Lasange is 1 van de dingen wat mijn zoon erg graag eet. Ik maak het met gehakt, champignons, ui, courgette en tomaat. Een zakje lasangesaus en lasamgebladen. Lasange maak ik nog met een pakje want kan nog gedn echt lekker recept vinden om het zelf te maken. Wil het wel weer een keer proberen want het is wel gezonder. zelfgemaakte lasamgebladen moet je wel voorkoken.
Ik koop altijd vellen die niet voorgekookt hoeven te worden, de ovenschotel gaat ook in de vaatwasser (en komt er ook bijna altijd helemaal schoon uit) en witte saus maak ik niet. Ik heb dus inderdaad heel wat minder werk dan jij. En klopt, met die saus worden het aantal calorieën heel wat hoger. Gehakt gebruik ik altijd mager rundergehakt, dus dat valt nog goed mee. Dat probleem van die te kleine schotel had ik ook, doe het nu maar in twee schotels.
Na 20 minuten is ie hier toch echt nog niet gaar. Mijn moeder zet hem er overigens een uur in, ik vind het na 3 kwartier wel goed. En mijn bechamelsaus mislukt gewoon altijd ... Ook bij bloemkool en dergelijke. De ene keer teveel bloem, dan bindt ie weer niet, dan weer dit, dan weer dat ... Af en toe maakt manlief hem (om één of andere reden lukt het hem meestal wel), alleen is er dan saus voor een heel leger . Kan ik 3/4de wegkiepen en vind ik ook weer zonde. Pakjes ooit geprobeerd, maar aan 't gezicht van man te zien maakt ie de saus nog liever zelf dan nog één keer saus uit zo'n pakje te moeten eten (en ikzelf vind verse saus toch ook beter). Het is hier alweer een jaar geleden. Binnenkort hier dus nog es lasagne op 't menu. Ik hoor al 2 maanden gezeur aan mijn kop immers (vorige maand man nog afgescheept met een supermarkt-lasagne "maar jouw verse lasagne is toch 100 keer beter").
Weeg je wel af dan Bechamel is gewoon 10 gram bloem en 10 gram boter per 100 ml vocht (dus voor een halve liter vocht heb je 50 gram bloem en 50 gram boter)
Je kan ook bechamelsaus uit een pot kopen! Ik gebruik geen bechamelsaus. Misschien creme fraiche anders? Of lekker extra veel kaas haha
Ik heb het ooit 1 keer zonder voorkoken geprobeerd (één van de eerste keren dat ik het zelf maakte) maar die vellen waren hier toch echt nog veel te hard na 3 kwartier. En nog langer in de oven ... daar was onze honger te groot voor . Ik kook ze dus echt altijd wel eerst effe. Bovendien krijg ik die ondingen anders echt niet deftig in mijn ovenschotel als ze niet een klein beetje "flexibel" zijn. En heb ik 3 keer zo veel vellen nodig. Ik koop meestal huismerk van de supermarkt. Elk zijn smaak en manier.