Lieve moms(2B), Binnenkort (binnen 1 a 2 maanden) zal ik een kijkoperatie (laparoscopie) krijgen en ik ben op zoek naar ervaringen (positief en negatief) van dames die dit ook hebben gehad. Ik vind het namelijk verschrikkelijk eng. Bang voor het infuus (nog nooit gehad en ben best wel kleinzerig ) bang om halverwege wakker te worden, bang voor de pijn, bang voor de misselijkheid van de narcose.... Met mn verstand weet ik natuurlijk beter. Ik bedoel, ik heb 2 piercings en 4 tattoo`s, dus bang voor een naald zou ik niet moeten zijn hahaha De enige ziekenhuiservaring die ik heb is bij papa op schoot als klein meisje, neuskapje op en weg was ik. Toen zijn mn amandelen geknipt. Maar echt een opname, infuus of operatie heb ik totaal geen ervaring mee. Ook zou ik graag willen weten hoe lang je er daarna zoet mee bent...In het ziekenhuis zeiden ze dat ik wel aan een dag of 4 moet denken dat ik thuis zit om bij te komen van de ingreep en narcose. Kort om...wat staat me te wachten??? Alvast bedankt. Liefs Patricia
Het is alsof ik mijn verhaal lees van twee jaar geleden. Ook ik was nog nooit geopereerd, behalve dat m'n amandelen geknipt waren toen ik nog een kleuter was. In 2008 de eerste keer dat ik bewust onder narcose ging en ik zag er ook als een berg tegenop! Had van alles opgezocht via internet wat er mis zou kunnen gaan... Achteraf gezien is het me heel erg meegevallen allemaal. Vooral het rustgevende pilletje vlak voor de operatie deed me goed, heerlijk relaxed word je daarvan. Ik heb toen ik bijkwam uit de narcose wel veel pijn gehad... Maar gelukkig was het met morfine goed uit te houden. Die pijn kwam ook omdat ik endometriose heb. Ik ben volgens mij een dag of 5 thuis gebleven. De eerste dagen nog wat last gehad van het gas dat ze in je buik spuiten. Dat trekt dan door naar je schouders en kan pijnlijk aanvoelen. Maar verder goed te doen hoor. Heel veel succes en sterkte. Niet te druk over maken, gewoon over je heen laten komen (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het)
Hoi Kweb, Als je je operatie zal meemaken zoals ik 'm heb meegemaakt, dan hoef je je geen zorgen te maken hoor meid. Ik was heeeel bang voor het infuus boven op mijn hand. En dat viel zo reuze mee! De operatie zelf heb ik een beetje spierpijn/buikpijn gevoel van gehad. Ik kreeg voor erna zware pijnstillers mee, maar ik heb het bij paracetamol gehouden. Dat hielp genoeg! Na 4 dagen was ik alweer rustig aan het werk (kantoor). Ik heb wel wat last van mijn nek/schouder gehad door het koolzuurgas dat ze in je buikholte spuiten, maar dat was na 2 dagen weg. Voelt een beetje als of er iemand in je nek knijpt. Is bij iedereen anders hoor, ligt er maar net aan hoe snel je lichaam het opneemt. Bij mij was de uitslag 3 kleine endometriosespots op het slijmvlies tussen mijn baarmoeder en blaas, die zijn ook gelijkt weggehaald. Eileiders waren allebei vlot doorgankelijk. Inmiddels gestart met IUI, waarvan nr. 1 gelijk te laat was. Tsja, timing is everything!! Succes met de operatie meid!!
Hahaha Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik ga thuis even wat uitgebreider reageren. Zit even stiekum op mn werk te lezen. Tot laters Liefs
Hey meiden, Pfff als die benamingen en afkortingen...ben al blij dat ik "laparoscopie" kan onthouden LOL. Ga me maar eens verdiepen in dat allemaal. Met mn verstand weet ik ook wel dat het allemaal waarschijnlijk wel zal meevallen, maar toch....En dan te bedenken dat we straks ook nog allemaal moeten bevallen, wat zal dat voor angsten geven qua pijn haha Als het goed is zit ik nu in mn vruchtbare dagen. Dankzij de fertiliteitsarts zitten we er nu niet naast. Ik zou zeggen, gezien mijn cycli, dat mijn ei pas eind volgende week komt, maar op de echo woensdag was te zien dat ie er over een dag of 4 al zou zijn, dus dit weekend. Al goed geklust dus ik ga toch wel heel erg hopen dat de operatie niet meer nodig zal zijn Meiden, ik wens jullie uiteraard heel veel suc6 en hoop dat er een prachtig wondertje als beloning op jullie wacht. Liefs Kweb
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en zit met dezelfde angsten. Op 26 mei staat de laparascopie gepland. Ik praat mezelf moed in door mezelf voor te houden dat er ergere operaties zijn. En ik heb op dit moment veel pijn van de endometriose dus ik weet gewoon dat de operatie moet want ohhh die pijn. Ik kom alleen de dag door met Aleve Intense. Hopelijk is de pijn straks weg.... zucht..... Veel sterkte en suc6. Groetjes Jolanda
Hee meis, spannend allemaal he. Maar echt geloof me, ik heb 3 dagen geleden een laparoscopie gehad. Mijn infuus zat aan de zijkant van mijn onderarm en is helemaal niet blauw geworden. Meid, als je mijn angsten wilt weten moet je even het topic "vlinders weg naar IVF met endometriose" lezen. daar heb ik het hele verhaal van mijn ziekenhuis dag opgeschreven. Als je het niet durft, niet doen, maar er staat niks engs in want het is me meegevallen hoor, echt waar. Ik zag er ook zo tegenop, nog nooit in het ziekenhuis gelegen enz., en achteraf denk ik echt was ik daar nou zo bang voor????
@Chessertje, wat vervelend dat je zoveel pijn hebt. Wat is endometriose precies? Ik hoor het wel vaak voorbij komen, maar omdat ik aan het begin van de mmm sta, heb ik nog geen idee wat alles precies betekent. Ik hoop in elk geval dat de kijkoperatie voor minder (en hopelijk geen) pijn gaat zorgen. @Vlinder, ik had jouw verhaal ook al gelezen bij donderdag naar het ziekenhuis, wat allemaal meenemen....Ik zal eens een kijkje nemen in dat andere topic. Ik hoor voornamelijk positieve verhalen en dat het meestal erg meevalt achteraf gezien. Dit is voor mij wel een goede houvast. Ben er ook wel een beetje klaar mee dat het niet lukt en ben er nu wel aan toe om erachter te komen of er iets lichamelijks is of dat het gewoon pure pech is. Als je wat weet, kun je tenminste weer verder.
Hee, hier heb je de link. http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/198077-onze-weg-naar-ivf-endometriose-12.html#post7171377
Hoi Vlinder, Ik heb jouw verhaal over de operatie gelezen. Jee.... ik ben er vanonder de indruk. Stil. Gelukkig heb je het er op zitten. Kweb, endometriose is weefsel dat normaal bij de menstruatie naar buiten gaat de andere kant op gaat en bv in je buik terecht komt en van daar uit naar andere plekken kan gaan en zich daar kan vastzetten. Dit kan, en bij mij is dat helaas zo, heel veel pijnklachten geven. Jolanda
Mijn operatie was voor endometriose....Kijk maar even op deze link, daar staat alles over de endometriose. Endometriose Stichting - Samen maken we het verschil - Index