Hi meiden, Ik zie best vaak dat mensen vaak bbq-en met warm weer. Mijn ouders ook, bij een zonnetje gaat de BBQ aan. Maar hun gooien er dan alleen vlees op en eten er een huzaren/aardappel salade bij en wat stokbrood. Ik vraag me af of er hier meiden zijn die vaker bbq-en met dit weer en wat ze dan allemaal erop leggen/erbij eten. Ik neem aan steeds wat anders, maar wat dan zoal?!
-Sla, gemaakt met komkommer, tomaat enzo. - Vruchtensalade (meloen, aardbei) - tappenade - breekbrood - vissalade
Marshmallows! Jum jummm!!! Of een lekkere vruchtencocktail erbij (en al het bovenstaande). Maiskolven bijvoorbeeld en verder heel veel soorten vlees. Groenten ook, maar dat gaat lang niet altijd even soepel - daar kun je beter voor gaan gourmetten, maar met aluminiumfolie gaat het verder wel.
- Feta met wat oregano en rode paprika reepjes in folie en dan op de bbq. - Gevulde champignons met roomkaas en wat oude kaas, ook in de folie. - Fruitsalade - Zalmspiezen - Garnalenspiezen - Groentespiezen - Natuurlijk vlees, verschillende. Ik ben zelf meer van de groentes en vis. Maar variëren kan absoluut. Steeds pauze er tussen, zodat je niet in 1x helemaal vol zit.
Wij hebben een speciale barbeque-wok waar we allerlei groenten in doen met kruiden en olijfolie. Lekker bakken op het vuur
Wij bbqen vaak bij mijn ouders en ik irriteer me dan aan het feit dat er preice szoals jij omschrijft gebbqt wordt. Ik ben zelf meer van koken op de bbq. Dus aardappeltje poffen, groenten stomen en dan iets aparts van vlees klaar maken. Forel met courgette, vispakketje, biefstukje (helaas nu even niet) enz. Ik stop me thuis ook nooit vol met vlees.
Hier gaat de bbq ook aan zodra er maar een straaltje zon te zien is. Soms heel uitgebreid, met veel vlees en vis en verer idd wat salade en stokbrood (meestal met vrienden). Maar meestal gaat gewoon het stukje vlees wat normaal in de pan gaat op de bbq, en vaak ook de aardappels (gepoft). Groente erbij koken en dan dus een 'normale' maaltijd maar wel lekker buiten en van de bbq. En meestal dan een uurtje of 2 later (als de kleine meid op bed ligt) een banaan in folie met stukjes chocola erbij, half uurtje laten liggen, bolletje ijs erbij en het perfecte toetje is klaar! Glaasje wijn er bij (nu ff niet natuurlijk), en een goed gesprek. Perfecte afsluiting van de dag!
Zalm in folie Kippendijfilet marineren en op de bbq Pizza!! Toetjes: Marshmallows Mango ( en dan een aardbeien gember chutney voor erbij) echt een aanrader Banaan op de bbq, als ie zwart of donker bruin is eraf halen, bruine suiker erop, bruine rum erop, flamberen en smullen maar. Bijna altijd stokbrood met kruidenboter/tapenade Salades (sla/komkommer/tomaat,etc,etc) Soms naturel chippies ipv stokbrood. Satesaus Mayo en andere sausjes.
Ik koop van die aluminium grillbakjes, nog makkelijker dan in de folie wikkelen . Daar doe ik maiskolven in, champignons met roomkaas, dunne plakken courgette en aubergine. Alles lekker in de olie of boter uiteraard. Dikkere plakken kan je ook zo erop leggen, moet je wel opletten dat ze niet verbranden. Aubergine is heel lekker als je er meteen nadat je hem van het vuur haalt er kaas tussen legt, een aubergine tosti dus. Erbij wel altijd afbakbrood en een salade, maar wij eten dus ook al veel groenten van de bbq. Oja, we barbecuen trouwens nooit vaker dan 1 keer per week eigenlijk.
En als toetje: aardbeien en marshmellows om en om aan een spies rijgen, jammie! Kan ook met chocoladesaus natuurlijk, of slagroom. (of allebei)
Grote champignons met stukken rode ui aan een spies, of in de alu folie, in een ketjap honing marinade. Jammie! Overgehouden aan mijn werktijd bij Gauchos. Ook gamba's gemarineerd met knoflook, citroen peterselie en chilli, lekker! Aubergine met knoflook olie insmeren, oprollen met mozerella en zongedroogde tomaat ertussen en even grillen. Kan ook met courgette. Ben ook gek op maïskolven, even koken in water dan in de alufolie met kruidenboter. En bij de al eerder genoemde gepofte aardappel heerlijke zure room met verse bieslook en gemalen peper. Heerlijk bij lamsvlees, zalm of een biefstukspies. Oh en gegrilde groene asperges. Ook erg lekker.