Hoi meiden, Bij ons in het z'huis laten ze follikels al springen met 14 mm, dat schijnt wat nieuws te zijn. Bij de zwangerschap van mijn dochter was dat nog 18 a 20 mm in hetzelfde z'huis, maar volgens hen is die 20 mm achterhaald. . Ik hoor en lees ook overal altijd rond de 20 mm. 14 mm lijkt me zo klein. Iemand ervaring bij wie ze dat ook doen?? (Ik moet zeggen dat het eitje in mijn vorige cyclus idd wel gesprongen is bij 14 mm, aangezien ik twee weken later ongi werd (helaas niet zwanger). Ervaringen? Groetjes Vlinderr
Geen ervaringen maar het lijkt dat als je met IVF geen bevruchtingen hebt met niet rijpe follikels omdat die niet bruikbaar zijn dat 14 mm wat te klein is, maar dat zegt mijn gevoel. Mijn ziekenhuis wilde laten springen met 15 en 17 mm, ik heb 1 dag doorgspoten en toen pas de pregnyl gezet..maar wel mooi zwanger
Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord... Eicellen zijn pas rijp als een follikel minimaal 17 mm is. Heb je een punctie van te kleine follikels of een veel te vroege eisprong, dan zijn die eicellen onrijp en niet bruikbaar. Ze zijn gewoonweg niet te bevruchten. Dat kun je heel duidelijk onder de microscoop zien tijdens het laboratoriumwerk voor IVF/ICSI. Ik vind het dus heel vreemd dat je bewust een eisprong zou plannen als ze rond de 14 mm zitten.
Was ook mijn eerste gedachte. Bij IVM halen ze de onrijpe eicellen er bij 14 uit, en laten ze ze nog doorgroeien in een broedstoof. Dan worden ze daarna op 20 mm bevrucht. En als er dan embryo's zijn worden ze terug geplaatst.
Ik denk het niet: In het onderschrift van TS staat: Ik zou maar even heel goed navragen wat hun reden is dat ze voor IUI onrijpe eicellen willen laten springen...
Ja dat kan hoor. Want als je de pregnyl spuit zet maken ze nog een super groei spurt. Ik heb toen een eitje vlak voor mijn eisprong. Gezien bij de iui en die was 26mm en een uur later sprong hij. Geen probleem hoor
BabyHope Het is inderdaad zo dat je nog een groeispurt krijgt als de Pregnyl eenmaal gespoten is. Maar Pregnyl wordt op zijn vroegst gezet als een follikel 17 mm is. Dan is een eicel in principe al rijp, maar kan hij nog ietsjes langer doorgroeien. Pregnyl wordt nooit gezet als je nog beneden de 17 mm zit. Heel vaak wordt zelfs nog iets langer gewacht. Soms zat ik op 17-18 mm en dan moest ik de Pregnyl pas de volgende dag spuiten, omdat ze het nog iets te vroeg vonden. TS schrijft dat ze het bij 14 mm al laten springen. Als een follikel werkelijk ten tijde van de eisprong nog maar 14 mm is, dan heb je toch echt onrijpe eicellen die niet te gebruiken zijn. Spuit je de Pregnyl bij 14 mm (wat ook niet logisch is), dan zou je ten tijde van de eisprong wel zo ongeveer rond 17-18 mm uitkomen. Maar ook dan zit je op de grens van wel of niet rijp, dus een gok. Deze werkwijze lijkt mij zeker geen aanrader...
Lijkt me echt te vroeg. Met 14 is hij amper al dominant en dus nog niet rijp. Bij ons was het minimaal 16mm
Ik vond het zelf ook al zo vreemd! maar als eicellen niet rijp zijn, dan springen ze toch ook niet, ongeacht of je pregnyl of Ovitrelle spuit, zoals in mijn geval? Ik vertrouw het niet helemaal, omdat ik het dus ook nergens terug lees of hoor. Wel meten ze twee maten, he? dus lengte en breedte. Wanneer je je ei wat plat drukt is deze uiteraard groter, dan wanneer deze rond gemeten wordt. Ik moet morgen weer heen, en zal het dan toch nog maar een keer vragen. Ze zal me wel een zeikerd vinden, haha.
jippie i know kijk mijn onderschrift maar hij groeit nog door en rijpt nog verder,ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen, zij zijn er tenslotte in opgeleid. Al snap ik je onzekerheid als geen ander
@Babyhope...ja, dat is ook zo. Ze zullen het ook wel weten. Maar blijf het toch wel een beetje raar vinden. Kan er op internet ook verder niks over vinden. Het schijnt ook iets nieuws te zijn werd mij verteld. Ik wil gewoon een optimale kans..
Natuurlijk groeit het door, zoals ik al zei ik moest bij 18mm pregnyl zetten voor de iui kreeg ik toen echo was hij 26mm een uur later sprong hij
Ik vind 14 mm wel heuuull vroeg hoor. Overigens ben ik het niet eens dat ze "altijd" wel weten wat ze doen . Als ze hadden geweten wat ze hadden gedaan, dan hadden we geen IVF poging verknalt ... en 5 IUI's ... Nee, mijn ervaringen in de MMM leren mij dat je er dus gewoon echt bovenop moet zitten, en vooral niet klakkeloos aannemen dat wat de dokter zegt ook daadwerkelijk voor jouw situatie werkt. Je gevoel laat je doorgaans niet in de steek. Ik heb iig nooit zo'n grote groeispurt gehad, ik prikte pregnyl op 17 a 18 mm en dan op de dag van de punctie waren ze keurig 20 a 21 mm...
Met Pregnyl groeit een follikel inderdaad nog ff door. Maar als een arts beweerd dat hij hij 18 mm is en als je OP DAT MOMENT Pregnyl zet, is een follikel zo'n 35 uur later echt niet 8 mm gegroeid. Als een arts dat wel beweerd, dan zou ik zo'n arts maar eens door sturen naar Hans Anders, of anders naar een opleidingscentrum echoscopie. TS: blijf kritisch naar je artsen toe! Uiteraard hebben artsen geleerd voor hun vak, maar dat wil niet zeggen dat zij geen inschattingsfouten maken. Good luck!!
Maar wat hebben je artsen dan aangegeven als ik vragen mag ...? Want een arts kan wel zeggen dat het achterhaald is, ik zou dan wel eens willen weten waarom hij dat zo stelt ...
Misschien meent hij wel omdat tegenwoordig de wereld veel sneller is dan vroeger, follikels ook sneller springen/rijp zijn dan vroeger?? Ik ben benieuwd wat je arts gaat zeggen. Ik gok op: ,,ja maar je follikel was echt wel groter dan 14 mm'' En zo niet, dan is hij/zij een flapdrol arts