Wij hebben nu met hetzelfde te maken. Wat ik hoor om me heen is dat die service vanuit rentcompany echt wel handig is Je kunt wel zelf een laptop kopen, maar dan heb je die service erbij niet. Huren of kopen is onder de streep even duur. Ik vind alleen vervelend dat ze geen 6-jaar contract hebben, waardoor je met VWO haast verplicht bent om 2 x een laptop te kopen of te huren. Wij gaan voor huren. Stel dat ze van school veranderen en dan met andere laptops te maken hebben, dan kun je makkelijker onder je contract uit.
Op de school van dochter zijn ze sinds dit jaar over op Dell chromebooks (weet niet wat ze eerst hadden) maar de leerlingen die dus de andere device hadden kunnen deze gewoon de gehele 4 jaar blijven gebruiken. Dat er geen 6 jarig contract is, is idd raar zeg!
Dat is bij ons ook- technisch gezien kun je ze daarna wel gebruiken - maar zonder service contract - alleen ze gaan er vanuit - gezien de vernieuwing etc - dat je na 4 jaar tóch wel toe bent aan een andere.... Na 4 jaar is een laptop best oud... Maarja, als hij 6 jaar volhoud - dan doet ze het er hier gewoon maar mee.. correctie; voor een kleiner bedrag kun je voor die laatste jaren het service contract verlengen
Hier gelukkig ook. M’n man vond de laptop die school aanbied ook helemaal niet zo goed. Voor hetzelfde geld of iets meer kan je een betere aanschaffen. Wij hadden nog een surface liggen die dochter kan gebruiken. Zo vaak heeft ze hem toch niet op school nodig.
Ook via rentcompany? Dan vraag ik dat nog na, want dat zou ik het liefste willen. Die laptop hoeven we erna niet meer te hebben namelijk. Zoom zal vast willen gamen en daar zijn die laptops weer niet optimaal voor.
Hier hebben ze hem elke dag nodig, voor vrijwel elk vak. Je kan niet mee doen als je geen laptop hebt. Dan moet je zelf in de gelegenheid zijn om hem snel weer aan de praat te krijgen. Voor ons is dat geen optie, wij zijn niet zo handig. En bij een kapot scherm lukt het je sowieso niet om binnen een dag een andere werkende te hebben.
Precies, hier niet eens boeken, alleen 2 werkschriften, verder alles op de chromebook. Als je hem dan een week kwijt ben voor reparatie oid dan heb je een probleem.
Ja dan snap ik het wel, dan wordt hij veel intensiever gebruikt met meer kans op schade. Wie weet is het bij de jongste straks ook wel echt nodig, maar dat duurt nog 4 jaar.
Wij hebben besloten om nu te huren voor 4 jaar. Als hij havo blijft doen komen we dus wel jaar te kort (5jaar kon niet). Eind van de 4e kijken we dan of de laptop het nog een jaar lijkt aan te kunnen. Zo ja: kopen. Zo nee: 1 jaar huren of wat kopen, afhankelijk of hij al weet wat hij gaat doen daarna (geen specifieke laptopeisen: kopen. Specifieke eisen: huren)
Zo bij ons ook ja. Keuze uit 2 laptops kregen we. Overigens mocht ergens anders kopen ook maar wel met eisenrijtje etc.
Ik denk dat dit een groot verschil maakt in je keuze en waarschijnlijk ook in wat school zegt erover.
Wij hebben volgens mij gehuurd, via rentcompagnie. Service ed is wel erg handig met die pubers. Hier overigens naast de laptop ook ‘gewoon’ boeken. Zonder laptop kan ze prima haar schooldingen volgen. Maar goed, een eigen computer is wel handig voor werkstukken ed.
Hier toevallig gisteravond voor onze middelste een Chromebooks besteld via school die ook samenwerkt met Rent Company. Je kunt kiezen tussen huren of kopen. Als je ‘m na de huurperiode wilt houden krijg je de borg (4 maanden huur) niet terug. Hier meteen gekozen voor kopen omdat we dat geld kunnen missen. Anders is huren dus een prima optie. Hier konden we kiezen uit 3 of 4 laptops. Hebben voor de 14 inch gekozen van Acer.
Middelbare school waar dochter straks naartoe gaat werkt met een bring your own device systeem. Tablet (met toetsenbord), Chromebook, laptop, macbook, kan allemaal. Via zo'n rental company waar school mee werkt (waar veel slechte reviews op de site stonden) kost een chromebook 400-600 euro (dell). Wij hebben zelf eentje (acer) gekocht voor nog geen 200 euro.
mijn man gaf aan dat dat nog iets van 5 euro per maand kostte... -maar hij heeft de infoavond bijgewoond - ik kan het zelf nu zo gauw niet terugvinden.
Q gaat volgend jaar ook naar het VO. Hier konden we ook een laptop kopen en huren. Ik heb gister de bestelling geplaatst om er een te kopen. Wat ik alleen raar vond, je moet hem meteen betalen maar de laptop wordt pas aan het begin van het schooljaar geleverd.
Dat is bij ons ook zo, maar dan is hij wel al helemaal voorbereid voor school met alle programma's etc er op. Wij hebben huren gekozen, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Kosten zijn in principe gelijk. Wel via school (rentcompany) ivm de directe service op school. Mijn man kan dat in principe allemaal ook makkelijk zelf als IT'er, maar dan moet je maar net de tijd hebben als het nodig is. Nu mag zoon het zelf op school regelen als er wat is met de laptop.
Hier is het contract ook standaard 4 jaar. Bij het bestellen had ik al wel gezien dat je dit naar beneden aan kan passen. De ontwikkelingen gaan zo snel dit ik er van uit ga dat we voor de laatste 2 jaar echt wel een andere laptop nodig hebben. Hopelijk heeft M dan nog iets aan die laptop…
Ik heb vandaag nog nagevraagd bij de rent company, maar ze bieden geen servicecontract meer aan voor laptops ouder dan 5 jaar. Heeft te maken met de garantieperiode.
Bij ons hadden ze gezegd dat de programma's niet echt veeleisend zijn. Zelf heb ik een laptop van ruim 7 jaar gehad waarbij ik zware fotobewerkingsprogramma's op had draaien. Dat ging prima eigenlijk.