Waar kan je dat soort dingen (liefst anoniem) melden? Ik ben dingen te weten gekomen over anderen. Ik heb niet gezocht of iets illegaals gedaan
Dat ligt er aan waar het over gaat. Is dit werk gerelateerd of heeft een arts ofzo iets aan jou doorgelekt? Dat maakt wel uit.
Dat ligt inderdaad aan de oorzaak van het lek. Een digitaal lek moet weer anders gemeld worden dan als bijvoorbeeld een arts zijn mond voorbij heeft gepraat.
Kende je de patiënt? Had je zelf niet kunnen opstaan en weg kunnen gaan zodat je het gesprek niet kon horen? Hadden ze door dat jij je in de ruimte bevond?
Als bijvoorbeeld de deur van de spreekkamer open stond, dan zou ik tijdens het gesprek de arts en patiënt er op gewezen hebben dat iedereen mee kan luisteren. Sommige patiënte willen juist de deur open hebben staan ivm psychische klachten en vinden het geen probleem als de gehele wachtkamer hoort dat ze een ontstoken teen hebben. Was de arts echter aan de telefoon met de patiënt en kon iedereen mee luisteren, dan is dit nog geen probleem mits de arts geen persoonsgegevens zoals de naam en of geboortedatum van de patiënt heeft genoemd. Maar het ligt ook aan de organisatie waar de arts werkt, in de meeste gevallen kan er een vim melding gedaan worden en kan je een officiële klacht indienen.
Ik zou dit melden bij de instelling, ik heb hetzelfde meegemaakt; ik zat in de wachtkamer met mijn dochter van 6 en wij konden woord voor woord horen wat er werd besproken met een moeder - het was een slecht-nieuws-gesprek en ik kon geen deur dicht doen ofzo, want die spreekkamer zat voorbij de (afgesloten, onbemande) balie. Na dit gesprek ging de moeder via een andere gang weg, en de arts ging er met collega’s nog over praten; dit gesprek galmde ook richting onze wachtkamer. Lang verhaal kort; een collega was het grondig oneens met de ander, er werd hard gevloekt en gescholden - op een afdeling waar vooral kinderen komen. Uiteindelijk kwam er iemand vanuit weer een andere gang kijken wat er was, na een gesprek met haar (zij pakte dit super goed aan!) heb ik besloten dit voorval op papier te zetten en in te dienen. Niet meteen als klacht, wel als zeeeer belangrijk aandachtspunt.
Ik ga er vanuit dat je die patiënt kent? Misschien wat meer info over de situatie. Zo kan er denk geen goed advies gegeven worden
Het was een telefonisch gesprek tussen een arts en een andere patiënt. Ik ken de naam van de patiënt en ik ken nu (een deel van)haar verhaal. Ik ga niets zelf met de info doen uiteraard. Ik vind het schandalig. Maar hoe moet ik nou vertrouwen dat er met mijn eigen gesprek niemand heeft meegeluisterd? En kan ik daar volgende keer wel vanuit gaan. De hele toko kwam verder ook niet 100% professioneel over. Meer info evt per pb ivm herkenbaarheid
En je weet zeker dat het die patiënt is? En was het info die jij echt niet had mogen horen? Zat je in dezelfe ruimte? Of zat de arts niet op zn eigen plek?
Hier in de huisartsenpraktijk is het wel eens zo dat een arts een patiënt terug belt en dan zijn deur open laat staan. Dat is dan op speaker, en wordt dus ook de naam van de patiënt genoemd en het probleem besproken. Dus dan kun je als andere patiënt vanuit de wachtkamer ook goed horen wat er gezegd wordt. Als het zoiets geweest is kun je de arts daar prima op aanspreken.
Tja als je in het ziekenhuis ligt krijg je ook best veel mee van anderen. Soms ook van een andere kamer. Ik wil het hiermee niet goed praten hoor. Maar om elke keer een klacht in te dienen lijkt me zo zinsloos. Wat zouden ze ermee doen?
Eh waarom wil je dat melden? Ik lag pas met dochter in t ziekenhuis en de dame naast mij had gewoon gesprekken met de arts, ik ook, en we hebben elkaars gesprekken gehoord.
Ah. Ik zou niet anoniem klagen maar ik zou dit bespeeekbaar maken as in “ bent u zich ervan bewust dat wij allen mee konden luisteren “ In mijn praktijk kan ik ook altijd mee luisteren met de assistente, dat kan helaas niet anders. Er is gewoon geen ruimte genoeg
Vind het onduidelijk verhaal. Mogelijk was arts zich niet bewust dat je het kon horen? Of was je op dat moment bij de arts? Dan kun je dan toch zeggen dat dit niet netjes is? Ik vind dat je dat dan niet anoniem moet doen, maar de arts op kan aanspreken
Als je het verhaal nu gaat vertellen, al is het in pb, dan doe je toch precies hetzelfde als die arts? Alleen doe jij het dan bewust, de arts is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust.
Niet te moeilijk denken. Gewoon melden bij de instelling waar dit is voorgevallen. Of ze zich bewust zijn van het feit dat mensen deze gesprekken kunnen horen en dat je het geen fijn idee vindt dat anderen mogelijk gesprekken opvangen over jou. Misschien zijn ze zich er helemaal niet van bewust.
Ik vind het eigenlijk wel wat overdreven. Als ik bij de huisarts ben en ik moet bij de balie even wachten omdat de assistente in gesprek is aan de telefoon, dan kan ik ook meeluisteren met wat ze zegt. Als ze de naam vraagt en geboortedatum en dat herhaalt om zeker te weten dat het de goede patient is, dan is dat toch normaal? Als ik voor mijn kinderen bel dan vragen ze altijd geboortedatum en dan vragen ze (achtetnaam) klopt dat? Dat soort dingen zijn toch niet te voorkomen lijkt me. Misschien is het helemaal niet bewust om anderen mee te laten luisteren. Dan kan je toch aangeven dat je het kon horen en klaar.