond al medicatie nemen? Ik moet wat pakken tegen infecties en vanavond en morgenochtend een pijnstiller nemen. Ik ga voor je duimen dat er geen mensen zijn die moeten spugen! Ik moet trouwens zeggen, ik ben 2 x geopereerd (1x onder narcose en 1x met plaatselijke verdoving), dat beide keren niemand om me heen heeft moeten spugen. Niet op de uitslaapkamer en niet op de dagverpleging. Dus hopelijk valt het voor jou morgen ook mee!

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    viel me allemaal reuze mee. Alleen uit de narcose wakker worden was voor mij wel moeilijk...gelukkig had ik een prive kamertje....hihi.

17. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik heb er ook 2 gehad en vond het heel erg meevallen.
    Alleen wat last tussen de schouderbladen en binnen een week ben ik weer gaan werken.

Denk dat het per persoon verschilt. Ligt helemaal aan de situatie, hoe je reageert op narcose, pijngrens etc.

18. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Dank je wel Bonita, en veel succes!

M'n man is inderdaad recent overleden, gelukkig heeft hij het hartje nog zien kloppen.

19. HopeFaith

Dames succes vandaag!

Ik mag morgenochtend naar de huisarts :( wondje bij mijn navel is gaan ontsteken. Net de hap gebeld, mag nu langs komen maar probeer het uit te zingen tot 8u en dan bel ik de huisarts. Zitten, lopen, liggen alles doet me zeer pfff

20. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hopefaith, oei dat is niet zo mooi! Wat zei de huisarts ervan?

De operatie viel reuze mee vandaag. Ik was als eerste aan de beurt en even na 12u weer thuis. Ik heb flinke pijnstillers meegekregen die ik morgen en overmorgen nog moet nemen. Ben wel nog wat moe van de narcose en de wondjes doen ondanks de pijnstillers nog wel pijn. Maar ook dat valt mee.

Liefkleintje, hoe was het jou vergaan?

Deel Deze Pagina