Nu we weten zwanger te zijn, hopen we natuurlijk dat het blijft plakken. Over een poosje zullen we het gaan vertellen aan ouders, broers, zussen en een dinnetje. Bij het vertellen zullen wij ook vragen het geheim te houden en het dus aan niemand anders te vertellen. Punt 1, dat is onze taak. Punt 2, er is iemand waarbij we niet willen dat het verhaal terecht komt. Nu zijn wij vast niet de enige die bij het vertellen ook zullen vragen het aan niemand anders te vertellen. Hoe is dat bij jullie vervolgens verlopen? Hielden ze het daadwerkelijk stil of werd je in de supermarkt ineens aangesproken door een kennis, van een vriendin, van de zus, van je nichtje? En heb je de kletskous er nog op het roddelen aangesproken?
Hier heeft iedereen zijn/haar mond gehouden. We hebben het ook alleen verteld aan mensen die we echt 100% vertrouwden. Mn moeder, schoonmoeder , beste vriend en de beste vriend van mn vriend wisten het. Schoonmoeder eigenlijk alleen door omstandigheden (was bij de 20 weken echo helemaal mis bij mn schoonzusje en toen heeft mn vriend zn mond voorbij gepraat) die heeft het zelfs 6 weken verzwegen voor mn schoonvader (jongste is nog maar 8 maanden dus we waren voorbereid op n hoop commentaar en wilden het dus hem ook pas vertellen na een goede termijnecho) Alleen toen we kwamen om t te vertellen had mn schoonmoeder t n beetje moeilijk die zat alleen maar hints te geven dat t nu wel mocht hihi... Liefs mij
Nou bij mij was het helaas anders. Ik liep in het ziekenhuis om zwanger te worden. Op een gegeven moment had ik 2 rijpe eitjes. Ik vertelde dit tegen mijn moeder................ Op een gegeven moment was ik dus zwanger helemaal blij. Ik dit tegen mijn moeder gezegd met de nadruk houd je mond er over!!!! Niemand weet dit verder!!!!! Komen we terug van vakantie en zouden het tegen mijn schoonouders vertellen ik was toen 9 weken. Wist ze het al...... roddel ging over het dorp dat ik zwanger zou zijn van een 2ling. Wij kwaad. punt 1 ik wilde het zelf vertellen en punt 2 het is er maar 1!!!! Ik mijn moeder opgebeld, nee ze had het tegen niemand verteld, o ja wel tegen die en die en die. GVD!!!!!!!! Ik vertel nu dus helemaal niets meer tegen haar, want blijkbaar houd ze haar mond gewoon niet. Daar baal ik echt van want ik loop nu met een hoop geheimen die ik dus niet met iemand kan delen of om advies kan vragen.
nou hier niet hoor !!! er is er altijd wel 1 die het aan 1 iemand doorvertelt en erbij vertelt niet doorvertellen he? ik had het mn moeder vertelt (zij aan mn zusje ) en zij waarsch. aan haar vriendje en had het aan 1 vriendin verteld en zij aan haar man want toen ze hier op bezoek waren ging hij naar buiten om te roken terwijl hij normaal binnen rookt met een open raampje dus???? hier niet iig (gelukkig waren het geen mensen waarvan ik het erg vond dat ze het weten dat scheelt )
Bij ons heeft bijna iedereen zn mond gehouden. 1 van de zwagers konden we nog niet bereiken om langs te gaan omdat ze het altijd druk hebben dus gingen we daar later langs.. maar de andere zwager had zn mond al voorbij gepraat dat hij het zo leuk vondt dat ze ooms werden haha. Maar het is in de familie gebleven, daarbuiten is het niet uitgelekt. Als ze het wilde vertellen vroegen ze eerst toestemming aan ons. Wel was het voordeel van het 'uitlekken' dat we toen ons eerste babyboek kregen haha waar we alles in op kunnen schrijven tot het kindje een jaar is
Hier helaas niet en was er behoorlijk pissig over. Ik was amper 7 weken en werd door mijn oma gebeld, omdat ze het gehoord had via een neef, die het weer van een verre tante had gehoord etc. . Ik heb niet eens de kans gehad om het zelf te vertellen aan mijn zus en oma en vond dat heel erg. Ik had zelf de reacties willen zien! Daarnaast was in ons geval de kans dat het weer fout zou gaan ook heel erg groot en had weinig behoefte om dit ook aan iedereen te gaan vertellen. Ik weet nog steeds niet wie zijn mond niet heeft kunnen houden, maar ik vermoed mijn moeder.
Bij ons is dat ook niet gelukt....al heel snel ging er zelfs een mailtje rond van iemand die wat te enthousiast was! En idd via andere ineens worden gefeliciteerd dat ik dacht hoe weet jij dat nou? Nu maakt het me niet zoveel uit, iedereen mag het weten, de mensen om wie wij geven hebben we het iig verteld!
hier heelaas niet de mond kunnen houden we hadden het aan me schoonouders verteld enmijn ouders en dan aan de broers en zussen maar mijn oma had ik het ook verteld zij is ook de enige die de nog is en ik ben haar peete kind maar die had het als eerts door verteld aan een oude buur vrouw die ik al 10 jaar niet meer had gezien want die sprak mijn zus aan in de winkel wat hoor ik word je tante en me schoonmoeder had het aan de oma verteld van me partner en voor ik het wist wist de hele familie het en zelf bekende van mij en me partner die we alleen nog afen toe over msn spreken dus wij houden de volgende keer tegen iedereen onse mond dicht tot ik de 12 wken voor bij ben want vond het niet leuk ze hoeren het dan weer via via je wil het graag zelf vertellen als je meer zekerheid hebt
Zo gek blijkt het dan toch nog niet te zijn, dat ik bang ben dat er al meteen rond gestrooit wordt als men alleen nog maar de deur uit is gelopen. Oma hebben we expres al niet uitgenodigd(die komt bij de volgende personen aan de beurt), maar schoonmoeder kletst ook heel graag, daarnaast zijn er nog kleine broertjes en zusjes(13/15) die lekker aan de roddel zullen gaan. Ik vind het persoonlijk echt niet grappig wanneer je vraagt het stil te houden, dat dat dan genegeerd wordt. We vragen het toch niet voor niks? Haha je ziet, ik kan me er nu al kwaad over maken. Hadden jullie het ook echt gevragen stil te houden, met reden waarom? En dan nog zijn ze aan de klets gegaan?
helaas kan mijn moeder ook niet haar mond houden.... ja moet je zelf een beetje inschatten meid.....in principe is het ook leuk om samen, jij en je man, dit geheimpje te hebben?
Soms gaat het wel goed hoor . Een hele goede vriendin vroeg zelfs ruim na de 12 weken (en ze wist het al heel snel, na 5 weken al) of ze het al tegen haar ouders mocht zeggen omdat ze het best moeilijk vond om nog steeds haar mond te houden. Ik ging er al van uit dat ze het al lang had verteld en vond het al raar dat haar ouders nog niks hadden gezegd toen ik ze tegen kwam, haha..
Hier hebben ze het netjes stil gehouden. We hebben het met 6 weken verteld aan de 4 ouders, oma en opa, 6 broers en zussen + aanhang. Dus met 6 weken wisten al 17 personen dat ik zwanger was, en ze hebben allemaal netjes hun mond gehouden tot de 12 weken. Al vonden ze het vaak wel moeilijk hoor, omdat ze allemaal zo trots waren!
Nou hier binnen de familie prima ervaring hoor, mn moeder heeft zelfs ruim vijf weken haar mond kunnen houden tegen mn zusje (die is daar bijna elke dag) dus helemaal prima. Helaas wisten twee mensen het in de "Cairn Terrier wereld" en daar is het mogelijk toch doorgeluld, hoewel er ook nog mogelijkheid is dat iemand iets opgevangen heeft op een show, onbedoeld. Beetje jammer, maar eigenlijk niet belangrijk.
nou bij de eerste had mn schoonmoeder het NIET verteld aan familie.... MAAR... toen ik bij een verjaardag niet aanwezig was... gaf ze als reden: Dat ik misselijk was, vooral sóchtends en moest overgeven... en erg moe en me niet lekker voelde... Waarop de familie (natuurlijk) gelijk vroeg... : "is ze zwanger?", waarop ze rood kleurde en zich omdraaide... MAAR zei ze toen ze dit vertelde aan me..: ik heb niets verteld hoor..... Ze had toch ook gewoon kunnen zeggen dat ik ziek was...:x Het was dus duidelijk dat ze gewoon het nieuws wilde brengen om interessant te doen... Heb schoonma bij de andere zwangerschappen dan ook pas laat ingelicht... bij de tweede was het zelfs zo, dat al mn vrienden enzo het al wisten en zij niet.... Tja... als je je mond niet dicht kunt houden...
Ik heb goede ervaringen! Onze beide ouders en broertje en zussen zijn op eerste kerstdag ingelicht, en die hebben hun mond gehouden tegen de rest van de familie. Ze hebben 5 weken het geheimpje bewaard, tot na de eerste goede echo. Nu weten alleen onze beste vrienden/collega's het. Ik moet er gewoon echt met iemand over praten, bovendien is die vriendin zelf ook zwanger. Geweldig om dat samen mee te maken! Maar ik weet zeker dat zij hun mond gaan houden. Je moet idd zelf een beetje inschatten of het kletskousen zijn of niet. Ik zou zelf heel veel moeite hebben met zo'n geheim bewaren, dus niet tegen mij vertellen!
Hier is het de 1ste keer ook niet gelukt. We hadden gevraagd het stil te houden, maar dan krijg je dit: Je moet de felicitaties hebben van buurvrouw-die-en-die. En als ik daar dan wat van zei was de respons, ik mocht niks tegen de familie zeggen, de buren toch wel? Nadat de zw.schap is misgelopen hebben ze dus heel wat mensen het nare bericht moeten brengen als die vroegen hoe het met onze zw.schap ging. Dit keer hebben we gewacht tot een mooie, goede echo! Konden ze daarna lekker los.
Hier ook helaas geen goede ervaring met het vroeg vertellen.. We hadden t met 6 weken tegen schoonmoeder verteld en gevraagd haar mond te houden... maar nee hoor dezelfde avond had mevrouw het al in de kroeg verteld JEZUS zeg wordt er weer kwaad om t is allemaal wel goed gekomen hoor.... Maar toen ik die week in de winkel liep en iemand mij aansprak schrok ik me rot... dezelfde avond heb ik m'n pa gebeld offie langs wilde komen om t toch maar vast te vertellen voordat hij t uit de winkel of kroeg hoorde (gelukkig was hij die avond dat schoonmoeders lulde niet in de kroeg) want hij gaat daar namelijk ook vaak naar toe.... pfff... vertel haar nooit meer wat!!!
Ik moet het nog mee maken. Ben pas 6 weken zwanger, maar onze ouders en broer en zussen weten het al. Ik heb ze wel op het hart gedrukt om nog even niets te vertellen. Wij hadden onze ouders een rompertje gegeven met I love opa en I love oma. Mijn moeder had die boven weggehangen, maar de schoonmaakster heeft ze perongeluk ondekt. Toen mijn vader thuis kwam riep ze buiten heel hard GEFELICITEERD! Hij heeft haar gelijk gesust, maar ik hoop dat het hierbij blijft. Mijn moeder voelde zich erg schuldig.
Het duurt nog wel eventjes voordat we het vertellen hoor, ze hebben nu nog geen flauw idee. Het is toch logisch dat je het op een gegeven moment verteld aan ouders, broers en zussen? Dat je ervoor kiest om opa's en oma's, tantes en ooms, neefjes en nichtjes, vrienden en vriendinnen, bazen en collega's etc, pas later te vertellen, is ook zo raar nog niet toch? Maar waarom moet iedereen (vaak aanstaande oma's) het nu zo nodig bij de kapper, in de supermarkt, bij de bingo met een ander bespreken, als er bewust en duidelijk aan je is gevragen het stil te houden. Zoiets heeft toch met fatsoen te maken? Moet je het, omdat een ander zich niet kan beheersen, dan maar gaan verzwijgen tot de dag van de bevalling? Lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Bij ons hoefden ze het maar vijf dagen stil te houden (tot wij een aantal mensen persoonlijk benaderd hadden). Allemaal hebben ze keurig hun mond gehouden, behalve onze tweede zoon (toen 20), hij had het aan één van z'n beste vrienden verteld, maar die had het keurig ook stilgehouden. Toen die vijf dagen voorbij waren, ging het wel als een lopend vuurtje door onze omgeving. We waren echt hot news, zoals ik later hoorde. Kwam natuurlijk door het enorme leeftijdsverschil, echt de hele omgeving wist er binnen een week van! Het stond nog nét niet in de krant.