Hey dames, Gisteren had ik een HSG en de uitslag daarvan was niet goed. Ik heb nog maar één eierstok en één eileider. En die ene eileider is er dus niet goed aan toe. De vloeistof liep in het begin goed, maar toen kreeg ik hevige pijn doordat de vloeistof opstrope en de eileider deed opzwellen en doorzakken. Door mijn verleden van infecties afgelopen zomer heb ik dus geen keuze. Er moet een laparoscopie gedaan worden om te kijken hoe erg beschadigd hij is. Als het te erg gaan ze hem meteen verwijderen vooraleer er iets fout zou gaan en alles zou gaan infecteren. Ze kunnen hem misschien redden,maar die kans was zeer klein zei de gynae. Ik mocht me er in ieder geval niet aan vastklampen. Hoe lang bleven jullie in het ziekenhuis en hoe verliep het herstel? Vorig jaar is mijn andere eileider en eierstok ook laparoscopisch weggehaald maar daar weet ik niks van want ik had toen een bloedvergiftiging en buikvliesontsteking en lag op intensieve zorgen. Dus geen idee hoe het herstel verloopt van 'enkel' de laparoscopie. Donderdag word de datum vastgelegd en de operatie besproken maar ik had graag wat ervaringen gelezen. Is er trouwens een verschil tussen BE en NL? Groetjes
Hoi Tachake, Ik lees graag even met je mee. Vorige week heb ik mijn HSG gehad. Helaas ook geen goede uitslag. Bij mij liep de vloeistof helemaal niet. Beide eileiders waarschijnlijk geheel dicht. Als het is zoals ze op de foto konden zien, zijn ze helemaal niet meer te redden. Onze gyn zei dat de ingreep in principe niet veel voorstelt. Je mag na de ingreep meteen weer naar huis maar hij adviseerde wel om twee dagen rust te houden. Ik wens je heel veel sterkte. Ik zelf was behoorlijk ontdaan door de uitslag. Gr. Tamara
Laparoscopie (incl weghalen eileiders en verklevingen) is bij ons dagopname. Dus s ochtends komen en s avonds weer gaan. Het is mij 100% meegevallen. Enkel erg moe en misselijk geweest van de narcose. Weinig pijn. Wel hielden ze bij ons een week aan voor herstel en geen twee dagen. Na twee dagen kon ik al best wel weer heel veel, maar had nog niet kunnen werken. Was ook nog zoooooooo moe. Geen idee of ze het in belgië ook binnen dagopname doen, maar dacht toch: ik meld het even... Sterkte!
hey, Ik heb ook een kijkoperatie gehad nadat bij de hsg twee eileiders dicht waren. Bij de kijkoperatie is dit ook zo gebleken. De operatie zelf vond ik meevallen (al was ik wel heel bang). Bij mij werd geadviseerd een week rustig aan te doen. Maar je kunt redelijk snel alweer rondlopen (maar rustig aan doen is wel beter, dan herstelt het volgens mij ook sneller). Wanneer ze naast kijken ook een ingreep doen, kan dit volgens mij langer zijn. sterkte en succes!! ps ik had een dagopname/ moest wel bijna overnachten vanwege koorts, gelukkig toch naar huis
Bedankt voor jullie reacties dames. Bij mij zag het er ook echt slecht uit op de echo. Ik hoop er ook niet teveel op dat ze hem nog zouden kunnen redden. Dat is me trouwens ook afgeraden. Ik was er ook goed van slag door. Na alles wat we vorig jaar doorgemaakt hebben was het wel even genoeg,en dan nog dit weer Hoop dat het allemaal snel achter de rug is. Ik ben van BE,maar hopelijk ook dagopname. Hoewel het kan zijn dat ik mss een nachtje zal moeten blijven om me op te volgen naar infecties toe. Want zelfs de fertilitietsartsen zijn uiterst voorzichtig en bang in mijn geval. Zal ik morgen allemaal wel horen. Ben benieuwd voor wanneer het zal zijn. Ik hoop gewoon zo snel mogelijk,dat het allemaal snel achter de rug is en we terug verder kunnen. Veel succes aan de dames die ook nog aan hun kijkoperatie moeten beginnen
Wat vervelend voor je meis! Ik heb vorig jaar een HSG gehad waarbij bleek dat links dicht zat. Lastig want mijn eisprong komt hoofdzakelijk van links, maar niet onmogelijk volgens de gyn. In december bleek ik toch zwanger te zijn. Helaas een bbz in mijn rechter eileider die ze niet konden redden. Maar tijdens de operatie vond de dienstdoende gyn links er goed uitzien en hebben ze wat verklevingen weggehaald. Mijn eigen gyn vindt dit twijfelachtig gezien de eerdere duidelijke foto's. Ik heb een beetje het gevoel dat ik nu in een soort limbo zit. Doet links het nou wel of niet? Daarom heb ik een nieuwe HSG gevraagd. De gyn wilde eigenlijk een laparoscopie doen maar omdat een HSG minder ingrijpend is mag ik daarmee beginnen. Wel dus met het risico dat een laparascopie alsnog moet. Ik merk dat ik het heel moeilijk heb met het idee dat ik misschien wakker wordt zonder eileider en de wetenschap dat ik nooit spontaan zwanger zal worden. Hebben jullie dit ook?
Ik heb begrepen dat als er bij 1 van de eileiders verklevingen worden aangetroffen, dat dan de kans groot is dat ook de andere eileider is aangedaan, onacht of de vloeistof van de HSG er nu wel of niet doorheen komt. Schijnt dat je eileiders bekleed zijn met hele kleine trilhaartjes die er voor moeten zorgen dat de zaadjes richting het eitje worden geleid. Die trilhaartjes kun je niet beoordelen op een HSG, maasr zijn wel essentieel om zwanger te raken. Ikzelf zou dus gaan voor een laparoscopie. Maar of ze daar ook alles kunnen zien... Ik vond het verliezen van mijn eileider(s) in eerste instantie ook ingrijpend, maar uiteindelijk bleek dat voor ons het ei van Columbus. De overstap naar IVF was alleen tussen mijn oren erg groot (voelde als een soort eindstation), maar ik was na de eerste poging al zwanger. Achteraf denk ik: Waarom hebben we zo lang zitten klooien, met oa 8x IUI?
Ik vind het ook best lastig om te erkennen, dat het nooit vanzelf zou gaan. Anderzijds zijn er zoveel kindjes geboren met behulp van IVF. Vind het wel allemaal heel spannend, je gaat zo`n HSG in met de gedacht, doorspuiten en gaan met die banaan, en je komt met twee dichte eileiders en een noodzakelijke kijkoperatie weer naar buiten. Hoop dat het bij iedereen goed verloopt, zonder complicaties en dat er snel mooi nieuws te vermelden valt. Heeft iemand trouwens een idee, hoe lang wachtlijsten voor IVF zijn?
Dat is helemaal afhankelijk van in welk ziekenhuis je loopt. Ik zat zelf in het UMC Utrecht en daar waren (toen) helemaal geen wachtlijsten voor IVF. Drie weken na mijn laatste laparoscopie ben ik begonnen met IVF en een maand later was ik zwanger! En dit zeg ik niet om jullie een oog uit te steken, maar om aan te geven dat er echt goede hoop is. Zeker als het enkel je eileiders zijn die het probleem geven. Mijn gyn zei toen: 'IVF is ooit uitgevonden voor vrouwen zoals jij!'. Met andere woorden: Heel veel kans op succes. Hoop voor jullie ook zo'n succes-verhaal!
Merah, ik ben juist heel blij te lezen, dat het bij jullie zo snel is gegaan. Ik gun ook iedereen een kindje, op welke manier geboren ook. Gelukkig zijn er talloze succesverhalen. Ik loop in Reinier de Graaf maar heb echt geen idee of er een wachtlijst is. Wachten geduldig af!!
Hey Eliz, Ik herken je gevoel volledig. Afgelopen zomer was ik eigenlijk te ziek om te beseffen dat ik een eileider en een eierstok kwijt was. Ze wisten zelfs niet of ik het wel ging halen,dus ja. Achteraf had ik wel zo even een domper,maar dan denk je bij jezelf: och ik heb die andere kant nog. Ik kreeg ook elke maand terug ms,keurig op tijd dus ik had zeker een eisprong. Natuurlijk blij,want je weet dan dat je eierstok het van de andere heeft overgenomen. Maar als het natuurlijk ook niet lijkt te lukken begin je idd te twijfelen,werkt die eileider nu eigenlijk wel nog? Door verleden bij ons eerste kindje konden we meteen de MMM weer in. Ovulatie inductie was bij ons eerste kindje de 5e ronde prijs,waarvan de eerste met menopur en pregnyl. Dus je verwacht er veel van als je daar meteen terug mee mag beginnen. En dan komt na 3 rondes,in het verloop van de 4e, het slechte nieuws. Ik weet eigenlijk al bijna 100% zeker dat ik wakker worden met enkel nog een eierstok en dat een laatste kindje nog ivf zal worden indien we dit willen. Dus nu zit ik daar minder mee. Ik vervloek nog steeds de gynae die me dit heeft aangedaan want uiteindelijk ligt de oorzaak allemaal bij zijn fout die hij had gemaakt Veel succes alleszinds bij je komende hsg
Ondertussen de laparoscopie gehad. De eileider zit er nog maar is helaas niet meer bruikbaar. Hij zit helemaal dichtgeplakt en verkleefd een mijn eierstok en kleine bekken. Daarmee om het risico te vermijden dat ik mijn eierstok ook nog zou verliezen zijn ze er gelijk af gebleven. Volgende week op 14/03 worden de draadjes weggehaald en word de opstart voor IVF geregeld. Nu weten we waar we staan en kunnen we weer vooruit kijken. Groetjes!
Hoi Tachake, Jullie weten in ieder geval waar je aan toe bent. Wanneer heb je de operatie gehad? Ik heb hem gister gehad. Helaas twee compleet dichte eileiders, en endometriose bij mijn baarmoeder ontdekt. Wij gaan dus ook verder in het ivf traject. Ik wens je heel veel succes!! Gr. Tamara
Hey, Ik heb hem toevallig ook gisteren gehad Jammer dat ze bij jou ook helemaal dichtzitten. En ook heftig van de endo? Halen ze dat weg of laten ze dat zitten? Ik had er ook al zo een voorgevoel over,heb maar één eileider en één eierstok en mijn gevoel zei echt dat het IVF zal worden en ik had helaas gelijk. Jij ook heel veel succes. Weet jij al wanneer je mag gaan starten met IVF? Groetjes Tachake
Hoe voel je je ervan. Ik had verwacht dat ik dit wel even ging doen, haha. Ben helemaal beurs!! Ja, dat ik endo had, kwam wel als een verrassing. Het zat aan mijn baarmoeder en hebben ze gelukkig meteen kunnen wegbranden. Wij wachten op de brief van het ziekenhuis, en jullie? Gr. Tamara
Ik ga ook een Laparascopie krijgen met verwijdering van de eileiders tot doel. Ik had begrepen dat ik 2 a 3 maanden moest herstellen voordat we weer zouden mogen/kunnen beginnen met de volgende IVF. IK lees nu dat Merah (hi!! ) na drie weken al ging starten. Had jij ook echt verwijdering of toch alleen het afbinden van de eileiders laten doen?? Ik weet niet of daar verschil in zit qua herstel?? Ik zou het liefst zo snel mogelijk, als verantwoord, weer willen gaan starten... Maar drie weken klinkt snel Ik ben wel benieuwd wanneer anderen weer mochten starten met IVF.
Hey Tamara, Ik voel me eigenlijk wel vrij goed. De buik is wel zeer gevoelig en voel me echt moe maar voor de rest gaat het wel. Mijn ventje is nu vandaag terug gaan werken en trek wel vrij goed mijne plan Ja dat kan ik geloven dat dat als een verrassing kwam. Idd nogal een geluk dat ze het meteen weggebrand hebben. Nu kan je verder met een schone lei. Misschien dat jij je daarom wat minder goed voelt omdat ze toch tenslotte iets weggebrand hebben hé. Ik mag volgende week mijn draadjes laten weghalen en dan word meteen alles in orde gebracht voor de IVF. Dus heel lang zullen we niet moeten wachten. Ik ben van BE trouwens Hey Maartje, Ik heb maar één eileider en één eierstok. Het doel was ook om de eileider weg te halen indien mogelijk. Maar de eileider zat zodanig verkleefd aan mijn eierstok en kleine bekken dat ze er niks aan hebben gedaan. Als ze gingen prutsen aan mijn eileider konden ze evengoed mijn eierstok beschadigen en dan zou ik helemaal geen kinderen meer kunnen krijgen. Zoals ik dus net al vermelde mogen wij volgende week al gaan voor de bespreking van IVF. Als alle papieren dan in orde zijn zullen we snel aan de slag kunnen gaan. Vind 2 à 3 maanden nogal lang herstellen. Maar ja dat zal misschien wel afhangen van ziekenhuis tot ziekenhuis of zelfs dokter tot dokter hé. Wanneer heb je je laparoscopie? Alvast heel veel succes ermee en ik hoop op een snelle start ook voor jou met de IVF Groetjes Tachake