vergoeding schadeclaim en smartengeld belasting vrij?

Discussie in 'De lounge' gestart door kleintje88, 5 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wie heeft er ooit een flink bedrag gehad als schadeclaim / smartengeld?
    Er werd mij als ik het goed begrijp verteld dat je hierover geen belasting betaald als het gaat om onkosten als huishouden, extra Kinderopvang, beperkt zijn in dingen en smartengeld etc. Maar klopt dit inderdaad??

En hoe zit het dan met arbeidsverlies als daar een vergoeding voor is is het dan wel dat je daar een deel belasting over betalen?

Wij zitten op een punt dat er een tegenbod ingediend gaat worden door mijn advocaat.. Als men daar niet mee akkoord gaat en geen geschikt tegenbod dan gaan we verder procederen en zal er een rechtzaak komen. Hoe makkelijk ging het indienen van een tegenbod bij jullie??

Ervaringsdeskundigen?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn oom is nu al ruim 5 jaar bezig met rechtzaken en advocaat. :(. Hij is op zijn werk tussen een mal gekomen met arm en die is compleet verbrijzeld tot aan de kin en toen stopte de machine pas. Hij kan hierdoor niet meer werken en leeft van een uitkering. Hij heeft 1x voorschot gehad van 10.000 euro en nu staat het dus stil. Hij heeft zijn advocaat nu dringend verzocht er uit te halen wat er in zit en af te ronden
    Succes

Het is niet compleet belastingvrij trouwens. Weer niet precies hoe het zit maar uiteindelijk ben je wel wat kwijt

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik ben in oktober drie jaar bezig en ben het spuugzat!
    Steeds maar weer onderzoeken waar toch maar steeds hetzelfde uitkomt.. En steeds die strijd heb nu ook gezegd dat ik wil dat er een einde aan gaat komen..
    Maar als ze naar ons zin te makkelijk ervan af willen komen dan gaan we waarschijnlijk nog verder strijden..

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja is belastingvrij ... Pas wel op met procederen want dan kan het ook zomaar minder leuk uitvallen voor jou ;)

5. Miesee

Miesee Actief lid

5 apr 2010
    157
    0
    0
    Ik ben nu 9 jaar verder in mei en er moet nog 1 ding afgekaart worden en dat is arbeidsonkosten. Huishoudelijke hulp etc is allemaal afgerond gelukkig.

Zoals ik het begrepen heb is het belastingvrij, mocht de fiscus toch nog komen met dat je belasting moet betalen dan moet de tegenpartij dit alsnog doen.
    Bij mijn praten we over tonnen dus ben blij dat ik daar geen belasting over hoef te betalen, behalve dan vermogensbelasting als we het op de bankrekening laten staan.

Procederen heb ik ook aan gedacht maar mijn advocaat heeft dit afgehouden omdat een proces vaak slechter uitkomt voor jou dan voor de tegenpartij. Of het klopt weet ik niet maar dit zei hij mij.

6. Evientje

Evientje Niet meer actief

Op het stukje vermogensbelasting na is het volgens mij idd belastingvrij, alhoewel mijn advocaat het wel expliciet in zijn stukken heeft staan dat evt belastingvorderingen (buiten vermogensbelasting, tenzij vlak voor of op 31 december gestort) voor rekening van de tegenpartij komt. Ben helaas nog niet in het afrondende traject zit te wachten op reactie van de tegenpartij omdat het voorschot op is! Maar ben in vergelijking nog maar kort bezig, iets meer dan een jaar.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Is belasting vrij. Maar als het boven de grens komt moet je wel vermogensbelasting betalen.

Verder heeft het hier 7 jaar geduurd.

Met procederen valt het meestal lager uit hou er rekening mee. De rede dat het hier zolang heeft geduurd anders had het eerder klaar geweest maar de letselschade advocaat raadde ons het sterk af

8. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    je moet in de overeenkomst laten opnemen dat evt. belastingen ook voor de tegenpartij zijn.

En ik heb er ook in op laten nemen dat toekomstige fysieke klachten, die terug te brengen zijn tot het ongeluk en , die voor mij medische kosten betekenen ook vergoedt worden. Ik hoef nu nog steeds mijn fysio etc niet te betalen.

procederen had hier geen zin, de man die mij heeft aangereden had geen geldig Nederlands rijbewijs en zou uitgezet worden. Dus ik was allang blij dat ik wat van het waarborgfonds kreeg. en die betalen nu dus nog steeds kosten

9. Leven

Leven Niet meer actief

Het is tot een bepaald bedrag belastingvrij, daarboven moet je vermogensbelasting betalen... dit kan je eventueel omzeilen door het niet in 1x uit te laten betalen, maar verspreid over een aantal jaar... let wel op met eventuele toeslagen zoals huurtoeslag of zorgtoeslag, want de vergoeding kan als 'inkomen' worden gezien en daardoor krijg je minder/geen toeslag of moet je het uiteindelijk weer terug betalen.

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Het gaat hier niet om tonnen (al zou mijn advocaat minimaal 100.000 willen eisen maar dat is al zo klaar als een klontje dat ze daar nooit mee instemmen)
    Ik ga een mail sturen dat ik akkoord ben met zijn voorstel en dat hij het mag gaan voorleggen

11. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    Hier in 2012 af laten kope omdat de stress niet meer aan kon..heb toen ee papier getekend dat als de belastingdienst komt ze dus naar de tegenpartij moeten....bij mij zat alles in..advocaat raade aan akkoord te gaan want kan zijn als je rechtzaak maakt je meschien wel minder of niks krijgt...

Deel Deze Pagina