Ja, dat is waar. Het gaat natuurlijk maar over een korte middag. Ik was eerder aan het denken aan ‘s ochtends iets bereiden en dat dan een hele dag laten staan. Meestal probeer ik maaltijden snel afgekoeld te krijgen, zodat ze na max. twee uur in de koelkast kunnen.
Ik heb het even opgezocht. Eten tussen de 5 en 60 graden is het meest vatbaar voor bederf en kan 2 uur buiten de koelkast. Maar daarna is het niet meteen bedorven, daarna is het risico groter. Echter als je het goed afdekt denk ik dat je wel goed zit Edit: helemaal als je het eerst helemaal afbakt en dan afdekt en in de oven laat staan. Dat duurt dan echt wel een tijd voordat het uberhaupt is afgekoeld naar 60 graden
Ik ben echt de grootste zeikerd met eten hier op het forum geloof ik. Ik gooi dingen op datum al weg en een open verpakking, wat dan ook, gaat na 2 dagen de prullenbak in. Maar zelfs ik zou dat met een lasagne wel aandurven omdat de gehakt al gaar is. Gewoon met folie in de oven klaarzetten tegen te tijd dat het etenstijd is is dat ding net 1 of 2 uur afgekoelt.
Ik laat het ook wel een hele nacht in de oven en warm het de volgende dag weer op. vlees is toch gaar. En erna word het weer megaverhit . Tijdens de hondsdagen doe ik dat niet. Dan gaat alles of meteen op of de prullenbak in. Net als vroeger zeg maar
Door deze discussie herinner ik me opeens dat mijn moeder altijd de macaroni met gehakt gewoon op het gasfornuis liet staan (na bereiding en na het avondeten een hele nacht) en ‘s morgens at ik dat dan als ontbijt . Ik ben er nooit ziek van geworden, dus een warme schaal lasagne een aantal uur laten afkoelen in de oven en dat het daarna evt. ook nog even staat zou ik zeker aandurven.
Toevallig staat hier morgen lasagne op het menu. Voor 2 grote eters en een kleine is dat altijd te veel. Dus gaat de rest lasagne ook weer in de oven met iets erop, om donderdag weer op te warmen. Als ik de ovenschotel in de koelkast zet, dat is hij nog veel te koud om het warm te krijgen.