Laparoscopie, wie ervaring?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by merah, Nov 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgende week krijg ik een laparoscopie, waarbij minimaal 1 eileider verwijderd zal worden.
    Eigenlijk zou ik graag willen weten wat ik op mn werk kan zeggen.
    Hoe snel kan ik weer aan het werk?
    Ik ben niet kleinzerig, maar wil mezelf ook niet voorbij hollen.
    Kortom, hoe ziet het herstel eruit?

andere do's en don'ts zijn ook welkom.

2. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Hoi Merah,

Ik heb twee keer een laparoscopie gehad. De eerste keer ben ik een kleine week thuis geweest, de tweede keer twee weken en vervolgens nog een week lang halve dagen gewerkt. De duur van het herstel heeft te maken met de ingreep. Eerste keer had ik slechts twee wondjes; de tweede keer vijf waarvan er 1 is gaan ontsteken.

Heel veel sterkte en succes!!

Groetjes Caro

3. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Zelf heb ik in januari 2010 een laparoscopie gehad. Ik dacht dat de operatie wel meeviel, maar hij viel me aardig tegen.

Door alle gassen en de sneetjes in je buik, moest ik lang herstellen. Heb een maand lang nagebloed (vaginaal) en heb zeker 2 weken thuis op de bank gezeten, want kon niet veel. Heftige krampen e.d.

Nu schrijf jij dat er min. 1 eileider verwijderd zal worden, bij mij is dit niet gebeurd en ik zat dus al 2 weken op de bank (nou ja, lag). Wil jij aub heel rustig aan doen zometeen en goed herstellen????? Het is namelijk niet "niks" deze ingreep. Ook ik kreeg daarna een ontsteking en daardoor duurde het uiteindelijk nog langer.

Al met al heb ik 2 weken thuisgezeten, 3e week 2 uur per dag gaan werken (wat eigenlijk niet kon) en met 4 á 5 weken weer fulltime aan de slag. Mijn werkgever zei nog: je moet echt je rust pakken en uitzieken i.p.v. hier op de werkvloer zijn. Want had echt een beste pijn :(.

Ik heb dus geen fijn ervaringen d.m.v. de laparoscopie :(.

Liefs

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Ik heb er 3 gehad waarbij de eerste keer een deel van mn eilijder verwijderd is en bij de laatste keer het resterende stuk.

De tweede keer was ik zo van de pijn af en ben ik best snel weer aan het werk gegaan. Die operatie was ook zo klaar.

Als ze echt wat weggaan halen is het best pittig. Bij mij zat er vocht in het stuk eilijder en dan maken ze de snee ietsjes groter.

Ik heb bij 1ste en 2de keer toch wel tot 5wkn goed last gehad.

Het is zo dat de ene al na een week alweer kan werken en de ander na een maand pas weer. Als ze echt gaan snijden dan kan je ervan uitgaan dat het langer duurt.
    Heel veel succes en ik hoop dat de ingreep mee gaat vallen.....

Oja de morfine of de opiaten die je krijgt na de operatie zijn geweldig ;) Wat een heerlijk spul...hihi

5. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    do's
    - doe de eerste week gewoon heel rustig aan. overhaarst niks
    - als je weer opgeknapt ben ga lekker een stukje wandelen dat is goed voor je buikspieren.
    - Laat je flink in de watten leggen door je man ;)
    - zorg voor voldoende lees voer of DVD's! Het is het beste om zeker de eerste dgn veel in je bed te blijven.
    - doe alles op gelijden van de pijn, je lichaam geeft vanzelf aan wanneer het genoeg geweest is.

dont's:
    - Ga niet te veel traplopen de eerste week! Dit is heel pijnlijk!
    - ga niet toch tillen in de eerste paar wkn!
    - ga niet te veel bukken

Ik hoop dat je hier wat aan zal hebben en dat je heel snel hersteld!

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb idd ook behoorlijk veel vocht in 1 eileider (hydrosalpinx). De echoscopist was onder de indruk.
    Wellicht krijg ik dus ook een groter gaatje?...

7. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    @merah: Ja die kan zit er wel in. Hebben ze gezegt hoe groot het was?
    Bij mij was de helft die over was 2cm breed en inmiddels 32cm lang geworden....
    Waar word je geopereerd?

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zit in het UMC Utrecht.
    Eigenlijk weet ik heel weinig. Enkel dat ik een laparoscopie krijg en dat 1 of 2 (boel was zo groot dat ze niet konden zien of het aan 1 of beiden kanten zat) hydrosalpinxen/eileiders worden verwijderd.
    en dat ze nooit kunnen garanderen dat het bij een laparoscopie blijft, maar dat ze daar wel altijd hun best voor doen.

Maar goed, UMC Utrecht staat bij mij bekend als niet al te scheutig met informatie...

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zat me er net weer over te verbazen hoe weinig we eigenlijk weten. Mn man vroeg hoe lang zoiets gaat duren... Heb eigenlijk geen idee...
    Beetje lastig is het wel. Nou ja, ik ben op zich al heel blij dat ik gewoon gelijk terecht kan.
    Gaat er eindelijk eens een keer iets volgens plan...

10. HappyMarie

HappyMarie Bekend lid

Feb 6, 2010
    509
    0
    0
    Noord-Brabant
    @merah:
    Heb je de operatie al gehad? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Ik wacht nu ook op het telefoontje met de datum dat ik naar het zkh mag voor de laparascopie. Gisteren ben ik al bij de anestesist geweest, dus eigenlijk ben ik al helemaal voorbereid. Ik herken wel wat je zegt hoor, dat je eigenlijk helemaal geen informatie krijgt. Ik vroeg ook wat ik allemaal kan verwachten enzo. Ik werd doorverwezen naar NVOG daar staat ook een handleiding op over laperoscopie. Een hele duidelijke handleiding waarin precies staat wat ze kunnen doen en gaan doen.

Bij mij gaan ze eerst kijken of het mogelijk is om een TEO te doen.
    Ze gaan dan geen gaatjes maken in mijn buik. Ze bekijken eerst vaginaal wat er allemaal loos is en als er verder niks loos is gaan ze via die weg bij mij met electroshokjes de eileiders perfereren. Als er iets mis is, dan gaan ze alsnog via de buik en gaatjes maken. Voordeel is dus via onderen dat je geen littekens krijgt en ipv gas spuiten ze vloeistof in je. Het is onder volledige narcose dus ik hoop maar dat je daar tijdens de narcose niks van gaat voelen en dat als je wakker wordt je niet al te klote voelt.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, ik hoop ze snel te horen.
    Sterkte in elk geval!

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb afgelopen woensdag mijn laparoscopie gehad en moet eerlijk zeggen dat het me mee valt. Ik heb twee gaten in mn buik. 1 net onder mn navel. Ik denk dat je daar amper nog wat van ziet later. En nog 1 net in mn schaamhaar. Het meeste last heb ik nog van mn huig. Door de intubatie heeft dat ding klem gezeten denk ik en nu is hij twee keer zo lang en raar wit uitgeslagen. Hoop dat dat over gaat. Verder vloei ik nog behoorlijk. Weet niet of dat echt normaal is. Had het de eerste dag na OK namelijk niet en sinds vandaag dus wel... Maar even aankijken.
    Verder was ik erg misselijk van de narcose. Ik kon nog maar net op het nippertje naar huis (dagbehandeling). Heb me even groot gehouden en ben toen in de auto verder gegaan met kotsen...

Ze hebben gezien dat met mijn rechter eileider het best redelijk gesteld is. Deze kan er ook gewoon inblijven. Links zaten wel behoorlijk wat verklevingen. Maar ondanks dat kwam er toch ook nog wat blauwe vloeistof doorheen (blauwspuiten). Helemaal dicht zit hij dus niet. Er wordt nu in het team besloten of mn linker eileider er nu alsnog uit moet of dat ik doorkan voor IVF. Het verwijderen van de eileider kon niet tijdens de laparoscopie omdat deze zo verpakt zit in verklevingen. Daar is een buikoperatie voor nodig.

Al met al... ik zou het zo weer een keer doen. Het is niet dat ik me top-fit voel nu, maar ik mag echt totaal niet klagen.
    Hoop dat het bij jou ook meevalt!

12. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Heropend

13. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    @Merah: Fijn dat het is mee gevallen! Ik hoop voor je dat je eilijder gewoon mag blijven zitten en je snel door mag met de IVF!

14. babybelle

babybelle Bekend lid

Nov 25, 2010
    638
    0
    16
    hoi, ik heb in september een laparoscopie gehad om evt endometriose uit te sluiten, want ik had de klachten maar op de echo was niets te zien.
    dus bij mij hebben ze enkel gekeken, er was gelukkig niets ... dus ze hebben niets moeten verwijderen.
    de operatie viel bij mij heel erg mee, ben maar n uurtje onder narcose geweest en derna geen pijnstillers moeten nemen, juist na de operatie voelde ik wel effe pijn, toen kreeg ik iets toegediend en thuis gewoon voorzichtig gedaan , was echt te doen

Share This Page